Tıp (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | MED010 | ||||
Ders İsmi: | Sociology of Youth | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | İngilizce | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Evet | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. SİNAN ÇAYA | ||||
Dersi Veren(ler): | Doç. Dr. Sinan Çaya | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Gençlerin sosyal durumuna; karmaşık ve sorunlu büyüme safhasına dair genel malûmat sunmak ve vukubulan kriz vaziyetlerine karşı muhtemel hâl çâreleri önermek. |
Dersin İçeriği: | Dersin kapsamı esasen esasen erinlik / ergenlik üzerine odaklıdır. “Erin / Ergen” kelimesinin menşei, ihtiva ettiği yan-anlamları, ilgili harcıâlem (sıradan) meseleleri, istisnaî şiddetli derecede problemleri ve bunlarla baş etme yol-yordamları ki bunlara ebeveynlerden gelen destek ile kurumsal yardımlar dahildir. İlgili mevzular (konular) hakkında bilgi edinme ve faydalı bilgi haznesini mütemadiyen tâzelemek önem arz eder. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Erinlik ve ergenlik kavramlarının bilimsel tanımını yapabilir. 2) Anılan gelişim evresinin yaygın meselelerini özlü sıralama kalemleri biçiminde sıralayabilir. 3) Sıralanmış sorunsalların herhangi birisi için, rahatlıkla sözel tafsilâtlı izahatlar içerisine dalabilir. 4) Muayyen (belli) bir gelişim tıkanıklığında erken teşhisin (tanı) ehemmiyetini tasdik eder. 5) Ebeveyn / veli / vasi / koruyucu tarafından, lüzumu hâlinde alınası tedbirleri (önlem) kavramıştır. 6) Sıhhatli iletişim ile anlayışlı ve şefkatli bir umursama sergilemenin mânâsını, lâyıkıyla takdir eder. 7) Gençliğin eğitim-öğretimine müteallik ibret verici masal, öykü, roman ve filmler dahil; destekleyici eğitim malzemelerinden gereğince haberdardır. 8) Gençlerin sosyal ortamı adına; akran gruplarının ne denli önemli olduklarından haberdar bulunduğunu ispatlar. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Gençlik denen hayat evresinin istikbale temel oluşu, bir sosyal yatırım dönemi anlamına geldiği. “Erinlik / Ergenlik” kelimelerinin lûgat mânâsı (sözlük anlamı); târifi ve kendine has karakteristikleri {fizikî, beşerî—şahıslar arası, duygulanımsal (hissî)}. | |
2) | Gençler tarafından paylaşılan yaygın sorunsallar (meseleler). Özlü bir listeleme ile Türk kültürüne ve geçirmekte olduğumuz zamanlara dair bazı teferruatlı ekstra açınımlar (kanun dışı ilâçlar veya siber meşguliyetlere iptilâ gibi). | |
3) | Kendi vûcudundaki yapısal değişime dair (endişe verici) bir zihnî meşguliyet ve bunun takip eden seğirdimleri. Tecrübe edilmekte olunan kaygıları hafifletici iyileştirici teklifler. | |
4) | Yardım sunma istikametinde, dostâne ve şefkatli bir anlayışla “işba olmuş” (doymuş) ebeveyn ilgisi ve vazifesi. Bu meyanda (bağlamda) bütün ailenin ve hattâ belli akrabaların dahli, tercih-i şâyândır. | |
5) | Makûl ve malûmat (bilgi) sahibi yetişkin sıfatıyla, ergen süjeler ile iyi anlaşmanın (iletişimin) önemi. Faideli bilgi sunumu, kendi yaşanmışlıklarını onlara da mâl’ediş, etkileşim içinde nasihat ve danışmanlık hizmeti veriş ki bu süreçte ergenin sözü ve reyi de ciddî surette hesaba katılacaktır. | |
6) | Mevzu bahis (söz konusu) çalkantı pürüzlerinin şiddeti hususu ile bunlara bilimsel şekilde el atış kolaylığı açısından; kızlar ile erkekler arasında mukayeseler. (İştihasızlık, perhiz, gerçekçi olmayan örnek kişilere kapılma, yakınlarına açılma ve başkasından yardım talebi doğrultusunda heves vs). | |
7) | Çok müracaat edilen bir tatbikat olarak “kendi kendini tatmin” meselesi. Akne (sivilce) sorunuyla; dikkatli şahsî tuvalet (özbakım) artı ruhiyat usûlleri üzerinden mücadele. Günümüzde hakiki bir felâket hükmünde olan sanal âleme bağımlılığı yenme gayretleri. | |
8) | Büyüme yolunda karşımıza çıkabilen harekî ve sese dair tik alışkanlıkları. Tourette sendromu (TS) hakkında bilgi. | |
