MED010 Sociology of Youthİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar Tıp (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Tıp (İngilizce)

Önizleme

Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MED010
Ders İsmi: Sociology of Youth
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
1
Öğretim Dili: English
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. SİNAN ÇAYA
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. Sinan Çaya
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Gençlerin sosyal durumuna; karmaşık ve sorunlu büyüme safhasına dair genel malûmat sunmak ve vukubulan kriz vaziyetlerine karşı muhtemel hâl çâreleri önermek.
Dersin İçeriği: Dersin kapsamı esasen esasen erinlik / ergenlik üzerine odaklıdır. “Erin / Ergen” kelimesinin menşei, ihtiva ettiği yan-anlamları, ilgili harcıâlem (sıradan) meseleleri, istisnaî şiddetli derecede problemleri ve bunlarla baş etme yol-yordamları ki bunlara ebeveynlerden gelen destek ile kurumsal yardımlar dahildir. İlgili mevzular (konular) hakkında bilgi edinme ve faydalı bilgi haznesini mütemadiyen tâzelemek önem arz eder.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Erinlik ve ergenlik kavramlarının bilimsel tanımını yapabilir.
2) Anılan gelişim evresinin yaygın meselelerini özlü sıralama kalemleri biçiminde sıralayabilir.
3) Sıralanmış sorunsalların herhangi birisi için, rahatlıkla sözel tafsilâtlı izahatlar içerisine dalabilir.
4) Muayyen (belli) bir gelişim tıkanıklığında erken teşhisin (tanı) ehemmiyetini tasdik eder.
5) Ebeveyn / veli / vasi / koruyucu tarafından, lüzumu hâlinde alınası tedbirleri (önlem) kavramıştır.
6) Sıhhatli iletişim ile anlayışlı ve şefkatli bir umursama sergilemenin mânâsını, lâyıkıyla takdir eder.
7) Gençliğin eğitim-öğretimine müteallik ibret verici masal, öykü, roman ve filmler dahil; destekleyici eğitim malzemelerinden gereğince haberdardır.
8) Gençlerin sosyal ortamı adına; akran gruplarının ne denli önemli olduklarından haberdar bulunduğunu ispatlar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Gençlik denen hayat evresinin istikbale temel oluşu, bir sosyal yatırım dönemi anlamına geldiği. “Erinlik / Ergenlik” kelimelerinin lûgat mânâsı (sözlük anlamı); târifi ve kendine has karakteristikleri {fizikî, beşerî—şahıslar arası, duygulanımsal (hissî)}.
2) Gençler tarafından paylaşılan yaygın sorunsallar (meseleler). Özlü bir listeleme ile Türk kültürüne ve geçirmekte olduğumuz zamanlara dair bazı teferruatlı ekstra açınımlar (kanun dışı ilâçlar veya siber meşguliyetlere iptilâ gibi).
3) Kendi vûcudundaki yapısal değişime dair (endişe verici) bir zihnî meşguliyet ve bunun takip eden seğirdimleri. Tecrübe edilmekte olunan kaygıları hafifletici iyileştirici teklifler.
4) Yardım sunma istikametinde, dostâne ve şefkatli bir anlayışla “işba olmuş” (doymuş) ebeveyn ilgisi ve vazifesi. Bu meyanda (bağlamda) bütün ailenin ve hattâ belli akrabaların dahli, tercih-i şâyândır.
5) Makûl ve malûmat (bilgi) sahibi yetişkin sıfatıyla, ergen süjeler ile iyi anlaşmanın (iletişimin) önemi. Faideli bilgi sunumu, kendi yaşanmışlıklarını onlara da mâl’ediş, etkileşim içinde nasihat ve danışmanlık hizmeti veriş ki bu süreçte ergenin sözü ve reyi de ciddî surette hesaba katılacaktır.
6) Mevzu bahis (söz konusu) çalkantı pürüzlerinin şiddeti hususu ile bunlara bilimsel şekilde el atış kolaylığı açısından; kızlar ile erkekler arasında mukayeseler. (İştihasızlık, perhiz, gerçekçi olmayan örnek kişilere kapılma, yakınlarına açılma ve başkasından yardım talebi doğrultusunda heves vs).
7) Çok müracaat edilen bir tatbikat olarak “kendi kendini tatmin” meselesi. Akne (sivilce) sorunuyla; dikkatli şahsî tuvalet (özbakım) artı ruhiyat usûlleri üzerinden mücadele. Günümüzde hakiki bir felâket hükmünde olan sanal âleme bağımlılığı yenme gayretleri.
8) Büyüme yolunda karşımıza çıkabilen harekî ve sese dair tik alışkanlıkları. Tourette sendromu (TS) hakkında bilgi.
9) Gençliğin sosyal dünyası ile ilgili bilimsel tartıyma ve / veya önerileri yüreklendiren (teşvik eden) teklifler (akran gruplarının rolü, kişinin sosyal sınıfı, alt-kültürü).
10) Resmî eğitimin fevkalâde işlevi ve işpayı: Okulun, aile dahil başka hiç bir toplumsallaştırma etkeninin ikâme edemeyeceği muvaffakiyyeti (başarısı).
11) Feveran gösteren mizacını bir şekilde denetim altına almak. Sosyal bir varlık sıfatıyla, fazladan çabalar üstünden uysal ve uyumlu olmaya çalışmak. Gündelik hayatın bir çok veçhesiyle ilişkin olarak suçluluk duygusu ile baş etmek.
12) Uyuşturucu, tütün ve alkol iptilâsından kendini sakınmak; bunu öz denetim ve istemli (iradeli) bir ruh yapısıyla başarmak.
13) Edebiyat eserlerinde gençlik izlekleri (temaları).
14) Artık klasikleşmiş sinema yapıtlarında gençlik konusu.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders hocasının derleyip tasarladığı yansılar esastır.
Diğer Kaynaklar: —Gongola, Sagari (July 2019). “Common Problems of Adolescence and Their Solutions” (clinically reviewed by Michelle Bowyer) (digital article).

