GMS107 Turizm Endüstrisiİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar Gastronomi ve Mutfak SanatlarıÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Gastronomi ve Mutfak Sanatları

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: GMS107
Ders İsmi: Turizm Endüstrisi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
3
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. HÜSEYİN TANJU İPEK
Dersi Veren(ler): Tanju İPEK-Çağla ÖZER
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bölüm öğrencilerinin içinde çalışacakları turizm sektörü ve endüstrisinin temel kavramlarını ve özelliklerini öğrenmesini sağlamak. Turizm endüstrisinde arz,talep ve ürün kavramları ile bunların birbiri ile ilişkisini öğrenmelerini sağlayarak, diğer yarıyıllarda alacakları dersler için altyapı, mesleği için vizyon kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Turizm endüstrisi kavram ve kapsamı, tarihsel gelişimi, Turizm endüstrisinin ekonomideki yeri ve önemi, Turizm piyasası, turizm arzının özellikleri, etkileyen faktörler. Turizm talebi, özellikleri, talebi oluşturan unsurlar, turizmde arz ve talep esneklikleri. Turizm ürünü kavramı, oluşturan unsurlar, turistik ürün varlıklarının korunması ve sürdürülebilirlik.
Turizm ürünü olarak gastronomi. Gastronomi turizmi kavramının gelişimi, destinasyon pazarlama aracı olarak gastronomi. Globalleşmenin gastronomi turizmine etkileri ve Dünya mutfakları. Turizm pazarlaması, pazarlama karması, dağıtım kanalları ve aracı kuruluşlar. Turistik yoğunlaşma, yoğunlaşma türleri, yoğunlaşmanın neden ve sonuçları. Turizm’de Uluslararası rekabet, rekabet edebilme potansiyeli.
Turizm politikası ve planlaması, Turizm politikasının tanımı, özellikleri ve hedefleri turizm politikasında devletin rolü, Ülkemizde turizm politikaları. Turizm planlaması kapsam ve özellikleri, turizm planlaması türleri ve plansızlığın yarattığı sorunlar. Ülke, bölge ve destinasyon ölçekli turizm planlaması.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Turizm endüstrisi kavramını, tarihsel gelişimini, diğer bilimlerle ilişkisini ve turizm endüstrisinin temel tanımlarını ve çeşitlerini bilir.
2) Turizm endüstrisinin ekonomideki ve Türkiye ekonomisi içindeki yeri ve önemini bilir, turizmin ülke ekonomisine katkılarını değerlendirir.
3) Turizm piyasası, Turizm arzı, Turizm talebi ve turistik ürünü ve bunların birbiri ile ilişkisini bilir ve sonuçlar çıkarır.
4) Gastronomi turizminin ülkenin kültürel bir varlığı olarak geçmişten geleceğe önemli bir değer olduğunu bilir, turizm hareketlerinde önemli bir motivasyon unsuru olduğunu bilir.
5) Turizm pazarlamasının ülkenin turizm kaynaklarının değerlendirilmesi açısından önemini, pazarlama karmasını ve dağıtım kanallarını bilir.
6) Turistik yoğunlaşmanın anlamını, yoğunlaşma faktörlerini, olumlu ve olumsuz sonuçlarını bilir.
7) Turizmde rekabetin anlam ve önemini bilir. Rekabet gücü ve Uluslararası rekabet hakkında bilgi sahibidir.
8) Turizm politikası ve planlamasının önemi hakkında bilgi sahibi olur. Özellikllerini, planlama türleri hakkında fikir sahibidir. Plansızlığın doğuracağı sorunların neler olabileceğini bilir, çözüm yolları hakkında fikir sahibidir