9) | Gençliğin sosyal dünyası ile ilgili bilimsel tartıyma ve / veya önerileri yüreklendiren (teşvik eden) teklifler (akran gruplarının rolü, kişinin sosyal sınıfı, alt-kültürü). | |
10) | Resmî eğitimin fevkalâde işlevi ve işpayı: Okulun, aile dahil başka hiç bir toplumsallaştırma etkeninin ikâme edemeyeceği muvaffakiyyeti (başarısı). | |
11) | Feveran gösteren mizacını bir şekilde denetim altına almak. Sosyal bir varlık sıfatıyla, fazladan çabalar üstünden uysal ve uyumlu olmaya çalışmak. Gündelik hayatın bir çok veçhesiyle ilişkin olarak suçluluk duygusu ile baş etmek. | |
12) | Uyuşturucu, tütün ve alkol iptilâsından kendini sakınmak; bunu öz denetim ve istemli (iradeli) bir ruh yapısıyla başarmak. | |
13) | Edebiyat eserlerinde gençlik izlekleri (temaları). | |
14) | Artık klasikleşmiş sinema yapıtlarında gençlik konusu. |
Ders Notları / Kitaplar: | Ders hocasının derleyip tasarladığı yansılar esastır. |
Diğer Kaynaklar: | —Gongola, Sagari (July 2019). “Common Problems of Adolescence and Their Solutions” (clinically reviewed by Michelle Bowyer) (digital article). —Hasan, Shirin (2016). “Tics” (digital article). —Leonard, Jane (June 2017). “Tic Disorders: Causes, Types & Diagnosis”(reviewed by MD Judith Marcin) (digital article). —Powell, Jillian (2012). Teen Puberty, Arcturus Publishing Limited, Mankato, Minnesota. —Shah, Kruti (School Counselor)(n.d.) Common Teenage Problems & Their Solutions, JBCN International School Panel. —Wilmshurst, Linda (2005). Essentials of Child Psychopathology, John Wiley & Sons, Inc., New Jersey. —Yadav, Anil Kumar (n.d./ t.y.) Adolescence Characteristics and Problems (ppt video),TGT English JNV, Geyzing-India. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||||||||||||
1) Temel ve klinik bilimlerden, davranış bilimlerinden ve sosyal bilimlerden edinmiş olduğu bilgi, beceri, tutum ve davranışları, yeterlikler biçiminde bütünleştirerek, koruma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, akılcı, etkin, hasta ve kendisi dahil çalışan sağlığını göz önünde bulunduran, kalite standartlarına uygun, güvenli sağlık hizmeti sunumu için kullanır. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||
2) Hasta yönetiminde, dil, din, ırk ve cins ayrımı gözetmeden bireyin sosyodemografik ve sosyokültürel geçmişini de dikkate alan biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir. | ||||||||||||||||||||||||
3) Sağlık hizmeti sunumunda, bireylerin ve toplumun sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler. | ||||||||||||||||||||||||
4) Sağlığı etkileyen bireysel, toplumsal, sosyal ve çevresel faktörleri dikkate alarak; sağlıklılık durumunun sürdürülmesi ve geliştirilmesi yönünde çalışır. | ||||||||||||||||||||||||
5) Sağlık hizmet sunumunda, hem sağlığa etki eden bölgesel ve küresel ölçekteki fiziksel ve sosyoekonomik çevreye ilişkin değişiklikleri, hem de kendisine başvuran kişilerin bireysel özellik ve davranışlarındaki değişimleri göz önünde bulundurur. | ||||||||||||||||||||||||
6) Hedef kitlenin özelliklerini, ihtiyaçlarını ve beklentilerini tanıyarak, sağlıklı/hasta bireylere ve yakınlarına ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir. | ||||||||||||||||||||||||
7) Mesleğini yürütürken, hastanın bütünlüğünü, mahremiyetini ve onurunu gözeterek, etik ve ahlaki ilkeler, hak ve yasal sorumluluklar ve iyi hekimlik uygulamaları çerçevesinde yüksek nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlı davranışlarla görevlerini ve yükümlülüklerini yerine getirir. | ||||||||||||||||||||||||
8) Mesleki uygulamalarındaki kendi performansını, duygular, bilişsel özellikler ve davranışlar bakımından değerlendirir ve geliştirir. | ||||||||||||||||||||||||
