OPT101 Geometrik Optikİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar OptisyenlikÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Optisyenlik

Önizleme

Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: OPT101
Ders İsmi: Geometrik Optik
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. HATİCE GÜREL ÖZDEMİR
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör.Hatice GÜREL ÖZDEMİR
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; Işığın doğası, ışığın dalga modeli ve tanecik
modeli, ışığın madde ile etkileşimi, kırılma kanunları, optik sistemler ve kullanılan cihazların optik özelliklerinin açıklanmasıdır.
Dersin İçeriği: Işık ,ışığın doğası, ışığın ikili yapısı, dalgalar, elektromanyetik dalgalar, kırılma ve Snell yasası, yansıma ve yansıma yasaları, ışığın bir ortamdan geçmesi ve soğurması (transmision, absorbsiyon), aydınlanma, mercekler (ince ve kalın kenarlı mercekler)

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Işığın doğası hakkında bilgi sahibi olur.
2) Dalgalar ve elektromanyetik dalgalar hakkında bilgi sahibi olur.
3) Elektromanyetik spektrum ve elektromanyetik dalganın enerjisinin hesaplanması hakkında bilgi sahibi olur.
4) Aydınlanma, aydınlanma şiddeti ve gölge oluşumu hakkında bilgi sahibi olur.
5) Düzlem aynalar, küresel aynalar ve görüntü oluşumu hakkında bilgi sahibi olur.
6) Yansıma kanununu, Kırılma kanununu ve Tam yansımayı tanımlar.
7) Işığın farklı bir ortamdan geçerken kırınımı, Snell yasası ve uygulamaları hakkında bilgi sahibi olur.
8) Mercekler ve günlük hayatta kullanım alanları hakkında bilgi sahibi olur.
8) Merceğin kırma gücü (diyoptri) hakkında bilgi sahibi olur.
9) Yakınsak mercekler, ıraksak mercekler ve görüntü oluşumu hakkında bigi sahibi olur.
10) Prizmalar ve ışığın renklere ayrılması hakkında bilgi sahibi olur.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Oryantasyon Işık ve Işığın doğası 1)"Fen ve Mühendislik için Fizik", Raymond A. Serway, John W., (1995), Palme Yayıncılık., 2. Korkmaz, Ş., (2005) 2) "Fizik ve Geometrik Optik",Akkoyun S., Bayram T.,(2018),Seçkin Yayıncılık 3)"Fizik - Optik", Dirican C., Şamhal S.,Şen Y.,Aydın Yayıncılık.,
2) Dalgalar ,Dalga türleri ,Elektromanyetik dalgalar, Elektromanyetik Spektrum 1)"Fen ve Mühendislik için Fizik", Raymond A. Serway, John W., (1995), Palme Yayıncılık., 2. Korkmaz, Ş., (2005) 2) "Fizik ve Geometrik Optik",Akkoyun S., Bayram T.,(2018),Seçkin Yayıncılık 3)"Fizik - Optik", Dirican C., Şamhal S.,Şen Y.,Aydın Yayıncılık.,
3) Işığın tanecik modeli ve dalga modeli 1)"Fen ve Mühendislik için Fizik", Raymond A. Serway, John W., (1995), Palme Yayıncılık., 2. Korkmaz, Ş., (2005) 2) "Fizik ve Geometrik Optik",Akkoyun S., Bayram T.,(2018)Seçkin Yayıncılık 3)"Fizik - Optik", Dirican C., Şamhal S.,Şen Y.,Aydın Yayıncılık.,
4) Aydınlanma, aydınlanma şiddeti ve gölge oluşumu 1)"Fen ve Mühendislik için Fizik", Raymond A. Serway, John W., (1995), Palme Yayıncılık., 2. Korkmaz, Ş., (2005) 2) "Fizik ve Geometrik Optik",Akkoyun S., Bayram T.,(2018),Seçkin Yayıncılık 3)"Fizik - Optik", Dirican C., Şamhal S.,Şen Y.,Aydın Yayıncılık.,
