GCA205 Gastronomy Mathematicsİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar Gastronomi ve Mutfak Sanatları (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Gastronomi ve Mutfak Sanatları (İngilizce)

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: GCA205
Ders İsmi: Gastronomy Mathematics
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
3
Öğretim Dili: İngilizce
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. ECE SÜREK
Dersi Veren(ler): Tanju İPEK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Gastronomi matematiği prensipleri ve uygulamaları, gıda sektörü çalışanlarının, profesyonel mutfaklarda matematiği neden ve nasıl kullanacaklarını açıklar ve gösterir.
Dersin İçeriği: Matematik ve aritmetik nedir. Gıda servisi operasyonlarında matematiğin kullanımı. Profesyonel mutfaklarda ölçüm. Dünya ölçü sistemleri ve araçları. Hacim, ağırlık, uzunluk, zaman ve sıcaklık ölçümleri, eşdeğerlerinin hesaplanması. Ölçümlerin hesaplanmasında tam sayılarda, kesirlerde ve ondalıklı sayılarda toplama, çıkarma, çarpma ve bölme işlemleri ve ondalıklı sayılarda yuvarlama. Temel istatistik uygulamaları (veri tablosu ve grafik, ortalama, median ve mod). Ölçümlerin dönüşümü ve reçetelerin ölçeklendirilmesi. Yüzde ve oran hesapları, verim yüzdeleri hesapları.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Gıda servisi operasyonlarında matematiğin çeşitli kullanım alanlarını anlamak.
2) Profesyonel mutfaklarda kullanılan ölçme sistemlerini anlamak ve profesyonel mutfaklarda bulunan çeşitli ölçüm araçlarını kullanabilmeyi öğrenmek.
3) Ölçümlerin eşdeğerlerini anlamak ve birbirlerine dönüştürebilmeyi öğrenmek.
4) Tam sayılar/ Kesirler/Ondalıklı sayılar ile toplama, çıkarma, çarpma ve bölme işlemlerini anlamak, ondalıklı sayıları yuvarlamayı öğrenmek.
5) Hacim, ağırlık, alan, uzunluk, zaman ve sıcaklık ölçümlerinin hesaplanmasını anlamak.
6) Temel istatistik uygulamalarını ve ortalama, medyan ve mod hesaplamalarını anlamak ve öğrenmek.
7) Reçetelerin ölçeklendirilmesi
8) Yüzde ve oranların hesaplanması ve verim yüzdelerinin bulunmasını anlamak.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş: Matematik ve aritmetik nedir? Gastronomi Matematiğinde hedef ve amaçlarımız.
2) Gıda Servisi Operasyonları (GSO)’nda Matematik kullanım alanları
3) Gıda Servisi Operasyonlarında Matematik Kullanım alanları -2
4) Profesyonel mutfaklarda ölçüm, Dünya Ölçü Sistemleri ve ölçüm araçları
5) Hacim (sıvı) ve ağırlık ölçümleri, eşdeğerleri ve dönüşümleri
6) Uzunluk, Zaman ve Sıcaklık ölçümleri, eşdeğerleri ve dönüşümleri
7) Alan, hacim ve açı ölçümleri
8) ARA SINAV
9) Ölçümlerin hesaplanması-1 Tam sayılı ölçümler ve dört işlemi
10) Ölçümlerin hesaplanması-2 Kesirli ölçümler ve dört işlemi
11) Ölçümlerin hesaplanması-3 Ondalıklı sayılı ölçümlerin dört işlemi ve yuvarlama
12) Temel İstatistik uygulamaları (veri tablosu, Ortalama, Median ve Mod)
13) Ölçümlerin dönüşümleri ve reçeteleri ölçeklendirme
14) Yüzde ve Oran hesapları, verim yüzdeleri hesapları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Culinary Math Principles and Applications/Michael J.Mc Greal, Linda J. Padilla (ATP, 2.Ed.)
Diğer Kaynaklar: Culinary Calculations/ Terri Jones

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

7

8

Program Kazanımları
1) - Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
2) - Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
3) - Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme.
4) - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, - Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. -Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme.
5) - Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. -Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) - Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. 2
2) - Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. 3
3) - Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. 3
4) - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, - Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. -Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme. 2
5) - Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. -Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. 2

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ara Sınavlar 1 40 40
Final 1 60 60
Toplam İş Yükü 100