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Turizm Endüstrisi tanım ve önemi, temel kavramlar,
2) Turizmin faaliyetinin tanım ve kapsamı, önemi, tarihsel gelişimi, diğer bilimlerle ilişkisi, turizmi etkileyen faktörler.
3) Turizmin endüstrisinin ekonomideki yeri, turizmin ekonomik, sosyal ve kültürel önemi
4) Dünya’da ve Türkiye’de sayısal değerlerle turizmin irdelenmesi, turizmin ekonomik etkileri ve sonuçları.
5) Turizm piyasası, turizm arzı, özellikleri, arzı etkileyen faktörler, arz esnekliği.
6) Turizm talebi, talebi oluşturan unsurlar, turizm talebinin özellikleri, talep esnekliği
7) Turizm ürünü, turizm ürününün bileşenleri, ürün geliştirme, Turistik ürün olarak doğal varlıklar, Kültür ve sanat varlıkları, ürün varlıklarının korunması ve geliştirilebilmesi
8) Arasınav
9) Gastronomi turizmi, kavramın tarihsel gelişimi, destinasyon pazarlama aracı olarak gastronomi turizmi, gastronomi turizminin bölgesel kalkınmaya etkisi
10) Globalleşmenin gastronomi turizmine etkileri ve Dünya mutfakları, Gastronomide ve Tüketici davranışlarındaki gelişmelerin, gastronomi turizmine etkileri.
11) Turizm pazarlaması, tanımı, özellikleri ve amaçlar. Pazarlama karması, dağıtım kanalları ve aracı kuruluşlar.Tüketici davranışı, etkileyen faktörler, pazarlama araştırmaları ve stratejileri.
12) Turistik yoğunlaşma, faktörleri. Turistik yoğunlaşmanın nedenleri ve sonuçları, olumsuz sonuçların giderilmesi. Turizmde rekabet, önemi ve yapısı, turizmde rekabet edebilmek ve rekabet gücü
13) Turizm politikası ve planlaması tanımları, özellikleri ve amaçları,turizm politikasında devletin rolü.
14) Planlama tanımı, planlama türleri, plansızlığın yarattığı sorunlar, bölgesel ve destinasyon ölçekli turizm planlaması.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders notları
Diğer Kaynaklar: Gastronomi ve Turizm Ed.Kurgun,H.,Özşeker,B.D.,Detay yayıncılık 2016.
The Business of Tourism, Holloway,C., Davidson,R.., Humphreys, C., Pearson, 2009.
Turizm Genel ve yapısal yaklaşım, Usta,Ö.,Detay Yayıncılık 2016, 5.Baskı.
Turizm Ekonomisi, Bahar,O.,Kozak,M., Detay Yayıncılık 2015, 7.Baskı
Turizm Okumaları I, Editör Karacan, S., Umuttepe Yayınları 2017.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

7

8

Program Kazanımları
1) Gastronomi ve Mutfak Sanatları ile ilgili genel kavramları tanımlar/açıklar
2) Yiyecek-İçecek işletmelerinin etkilendiği iç ve dış çevre ilişkilerini tanımlar/açıklar.
3) Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanındaki düzenlemeler, mesleki standartlar ve uygulamalar ile ilgili bilgiye sahip olur.
4) Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
5) Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme, ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
6) Yiyecek içecek terminolojisine hâkim olur.
7) Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanındaki her türlü organizasyonu düzenler.
8) Bölümü ile ilgili temel kavramları ve kuramları kullanarak yeme-içme ile ilgili olguları analiz eder ve uygular.
9) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık faaliyetlerin yürütülmesinde bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
10) Alanına yenilik getiren bilgi, düşünce, uygulama veya teknolojilerin hayata geçirilmesinde risk ve sorumluluk alır.
11) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
12) Alanı ve mesleği ile ilgili güncel gelişmeleri takip eder.
13) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
14) Alanının gerektirdiği en az Avrupa bilgisayar kullanma lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ve bilişim teknolojilerini kullanır.
15) Bir yabancı dili (İngilizce) en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
16) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
17) Türk ve değişik ülke mutfaklarının yemeklerini hazırlar.
18) Menü planlama, pişirme yöntemleri, dünya mutfakları, yöresel mutfaklar gibi çeşitli konularda bilgi ve yöntem sahibi olur ve bu bilgi ve yöntemleri mesleki gelişime yönelik kullanır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Gastronomi ve Mutfak Sanatları ile ilgili genel kavramları tanımlar/açıklar 2
2) Yiyecek-İçecek işletmelerinin etkilendiği iç ve dış çevre ilişkilerini tanımlar/açıklar. 2
3) Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanındaki düzenlemeler, mesleki standartlar ve uygulamalar ile ilgili bilgiye sahip olur. 1
4) Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. 3
5) Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme, ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. 3
6) Yiyecek içecek terminolojisine hâkim olur. 3
7) Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanındaki her türlü organizasyonu düzenler. 2
8) Bölümü ile ilgili temel kavramları ve kuramları kullanarak yeme-içme ile ilgili olguları analiz eder ve uygular. 1
9) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık faaliyetlerin yürütülmesinde bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 3
10) Alanına yenilik getiren bilgi, düşünce, uygulama veya teknolojilerin hayata geçirilmesinde risk ve sorumluluk alır. 3
11) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 3
12) Alanı ve mesleği ile ilgili güncel gelişmeleri takip eder. 2
13) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. 3
14) Alanının gerektirdiği en az Avrupa bilgisayar kullanma lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ve bilişim teknolojilerini kullanır. 3
15) Bir yabancı dili (İngilizce) en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. 3
16) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. 2
17) Türk ve değişik ülke mutfaklarının yemeklerini hazırlar. 3
18) Menü planlama, pişirme yöntemleri, dünya mutfakları, yöresel mutfaklar gibi çeşitli konularda bilgi ve yöntem sahibi olur ve bu bilgi ve yöntemleri mesleki gelişime yönelik kullanır. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 42 1 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Ara Sınavlar 14 1 14
Final 14 1 14
Toplam İş Yükü 98