Hemşirelik (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | NUR201 | ||||
Ders İsmi: | İç hastalıkları Hemşireliği | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | İngilizce | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. SERPİL TOPÇU | ||||
Dersi Veren(ler): | Gizem Yağmur Yalçın | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı; öğrencinin mevcut eğitimi süresince edindiği bilgi tutum ve becerileri temel hemşirelik rol ve işlevleri ile bütünleştirerek, iç hastalıkları hemşireliği kapsamında erişkin bireylerin sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığın bozulduğu durumlarda gerekli bakımı kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda karşılamaya yönelik gerekli bilgi, tutum ve becerileri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği: | Ders dünya ve ülkemizde sık görülen; kronik hastalıklar, sıvı elektrolit dengesi, ağrı, yaşlı sağlığı, kardiyovasküler, solunum, gastrointestinal, renal, nörolojik, neoplastik endokrin, hematolojik ve enfeksiyon hastalıklar ve hemşirelik bakımını içerir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) İç hastalıkları hemşireliği ile ilgili kavram, ilke ve kuralları bilme 2) İç Hastalıkları Hemşireliği alanında edindiği teorik bilgilerle diğer derslerde edindiği bilgileri sentezleyebilme 3) İç hastalıkları olan bireyi bir bütün olarak fiziksel, psikolojik ve sosyal bir bütün olarak görebilmek 4) İç hastalıkları sorunu olan bireyin bakımında hemşirelik sürecini etkin bir şekilde kullanabilme 5) İç hastalıklarında hemşirelik bakımı gerektiren durumlarda problem çözme becerisini etkin bir şekilde kullanabilme |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | İç hastalıkları hemşireliğine Giriş ve Temel Kavramlar Ülkemizde sağlık yaklaşımları ve sağlık sistemi Anamnez ve Fizik Tanı | - |
2) | homeostaz Sıvı - Elektrolit Asit baz dengesi Şok ve hemşirelik bakımı | - |
3) | Kronik hastalıklar | - |
4) | Onkolojik hastalıklar ve hemşirelik bakımı | - |
5) | Solunum sistemi hastalıkları ve hemşirelik bakımı | - |
6) | Kardiyovasküler sistem hastalıkları ve hemşirelik bakımı | - |
7) | Hematolojik hastalıklar ve hemşirelik bakımı | - |
8) | Arasınav | - |
9) | üriner sistem hastalıkları ve hemşirelik bakımı | - |
10) | Gastrointestinal sistem hastalıkları ve hemşirelik bakımı | - |
11) | Endokrin Sistem hastalıkları ve hemşirelik bakımı | - |
12) | Nörolojik sistem hastalıkları ve hemşirelik bakımı | - |
13) | Eklem-Bağ Dokusu Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı | - |
14) | İmmun SistemiHastalıkları ve Hemşirelik Bakımı | - |
15) | Final sınavı | - |
Ders Notları / Kitaplar: | • Harding MM, Kwong J, Roberts D, Hagler D, Reinisch C. Lewis's Medical-Surgical Nursing E-Book: • Assessment and Management of Clinical Problems. Canada: Mosby, 2020. • Akdemir N, Birol L. İç Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı. Güncellenmiş 8. Baskı. Ankara: Akademisyen Kitabevi, 2023 • Honan L. Focus on Adult Health: Medical-Surgical Nursing. 2nd Edition. USA: Wolters Kluwer, 2018. • Nurten A, Anğ Ö. Basitleştirilmiş klinik patofizyoloji İstanbul, Nobel Tıp Kitabevleri, 2016. • Durna Z. Kronik Hastalıklar ve Bakım. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2012. • Smeltzer SC, Bare BG, Hinkle JL, Cheever KH (Eds). Brunner & Suddarth’s Textbook of • Medical-Surgical Nursing. 12th Edition. China: Lippincott Williams & Wilkins, 2010. • World Health Organization (WHO). Noncommunicable Diseases. Access:https://www.who.int/health-topics/noncommunicable-diseases#tab=tab_1 • Centers for Disease Control and Prevention (CDC). National Center for Chronic Disease Prevention and Health Promotion (NCCDPHP). Access: https://www.cdc.gov/chronicdisease/index.htm • Academy of Medical-Surgical Nurses. Access: https://www.amsn.org/ • American Medical Association. Access https://www.ama-assn.org/ |
Diğer Kaynaklar: | • Harding MM, Kwong J, Roberts D, Hagler D, Reinisch C. Lewis's Medical-Surgical Nursing E-Book: • Assessment and Management of Clinical Problems. Canada: Mosby, 2020. • Akdemir N, Birol L. İç Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı. Güncellenmiş 8. Baskı. Ankara: Akademisyen Kitabevi, 2023 • Honan L. Focus on Adult Health: Medical-Surgical Nursing. 2nd Edition. USA: Wolters Kluwer, 2018. • Nurten A, Anğ Ö. Basitleştirilmiş klinik patofizyoloji İstanbul, Nobel Tıp Kitabevleri, 2016. • Durna Z. Kronik Hastalıklar ve Bakım. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2012. • Smeltzer SC, Bare BG, Hinkle JL, Cheever KH (Eds). Brunner & Suddarth’s Textbook of • Medical-Surgical Nursing. 12th Edition. China: Lippincott Williams & Wilkins, 2010. • World Health Organization (WHO). Noncommunicable Diseases. Access:https://www.who.int/health-topics/noncommunicable-diseases#tab=tab_1 • Centers for Disease Control and Prevention (CDC). National Center for Chronic Disease Prevention and Health Promotion (NCCDPHP). Access: https://www.cdc.gov/chronicdisease/index.htm • Academy of Medical-Surgical Nurses. Access: https://www.amsn.org/ • American Medical Association. Access https://www.ama-assn.org/ 7. Arıoğlu S. Geriatri ve Gerontoloji. Nobel Tıp Kitabevi, Ankara, 2010. 8. Durna Z. İç Hastalıkları Hemşireliği Uygulama Rehberi. Cinius Yayınları, İstanbul, 2009. 9. Akbayrak N, İlhan Erkal S, Ançel G, Albayrak A. Hemşirelik Bakım Planları (Dahiliye, Cerrahi Hemşireliği ve Psiko-Sosyal Boyut), Alter Yayıncılık, Ankara, 2007. 10. Can G. Onkoloji Hemşireliğinde Kanıta Dayalı Semptom Yönetimi, 3P-Pharma Publication Planning, Mavi İletişim Danışmanlık, Ankara, 2007. 11. Birol L. Hemşirelik Süreci. Etki Matbaacılık, İzmir, 2007. Erdemir F. Hemşirelik Tanıları El Kitabı. Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara, 2005. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||||||||
