GMS025 Yerel Ürünler ve Gastronomiİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar Gastronomi ve Mutfak SanatlarıÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Gastronomi ve Mutfak Sanatları

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: GMS025
Ders İsmi: Yerel Ürünler ve Gastronomi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
3
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. FAZİLET MIDIK
Dersi Veren(ler): Fazilet MIDIK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste öğrencilerin coğrafi işaret, yerel ürün gibi kavramlara hakim olmasını ve derste öğrendikleri diğer çıktılarla yeni bir ürün geliştirmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Coğrafi işaret kavramı ve bu ürünleri tanıma, dünyada ve ülkemizde var olan ürünler hakkında bilgi sahibi olma, gastronominin yerel ürünler ile ilişkisini inceleme ve bu ürünlerin tanınırlığını artırmak.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) 1.Coğrafi işaretli ürünleri tanıma 2.Yerel ürün kavramını açıklama 3. Organik tarım hakkında bilgi sahibi olma 4. Yeni ürün geliştirme stratejilerine hakim olma

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Coğrafi İşaret Nedir? Standartları Nelerdir?
2) Dünya’da ve Türkiye’de Yerel Ürün Kavramı, Algısı ve Farklılıkları
3) Sürdürebilir, Organik Tarım ve Ekosistem
4) Gastronomi ve Yerel Ürün İlişkisi
5) Yeni Ürün Geliştirme Stratejileri
6) 7 Kıta Ürünler
7) 7 Bölge Ürünler
8) Ara sınav
9) Yöresel Ürün Stratejileri ve Uygulamalar
10) Yöresel Ürün Stratejileri ve Uygulamalar
11) Sürdürebilirlik, Yenilebilirlik ve Gastronomi
12) Toprağa Uygun Ürün Yetiştirme
13) Yerel Ürünler ve Pazarlama
14) Yerel Ürünler ile Küresel Lezzetler Elde Etmek
15) Final sınavları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Çeşitli kaynaklardan derlenmiş ders notları
Diğer Kaynaklar: Rodrigo, ben.; da Veiga, J.F. Yerelden küresele: Bilgi dinamikleri ve yerel gıdanın ekonomik yeniden yapılandırılması. Gıdaya Yerlerin Adını Vermede: Kırsal Kalkınmada Gıdanın Yeniden Uzlaştırılması ve Bilgi Dinamikleri; Papadopoulos, A.G., Fonte, M., Eds.; Taylor & Francis e-Kitaplar: Abingdon-on-Thames, İngiltere, 2016; s. 127.
Josling, T. İsimde ne var? Yiyecek ve İçecekler için Coğrafi İşaretlerin Ekonomisi, Hukuku ve Siyaseti; Uluslararası Entegrasyon Çalışmaları Enstitüsü’ne sunulan bildiri; Trinity Koleji: Dublin, İrlanda, 2005.
Björk, P.; Kauppinen-Räisänen, H. Yerel food: Hedef cazibe için bir kaynak. Int. J. Contemp. Yönetici. 2016, 28, 177-194.
Du Rand, G.E.; Heath, E. Destinasyon pazarlamasının bir unsuru olarak gıda turizmi için bir çerçeveye doğru. Curr. Sorunlar Turu. 2006, 9, 206-234.
Ryu, K.; Jang, S.C. Bir seyahat destinasyonunda yerel mutfağı deneyimleme niyeti: Değiştirilmiş akıl yürütme teorisi. J. Hosp. Tur. Res. 2006, 30, 507-516.
Qing-Chi, C.G.Q.; Chua, B.L.; Othman, M.; Ab Karim, S. Gıda imajı, gıda memnuniyeti, mutfak kalitesi ve davranışsal niyetler arasındaki yapısal ilişkileri araştırmak: Malezya'nın The vakası. Int. J. Hosp. Tur. Adm. 2013, 14, 99–120.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

Program Kazanımları
1) Gastronomi ve Mutfak Sanatları ile ilgili genel kavramları tanımlar/açıklar
2) Yiyecek-İçecek işletmelerinin etkilendiği iç ve dış çevre ilişkilerini tanımlar/açıklar.
3) Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanındaki düzenlemeler, mesleki standartlar ve uygulamalar ile ilgili bilgiye sahip olur.
4) Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
5) Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme, ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
6) Yiyecek içecek terminolojisine hâkim olur.
7) Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanındaki her türlü organizasyonu düzenler.
8) Bölümü ile ilgili temel kavramları ve kuramları kullanarak yeme-içme ile ilgili olguları analiz eder ve uygular.
9) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık faaliyetlerin yürütülmesinde bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
10) Alanına yenilik getiren bilgi, düşünce, uygulama veya teknolojilerin hayata geçirilmesinde risk ve sorumluluk alır.
11) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
12) Alanı ve mesleği ile ilgili güncel gelişmeleri takip eder.
13) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
14) Alanının gerektirdiği en az Avrupa bilgisayar kullanma lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ve bilişim teknolojilerini kullanır.
15) Bir yabancı dili (İngilizce) en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
16) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
17) Türk ve değişik ülke mutfaklarının yemeklerini hazırlar.
18) Menü planlama, pişirme yöntemleri, dünya mutfakları, yöresel mutfaklar gibi çeşitli konularda bilgi ve yöntem sahibi olur ve bu bilgi ve yöntemleri mesleki gelişime yönelik kullanır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Gastronomi ve Mutfak Sanatları ile ilgili genel kavramları tanımlar/açıklar 3
2) Yiyecek-İçecek işletmelerinin etkilendiği iç ve dış çevre ilişkilerini tanımlar/açıklar. 3
3) Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanındaki düzenlemeler, mesleki standartlar ve uygulamalar ile ilgili bilgiye sahip olur. 3
4) Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. 3
5) Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme, ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. 3
6) Yiyecek içecek terminolojisine hâkim olur. 3
7) Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanındaki her türlü organizasyonu düzenler. 3
8) Bölümü ile ilgili temel kavramları ve kuramları kullanarak yeme-içme ile ilgili olguları analiz eder ve uygular. 3
9) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık faaliyetlerin yürütülmesinde bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 3
10) Alanına yenilik getiren bilgi, düşünce, uygulama veya teknolojilerin hayata geçirilmesinde risk ve sorumluluk alır. 3
11) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 2
12) Alanı ve mesleği ile ilgili güncel gelişmeleri takip eder. 3
13) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. 3
14) Alanının gerektirdiği en az Avrupa bilgisayar kullanma lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ve bilişim teknolojilerini kullanır. 3
15) Bir yabancı dili (İngilizce) en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. 3
16) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. 3
17) Türk ve değişik ülke mutfaklarının yemeklerini hazırlar. 3
18) Menü planlama, pişirme yöntemleri, dünya mutfakları, yöresel mutfaklar gibi çeşitli konularda bilgi ve yöntem sahibi olur ve bu bilgi ve yöntemleri mesleki gelişime yönelik kullanır. 2

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ara Sınavlar 1 40 40
Final 1 60 60
Toplam İş Yükü 100