Optisyenlik | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | UNI005 | ||||
Ders İsmi: | Çağdaş Sanata Giriş | ||||
Ders Yarıyılı: |
Güz Bahar |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | |||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Üniversite Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. RANA ÖZTÜRK | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Rana Öztürk | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu ders, 20. yüzyılın ikinci yarısından itibaren öne çıkmış ve halen günümüz sanatını şekillendirmeye devam eden sanatsal üretim ve tartışmalara dair genel bir bakış sunar. Sanat yapıtları, metin ve sergi incelemeleri aracılığıyla, modernizmden küresel çağdaş sanata geçiş sürecinde değişen üretim ve düşünme biçimleri hakkında öğrencilere aşinalık kazandırmayı hedefler. Ders kapsamında günümüz sanat uygulamalarının fotoğraf, video, yerleştirme, dijital teknolojiler, performans, gibi farklı tekniklerle üretim çeşitliliği ve diğer yaratıcı alanlar ve bilimlerle olan ilişkisi vurgulanır. Çeşitli müze, galeri ve/veya sanatçı atölyelerine geziler düzenlenerek, öğrencilerin sanatı görerek, tartışarak ve araştırma yaparak öğrenmesi amaçlanır. |
Dersin İçeriği: | Sanat Nedir? Çağdaş Sanat Nedir? Modern Sanatı Anlamak Soyut Dışavurumculuk ve Amerikan Modernizmi Sanat ve Gündelik Nesnelerin Dönüştürülmesi Sanat Nesnesi, Mekan, İzleyici: Minimalizm’den Enstalasyon Sanatına Kavramsal Sanat: Sanatın Nesnesi Sorgulanıyor Sanatta Feminist Müdahaleler Sanatın Sonu Tartışmaları: Warhol, Pop Sanat ve Tüketim Kültürü Sanat ve Kimlik Sorgulamaları Beden Sanatı ve Performans Katılımcı Sanat: İlişkisel Estetik ve Sanatta Toplumsal Kaygılar Sanat ve Küreselleşme |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Öğrenci 1950’lerden bugüne sanatsal üretimlere dair genel bir bilgi edinir. 2) Öğrenci çağdaş sanat pratiklerini etkileyen eleştirel düşünme biçimleri ile genel tarihsel bağlamları öğrenir. 3) Öğrenci küresel çağdaş sanatın ortaya çıkışının koşul ve nedenlerinin farkına vararak farklılaşan modernizm anlayışını kavrar. 4) Öğrenci çağdaş sanat yapıt ve sergilerini izleme, tartışma ve değerlendirme becerileri edinir. 5) Öğrencinin sanatın temel aktör ve kurumsal yapılarına dair bilgi ve farkındalıkları artar. 6) Öğrenci çeşitlilik içeren bir üretim alanı olarak sanatın farklı yaratıcı alanlar ve disiplinlerle ilişkisini kurar. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Sanat Nedir? Çağdaş Sanat Nedir? | Her hafta, haftanın konusuyla ilgili okuma parçaları ve video izleme ödevleri. |
2) | Modern Sanatı Anlamak | Her hafta, haftanın konusuyla ilgili okuma parçaları ve video izleme ödevleri. |
3) | Soyut Dışavurumculuk ve Amerikan Modernizmi | |
4) | Sanat ve Gündelik Nesnelerin Dönüştürülmesi | |
5) | Sanat Nesnesi, Mekan, İzleyici: Minimalizm’den Enstalasyon Sanatına | |
6) | Kavramsal Sanat: Sanatın Nesnesi Sorgulanıyor | |
7) | Sanatta Feminist Müdahaleler | |
8) | Sanatın Sonu Tartışmaları: Warhol, Pop Sanat ve Tüketim Kültürü | |
9) | Sanat ve Kimlik Sorgulamaları | |
10) | Beden Sanatı ve Performans | |
11) | Katılımcı Sanat: İlişkisel Estetik ve Sanatta Toplumsal Kaygılar | |
12) | Sanat ve Küreselleşme | |
13) | Genel Tekrar |
Ders Notları / Kitaplar: | Whitham, Graham & Pooke, Grant (2018) Sanatı Anlamak, İstanbul: Hayalperest Yayınevi Whitham, Graham & Pooke, Grant (2018) Çağdaş Sanatı Anlamak, İstanbul: Hayalperest Yayınevi Hopkins, David (2018) Modern Sanattan Sonra: 1945-2017, İstanbul: Hayalperest Yayınevi |
Diğer Kaynaklar: | Antmen, Ahu (2013) 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, İstanbul: Sel Yayıncılık. Honour, Hugh & Fleming, John (2015) Dünya Sanat Tarihi, İstanbul: Alfa Yayıncılık. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Optisyenlikte kullanılan temel terimleri, optisyenliğin tarihini, gelişimini ve optisyenlik meslek mevzuatını bilir. | |||||||||||||||
2) Mesleği ile ilgili çevresel, toplumsal ,etik problemleri bilir ve bunlarla ilgili sorumlulukları üstlenir. | |||||||||||||||