1) Sağlık alanı ile ilgili kavram ve kavramları lisans düzeyinde anlamak ve sağlık alanında ders kitapları, uygulama araçları ve diğer güncel bilgi kaynakları ile desteklenen ileri düzeyde teorik ve pratik bilgiye sahip olmak. | ||||||||||||||||||||
2) Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenilirliği ve geçerliliği bilgisi. | ||||||||||||||||||||
3) Lisans düzeyinde edindiği ileri düzeyde kuramsal ve olgusal bilgileri kullanma | 1 | |||||||||||||||||||
4) Sağlık alanında edindiği ileri düzey bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verilerle yorumlar, değerlendirir, tanımlar, analiz eder, bilgileri paylaşır ve ekip çalışması yapar. | ||||||||||||||||||||
5) Sağlık alanında bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır. | ||||||||||||||||||||
6) Sağlık alanındaki ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bağımsız bir çalışma yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek gruplarıyla işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||||||||||||||||
7) Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||||||||||||||||
8) Bir proje sorumluluğunda faaliyetleri planlar, yönetir, izler ve değerlendirir. | ||||||||||||||||||||
9) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 2 | |||||||||||||||||||
10) Öğrenme ihtiyaçlarını ve öğrenme kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenme işlevini yönlendirir. | ||||||||||||||||||||
11) Yaşam boyu öğrenmeye yönelik olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | 3 | |||||||||||||||||||
12) Sağlık alanı hakkında ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşünce ve çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak iletir, ilgili kişi ve kurumların görüş, istek ve beklentilerini alır. | 2 | |||||||||||||||||||
13) Sosyal sorumluluk bilinciyle, yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek gruplarıyla işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve uygular. | 2 | |||||||||||||||||||
14) Alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde bir yabancı dil kullanarak iletişim kurar. | ||||||||||||||||||||
15) Sözlü ve yazılı olarak kendilerini etkili bir şekilde ifade eder. | ||||||||||||||||||||
16) Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile birlikte bilgi ve iletişim teknolojilerini en az İleri Düzeyinde kullanır. | ||||||||||||||||||||
17) Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olay/gelişmeleri izler ve değerlendirir. | ||||||||||||||||||||
18) Kalite Yönetimi ve Süreçlerine uygun hareket eder ve katılır. | ||||||||||||||||||||
19) Sağlık alanı ile ilgili sonuçların toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve sosyal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | ||||||||||||||||||||
20) Birey ve toplum sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sağlık alanı ile ilgili kavram ve kavramları lisans düzeyinde anlamak ve sağlık alanında ders kitapları, uygulama araçları ve diğer güncel bilgi kaynakları ile desteklenen ileri düzeyde teorik ve pratik bilgiye sahip olmak. | 2 |
2) | Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenilirliği ve geçerliliği bilgisi. | 2 |
3) | Lisans düzeyinde edindiği ileri düzeyde kuramsal ve olgusal bilgileri kullanma | 2 |
4) | Sağlık alanında edindiği ileri düzey bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verilerle yorumlar, değerlendirir, tanımlar, analiz eder, bilgileri paylaşır ve ekip çalışması yapar. | 1 |
5) | Sağlık alanında bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır. | |
6) | Sağlık alanındaki ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bağımsız bir çalışma yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek gruplarıyla işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 2 |
7) | Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | |
8) | Bir proje sorumluluğunda faaliyetleri planlar, yönetir, izler ve değerlendirir. | 2 |
9) | Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 3 |
10) | Öğrenme ihtiyaçlarını ve öğrenme kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenme işlevini yönlendirir. | 2 |
11) | Yaşam boyu öğrenmeye yönelik olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | 3 |
12) | Sağlık alanı hakkında ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşünce ve çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak iletir, ilgili kişi ve kurumların görüş, istek ve beklentilerini alır. | 2 |
13) | Sosyal sorumluluk bilinciyle, yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek gruplarıyla işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve uygular. | |
14) | Alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde bir yabancı dil kullanarak iletişim kurar. | 3 |
15) | Sözlü ve yazılı olarak kendilerini etkili bir şekilde ifade eder. | 1 |
16) | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile birlikte bilgi ve iletişim teknolojilerini en az İleri Düzeyinde kullanır. | 2 |
17) | Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olay/gelişmeleri izler ve değerlendirir. | |
18) | Kalite Yönetimi ve Süreçlerine uygun hareket eder ve katılır. | |
19) | Sağlık alanı ile ilgili sonuçların toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve sosyal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | |
20) | Birey ve toplum sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak. | 2 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Uygulama | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 12 | 48 |
Uygulama | 12 | 96 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 6 | 72 |
Ödevler | 5 | 60 |
Ara Sınavlar | 2 | 24 |
Final | 1 | 12 |
Toplam İş Yükü | 312 |