GCA002 Food Beliefs and Rituals in Anatolian Folkloreİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar Gastronomi ve Mutfak Sanatları (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Gastronomi ve Mutfak Sanatları (İngilizce)

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: GCA002
Ders İsmi: Anadolu Folklorunda Yemek İnanış ve Ritüelleri
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
3
Öğretim Dili: İngilizce
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. FAZİLET MIDIK
Dersi Veren(ler): Fazilet MIDIK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilerin Anadolu folklorunda yemeğin önemini kavramalarını sağlamak, yemek kültürü etrafında gelişen inanış ve ritüeller hakkında bilgi vermek amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği: Anadolu folklorunda yemek kültürü, yemek kültürü etrafında gelişen inanışlar, yemek yeme ritüelleri, yemeğin Anadolu insanının hayatındaki önemi, yeme-içme geleneği, Anadolu insanına has yemek törenleri.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Anadolu folklorunda mutfağın önemini kavrar, Anadolu’da mutfakta kullanılan âletleri tanır, Anadolu folklorunda ocak etrafında gelişen sözlü kültür hakkında bilgi edinir.
2) Anadolu’da sofra kültürü, sofranın hazırlanması, sofra âdâbı ve sofra etrafında oluşan ritüelleri öğrenir.
3) Anadolu’da yemek törenleri, ziyafet kültürü, ziyafetlerden etrafında gelişen inanışlar hakkında bilgi edinir.
4) Anadolu folklorunda ekmeğin önemini kavrar ve ekmek ile ilgili inanışları öğrenir.
5) Anadolu’da tatlı ve şerbetin önemi hakkında bilgi edinir ve törenlerde tatlı ve şerbet etrafında gelişen inanışları öğrenir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Anadolu folklorunda mutfak ve ocağın önemi
2) Anadolu’da sofra âdâbı
3) Anadolu folklorunda sofra ile ilgili inanışlar
4) Anadolu’da sofra etrafında gelişen dini ritüeller
5) Ziyafet kültürü, düğün ve bayram sofraları
6) Yemek törenleri ile ilgili inanışlar
7) Genel tekrar
8) ARA SINAV
9) Anadolu folklorunda ekmeğin önemi
10) Anadolu folklorunda çorbanın önemi
11) Anadolu folklorunda pilav kültürü ile ilgili inanışlar
12) Anadolu folklorunda şerbet kültürü ile ilgili inanışlar
13) Anadolu folklorunda helva kültürü ile ilgili inanışlar
14) Genel tekrar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Konu ile ilgili derlenmiş ders notları
Diğer Kaynaklar: Abdülaziz Bey, Osmanlı Âdet, Merasim ve Tabirleri Toplum Hayatı, yay.
Gelibolulu Mustafa Âlî, Mevâ’idü'n-Nefâ'is fî Kavâ'idi’l-Mecâlis, Osman Yalçın Matbaası, İstanbul, 1956.
Gelibolulu Mustafa Âli, Cami'ü'l-Buhur der-Mecâlis-i sûr, yay. haz. Ali Öztekin, Türk Tarih Kurumu, Ankara, 1996.
Kazım Arısan ve Duygu Arısan Günay, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul, 1995.
Mehmet Kâmil, Melceü’t-Tabbâhîn, yay. haz. Günay Kut, Turgut Kut, Türkiye
Murat Belge, Tarih Boyunca Yemek Kültürü, İletişim Yayınları, İstanbul, 2001.
Sûr-nâmeler, Sâkî-nâmeler, Sohbet-nâmeler. (Arap harfli yazma eserler)
Yazma Eser Kurumu Yayınları, İstanbul, 2015.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) - Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
2) - Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
3) - Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme.
4) - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, - Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. -Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme.
5) - Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. -Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) - Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. 3
2) - Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. 2
3) - Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. 3
4) - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, - Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. -Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme. 2
5) - Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. -Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ara Sınavlar 1 40 40
Final 1 60 60
Toplam İş Yükü 100