GCA004 Food Sociologyİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar Gastronomi ve Mutfak Sanatları (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Gastronomi ve Mutfak Sanatları (İngilizce)

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: GCA004
Ders İsmi: Yemek Sosyolojisi
Ders Yarıyılı: Güz
Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
3
Öğretim Dili: İngilizce
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. ÇAĞLA ÖZER
Dersi Veren(ler): Güngör TAN-Ekrem SALTIK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste, küreselleşme ve yerelleşme koşulları altında Dünya'nın gıda sistemleri ve kültürlerindeki dönüşümleri inceleyeceğiz. Araştırmacılar, tarımı ve gıdanın toplumdaki rolünü kendi akademik disiplinlerinin farklı perspektiflerinden incelemişlerdir. Bu ders, aksine, bu farklı disiplinlerin sosyal kurumları nasıl etkilediğini ve etkilediğini ele alarak tarım, gıda, beslenme ve sağlığı birleştirir. Sosyoloji, gıda üretimi ve tüketimi de dahil olmak üzere insan faaliyetlerinin sosyal gruplar ve kurumlardan etkilendiği, bu nedenle değişmez olmadığı ve değiştirilebileceği önermesine dayanır. Yöntemi, sosyal grupların ve kurumların nasıl ve neden bu şekilde çalıştığını sorgulamaktır.
Dersin İçeriği: Yemek ve mutfağı ekonomik, çevresel ve siyasal boyutlarıyla sosyolojik olarak ele almak, gıdaların yetiştikleri coğrafi koşullar, kültürel farklılıklar, ekonomik farklılıklar, gıdanın dağılımı, gıdanın üretimi, tüketimi, beslenme alışkanlıkları, toplumların gelenekleri, inançları, etnik farklılıklar farklı toplumsal ve tarihsel koşulların gıda tüketim örüntülerini nasıl şekillendirdiği ve yeme-içmenin geçirdiği zamansal, mekansal ve hiyerarşik dönüşümler/değişimler, endüstriyel gelişim, sanayinin yükselişi ile mutfak kültüründe yaşanan değişimler

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Dünyanın gıda sistemleri ve kültürlerinin temel yönlerini belirler.
2) Genel olarak kentsel yaşamın, kültürün ve medyanın ayırt edici yönlerini betimler.
3) Sistem düşüncesi, kültürel analiz, şehir çalışmaları, sosyoloji, antropoloji ve gıda çalışmalarına ilişkin teorik kavramları uygular.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş ve Genel Bakış: Birbirlerine, eğitmene ve öğrenme materyalleri ve etkinliklerine genel bakış ve giriş.
2) Gıda yolları: Gıda ve yetiştirme uygulamalarını coğrafya ve günlük insan duyusal özdeşimleriyle bağlantılı olarak tanımlayıp analiz edeceğiz ve Türkiye ve Dünyada gıda yöntemlerinin zamanla nasıl değiştiğini ele alacağız.
3) Gıda toplumu ve sosyal değişim: Gıda güvensizliği; yemek ve ritüel; yemek yeme ve kimlikler; ve öğretim materyalleri / Quiz 1
4) Şehirleri Küresel Hale Getirmek: Tüketim Güçleri ve Zevkleri / Quiz 2 Dar, orta ve geniş alandaki duyuları düşünerek İstanbul, Ankara, New York, Buenos Aires, New York, Tokyo, Singapur gibi şehirleri bir tüketim alanı olarak küresel pazarlar olarak analiz etmek için bir temel oluşturuyoruz. Küreselleşme ve gıdanın dolaşım temasını ve dünya ticaretindeki bu değişimin duyuları, kentsel çevrelerin büyümesini, sosyal ilişkileri ve gıda üretimi ve tüketiminin coğrafyalarda yarattığı etkiyi öğreniyoruz.
5) Global Coğrafi ve Topografik Tasarımlara Göre Gıda Üretimi/ Quiz 3 Gıdanın manzaralara göre nasıl ve neden üretildiğinin anlaşılması, tarımsal çıktılar
6) Kırsal Sosyolojiye Giriş / Tarım ve Gıda Sistemleri Sosyolojisi / Quiz 4 Çiftlik Aktörleri: Bir çiftçi ve köylü olarak gıda üretim sistemleri için yaşamsal önemi anlamak.
7) Yerel Gıda Toplulukları Topluluk mutfakları, açık hava çiftçi pazarları, topluluk bahçeleri, gıda kooperatifleri gibi yerel gıda topluluk ve girişimleri
8) Yerel Çiftçi Pazarlarının ve Kooperatiflerin Önemi Misafir konuşmacı: Güher Tan Türkiye'deki en büyük dört yerel açık hava çiftçi pazarı inceleniyor: Nazilli Perşembe, Tire Salı, Ödemiş Cumartesi, Karacasu Pazartesi pazarları.
9) Açlık ve Yemek Adaleti: "Masada Bir Yer" belgeseli Milyonlarca Amerikalının yaşadığı açlık olaylarını araştıran ve soruna çözümler öneren bir belgesel tartışılıyor.
10) İklim Değişikliği ve Gıdanın Geleceği İklim değişikliğinin dünyanın gıda arzını nasıl tehdit ettiğini anlamak, dünya çapında arazi kullanımı ve tarımın yeniden değerlendirilmesi ve tüketici davranışları, ulusların diyetlerindeki değişiklikler ve değişikliklerinin insanların yemek kültürünü nasıl etkileyeceği anlatılıyor.
11) Michael Polland'ın "Pişmiş" belgeseli Yemek hazırlama tarihinin ve yemek pişirmenin kültürel geleneklerde ve bağlantıda nasıl büyük bir rol oynadığına dair bir belgesel tartışılıyor. * Michael Pollan'ın yazdığı bu dört bölümlük Netflix belgesel dizisi (The Omnivore’s Dilemma'nın yazarı ve en iyi 50 yemek etkinliğimizden biri.)
12) Anadolu'da Kültür, İnanç, Gelenek ve Davranışlara Göre Yemek Alışkanlıklarının Farklılıkları ve Benzerlikleri / Konuk Konuşmacı: Nilhan Aras (Yemek Araştırmacısı ve Gastro Dergisi Genel Yayın Yönetmeni) Farklı toplum, kültür, inanç ve geleneklere göre beslenme alışkanlıklarının belirlenmesi.
13) Dünyadaki Gıdalar: Pirinç, Buğday, Arpa, Çavdar, Patates, Mısır Ulusların istikrarlı yiyeceklerinin üretim ve tüketim kültürlerini nasıl etkilediğini ve şekillendirdiğini anlamak.
14) Dönem Projesi İncelemeleri Dönem Projesi tartışma bölümü

