ASC102 Türk Mutfağıİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar AşçılıkÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Aşçılık

Önizleme

Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ASC102
Ders İsmi: Türk Mutfağı
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr. Gör. MERYEM MERVE BEYKOZ
Dersi Veren(ler): Öğr. Gör. MEHMET SARIÇİÇEK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, Türk mutfağının tarihsel gelişimi ve Türk mutfağına özgü yemeklerin hazırlama, pişirme ve servis yöntemlerinin yeterliklerinin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Türk Mutfağı Kültürü ve Tarihsel Gelişimi, Türk Mutfağına Özgü Çorbalar ve Pilavlar, Türk Mutfağına Özgü Sıcak Sebze ve Soğuk Sebze Yemekleri, Kuru Baklagillerle Sıcak ve Soğuk Yemekler, Türk Mutfağına Özgü Etli, Zeytinyağlı Dolma ve Sarmalar, Türk Mutfağına Özgü Erişteler, Türk Mutfağına Özgü Et Yemekleri, Komposto ve Hoşaflar

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Geleneksel mutfakların oluşum sürecini değerlendirir
2) Türk Mutfağını oluşturan malzeme ve teknikleri doğru seçer.
3) Geleneksel Mutfakları oluşturan öğeleri bilir, gelenek ve göreneklerle ilgili bilgi sahibidir.
4) Reçeteleri okuyup doğru malzemelerle ve teknikle uygulayabilir, uygun şekilde sunar.
5) Gerekli bilgileri not ederek kendisine dosya oluşturur.
6) Uygulama esnasında zamanı en iyi şekilde kullanır.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Türk Mutfağı’nın oluşum süreci ve genel özellikleri (teorik)
2) Türk Mutfağı’nı oluşturan faktörler (öğünler, malzemeler, hazırlama, pişirme, sunma ve saklama teknikleri/teorik)
3) Başlangıçlar (çorbalar).
4) Et yemekleri, köfteler (pastırma yapımı ön hazırlık)
5) Etli ve etsiz sebze yemekleri (pastırma yapımı kaplama)
6) Dolmalar, pilavlar.
7) Zeytinyağlılar, mezeler.
8) Arasınav
9) Hamur işleri (börekler, mantılar, erişteler)
10) Kuru baklagiller.
11) Yumurtalı yemekler.
12) Tatlılar, helvalar, hoşaflar ve içecekler
13) Özel gün yemekleri (Doğum, bayram, düğün, ölüm vb)
14) Kış hazırlıkları.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Türk Mutfağı / T.C Kültür ve Turizm Bakanlığı

Diğer Kaynaklar: Tiridine, Tiridine, Suyuna da Bandım, Tarih Sürecinde Geleneksel Mutfağımız/ Deniz Gürsoy

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Aşçılık mesleğindeki genel kavramları tanımlar/açıklar. 3
2) Yiyecek-İçecek işletmelerin etkilendiği iç ve dış çevre ilişkilerini tanımlar/açıklar. 2
3) Aşçılık alanındaki düzenlemeler, mesleki standartlar ve uygulamalar ile ilgili bilgiye sahiptir.
4) Menü planlama, pişirme yöntemleri, dünya mutfakları, yöresel mutfaklar gibi çeşitli konularda bilgi ve yöntem sahibi olur ve bu bilgi ve yöntemleri mesleki gelişime yönelik kullanır. 3 2 3
5) Yiyecek içecek terminolojisine hâkim olur. 3
6) Aşçılık alanındaki bölümlerin her türlü organizasyonlarını düzenler. 2
7) Aşçılık mesleğinin temel kavramlarını ve kuramlarını kullanarak yeme-içme ile ilgili olguları analiz eder ve uygular. 3 3 3
8) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık faaliyetlerin yürütülmesinde bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 1 2
9) Alanına yenilik getiren bilgi, düşünce, uygulama veya teknolojilerin hayata geçirilmesinde risk ve sorumluluk alır. 2
10) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
11) Alanı ve mesleği ile ilgili güncel gelişmeleri takip eder. 2
12) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. 2
13) Alanının gerektirdiği en az Avrupa bilgisayar kullanma lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ve bilişim teknolojilerini kullanır.
14) Bir yabancı dili (İngilizce) en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
15) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Aşçılık mesleğindeki genel kavramları tanımlar/açıklar. 3
2) Yiyecek-İçecek işletmelerin etkilendiği iç ve dış çevre ilişkilerini tanımlar/açıklar. 1
3) Aşçılık alanındaki düzenlemeler, mesleki standartlar ve uygulamalar ile ilgili bilgiye sahiptir. 2
4) Menü planlama, pişirme yöntemleri, dünya mutfakları, yöresel mutfaklar gibi çeşitli konularda bilgi ve yöntem sahibi olur ve bu bilgi ve yöntemleri mesleki gelişime yönelik kullanır. 3
5) Yiyecek içecek terminolojisine hâkim olur. 3
6) Aşçılık alanındaki bölümlerin her türlü organizasyonlarını düzenler. 2
7) Aşçılık mesleğinin temel kavramlarını ve kuramlarını kullanarak yeme-içme ile ilgili olguları analiz eder ve uygular. 1
8) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık faaliyetlerin yürütülmesinde bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 2
9) Alanına yenilik getiren bilgi, düşünce, uygulama veya teknolojilerin hayata geçirilmesinde risk ve sorumluluk alır. 3
10) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 1
11) Alanı ve mesleği ile ilgili güncel gelişmeleri takip eder. 2
12) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. 1
13) Alanının gerektirdiği en az Avrupa bilgisayar kullanma lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ve bilişim teknolojilerini kullanır.
14) Bir yabancı dili (İngilizce) en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
15) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. 1

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Uygulama 14 % 30
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 1 14
Uygulama 56 1 56
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Ara Sınavlar 1 14 14
Final 1 14 14
Toplam İş Yükü 126