—Hasan, Shirin (2016). “Tics” (digital article).

—Leonard, Jane (June 2017). “Tic Disorders: Causes, Types & Diagnosis”(reviewed by MD Judith Marcin) (digital article).

—Powell, Jillian (2012). Teen Puberty, Arcturus Publishing Limited, Mankato, Minnesota.

—Shah, Kruti (School Counselor)(n.d.) Common Teenage Problems & Their Solutions, JBCN International School Panel.

—Wilmshurst, Linda (2005). Essentials of Child Psychopathology, John Wiley & Sons, Inc., New Jersey.

—Yadav, Anil Kumar (n.d./ t.y.) Adolescence Characteristics and Problems (ppt video),TGT English JNV, Geyzing-India.


Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

7

8

Program Kazanımları
1) Tıbbın, tıbbi uygulamaların ve hekimlik mesleğinin tarihsel gelişimini ve toplum için önemini bilir.
2) İnsan vücudunun normal yapı ve fonksiyonunu molekül, hücre, doku, organ ve sistemler düzeyinde bilir.
3) Hastalarından doğru ve etkin sosyal ve tıbbi öykü alabilir, kapsamlı fizik muayene yapabilir.
4) Hastalıklarla ilgili laboratuvar işlemlerini bilir; birinci basamakta, gerekli materyali (kan, idrar, vb.) uygun yöntemlerle hastadan elde ederek tanı ve takip için gerekli laboratuvar işlemlerini yapabilir ya da laboratuvar tetkik talebinde bulunabilir.
5) Hastalıklar sırasında yapı ve fonksiyonlarda meydana gelen patolojik değişiklikleri fizyolojik olandan ayırabilir. Hastanın öyküsü, fizik muayene, laboratuvar ve görüntüleme bulgularını yorumlayabilir ve hastanın problemine yönelik ön-tanı ve tanıya varabilir.
6) Birincil bakım ve acil hekimlik tedavi uygulamalarını, rehabilitasyon aşamalarını bilir, planlar ve uygulayabilir.
7) Hasta kayıtlarını doğru ve etkin olarak tutabilir, hasta bilgileri ve kayıtlarının mahremiyetinin önemini bilir ve bu mahremiyeti korur.
8) Klinik karar verme sürecini, kanıta dayalı tıp uygulamalarını ve güncel yaklaşımları bilir.
9) Koruyucu sağlık önlemleri ile bireylerin hastalıklardan korunmasında ve sağlığın geliştirilmesindeki temel prensipleri bilir, uygulayabilir ve risk altındaki birey ve/veya toplumu tanır, epidemi, pandemi gibi toplum sağlığı sorunlarında hekim sorumluluğunu üstlenir.
10) Biyopsikososyal yaklaşımı bilir, hastalıkların nedenlerini, bireyi ve çevresi ile etkileşimini göz önüne alarak değerlendirir.
11) Hasta ve yakınları, toplum ve meslektaşları ile sözlü ve/veya yazılı olarak etkin iletişim kurabilir.
12) Araştırma yapma teknik, yöntem ve kurallarını bilir. Bilimi ve bilimsel yöntemi etik kurallar çerçevesinde kullanarak yeni mesleki bilgi ve uygulamaların oluşturulmasına, paylaşılmasına, uygulanmasına ve geliştirilmesine katkıda bulunur.
13) Sağlık verilerini toplayabilir, analiz edebilir, özetleyerek sunabilir, adli rapor düzenleyebilir.
14) Hekimin eğitici, idareci ve araştırmacı olarak sağlık hizmet sunumundaki yerini bilir. Toplumun sağlık düzeyini yükseltme hedefiyle kurulmuş tüm disiplinler arası ekiplerde kendisinin ve birlikte çalıştığı ekip arkadaşlarının mesleki ve kişisel gelişimleri ile ilgili sorumluluk alır.
15) Çalışan sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularını bilir ve gerektiğinde sorumluluk alır.
16) Sağlık politikalarını bilir ve uygulama alanındaki etkilerini değerlendirebilir.
17) Tıp alanındaki bilgilerini yaşam boyu öğrenme sorumluluğu çerçevesinde güncel tutar.