5) Düzlem aynalar, Küresel aynalar ve görüntü oluşumu 1)"Fen ve Mühendislik için Fizik", Raymond A. Serway, John W., (1995), Palme Yayıncılık., 2. Korkmaz, Ş., (2005) 2) "Fizik ve Geometrik Optik",Akkoyun S., Bayram T.,(2018),Seçkin Yayıncılık 3)"Fizik - Optik", Dirican C., Şamhal S.,Şen Y.,Aydın Yayıncılık.,
6) Küresel aynalar ve görüntü oluşumu 1)"Fen ve Mühendislik için Fizik", Raymond A. Serway, John W., (1995), Palme Yayıncılık., 2. Korkmaz, Ş., (2005) 2) "Fizik ve Geometrik Optik",Akkoyun S., Bayram T., (2018), Seçkin Yayıncılık 3)"Fizik - Optik", Dirican C., Şamhal S.,Şen Y.,Aydın Yayıncılık.,
7) Ara Sınav
8) Yansıma ,tam yansıma ve kırılma 1)"Fen ve Mühendislik için Fizik", Raymond A. Serway, John W., (1995), Palme Yayıncılık., 2. Korkmaz, Ş., (2005) 2) "Fizik ve Geometrik Optik",Akkoyun S., Bayram T., (2018),Seçkin Yayıncılık 3)"Fizik - Optik", Dirican C., Şamhal S.,Şen Y.,Aydın Yayıncılık.,
9) Snell Yasası ve uygulamaları 1)"Fen ve Mühendislik için Fizik", Raymond A. Serway, John W., (1995), Palme Yayıncılık., 2. Korkmaz, Ş., (2005) 2) "Fizik ve Geometrik Optik",Akkoyun S., Bayram T.,(2018), Seçkin Yayıncılık 3)"Fizik - Optik", Dirican C., Şamhal S.,Şen Y.,Aydın Yayıncılık.,
10) Mercekler ve günlük hayatta kullanım alanları 1)"Fen ve Mühendislik için Fizik", Raymond A. Serway, John W., (1995), Palme Yayıncılık., 2. Korkmaz, Ş., (2005) 2) "Fizik ve Geometrik Optik",Akkoyun S., Bayram T.,(2018), Seçkin Yayıncılık 3)"Fizik - Optik", Dirican C., Şamhal S.,Şen Y.,Aydın Yayıncılık.,
11) Merceğin kırma gücü (Diyoptri),Yakınsama 1)"Fen ve Mühendislik için Fizik", Raymond A. Serway, John W., (1995), Palme Yayıncılık., 2. Korkmaz, Ş., (2005) 2) "Fizik ve Geometrik Optik",Akkoyun S., Bayram T.,(2018), Seçkin Yayıncılık 3)"Fizik - Optik", Dirican C., Şamhal S.,Şen Y.,Aydın Yayıncılık.,
12) Yakınsak mercekler ve görüntü oluşumu 1)"Fen ve Mühendislik için Fizik", Raymond A. Serway, John W., (1995), Palme Yayıncılık., 2. Korkmaz, Ş., (2005) 2) "Fizik ve Geometrik Optik",Akkoyun S., Bayram T., (2018),Seçkin Yayıncılık 3)"Fizik - Optik", Dirican C., Şamhal S.,Şen Y.,Aydın Yayıncılık.,
13) Iraksak mercekler ve görüntü oluşumu 1)"Fen ve Mühendislik için Fizik", Raymond A. Serway, John W., (1995), Palme Yayıncılık., 2. Korkmaz, Ş., (2005) 2) "Fizik ve Geometrik Optik",Akkoyun S., Bayram T., (2018),Seçkin Yayıncılık 3)"Fizik - Optik", Dirican C., Şamhal S.,Şen Y.,Aydın Yayıncılık.,
14) Prizmalar ve ışığın renklere ayrılması 1)"Fen ve Mühendislik için Fizik", Raymond A. Serway, John W., (1995), Palme Yayıncılık., 2. Korkmaz, Ş., (2005) 2) "Fizik ve Geometrik Optik",Akkoyun S., Bayram T.,(2018), Seçkin Yayıncılık 3)"Fizik - Optik", Dirican C., Şamhal S.,Şen Y.,Aydın Yayıncılık.,
15) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1."Fen ve Mühendislik için Fizik 2", Raymond A. Serway, John W., (1995), Palme Yayıncılık.
2) "Fizik ve Geometrik Optik", Akkoyun S., Bayram T., Seçkin Yayıncılık
3)"Fizik - Optik", Dirican C., Şamhal S., Şen Y., Aydın Yayıncılık.,
Diğer Kaynaklar: 1."Fen ve Mühendislik için Fizik 2", Raymond A. Serway, John W., (1995), Palme Yayıncılık.
2) "Physics and Geometric Optics", Akkoyun S., Bayram T., (2018),Seçkin Publishing
3)"Physics - Optics", Dirican C., Şamhal S., Şen Y., Aydın Publishing.,

