Aşçılık | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | ASC103 | ||||
Ders İsmi: | Kesme ve Pişirme Teknikleri | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr. Gör. MEHMET SARIÇİÇEK | ||||
Dersi Veren(ler): | Mehmet Sarıçiçek | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Aşçılık mesleğinin önemli noktası olan kesim ve pişirme tekniğini öğrenerek profesyonelliğe doğru ilk adımı atmak. Uygulamalarla öğrencilerin el becerilerini geliştirmek. Öğrencilerin, sebze ve etlerin, tüm malzemelerin kesimine dair detayları ve teknikleri öğrenerek farklı ürünler hazırlaması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Mutfak ekipmanlarının tanıtımı ve özellikleri, Bıçak çeşitleri, Şef bıçağının anatomisi, Güvenli bıçak kullanımı, Uluslararası doğrama şekilleri ve çeşitli yemekler hazırlama, Mutfakta kullanılan ana ve ara soslar, Genel pişirme teknikleri, Sautering, boiling, deep fry, shallow fry pişirme yöntemleri |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Yıl içinde yapılacak olan çalışmaları bilir, kendini hazırlar ve mutfakta uyulması gereken kurallara göre davranır. 2) Mesleğin profesyonellik ile ilişkisini anlar, mutfak ile ilgili terimleri ve bıçak çeşitlerini bilir ve bıçağın güvenli kullanımı hakkında bilgi verir. 3) Mutfağı oluşturan ekipmanları bilir, pişirmenin teknik özellikleri hakkında bilgi verir ve lezzet verici karışımlar hazırlar. 4) Mutfakta doğrama şekillerini bilir ve farklı ürünler hazırlar ve yapım teknikleri hakkında fikir verir. 5) Beyaz etler ve deniz ürünleri hakkında fikir verir ve farklı ürünler hazırlayarak pişirme tekniklerini öğretir ve soslar hazırlar. 6) Sosları sınıflayarak mutfaktaki kullanım yerlerini, özelliklerini ve yapılışı hakkında fikir verir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Tanışma, oryantasyon (dersin tanımı,yıl boyu yapılması planlanan çalışmalar ve uyulması gereken genel kurallar). | |
2) | Meslekte profesyonellik, ilgili terminoloji ve temel kesim teknikleri (profesyonellik nedir? bıçak çeşitleri, şef bıçağının anatomisi ve güvenli bıçak kullanımı) | |
3) | Mutfak ekipmanları ve özellikleri, pişirmenin temel prensip ve teknikleri, aromatik sular | |
4) | Baton, batonette, julienne kesim teknikleri Boiling (kaynatma) and Sauteing (soteleme),Vegetable stock (sebze suyu) | |
5) | Baton, batonette, julienneve dice kesim teknikleri ile minestrone | |
6) | Baton, batonette, julienne tekrar, deep fry (derin yağda kızartma) ve sebze püre | |
7) | Paysanne, fermiére, diamond/lozange Oblique/rondalles, chiffonade kesim teknikleri (deep freez) ve poached egg | |
8) | Arasınav | |
9) | 7. haftanın sebzeleri ile (deep freezed) brown stock yapımı, mayonez | |
10) | Fine juienne, julienne, batonnet, fine brunoise, brunoise Small dice, paysanne, fermiére, diamond/lozange Oblique/rondalles, chiffonade, tourné ile shallow fry (az yağda kızartma) | |
11) | Domates concasse, salsa sos, tereyağ klarifiye metodu, hollandaise sos | |
12) | Tavuk açma, chicken stock, veloute sos | |
13) | Balık fileto, fish ftock (fume) | |
14) | Ana soslar ve türevlerinin genel tanımı ve uygulamaların tekrarı |
Ders Notları / Kitaplar: | Çeşitli kaynaklardan derlenmiş ders kitapları kullanılacaktır. |
Diğer Kaynaklar: | Professional Cooking Wayne Gisslen |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Aşçılık mesleğindeki genel kavramları tanımlar/açıklar. | 1 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||
2) Yiyecek-İçecek işletmelerin etkilendiği iç ve dış çevre ilişkilerini tanımlar/açıklar. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||||||
3) Aşçılık alanındaki düzenlemeler, mesleki standartlar ve uygulamalar ile ilgili bilgiye sahiptir. | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||
4) Menü planlama, pişirme yöntemleri, dünya mutfakları, yöresel mutfaklar gibi çeşitli konularda bilgi ve yöntem sahibi olur ve bu bilgi ve yöntemleri mesleki gelişime yönelik kullanır. | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||||||||
5) Yiyecek içecek terminolojisine hâkim olur. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||
6) Aşçılık alanındaki bölümlerin her türlü organizasyonlarını düzenler. | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||||||
7) Aşçılık mesleğinin temel kavramlarını ve kuramlarını kullanarak yeme-içme ile ilgili olguları analiz eder ve uygular. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||||||
8) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık faaliyetlerin yürütülmesinde bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||
9) Alanına yenilik getiren bilgi, düşünce, uygulama veya teknolojilerin hayata geçirilmesinde risk ve sorumluluk alır. | |||||||||||||||
10) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |||||||||||||||
11) Alanı ve mesleği ile ilgili güncel gelişmeleri takip eder. | 3 | 3 | |||||||||||||
12) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. | |||||||||||||||
13) Alanının gerektirdiği en az Avrupa bilgisayar kullanma lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ve bilişim teknolojilerini kullanır. | |||||||||||||||
14) Bir yabancı dili (İngilizce) en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | |||||||||||||||
15) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Aşçılık mesleğindeki genel kavramları tanımlar/açıklar. | 3 |
2) | Yiyecek-İçecek işletmelerin etkilendiği iç ve dış çevre ilişkilerini tanımlar/açıklar. | 1 |
3) | Aşçılık alanındaki düzenlemeler, mesleki standartlar ve uygulamalar ile ilgili bilgiye sahiptir. | 2 |
4) | Menü planlama, pişirme yöntemleri, dünya mutfakları, yöresel mutfaklar gibi çeşitli konularda bilgi ve yöntem sahibi olur ve bu bilgi ve yöntemleri mesleki gelişime yönelik kullanır. | 3 |
5) | Yiyecek içecek terminolojisine hâkim olur. | 3 |
6) | Aşçılık alanındaki bölümlerin her türlü organizasyonlarını düzenler. | 2 |
7) | Aşçılık mesleğinin temel kavramlarını ve kuramlarını kullanarak yeme-içme ile ilgili olguları analiz eder ve uygular. | 1 |
8) | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık faaliyetlerin yürütülmesinde bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 2 |
9) | Alanına yenilik getiren bilgi, düşünce, uygulama veya teknolojilerin hayata geçirilmesinde risk ve sorumluluk alır. | 3 |
10) | Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 1 |
11) | Alanı ve mesleği ile ilgili güncel gelişmeleri takip eder. | 2 |
12) | Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. | 1 |
13) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa bilgisayar kullanma lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ve bilişim teknolojilerini kullanır. | |
14) | Bir yabancı dili (İngilizce) en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | |
15) | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | 1 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Uygulama | 14 | % 30 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 1 | 14 | ||||
Uygulama | 56 | 1 | 56 | ||||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | 28 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 14 | 14 | ||||
Final | 1 | 14 | 14 | ||||
Toplam İş Yükü | 126 |