Dersin Amacı: |
Bu dersin amacı, yiyecek üretimi ve tüketiminin ekonomik, sosyal, politik ve kültürel açılardan tarihsel gelişimini öğretmeyi amaçlanmıştır. |
Dersin İçeriği: |
Yiyecek Tarihi ve Coğrafyasına Giriş, Tarih öncesi çağlar, Tarım devrimi, hayvan ve bitkilerin ehlileştirilmesi, Sümer, Mısır ve Antik Roma yemek kültürü, Rönesans dönemi, Avrupa mutfakları tarihi ve coğrafyası, Orta çağ Avrupası, Avrupa mutfakları tarihi ve coğrafyası, Ortaçağ Arap mutfak kültürü, Osmanlı İmparatorluğu Saray Mutfağı |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Yiyecek tarihi ve coğrafyası, tarihin sınıflandırılması, gastronomi ve yemek tarihine giriş |
|
2) |
İnsanlığın varoluşu, tarih öncesi devirler, Karanlık Çağ, Kabataş, Yontma Taş, Cilalı Taş Devri |
|
3) |
Tarım Devrimi |
|
4) |
Maden Devri, Sümer, Mısır ve Antik Roma yemek kültürü |
|
5) |
Mezopotamya, buğdayın tarihi, tarımın ortaya çıkışı ve yayılışı |
|
6) |
Sümerler, Antik Mısır |
|
7) |
Kızılderililer, Afrikalılar |
|
8) |
Arasınav |
|
9) |
Antik Yunan |
|
10) |
Antik Roma, İpek ve Baharat yolu |
|
11) |
Orta Çağ |
|
12) |
Antik Hindistan, Antik Çin |
|
13) |
Osmanlı İmparatorluğu Saray Mutfağı |
|
14) |
14.15.16.17. ve 18. Yüzyıl Osmanlı Saray Mutfağı |
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Çeşitli kitaplardan derlenmiş ders notları kullanılmıştır. |
Diğer Kaynaklar: |
Gastronomi ve Yiyecek Tarihi, Editör: Prof.Dr. Atilla AKBABA, Yrd.Doç.Dr. Neslihan ÇETİNKAYA, Detay Yayınları, 2018
Lezzetin Tarihi, Prof.Dr.Zeki TEZ, Hayykitap, 2018
İnsanlığın Yeme Tarihi, Tom Standage, Mayakitap, 2016
Food in History, Reay TANNAHILL, Three Rivers Press,1989
A Food History, Maguelonne Toussaint Smat, John Wiley & Sons, 1987
Tarihin Süzgecinde Mutfak Kültürümüz, Deniz Gürsoy, Oğlak Yayıncılık, 2016
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Aşçılık mesleğindeki genel kavramları tanımlar/açıklar. |
1 |
2) |
Yiyecek-İçecek işletmelerin etkilendiği iç ve dış çevre ilişkilerini tanımlar/açıklar. |
2 |
3) |
Aşçılık alanındaki düzenlemeler, mesleki standartlar ve uygulamalar ile ilgili bilgiye sahiptir. |
|
4) |
Menü planlama, pişirme yöntemleri, dünya mutfakları, yöresel mutfaklar gibi çeşitli konularda bilgi ve yöntem sahibi olur ve bu bilgi ve yöntemleri mesleki gelişime yönelik kullanır. |
|
5) |
Yiyecek içecek terminolojisine hâkim olur. |
1 |
6) |
Aşçılık alanındaki bölümlerin her türlü organizasyonlarını düzenler. |
1 |
7) |
Aşçılık mesleğinin temel kavramlarını ve kuramlarını kullanarak yeme-içme ile ilgili olguları analiz eder ve uygular. |
2 |
8) |
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık faaliyetlerin yürütülmesinde bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. |
1 |
9) |
Alanına yenilik getiren bilgi, düşünce, uygulama veya teknolojilerin hayata geçirilmesinde risk ve sorumluluk alır. |
1 |
10) |
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
|
11) |
Alanı ve mesleği ile ilgili güncel gelişmeleri takip eder. |
2 |
12) |
Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. |
1 |
13) |
Alanının gerektirdiği en az Avrupa bilgisayar kullanma lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ve bilişim teknolojilerini kullanır. |
|
14) |
Bir yabancı dili (İngilizce) en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. |
|
15) |
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. |
1 |