Aşçılık | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | ASC106 | ||||
Ders İsmi: | Gıda ve İş Güvenliği,Hijyen ve Sanitasyon | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | |||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr. Gör. MERYEM MERVE BEYKOZ | ||||
Dersi Veren(ler): | Öğr. Gör. Meryem Merve Beykoz | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Öğrencilere gıda güvenliği riskleri ve bu risklere karşı kritik kontrol noktalarında alınabilecek önlemler hakkında bilgiler vererek, gıda sektöründe kalite yöneticisi olarak çalışmalarını sağlayacak, kalite, gıda kalite kontrolünün temel kavramları, prensipleri ve yöntemleri, kontrol kartları, toplam kalite yönetimi, kalite yönetim sistemleri, gıda kalitesi ve güvenliği yönetim sistemleri (ISO-9001, ISO-22000) konularında bilgi kazandırmak. Ayrıca öğrencilerin iş güvenliği ve iş hastalığı konusunda bilgilendirilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Gıda güvenliğinin önemi Türkiye´de ve dünyada gıda güvenliği Gıda güvenliği ile ilgili yasalar, gıda kanunu Gıda kontaminantları ve bozulma etkenleri Gıda kökenli sağlık riskleri Endüstriyel gıda güvenliğinde hijyen ve sanitasyon Yiyecek İçecek İşletmelerinde İş Sağlığı ve Güvenliği |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Türkiye’de uygulanan gıda güvenliği sistemini dünyada uygulanan gıda güvenliği sistemleri ile karşılaştırabilme; 2) İş güvenliği normlarına uygun çalışmayı öğrenir 3) Bir gıda işletmesinde uygun temizlik ve sanitasyon sistemini tasarlayabilme ve kurabilme; 4) Bir gıda maddesinin üretimi sırasındaki potansiyel riskleri belirleyip risk analizlerini yapabilme ; |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş, gıda güvenliği, hijyen ve sanitasyon kavramları | Dersin Öğretim görevlisi tarafından hazırlanmış notlar kullanılacaktır. |
2) | Temel mikrobiyoloji | Dersin öğretim görevlisi tarafından hazırlanan notlar kullanılacaktır. |
3) | Mikroorganizmaların bulaşma kaynakları ve gıda güvenliği | Ders öğretim görevlisinin hazırladığı notlar kullanılacaktır. |
4) | Gıda kaynaklı tehlikeler ve semptomlar (bakteriler, virüsler, parazitler, kimyasal, fiziksel tehlikeler ve alerjenler) | Dersin öğretim görevlisi tarafından hazırlanan notlar kullanılacaktır. |
5) | Mutfaklarda HACCP ve HACCP’in rolü | Dersin öğretim görevlisi tarafından hazırlanan notlar kullanılacaktır. |
6) | Temizlik maddeleri, dezenfektanlar, ekipmanlar ve sistemler | Dersin öğretim görevlisi tarafından hazırlanan notlar kullanılacaktır. |
7) | Kişisel ve mutfak işletme (bina, alet, ekipman) hijyeni, güvenliği ve sanitasyon uygulamaları | Dersin öğretim görevlisi tarafından hazırlanan notlar kullanılacaktır. |
8) | ARA SINAV | |
9) | Mutfak hijyen (hammadde, yemek üretimi öncesi, üretim esnası ve sonrası), güvenliği ve sanitasyon uygulamaları | Dersin öğretim görevlisi tarafından hazırlanan notlar kullanılacaktır. |
10) | Gıda muhafaza ilkeleri ve gıda güvenliği sistemleri | Dersin öğretim görevlisi tarafından hazırlanan notlar kullanılacaktır. |
11) | İş güvenliği, iş kazaları ve risk etmenleri | Dersin öğretim görevlisi tarafından hazırlanan notlar kullanılacaktır. |
12) | Patlama, parlama, yangın, elektrik tehlikeleri ve önlemleri | Dersin öğretim görevlisi tarafından hazırlanan notlar kullanılacaktır. |
13) | İş ekipmanlarının güvenli kullanımı, kişisel koruyucu donanımlar | Dersin öğretim görevlisi tarafından hazırlanan notlar kullanılacaktır |
14) | Acil durum eylem planları | Dersin öğretim görevlisi tarafından hazırlanan notlar kullanılacaktır |
15) | FİNAL SINAVLARI |
Ders Notları / Kitaplar: | Öğretim görevlisinin çeşitli kaynaklardan derlediği ders notları kullanılacaktır. |
