GCA102 Nutritional Principles and Hygieneİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar Gastronomi ve Mutfak Sanatları (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Gastronomi ve Mutfak Sanatları (İngilizce)

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: GCA102
Ders İsmi: Nutritional Principles and Hygiene
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
3
Öğretim Dili: İngilizce
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. FAZİLET MIDIK
Dersi Veren(ler): Fazilet Mıdık
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Beslenme ile ilgili teorik bilgilerin geliştirilmesini sağlamak, yeterli ve dengeli beslenmenin önemi kavramak, besin öğeleri ve besin gruplarını öğrenmek ve öğrencilerin hijyen ve sanitasyon kavramlarını öğrenip, çalışma hayatında
hijyen ve sanitasyon prensiplerini uygulayabilmeleri amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği: Nutrition and nutrient definitions, historical development, daily energy requirement calculations, nutrition pyramid, nutrients; carbohydrates, fats, proteins, water, vitamins and minerals, energy metabolism, digestion, absorption and transport, food groups, food preparation, storage and processing, hygiene and sanitation concepts, bacteria, molds and yeasts, food-borne microorganisms and hygiene/sanitation relationship, importance of controlling microorganisms in terms of hygiene/sanitation, personal hygiene, cleaning agents, disinfectants, equipment and systems, business sanitation, food safety systems

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Beslenme, yeterli ve dengeli beslenmenin önemini kavrar.
2) Sindirim, emilim ve taşımanın işlevlerini anlar.
3) Protein, aminoasit, karbonhidrat ve yağların yapıtaşlarını, vitamin, mineral ve suyun görevlerini ve yararlarını öğrenir.
4) Süt ve Süt Ürünleri, Et ve ürünleri, tahıl ve tahıl ürünleri, meyve ve sebze, şekerlerin neler olduğunu ve yararlarını öğrenir.
5) Metabolizma kavramını, enerji metabolizma ve dengesini kavrar.
6) Besinlerin nasıl hazırlandığını, hangi aşamalarla işlendiği ve beslenme sorunlarını öğrenir ve yorumlar.
7) Kişiye özel günlük alınması gereken kalori hesabını yapar ve bunlarla yeterli ve dengeli yemek menüsü hazırlar.
8) Özel durumlarda nasıl beslenilmesi gerektiğini öğrenir ve bu durumlara göre menü hazırlar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Beslenmeye giriş, tanımlar, tarihsel gelişim
2) Günlük enerji gereksinimi hesaplamaları, besin öğeleri ve besin grupları, beslenme piramidi, su
3) Beslenmeye bağlı hastalıklar
4) Proteinler: Tanımı, günlük alınması gereken miktar, amino asitler, peptid bağları, sindirimi, emilimi, biyolojik değer
5) Karbonhidratlar: Tanımı, günlük alınması gereken miktar, çeşitleri, sindirimi, glisemik indeks, diyet lifi
6) Yağlar: Tanımı, günlük alınması gereken miktar, çeşitleri, sindirimi
7) Vitaminler mineraller: tanımı, günlük alınması gereken miktar, çeşitleri, sindirimi
8) ARA SINAV
8) ARA SINAV
9) Hijyen ve sanitasyon kavramları
10) Gıda kaynaklı tehlikeler ve semptomlar (bakteriler, viruslar, parazitler)
11) Gıda kalitesini etkileyen mikrobiyolojik faktörler ve kontrol önlemleri
12) Laboratuvar uygulaması (temel laboratuvar ekipmanları bilgisi, bakteriyel üremeler)
13) İşletme, mutfak hijyen ve sanitasyon uygulamaları
14) Gıda güvenliği sistemleri

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Çok çeşitli kaynaklardan derlenmiş ders notları
Diğer Kaynaklar: Baysal, A. Küçükaslan, N. 2009. Beslenme İlkeleri ve Menü Planlaması, Nobel Yayınları.
Bulduk, S., 2013. Beslenme İlkeleri ve Mönü Planlama, Detay Yayıncılık.
Gibson, R. S. 2005. Principles of Human Nutritional Assessment, Oxford University.
Nutritional Biochemistry, Cat-Coopx. Apple Acedemic Press, 2015.
Tayar, M., Özkeleş, H., E., Korkmaz, N., H., 2015. Beslenme İlkeleri, Dora Yayıncılık.
T.C. Millî Eğitim Bakanlığı, Aile ve Tüketici Hizmetleri, Beslenme İlkeleri Ankara, 2011.
Türkan, C., 2009. Turizmde Beslenme İlkeleri ve Mönü Planlama, Detay Yayıncılık.
Whitney, E., N., Rolfes, S., R. 2015. Understanding Nutrition.
Principles of Human Nutririon Martin Eastwood, Wiley-Blackwell Yayınları.
Artık, N. Şanlıer, N. ve Ceyhun Sezgin, A. (2019). Gıda Güvenliği ve Gıda Mevzuatı. Detay Yayıncılık
Bulduk, S., B. ve Bulduk, E., Ö. (2019). Gıda ve Personel Hijyeni, Detay Yayıncılık
Göktan, D. Ve Tunçel, G. (2014). Gıda İşletmelerinde Hijyen. Sidas Yayıncılık
Guliyev, E. (2018). Küresel Gıda Güvenlği. Kültür Ajansı Yayınları.
Erdoğan, S. (2014). Gıda Güvenliği, Nobel Kitap.
Kayayardı, S. Gıda Hüjyeni ve Sanitasyon, Sidas Yayınları
Tayar, M.ve Kılıç, V. (2014). Gıda Endüstrisinde Hijyen ve Sanitasyon. Dora Yayıncılık
Tayfur, M. (2009). Gıda Hijyeni, Gıda Kaynaklı Enfeksiyonlar ve Zehirlenmeler. Hatipoğlu Yayınları.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

7

8

Program Kazanımları
1) - Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
2) - Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
3) - Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme.
4) - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, - Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. -Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme.
5) - Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. -Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) - Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. 3
2) - Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. 3
3) - Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. 3
4) - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, - Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. -Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme. 3
5) - Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. -Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ara Sınavlar 1 40 40
Final 1 60 60
Toplam İş Yükü 100