3) Mesleği ile ilgili sağlık ve emniyet tedbirlerini gözetir. | |||||||||||||||
4) Toplam kalite felsefesini benimser ve ilgili kurumsal süreçlere destek verir. | |||||||||||||||
5) Optisyenlik mesleğinde gerekli olan temel matematik ve fizik bilgisine sahip olur. | |||||||||||||||
6) Bilişim teknolojilerini öğrenir, temel bilgisayar programlarını ve mesleki yazılım programlarını kullanır. | |||||||||||||||
7) Göz anatomisini ve görme optiğini bilir, göz hastalıkları hakkında bilgi sahibi olur. | |||||||||||||||
8) Refraksiyon kusurlarını öğrenir, bu kusurların düzeltilmesinde kullanılan optik gereçleri bilir ve optik camların diyoptrilerini fokometre aracılığıyla ölçer, merceğin türünü belirler . | |||||||||||||||
9) Optisyenlikte tanımlanan malzemelerin özelliklerini bilir ve optik aletleri tanır. | |||||||||||||||
10) Görme bozukluklarını gidermek veya hafifletmek için göz hekimi tarafından hazırlanmış reçeteleri okur, optik gereçleri tedarik eder, hastaya en uygun olan cam ve çerçeveyi seçer ve en uygun biçimde gözlük montaj işlemlerini gerçekleştirir. | |||||||||||||||
11) Optisyenlik laboratuvarında ya da müessesesinde optik malzemeler ile ilgili herhangi bir sorun çıktığında sorunu anlar ve giderir. | |||||||||||||||
12) Osmanlı ve Cumhuriyet Dönemine ait tarih bilicini edinir. | |||||||||||||||
13) Türkçe dil yapısını öğrenir ve iletişim kurmasını sağlayacak temel düzeyde İngilizce bilgisini edinir. | |||||||||||||||
14) Müessesesinde gerekli olan mali planlamaları yapar ve genel muhasebe bilgisine sahip olur. | |||||||||||||||
15) Araştırmacı, değişikliklere açık, yaratıcı, program çözme becerilerine ve çözüm önerilerini paylaşma becerilerine sahiptir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Optisyenlikte kullanılan temel terimleri, optisyenliğin tarihini, gelişimini ve optisyenlik meslek mevzuatını bilir. | |
2) | Mesleği ile ilgili çevresel, toplumsal ,etik problemleri bilir ve bunlarla ilgili sorumlulukları üstlenir. | |
3) | Mesleği ile ilgili sağlık ve emniyet tedbirlerini gözetir. | |
4) | Toplam kalite felsefesini benimser ve ilgili kurumsal süreçlere destek verir. | |
5) | Optisyenlik mesleğinde gerekli olan temel matematik ve fizik bilgisine sahip olur. | |
6) | Bilişim teknolojilerini öğrenir, temel bilgisayar programlarını ve mesleki yazılım programlarını kullanır. | |
7) | Göz anatomisini ve görme optiğini bilir, göz hastalıkları hakkında bilgi sahibi olur. | |
8) | Refraksiyon kusurlarını öğrenir, bu kusurların düzeltilmesinde kullanılan optik gereçleri bilir ve optik camların diyoptrilerini fokometre aracılığıyla ölçer, merceğin türünü belirler . | |
9) | Optisyenlikte tanımlanan malzemelerin özelliklerini bilir ve optik aletleri tanır. | |
10) | Görme bozukluklarını gidermek veya hafifletmek için göz hekimi tarafından hazırlanmış reçeteleri okur, optik gereçleri tedarik eder, hastaya en uygun olan cam ve çerçeveyi seçer ve en uygun biçimde gözlük montaj işlemlerini gerçekleştirir. | |
11) | Optisyenlik laboratuvarında ya da müessesesinde optik malzemeler ile ilgili herhangi bir sorun çıktığında sorunu anlar ve giderir. | |
12) | Osmanlı ve Cumhuriyet Dönemine ait tarih bilicini edinir. | |
13) | Türkçe dil yapısını öğrenir ve iletişim kurmasını sağlayacak temel düzeyde İngilizce bilgisini edinir. | |
14) | Müessesesinde gerekli olan mali planlamaları yapar ve genel muhasebe bilgisine sahip olur. | |
15) | Araştırmacı, değişikliklere açık, yaratıcı, program çözme becerilerine ve çözüm önerilerini paylaşma becerilerine sahiptir. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 25 |
Sunum | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 25 |
Final | 1 | % 30 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 70 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 30 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 39 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 65 |
Sunum / Seminer | 11 | 12 |
Ödevler | 4 | 8 |
Ara Sınavlar | 1 | 3 |
Final | 1 | 3 |
Toplam İş Yükü | 130 |