9) Toplum sağlığının korunması ve geliştirilmesi için, sosyal güvenirlik ve sosyal yükümlülük kavramlarını göz önünde bulundurarak, sağlık hizmet sunumunu geliştirmeyi savunur. | ||||||||||||||||||||||||
10) Sağlığın korunması ve geliştirilmesi için birey ve toplum sağlığı ile ilgili hizmet sunumu, eğitim ve danışmanlık süreçlerini tüm bileşenler ile iş birliği içinde planlayabilir ve yürütebilir. | ||||||||||||||||||||||||
11) Sağlık politikalarının ve uygulamalarının birey ve toplum sağlık göstergelerine etkisini değerlendirir ve sağlık hizmetleri kalitesinin artırılmasını savunur. | ||||||||||||||||||||||||
12) Hekim kendi fiziksel, ruhsal ve sosyal yönden sağlığını korumaya ve geliştirilmesine önem verir, bunun için gerekenleri yapar. | ||||||||||||||||||||||||
13) Sağlık hizmeti sunumu sırasında, sağlık ekibi içinde, örnek davranışlar gösterir, liderlik yapar. | ||||||||||||||||||||||||
14) Yöneticisi olduğu sağlık kuruluşunda, sağlık hizmetlerini planlama, uygulama, yürütme, değerlendirme süreçlerinde, kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır. | ||||||||||||||||||||||||
15) Birlikte sağlık hizmeti sunduğu ekibin içinde, diğer sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkında olarak olumlu iletişim kurar ve gerektiğinde farklı ekip rollerini üstlenmek üzere uygun davranışlar gösterir. | ||||||||||||||||||||||||
16) Mesleki uygulamalarında, meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır. | ||||||||||||||||||||||||
17) Özel yaklaşım gerektiren ve farklı sosyokültürel özelliklere sahip birey ve gruplar dahil hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ve diğer meslek grupları, kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim kurar. | ||||||||||||||||||||||||
18) Koruma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, hastayı ve yakınlarını karar verme mekanizmalarına ortak eden, hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. | ||||||||||||||||||||||||
19) Hizmet sunduğu nüfusa yönelik, gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar ve elde ettiği sonuçları ve /veya başka araştırmaların sonuçlarını toplumun yararına kullanır. | ||||||||||||||||||||||||
20) Mesleği ile ilgili güncel literatür bilgisine ulaşır, eleştirel değerlendirir ve klinik karar verme sürecinde, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||
21) Sağlık hizmeti, araştırması ve eğitimine yönelik çalışmalarının etkinliğini artırmak için bilişim teknolojilerini kullanır. | ||||||||||||||||||||||||
22) Bireysel çalışma ve öğrenme süreçlerini ve kariyer gelişimini etkili olarak yönetir. | ||||||||||||||||||||||||
23) Yeni bilgileri edinme, değerlendirme, mevcut bilgileri ile entegre etme, mesleki durumlara uygulama ve meslek yaşamı boyunca değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir. | ||||||||||||||||||||||||
24) Sunduğu sağlık hizmetinin niteliğini geliştirmek için doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Temel ve klinik bilimlerden, davranış bilimlerinden ve sosyal bilimlerden edinmiş olduğu bilgi, beceri, tutum ve davranışları, yeterlikler biçiminde bütünleştirerek, koruma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, akılcı, etkin, hasta ve kendisi dahil çalışan sağlığını göz önünde bulunduran, kalite standartlarına uygun, güvenli sağlık hizmeti sunumu için kullanır. | 2 |
2) | Hasta yönetiminde, dil, din, ırk ve cins ayrımı gözetmeden bireyin sosyodemografik ve sosyokültürel geçmişini de dikkate alan biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir. | 2 |
3) | Sağlık hizmeti sunumunda, bireylerin ve toplumun sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler. | 2 |
4) | Sağlığı etkileyen bireysel, toplumsal, sosyal ve çevresel faktörleri dikkate alarak; sağlıklılık durumunun sürdürülmesi ve geliştirilmesi yönünde çalışır. | 2 |