18) Mesleğini, etik yükümlülük ve hukuki sorumluluklarını bilerek, insani değerleri ön planda tutarak ve ayrım gözetmeksizin özveri ile hekimlik yaşamı boyunca uygular.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Tıbbın, tıbbi uygulamaların ve hekimlik mesleğinin tarihsel gelişimini ve toplum için önemini bilir. 2
2) İnsan vücudunun normal yapı ve fonksiyonunu molekül, hücre, doku, organ ve sistemler düzeyinde bilir. 2
3) Hastalarından doğru ve etkin sosyal ve tıbbi öykü alabilir, kapsamlı fizik muayene yapabilir. 2
4) Hastalıklarla ilgili laboratuvar işlemlerini bilir; birinci basamakta, gerekli materyali (kan, idrar, vb.) uygun yöntemlerle hastadan elde ederek tanı ve takip için gerekli laboratuvar işlemlerini yapabilir ya da laboratuvar tetkik talebinde bulunabilir. 2
5) Hastalıklar sırasında yapı ve fonksiyonlarda meydana gelen patolojik değişiklikleri fizyolojik olandan ayırabilir. Hastanın öyküsü, fizik muayene, laboratuvar ve görüntüleme bulgularını yorumlayabilir ve hastanın problemine yönelik ön-tanı ve tanıya varabilir. 2
6) Birincil bakım ve acil hekimlik tedavi uygulamalarını, rehabilitasyon aşamalarını bilir, planlar ve uygulayabilir. 2
7) Hasta kayıtlarını doğru ve etkin olarak tutabilir, hasta bilgileri ve kayıtlarının mahremiyetinin önemini bilir ve bu mahremiyeti korur. 2
8) Klinik karar verme sürecini, kanıta dayalı tıp uygulamalarını ve güncel yaklaşımları bilir. 2
9) Koruyucu sağlık önlemleri ile bireylerin hastalıklardan korunmasında ve sağlığın geliştirilmesindeki temel prensipleri bilir, uygulayabilir ve risk altındaki birey ve/veya toplumu tanır, epidemi, pandemi gibi toplum sağlığı sorunlarında hekim sorumluluğunu üstlenir. 2
10) Biyopsikososyal yaklaşımı bilir, hastalıkların nedenlerini, bireyi ve çevresi ile etkileşimini göz önüne alarak değerlendirir. 2
11) Hasta ve yakınları, toplum ve meslektaşları ile sözlü ve/veya yazılı olarak etkin iletişim kurabilir. 2
12) Araştırma yapma teknik, yöntem ve kurallarını bilir. Bilimi ve bilimsel yöntemi etik kurallar çerçevesinde kullanarak yeni mesleki bilgi ve uygulamaların oluşturulmasına, paylaşılmasına, uygulanmasına ve geliştirilmesine katkıda bulunur. 2
13) Sağlık verilerini toplayabilir, analiz edebilir, özetleyerek sunabilir, adli rapor düzenleyebilir. 2
14) Hekimin eğitici, idareci ve araştırmacı olarak sağlık hizmet sunumundaki yerini bilir. Toplumun sağlık düzeyini yükseltme hedefiyle kurulmuş tüm disiplinler arası ekiplerde kendisinin ve birlikte çalıştığı ekip arkadaşlarının mesleki ve kişisel gelişimleri ile ilgili sorumluluk alır. 2
15) Çalışan sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularını bilir ve gerektiğinde sorumluluk alır. 2
16) Sağlık politikalarını bilir ve uygulama alanındaki etkilerini değerlendirebilir. 2
17) Tıp alanındaki bilgilerini yaşam boyu öğrenme sorumluluğu çerçevesinde güncel tutar. 2
18) Mesleğini, etik yükümlülük ve hukuki sorumluluklarını bilerek, insani değerleri ön planda tutarak ve ayrım gözetmeksizin özveri ile hekimlik yaşamı boyunca uygular. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Laboratuvar 2 0 15 30
Sınıf Dışı Ders Çalışması 1 0 1 1 2
Sunum / Seminer 1 1 2 4 7
Final 1 2 2 1 5
Toplam İş Yükü 44