Dersin Amacı: |
Sinema ve televizyonun temel öğelerinden biri olan senaryo yazımının kuramsal ve uygulama boyutlarını öğretmeyi içeren ders, öğrencilere film senaryosunun öğelerini, senaryo yazımında kullanılan teknikleri öğreterek klasik dramatik yapıda bir senaryo yazmalarını amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği: |
Anlatı ve senaryo anlatısı, dramatik yapının tarihsel gelişimi, senaryo metninin tarihsel ve kuramsal gelişimi, 3 Perdeli senaryo yapısı, kahramanın yolculuğu, Amerikan ve Fransız senaryo yazma biçimi, logline, sinopsis, tretman, ayrımlama senaryosu, çekim senaryosu, senaryo yapısında öykü anlatımı çeşitleri, çekim, sahne, sekans yapısı, durum öyküsü, olay öyküsü, uyarlama, belgesel senaryosu. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Derse giriş, kaynakların ve dönem ders planının tanıtılması.Anlatı, Anlatının özellikleri, Senaryo anlatısını diğer anlatılardan ayıran özellikler |
Seymour Chatman, Öykü ve Söylem: Deki Yay., Umberto Eco, Anlatı Ormanlarında Altı Gezinti: Can Yay. |
2) |
Film senaryosunun tanımı, Genel özellikleri. Gösterim: The Crowd: King Vidor |
Öktem Başol, Senaryo Kitabı: Senaryo Yazım Teknikleri ve Film Öyküleri: İthaki Yay. |
3) |
Senaryo metninin tarihsel gelişimi, Avrupa ve Amerika. Gösterim: Borton Fink: Ethan &Joel Coen |
Öktem Başol, Senaryo Kitabı: Senaryo Yazım Teknikleri ve Film Öyküleri: İthaki Yay. |
4) |
Aritoteles'in Poetika'sında dramatik yapının unsurları: Mimesis, Katharsis, Trajedi, komedi. |
Aristoteles, Poetika: Can yay. |
5) |
Aritoteles'in Poetika'sında dramatik yapının unsurları: Mimesis, Katharsis, Trajedi, komedi. Durum ve Olay öyküleri. |
Aristoteles, Poetika: Can yay.
Feridun Akyürek: Senaryo Yazımı Kitabı, Ö.Nilay Erbalaban Gürbüz çalışma notları Uygulama |
6) |
Senaryo Kuramı Açısından Kahramanın Yolculuğu, Öykü kurma tekniği. Gösterim: Oz Büyücüsü:Victor Fleming |
Christopher Vogler, Yazarın Yolculuğu: Okuyan Us Yay. |
7) |
Senaryo Kuramı Açısından Üç Perdeli Yapı, Düğümler, Doruk Noktalar.Gösterim: All About Eve:Joseph Mankiewicz |
Syd Field, Senaryo Yazımının Temelleri: Alfa Yay. |
8) |
ARA SINAV |
|
9) |
Senaryo Yazım Aşamaları ve Temel Senaryo Terimleri: Logline, Storyline, Sinopsis, Sahne Dökümü, Geliştirim Senaryosu, Ayrımlama ve Çekim Senaryosu |
Öktem Başol, Senaryo Kitabı: Senaryo Yazım Teknikleri ve Film Öyküleri: İthaki Yay. |
10) |
Senaryo Yazım Aşamaları ve Temel Senaryo Terimleri: Logline, Storyline, Sinopsis, Sahne Dökümü, Geliştirim Senaryosu, Ayrımlama ve Çekim Senaryosu |
Öktem Başol, Senaryo Kitabı: Senaryo Yazım Teknikleri ve Film Öyküleri: İthaki Yay. |
11) |
Senaryo metninin biçimsel özellikleri: Sahne başlığı, Anlatı dili, Didaskalya ve Ses Öğelerinin Amerikan Senaryo
Biçiminde Kullanımı |
Öktem Başol, Senaryo Kitabı: Senaryo Yazım Teknikleri ve Film Öyküleri: İthaki Yay. |
12) |
Senaryo metninin biçimsel özellikleri:Karakter, Diyalog, Dış ses, |
Öktem Başol, Senaryo Kitabı: Senaryo Yazım |
13) |
Uyarlama, Belgesel Film Senaryosu |
Öktem Başol, Senaryo Kitabı: Senaryo Yazım Teknikleri ve Film Öyküleri: İthaki Yay |
14) |
FİNAL SINAVI |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Gastronomi ve Mutfak Sanatları ile ilgili genel kavramları tanımlar/açıklar |
3 |
2) |
Yiyecek-İçecek işletmelerinin etkilendiği iç ve dış çevre ilişkilerini tanımlar/açıklar. |
3 |
3) |
Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanındaki düzenlemeler, mesleki standartlar ve uygulamalar ile ilgili bilgiye sahip olur. |
3 |
4) |
Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. |
3 |
5) |
Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme, ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. |
3 |
6) |
Yiyecek içecek terminolojisine hâkim olur. |
3 |
7) |
Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanındaki her türlü organizasyonu düzenler. |
3 |
8) |
Bölümü ile ilgili temel kavramları ve kuramları kullanarak yeme-içme ile ilgili olguları analiz eder ve uygular. |
2 |
9) |
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık faaliyetlerin yürütülmesinde bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. |
3 |
10) |
Alanına yenilik getiren bilgi, düşünce, uygulama veya teknolojilerin hayata geçirilmesinde risk ve sorumluluk alır. |
3 |
11) |
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
3 |
12) |
Alanı ve mesleği ile ilgili güncel gelişmeleri takip eder. |
2 |
13) |
Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. |
2 |
14) |
Alanının gerektirdiği en az Avrupa bilgisayar kullanma lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ve bilişim teknolojilerini kullanır. |
3 |
15) |
Bir yabancı dili (İngilizce) en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. |
3 |
16) |
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. |
3 |
17) |
Türk ve değişik ülke mutfaklarının yemeklerini hazırlar. |
3 |
18) |
Menü planlama, pişirme yöntemleri, dünya mutfakları, yöresel mutfaklar gibi çeşitli konularda bilgi ve yöntem sahibi olur ve bu bilgi ve yöntemleri mesleki gelişime yönelik kullanır. |
3 |