Ebelik (YL) (Tezli) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | EBE5017 | ||||
Ders İsmi: | TRANSKÜLTÜREL EBELİK | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Araş. Gör. ELİF BALKAN | ||||
Dersi Veren(ler): | STAFF | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Öğrencinin içinde yaşadığı toplumun kültürel özelliklerini ve kültürel değişimlerini tanımasını sağlayarak; primer olarak kadın, yenidoğan ve çocuğun, sekonder olarak da aile ve toplum sağlığının korunması ve geliştirilmesinde transkültürel ebelik bakımının önemini vurgulayarak transkültürel ebelik bakımına yönelik yaklaşımları öğretmeyi hedefler |
Dersin İçeriği: | Toplum, kültür, kültür ve sağlık, sağlık-hastalık kavramları ile kültür arasındaki ilişki, değer, inanç ve spiritualite, spiritualite ve din kavramları, spiritual distres ve spiritual ağrı kavramı kapsamı ve özellikleri, kültür, değer, inanç, spiritualitenin insan yaşamı ve ebelik açısından önemi, kültür, değer, inanç, spiritualitenin sağlık, hastalık ve yaşam olayları üzerine etkileri, spiritual bakımın önemi, kültür, değer, inanç ve spiritualitenin değerlendirilmesi, kültür, değer ve inancın, spiritual özelliklerin sağlığa etkisinin değerlendirilmesi, ebelik bakımında kültür, değer, inanç ve spiritual bakımın önemi konularını içerir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Kültür kavramı ve kuramları konusunda bilgi kazanabilme 2) Gelenek ve görenekler ve mevcut kültürel yapılar; kültürel tutumlar, önyargılar ve ayrımcılıklar konularında bilgi sahibi olabilme, 3) Bakım vermede kültürün önemini, kültürel değerlerin etkisini kavrayabilme 4) Öğrencinin bakım verdiği bireyin yaşadığı toplumun kültürel özelliklerini tanıyabilmesi 5) Bakım gereksinimlerinin birey/aile/toplumun kültürüne özgü karşılanması konularını dikkate alarak kültürlerarası bakım verme bilgi ve becerisini kazanabilme |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Tanışma, dersin amacı ve kültür kavramının incelenmesi | |
2) | Kültürün sağlığa etkisi, Transkültürel ebelik bakımı | |
3) | Gelenek ve görenekler, kültürel yapılar, tutumlar, önyargılar ve ayrımcılıklar | |
4) | İnsan ve kültürel yapı, kültürel farklılıklar ve benzerlikler | |
5) | Sağlık Bakımında Güç kullanımı ve kültüre etkisi | |
6) | Kültür ve sağlık inançları | |
7) | Kültürlerarası bakımda modellerin kullanımı ve kültürü temel alan sağlık bakım modelleri-I | |
8) | ara sınav | |
9) | Kültürlerarası bakımda modellerin kullanımı ve kültürü temel alan sağlık bakım modelleri-II | |
10) | Kültür ve değişim ilişkisi | |
11) | Farklı Kültürlerde Kadın ve Ebe İlişkisi | |
12) | Gebelik ve lohusalık dönemine yönelik geleneksel/kültürel uygulamalar | |
13) | Yenidoğan dönemine yönelik geleneksel/kültürel uygulamalar | |
14) | Kültürlerarası ebelik bakımına yönelik vaka tartışmaları, gözlemlerin aktarılması, grup çalışması | |
15) | Dersin değerlendirmesi | |
16) | final sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Transkültürel Hemşirelik ve Ebelik Sempozyum Kitabı, 2009 Yrd. Doç. Dr. Rabia Genç |
Diğer Kaynaklar: | 1. Kongar,E., Kültür Üzerine, Remzi Kitapevi, 7.baskı, 2003, İstanbul. 2. Tortumluoğlu G. Transkültürel Hemşirelik Ve Kültürel Bakım Modeli Örnekleri. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2004, 8(2):47-57. 3. Bayık A(2004). Araştırma Kültürü. Hemşirelik ve Kuramsal Araştırma Kültürü. II. Ulusal Hemşirelik Araştırma Sempozyumu, Semp. Programı ve Kitabı. Araştırma Kültürü ve Hemşirelik Neredeyiz, Hemşirelikte Araştırma ve Geliştirme Derneği39-54. 4. Tortumluoğlu G, Okanlı A, Özer N. Hemşirelik bakımında kültürel yaklaşım ve önemi. Uluslar arası İnsan Bilimleri Dergisi 7.10.2004;1-12. 5. Bayık Temel A. Kültürlerarası Hemşirelik Eğitimi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2008;11(2):92-101. 6. Bolsoy N, Sevil Ü. Sağlık, Hastalık ve Kültür Etkileşimi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2006;9(3):72-87. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Araştırma planlayabilir, araştırmayı yürütebilir, sonuçları değerlendirerek yayın yapabilir. | ||||||||||
2) Mesleki uygulamaları geliştirici yenilikleri takip edebilir | 2 | 2 | 1 | 2 | ||||||
3) Etik ve hukuksal ilkelere uygun, mesleki uygulamaları yapabilecek temel bilgiye sahiptir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||
4) Ebelik kavramları arasında ilişki kurabilir | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | |||||
5) Ebelik teorilerini mesleki uygulamalarda kullanabilir | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||
6) Ebelik ile ilgili yönetim görevlerinde çalışabilir. | ||||||||||
7) Birey-aile-toplum sağlığını geliştirme için bağımsız olarak araştırma planlayıp/uygulayabilir. | 1 | |||||||||
8) Mesleki gelişim için politika geliştirici faaliyetlere katılır. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||
9) Kadın, anne ve yenidoğanın gereksinimlerini belirler, ebelik bakımını planlar ve uygular, sonuçlarını değerlendirir. | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | |||||
10) Kadın ve yenidoğan sağlığını koruma, kadının sosyal statüsünü iyileştirme ile ilgili danışmanlık yapar. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Araştırma planlayabilir, araştırmayı yürütebilir, sonuçları değerlendirerek yayın yapabilir. | |
2) | Mesleki uygulamaları geliştirici yenilikleri takip edebilir | |
3) | Etik ve hukuksal ilkelere uygun, mesleki uygulamaları yapabilecek temel bilgiye sahiptir. | 3 |
4) | Ebelik kavramları arasında ilişki kurabilir | 1 |
5) | Ebelik teorilerini mesleki uygulamalarda kullanabilir | 1 |
6) | Ebelik ile ilgili yönetim görevlerinde çalışabilir. | |
7) | Birey-aile-toplum sağlığını geliştirme için bağımsız olarak araştırma planlayıp/uygulayabilir. | 2 |
8) | Mesleki gelişim için politika geliştirici faaliyetlere katılır. | 3 |
9) | Kadın, anne ve yenidoğanın gereksinimlerini belirler, ebelik bakımını planlar ve uygular, sonuçlarını değerlendirir. | 3 |
10) | Kadın ve yenidoğan sağlığını koruma, kadının sosyal statüsünü iyileştirme ile ilgili danışmanlık yapar. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Sunum | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 75 |
Sunum / Seminer | 15 | 60 |
Ödevler | 6 | 30 |
Final | 2 | 4 |
Toplam İş Yükü | 197 |