5) | Sağlık hizmet sunumunda, hem sağlığa etki eden bölgesel ve küresel ölçekteki fiziksel ve sosyoekonomik çevreye ilişkin değişiklikleri, hem de kendisine başvuran kişilerin bireysel özellik ve davranışlarındaki değişimleri göz önünde bulundurur. | 2 |
6) | Hedef kitlenin özelliklerini, ihtiyaçlarını ve beklentilerini tanıyarak, sağlıklı/hasta bireylere ve yakınlarına ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir. | 2 |
7) | Mesleğini yürütürken, hastanın bütünlüğünü, mahremiyetini ve onurunu gözeterek, etik ve ahlaki ilkeler, hak ve yasal sorumluluklar ve iyi hekimlik uygulamaları çerçevesinde yüksek nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlı davranışlarla görevlerini ve yükümlülüklerini yerine getirir. | 2 |
8) | Mesleki uygulamalarındaki kendi performansını, duygular, bilişsel özellikler ve davranışlar bakımından değerlendirir ve geliştirir. | 2 |
9) | Toplum sağlığının korunması ve geliştirilmesi için, sosyal güvenirlik ve sosyal yükümlülük kavramlarını göz önünde bulundurarak, sağlık hizmet sunumunu geliştirmeyi savunur. | 2 |
10) | Sağlığın korunması ve geliştirilmesi için birey ve toplum sağlığı ile ilgili hizmet sunumu, eğitim ve danışmanlık süreçlerini tüm bileşenler ile iş birliği içinde planlayabilir ve yürütebilir. | 2 |
11) | Sağlık politikalarının ve uygulamalarının birey ve toplum sağlık göstergelerine etkisini değerlendirir ve sağlık hizmetleri kalitesinin artırılmasını savunur. | 2 |
12) | Hekim kendi fiziksel, ruhsal ve sosyal yönden sağlığını korumaya ve geliştirilmesine önem verir, bunun için gerekenleri yapar. | 2 |
13) | Sağlık hizmeti sunumu sırasında, sağlık ekibi içinde, örnek davranışlar gösterir, liderlik yapar. | 2 |
14) | Yöneticisi olduğu sağlık kuruluşunda, sağlık hizmetlerini planlama, uygulama, yürütme, değerlendirme süreçlerinde, kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır. | 2 |
15) | Birlikte sağlık hizmeti sunduğu ekibin içinde, diğer sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkında olarak olumlu iletişim kurar ve gerektiğinde farklı ekip rollerini üstlenmek üzere uygun davranışlar gösterir. | 2 |
16) | Mesleki uygulamalarında, meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır. | 2 |
17) | Özel yaklaşım gerektiren ve farklı sosyokültürel özelliklere sahip birey ve gruplar dahil hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ve diğer meslek grupları, kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim kurar. | 2 |
18) | Koruma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, hastayı ve yakınlarını karar verme mekanizmalarına ortak eden, hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. | 3 |
19) | Hizmet sunduğu nüfusa yönelik, gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar ve elde ettiği sonuçları ve /veya başka araştırmaların sonuçlarını toplumun yararına kullanır. | 1 |
20) | Mesleği ile ilgili güncel literatür bilgisine ulaşır, eleştirel değerlendirir ve klinik karar verme sürecinde, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular. | 2 |
21) | Sağlık hizmeti, araştırması ve eğitimine yönelik çalışmalarının etkinliğini artırmak için bilişim teknolojilerini kullanır. | 1 |
22) | Bireysel çalışma ve öğrenme süreçlerini ve kariyer gelişimini etkili olarak yönetir. | 1 |
23) | Yeni bilgileri edinme, değerlendirme, mevcut bilgileri ile entegre etme, mesleki durumlara uygulama ve meslek yaşamı boyunca değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir. | 2 |
24) | Sunduğu sağlık hizmetinin niteliğini geliştirmek için doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler. | 1 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 50 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Laboratuvar | 2 | 0 | 15 | 30 | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 1 | 0 | 1 | 1 | 2 | ||
Sunum / Seminer | 1 | 1 | 2 | 4 | 7 | ||
Final | 1 | 2 | 2 | 1 | 5 | ||
Toplam İş Yükü | 44 |