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Aşağıda yer alan çeşitli kaynaklardan derlenmiş ders notları
Diğer Kaynaklar: 1. Bobrow-Strain, Aaron. 2013. White Bread: A Social History of the Store-Bought Loaf. Boston, MA: Beacon Press.
2. Saklı, A.R. (2008). Türk Çayının Dünü ve Bugünü, Kaknüs Yayınları, İstanbul. ISBN 978 – 975 – 256 – 188 –
3. Koşay, Z.H.,Ülkücan, A. (2011). Anadolu Yemekleri ve Türk Mutfağı, Çiya, İstanbul.
4. Counihan, Carole and Penney Van Esterick, eds. 2012. Food and Culture: A Reader, 3rd
ed. New York: Routledge.
5. Food for the City, NAi Publishers, Netherlands. ISBN 978 – 90 – 5662 – 854 – 3, NAi Publishers, (2012).
6. Yıldırım, F. (2008). Zeytin Yetiştiriciliği, Çiftçi Eğitimi ve Yayım Şube Müdürlüğü, Manisa. ISBN: 978 – 975 – 585 – 936 – 1
7. Tolkien, J.R.R., (1993). The Lord of the Rings Triology, Houghton Miffin, Boston
8. Demirtaş, M. (2008). Osmanlıda Fırıncılık 17. Yüzyıl, Kitap Yayınevi, ISBN 978 – 605 – 105 – 002 – 7
9. Önal, N. E. (2010). Anadolu Tarımının 150 Yıllık Öyküsü, Yazılama, İstanbul. ISBN 978 – 605 – 5892 – 34 – 0
10. Mater, S. (2011). Türkiye Deniz Balıkları Atlası, Ege Üniversitesi Yayınları, İzmir. ISBN 978 – 975 – 483 – 546 – 5
11. Geldiay, R. (2009). Türkiye Tatlısu Balıkları, Ege Üniversitesi Yayınları, İzmir. ISBN 978 – 975 – 483 – 731 – 5
12. Kıpçak, C., Nouruzhan H., Türkistanlı S., (1951) Türkiye’nin Zirai Bünyesi, Türkiye Şeker Fabrikaları A.Ş. Yayınları No:20, İstanbul.
13. Resimli Türkiye Florası, Cilt 1 ve Cilt 2, İstanbul 2014, ISBN 978 – 605 – 332 – 220 – 7
14. Gobbetti M., Handbook on Sourdough Biotechnology, Springer; 2013 edition, ISBN 978 – 148 – 999 – 18 – 98
15. The Fig: Its History, Culture, and Curing, With a Descriptive Catalogue of the Known Varieties of Figs, Forgotten Books (April 22, 2017)
16. The Sociology of Food and Agriculture, Routledge Published February 10, 2016
17. K. Çağlar, Yenal Z., Bildiğimiz Tarımın Sonu, İletişim Yayınevi, İstanbul
18. Wright C.A., A Mediterranean Feast: The Story of the Birth of the Celebrated Cuisines of the Mediterranean from the Merchants of Venice to the Barbary Corsairs, William Morrow Cookbooks (October 20, 1999)
19. Carolan M., The Real Cost of Cheap Food (Routledge Studies in Food, Society and the Environment), Earthscan Publications Ltd.; 1 edition (September 2011)
20. Murcott A., Introducing the Sociology of Food and Eating, Bloomsbury Academic (March 21, 2019)
21. Zohary D., Maria H., Weiss E., Domestication of Plants in the Old World: The origin and spread of domesticated plants in Southwest Asia, Europe, and the Mediterranean Basin, Oxford University Press; 4 edition (December 1, 2013)

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

Program Kazanımları
1) - Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
2) - Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
3) - Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme.
4) - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, - Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. -Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme.
5) - Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. -Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) - Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. 3
2) - Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. 3
3) - Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. 3
4) - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, - Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. -Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme. 3
5) - Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. -Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 4 % 60
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ara Sınavlar 1 40 40
Final 1 60 60
Toplam İş Yükü 100