UNI286 Sağlık Ekonomisiİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar Gastronomi ve Mutfak SanatlarıÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Gastronomi ve Mutfak Sanatları

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: UNI286
Ders İsmi: Sağlık Ekonomisi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. ÇİĞDEM GÜRSOY
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. Çiğdem Gürsoy
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Ekonomi bilimi, kısıtlı kaynakların en verimli şekilde kullanılması ile ilgilenir. Sağlık ekonomisi dersinin amacı ise; bu kısıtlı kaynaklar ile sağlık hizmetlerinden en yüksek verimi elde edebilmenin yollarını göstermektir.
Dersin İçeriği: Ekonomi Bilimi ve Sağlık İlişkisi, Sağlık Ekonomisine Giriş, Sağlık Ekonomisinin Gelişimi, Sağlık ve Sağlık Statüsü, Sağlık Hizmetlerinde Arz ve Talep, Sağlık Hizmetleri Pazarı, Sürdürülebilir Kalkınma ve Sağlık, Sağlık Hizmetleri Finansman Sistemleri, Sağlık Hizmetlerinde Performans ve Geri Ödeme Sistemleri, Sağlık Hizmetlerinde Ekonomik Değerlendirme, Sağlık Sektöründe Güncel Konu ve Sorunlar, Döngüsel Ekonomi ve Sağlık Çevre İlişkisi, Konuların birbiri ile ilişkilerinden hareketle ilerleyen dönemlerde sağlık-ekonomi ilişkisi hakkında beklentiler.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Ekonominin temel araçlarını sağlık hizmetlerinin farklı bileşenlerine uygulayabilir.
2) Sağlık hizmetleri piyasasının ekonomik davranışları hakkında bilgi sahibi olur.
3) Sağlık hizmetleri üretimi ve finansmanını bilir.
4) Sağlık sektörünün planlamasını bilir ve harcamalarını analiz edebilir.
5) Sağlık sektöründeki güncel sorunları ve bunların çevrede yarattığı etkileri bilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ekonomi Bilimi ve Sağlık İlişkisi
1)
1) Yusuf Çelik, Sağlık Ekonomisi, Siyasal Kitabevi, 3. bs., 2016. Ayşegül Mutlu, A. Kadir Işık, Sağlık Ekonomisine Giriş, Ekin Yayınevi, 2012. Ed. Mustafa Solak, Sağlık Ekonomisi, Anadolu Üniversitesi Yayınları, 2015. Ed. Özge Uysal Şahin ve Nilay Köleoğlu, Teoride ve Uygulamada Sağlık Ekonomisi ve Politikaları Güncel Sorunlar ve Araştırmalar, Rating Acadmey Yayınları, 2018. Angus Deaton, Büyük Firar; Sağlık Varlık ve Eşitsizliğin Kökenleri, Ayrıntı Yayınevi, 2018. ED. Çağlar Keyder, Nazan Üstündağ, Tuba Ağartan, Çağrı Yoltar, Avrupa’da ve Türkiye’de Sağlık Politikaları,; Reformlar, Sorunlar, Tartışmalar,, İletişim Yayınları, 2015. TÜİK verileri, Sağlık Bakanlığı raporları, Kalkınma Planları, çeşitli makaleler Adnan Kısa, Sağlık Ekonomisine Giriş Ders notları, Başkent Üniversitesi, Ankara, 2015.
1)
1)
2) Sağlık Ekonomisine Giriş
3) Sağlık Ekonomisinin Gelişimi
4) Sağlık ve Sağlık Statüsü
5) Sağlık Hizmetlerinde Arz ve Talep
6) Sağlık Hizmetleri Pazarı
7) Sürdürülebilir Kalkınma ve Sağlık
8) vize
9) Sağlık Hizmetleri Finansman Sistemleri
10) Sağlık Hizmetlerinde Performans ve Geri Ödeme Sistemleri
11) Sağlık Hizmetlerinde Ekonomik Değerlendirme
12) Sağlık Sektöründe Güncel Konu ve Sorunlar
13) Döngüsel Ekonomi ve Sağlık Çevre İlişkisi
14) Konuların birbiri ile ilişkilerinden hareketle ilerleyen dönemlerde sağlık-ekonomi ilişkisi hakkında beklentiler
15) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Hazırlanan slaytlar, derste işlenen raporlar, makaleler gibi diğer veriler.
Other data such as prepared slides, reports processed in the course, articles.
Diğer Kaynaklar: Yusuf Çelik, Sağlık Ekonomisi, Siyasal Kitabevi, 3. bs., 2016.
