Gastronomi ve Mutfak Sanatları | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | GMS017 | ||||
Ders İsmi: | Gıda Formülasyonları ve Duyusal Analiz | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. ÇAĞLA ÖZER | ||||
Dersi Veren(ler): | Çağla ÖZER | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Dersin amacı öğrenciye duyusal analiz yöntemlerini, analiz sonuçlarının değerlendirilmesini ve bu konudaki gelişmeleri öğretmek. |
Dersin İçeriği: | Duyusal analizin ilkeleri, duyu organlarının yapısı ve algılamadaki rolleri, panelist ve panel yerlerinin taşıması gerekli özellikler, panelist seçimi ve eğitimi, duyusal analiz yöntemlerinin seçimi ve farklı gıdalarda uygulanması konularını içerir. Duyusal değerlendirme panel odası, ürün ve panel kontrolleri, panelist seçimi, duyusal değerlendirmede kullanılan skalalar, lezzet profili diyagramlarının oluşturulması |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Öğrenciler duyusal analizi gerçekleştirmek için gerekli bilgileri edinir. 2) Duyusal analizde görev yapacak panelistlerin seçimi ve eğitimi ile ilgili bilgileri edinir. 3) Duyusal analiz için uygun duyusal panel koşullarını sağlama yeteneği kazanır. 4) Duyusal analizin tüketici tercihlerinin belirlenmesinde kullanımı hakkında bilgi edinir. 5) Duyusal analiz için deney tasarlama ve örnek hazırlama konusunda tecrübe kazanır. 6) Duyusal analiz sonucunda elde edilen sonuçların sunulması ve yorumlanması konusunda tecrübe kazanır. 7) Yeni ürünler geliştirebilme yeteneği kazanır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Gıdaların kalite karakteristikleri, Duyusal analizin tanımı ve tarihsel gelişimi, Duyu organlarının yapısı ve algılamadaki rolleri | |
2) | Duyusal analiz laboratuvarı, ürün ve panelist kontrolü, Duyusal analizde panelist seçimi, panelist eğitimi ve performans değerlendirme, Eşik değerinin belirlenmesi | |
3) | Duyusal analiz yöntemleri: Farklılık testleri | |
4) | Duyusal analiz yöntemleri: Beğeni testleri | |
5) | Duyusal analiz yöntemleri: Lezzet profil analizi | |
6) | Duyusal analiz yöntemleri: Doku profil analizi | |
7) | Duyusal testlerin tüketici tercih çalışmalarında kullanımı | |
8) | ARA SINAV | |
9) | Tüketici saha testleri ve anket dizaynı | |
10) | Kalite kontrol ve duyusal raf ömrü (stabilite) testleri | |
11) | Öğrenci sunumları | |
12) | Öğrenci sunumları | |
13) | Öğrenci sunumları | |
14) | Öğrenci sunumları |
Ders Notları / Kitaplar: | Ders notları |
Diğer Kaynaklar: | Altuğ, T. Ova, G. Demirağ, K. Kurtcan, Ü. (1995). Gıda kalite kontrolü. İzmir: E.Ü. Müh. Fak. Altuğ, T. ve Elmacı, Y. 2005. Gıdalarda duyusal değerlendirme. SİDAS Fellow P. 2009. Food Processing Technology: Principles and Practice, 3. Ed., Woodhead, Cambridge McGee H. 2004. On Food and Coking: The Science and Lore of the Kitchen, Scribner, New York. Sensory Evaluation of Food Principles and Practices, Harry T. Lawless ve Hildegarde Heymann, 2005 |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
|||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||||||
1) Gastronomi ve Mutfak Sanatları ile ilgili genel kavramları tanımlar/açıklar | ||||||||||||||||||
1) Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. | ||||||||||||||||||
2) Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. | ||||||||||||||||||
2) Yiyecek-İçecek işletmelerinin etkilendiği iç ve dış çevre ilişkilerini tanımlar/açıklar. | ||||||||||||||||||
3) Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanındaki düzenlemeler, mesleki standartlar ve uygulamalar ile ilgili bilgiye sahip olur. | ||||||||||||||||||
4) Türk ve değişik ülke mutfaklarının yemeklerini hazırlar. | ||||||||||||||||||
5) Menü planlama, pişirme yöntemleri, dünya mutfakları, yöresel mutfaklar gibi çeşitli konularda bilgi ve yöntem sahibi olur ve bu bilgi ve yöntemleri mesleki gelişime yönelik kullanır. | ||||||||||||||||||
6) Yiyecek içecek terminolojisine hâkim olur. | ||||||||||||||||||
7) Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanındaki her türlü organizasyonu düzenler. | ||||||||||||||||||
8) Bölümü ile ilgili temel kavramları ve kuramları kullanarak yeme-içme ile ilgili olguları analiz eder ve uygular. | ||||||||||||||||||
9) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık faaliyetlerin yürütülmesinde bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||||||||||||||
10) Alanına yenilik getiren bilgi, düşünce, uygulama veya teknolojilerin hayata geçirilmesinde risk ve sorumluluk alır. | ||||||||||||||||||
11) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | ||||||||||||||||||
12) Alanı ve mesleği ile ilgili güncel gelişmeleri takip eder. | ||||||||||||||||||
13) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. | ||||||||||||||||||
14) Alanının gerektirdiği en az Avrupa bilgisayar kullanma lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ve bilişim teknolojilerini kullanır. | ||||||||||||||||||
15) Bir yabancı dili (İngilizce) en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | ||||||||||||||||||
16) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Gastronomi ve Mutfak Sanatları ile ilgili genel kavramları tanımlar/açıklar | 3 |
1) | Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. | 2 |
2) | Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. | 3 |
2) | Yiyecek-İçecek işletmelerinin etkilendiği iç ve dış çevre ilişkilerini tanımlar/açıklar. | 1 |
3) | Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanındaki düzenlemeler, mesleki standartlar ve uygulamalar ile ilgili bilgiye sahip olur. | 2 |
4) | Türk ve değişik ülke mutfaklarının yemeklerini hazırlar. | 2 |
5) | Menü planlama, pişirme yöntemleri, dünya mutfakları, yöresel mutfaklar gibi çeşitli konularda bilgi ve yöntem sahibi olur ve bu bilgi ve yöntemleri mesleki gelişime yönelik kullanır. | 3 |
6) | Yiyecek içecek terminolojisine hâkim olur. | 3 |
7) | Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanındaki her türlü organizasyonu düzenler. | 3 |
8) | Bölümü ile ilgili temel kavramları ve kuramları kullanarak yeme-içme ile ilgili olguları analiz eder ve uygular. | 2 |
9) | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık faaliyetlerin yürütülmesinde bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 2 |
10) | Alanına yenilik getiren bilgi, düşünce, uygulama veya teknolojilerin hayata geçirilmesinde risk ve sorumluluk alır. | 2 |
11) | Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 3 |
12) | Alanı ve mesleği ile ilgili güncel gelişmeleri takip eder. | 3 |
13) | Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. | 2 |
14) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa bilgisayar kullanma lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ve bilişim teknolojilerini kullanır. | 2 |
15) | Bir yabancı dili (İngilizce) en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | 2 |
16) | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | 2 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ara Sınavlar | 1 | 40 | 40 | ||||
Final | 1 | 60 | 60 | ||||
Toplam İş Yükü | 100 |