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

8

9

10

Program Kazanımları
1) Optisyenlikte kullanılan temel terimleri, optisyenliğin tarihini, gelişimini ve optisyenlik meslek mevzuatını bilir.
2) Mesleği ile ilgili çevresel, toplumsal ,etik problemleri bilir ve bunlarla ilgili sorumlulukları üstlenir.
3) Mesleği ile ilgili sağlık ve emniyet tedbirlerini gözetir.
4) Toplam kalite felsefesini benimser ve ilgili kurumsal süreçlere destek verir.
5) Optisyenlik mesleğinde gerekli olan temel matematik ve fizik bilgisine sahip olur. 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3
6) Bilişim teknolojilerini öğrenir, temel bilgisayar programlarını ve mesleki yazılım programlarını kullanır.
7) Göz anatomisini ve görme optiğini bilir, göz hastalıkları hakkında bilgi sahibi olur.
8) Refraksiyon kusurlarını öğrenir, bu kusurların düzeltilmesinde kullanılan optik gereçleri bilir ve optik camların diyoptrilerini fokometre aracılığıyla ölçer, merceğin türünü belirler . 3 3 3 3 3 2
9) Optisyenlikte tanımlanan malzemelerin özelliklerini bilir ve optik aletleri tanır. 2 2 2 2 2 1
10) Görme bozukluklarını gidermek veya hafifletmek için göz hekimi tarafından hazırlanmış reçeteleri okur, optik gereçleri tedarik eder, hastaya en uygun olan cam ve çerçeveyi seçer ve en uygun biçimde gözlük montaj işlemlerini gerçekleştirir. 1 1 1 1 1 1 2 2 2 2
11) Optisyenlik laboratuvarında ya da müessesesinde optik malzemeler ile ilgili herhangi bir sorun çıktığında sorunu anlar ve giderir.
12) Osmanlı ve Cumhuriyet Dönemine ait tarih bilicini edinir.
13) Türkçe dil yapısını öğrenir ve iletişim kurmasını sağlayacak temel düzeyde İngilizce bilgisini edinir.
14) Müessesesinde gerekli olan mali planlamaları yapar ve genel muhasebe bilgisine sahip olur.
15) Araştırmacı, değişikliklere açık, yaratıcı, program çözme becerilerine ve çözüm önerilerini paylaşma becerilerine sahiptir. 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Optisyenlikte kullanılan temel terimleri, optisyenliğin tarihini, gelişimini ve optisyenlik meslek mevzuatını bilir.
2) Mesleği ile ilgili çevresel, toplumsal ,etik problemleri bilir ve bunlarla ilgili sorumlulukları üstlenir.
3) Mesleği ile ilgili sağlık ve emniyet tedbirlerini gözetir.
4) Toplam kalite felsefesini benimser ve ilgili kurumsal süreçlere destek verir.
5) Optisyenlik mesleğinde gerekli olan temel matematik ve fizik bilgisine sahip olur. 3
6) Bilişim teknolojilerini öğrenir, temel bilgisayar programlarını ve mesleki yazılım programlarını kullanır.
7) Göz anatomisini ve görme optiğini bilir, göz hastalıkları hakkında bilgi sahibi olur. 1
8) Refraksiyon kusurlarını öğrenir, bu kusurların düzeltilmesinde kullanılan optik gereçleri bilir ve optik camların diyoptrilerini fokometre aracılığıyla ölçer, merceğin türünü belirler . 3
9) Optisyenlikte tanımlanan malzemelerin özelliklerini bilir ve optik aletleri tanır. 1
10) Görme bozukluklarını gidermek veya hafifletmek için göz hekimi tarafından hazırlanmış reçeteleri okur, optik gereçleri tedarik eder, hastaya en uygun olan cam ve çerçeveyi seçer ve en uygun biçimde gözlük montaj işlemlerini gerçekleştirir. 3
11) Optisyenlik laboratuvarında ya da müessesesinde optik malzemeler ile ilgili herhangi bir sorun çıktığında sorunu anlar ve giderir.
12) Osmanlı ve Cumhuriyet Dönemine ait tarih bilicini edinir.
13) Türkçe dil yapısını öğrenir ve iletişim kurmasını sağlayacak temel düzeyde İngilizce bilgisini edinir. 1
14) Müessesesinde gerekli olan mali planlamaları yapar ve genel muhasebe bilgisine sahip olur. 3
15) Araştırmacı, değişikliklere açık, yaratıcı, program çözme becerilerine ve çözüm önerilerini paylaşma becerilerine sahiptir. 1

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Laboratuvar 3 % 0
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 3 5 5 5 45
Sınıf Dışı Ders Çalışması 4 4 4 4 48
Ödevler 2 3 2 2 14
Ara Sınavlar 1 4 4 4 12
Final 1 6 6 6 18
Toplam İş Yükü 137