Ayşegül Mutlu, A. Kadir Işık, Sağlık Ekonomisine Giriş, Ekin Yayınevi, 2012; Ed. Mustafa Solak, Sağlık Ekonomisi, Anadolu Üniversitesi Yayınları, 2015.; Ed. Özge Uysal Şahin ve Nilay Köleoğlu, Teoride ve Uygulamada Sağlık Ekonomisi ve Politikaları; Güncel Sorunlar ve Araştırmalar, Rating Academy Yayınları, 2018.; Çağlar Keyder, Nazan Üsütündağ, Tuba Ağartan, Çağrı Yoltar, Avrupa’da ve Türkiye’de Sağlık Politikaları,; Reformlar, Sorunlar, Tartışmalar,, İletişim Yayınları, 2015.; Angus Deaton, Büyük Firar; Sağlık Varlık ve Eşitsizliğin Kökenleri, Ayrıntı Yayınevi, 2018.; Salgın Ekonomisi Ed. Ömer Faruk Çolak, Efil Yayınevi, 2020.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Gastronomi ve Mutfak Sanatları ile ilgili genel kavramları tanımlar/açıklar
2) Yiyecek-İçecek işletmelerinin etkilendiği iç ve dış çevre ilişkilerini tanımlar/açıklar.
3) Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanındaki düzenlemeler, mesleki standartlar ve uygulamalar ile ilgili bilgiye sahip olur.
4) Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
5) Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme, ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirme yetkinliğine sahiptir.
6) Yiyecek içecek terminolojisine hâkim olur.
7) Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanındaki her türlü organizasyonu düzenler.
8) Bölümü ile ilgili temel kavramları ve kuramları kullanarak yeme-içme ile ilgili olguları analiz eder ve uygular.
9) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık faaliyetlerin yürütülmesinde bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
10) Alanına yenilik getiren bilgi, düşünce, uygulama veya teknolojilerin hayata geçirilmesinde risk ve sorumluluk alır.
11) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
12) Alanı ve mesleği ile ilgili güncel gelişmeleri takip eder.
13) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
14) Alanının gerektirdiği en az Avrupa bilgisayar kullanma lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ve bilişim teknolojilerini kullanır.
15) Bir yabancı dili (İngilizce) en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
16) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
17) Türk ve değişik ülke mutfaklarının yemeklerini hazırlar.
18) Gıda güvenliği, sürdürülebilirlik, beslenme ilkeleri ve hijyen, pişirme yöntemleri, menü planlama, turizm gibi müfredatta yer alan konular hakkında bilgi ve yöntem sahibi olur ve bu bilgi ve yöntemleri mesleki gelişime yönelik kullanır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Gastronomi ve Mutfak Sanatları ile ilgili genel kavramları tanımlar/açıklar 3
2) Yiyecek-İçecek işletmelerinin etkilendiği iç ve dış çevre ilişkilerini tanımlar/açıklar. 3
3) Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanındaki düzenlemeler, mesleki standartlar ve uygulamalar ile ilgili bilgiye sahip olur. 3
4) Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. 3
5) Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme, ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirme yetkinliğine sahiptir. 3
6) Yiyecek içecek terminolojisine hâkim olur. 3
7) Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanındaki her türlü organizasyonu düzenler. 3
8) Bölümü ile ilgili temel kavramları ve kuramları kullanarak yeme-içme ile ilgili olguları analiz eder ve uygular. 2
9) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık faaliyetlerin yürütülmesinde bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 3
10) Alanına yenilik getiren bilgi, düşünce, uygulama veya teknolojilerin hayata geçirilmesinde risk ve sorumluluk alır. 3
11) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 3
12) Alanı ve mesleği ile ilgili güncel gelişmeleri takip eder. 2
13) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. 2
14) Alanının gerektirdiği en az Avrupa bilgisayar kullanma lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ve bilişim teknolojilerini kullanır. 3
15) Bir yabancı dili (İngilizce) en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. 3
16) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. 3
17) Türk ve değişik ülke mutfaklarının yemeklerini hazırlar. 3
18) Gıda güvenliği, sürdürülebilirlik, beslenme ilkeleri ve hijyen, pişirme yöntemleri, menü planlama, turizm gibi müfredatta yer alan konular hakkında bilgi ve yöntem sahibi olur ve bu bilgi ve yöntemleri mesleki gelişime yönelik kullanır. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 13 39
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 33
Ara Sınavlar 7 16
Final 13 36
Toplam İş Yükü 124