Diğer Kaynaklar: | Öğretim görevlisinin çeşitli kaynaklardan derlediği ders notları kullanılacaktır. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
|||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Aşçılık mesleğindeki genel kavramları tanımlar/açıklar. | |||||||||||||||
2) Yiyecek-İçecek işletmelerin etkilendiği iç ve dış çevre ilişkilerini tanımlar/açıklar. | |||||||||||||||
3) Aşçılık alanındaki düzenlemeler, mesleki standartlar ve uygulamalar ile ilgili bilgiye sahiptir. | |||||||||||||||
4) Menü planlama, pişirme yöntemleri, dünya mutfakları, yöresel mutfaklar gibi çeşitli konularda bilgi ve yöntem sahibi olur ve bu bilgi ve yöntemleri mesleki gelişime yönelik kullanır. | |||||||||||||||
5) Yiyecek içecek terminolojisine hâkim olur. | |||||||||||||||
6) Aşçılık alanındaki bölümlerin her türlü organizasyonlarını düzenler. | |||||||||||||||
7) Aşçılık mesleğinin temel kavramlarını ve kuramlarını kullanarak yeme-içme ile ilgili olguları analiz eder ve uygular. | |||||||||||||||
8) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık faaliyetlerin yürütülmesinde bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | |||||||||||||||
9) Alanına yenilik getiren bilgi, düşünce, uygulama veya teknolojilerin hayata geçirilmesinde risk ve sorumluluk alır. | |||||||||||||||
10) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |||||||||||||||
11) Alanı ve mesleği ile ilgili güncel gelişmeleri takip eder. | |||||||||||||||
12) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. | |||||||||||||||
13) Alanının gerektirdiği en az Avrupa bilgisayar kullanma lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ve bilişim teknolojilerini kullanır. | |||||||||||||||
14) Bir yabancı dili (İngilizce) en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | |||||||||||||||
15) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Aşçılık mesleğindeki genel kavramları tanımlar/açıklar. | |
2) | Yiyecek-İçecek işletmelerin etkilendiği iç ve dış çevre ilişkilerini tanımlar/açıklar. | |
3) | Aşçılık alanındaki düzenlemeler, mesleki standartlar ve uygulamalar ile ilgili bilgiye sahiptir. | |
4) | Menü planlama, pişirme yöntemleri, dünya mutfakları, yöresel mutfaklar gibi çeşitli konularda bilgi ve yöntem sahibi olur ve bu bilgi ve yöntemleri mesleki gelişime yönelik kullanır. | |
5) | Yiyecek içecek terminolojisine hâkim olur. | |
6) | Aşçılık alanındaki bölümlerin her türlü organizasyonlarını düzenler. | |
7) | Aşçılık mesleğinin temel kavramlarını ve kuramlarını kullanarak yeme-içme ile ilgili olguları analiz eder ve uygular. | |
8) | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık faaliyetlerin yürütülmesinde bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | |
9) | Alanına yenilik getiren bilgi, düşünce, uygulama veya teknolojilerin hayata geçirilmesinde risk ve sorumluluk alır. | |
10) | Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |
11) | Alanı ve mesleği ile ilgili güncel gelişmeleri takip eder. | |
12) | Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. | |
13) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa bilgisayar kullanma lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ve bilişim teknolojilerini kullanır. | |
14) | Bir yabancı dili (İngilizce) en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | |
15) | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 2 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 12 | 0 | 0 | ||||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 1 | 4 | 1 | 5 | |||
Küçük Sınavlar | 2 | 4 | 1 | 10 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 8 | 1 | 9 | |||
Final | 1 | 6 | 1 | 7 | |||
Toplam İş Yükü | 31 |