Hemşirelik | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | HEM304 | ||||
Ders İsmi: | Hemşirelikte Öğretim | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. TUĞBA SEVİM | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Öğr. Üyesi Tuğba Yeşilyurt Sevim | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı; etkili sağlık eğitimi verebilmeleri için sağlık eğitimi ile ilgili kavramları anlamalarını sağlamak, etkili eğitim planlama, uygulama ve sonuçların değerlendirilmesi için bilgi ve beceri kazandırmak ve onları profesyonel uygulamadaki eğitimci rolüne hazırlamaktır. |
Dersin İçeriği: | Bu ders, hemşirelerin eğitim rol ve sorumlulukları, eğitimcinin özellikleri, öğrenme ve öğretme ile ilgili temel kavram ve kuramlar, yetişkin öğrenme ilkeleri, sağlıklı bireyler veya hastalar için sağlık eğitimi veya hemşireler için sürekli eğitim gereksinimlerini belirleme, eğitim amaç ve hedeflerini belirleme, eğitimi planlama, eğitim içeriğini hazırlama, eğitim yöntem ve tekniklerini kullanma, eğitimde teknolojiyi kullanma, eğitimi ölçme ve değerlendirme konularını kapsar. Öğrenciler, bireysel ve takım öğrenme uygulamaları ile derslerde aktif rol alırlar; takım olarak belirledikleri bir konuda eğitimi planlar, uygular, sonuçlarını ölçer ve değerlendirirler. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Hemşirenin eğitimci rol ve sorumluluklarını benimser. 2) Birey veya grupların özelliklerine (sağlıklı birey, hasta, hemşire, vb.) göre sağlık eğitim gereksinimlerini belirler. 3) Eğitim gereksinimlerine uygun eğitim programı tasarlar. 4) Planladığı eğitim programını etkili biçimde sunar. 5) Eğitimin etkisini ölçer ve sonuçlarını değerlendirir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | • Dersin Tanıtımı • Eğitimde Temel Kavramlar | |
2) | • Temel Öğrenme Kuramları • Çoklu Zeka Kuramı • Eğitimde Androgojik ve Pedagojik Yaklaşım | |
3) | Literatür Tarama | |
4) | Eğitim Programı Geliştirme 1. Aşama: Eğitim Gereksinimlerini Belirleme ve Hedefleri Oluşturma | |
5) | Eğitim Programı Geliştirme 2. Aşama: Planlama o İçerik Geliştirme o Eğitim Yöntemlerinin Belirlenmesi o Eğitim Materyallerinin Hazırlığı ve Seçimi | |
6) | Eğitim Programı Geliştirme 3. Aşama: Uygulama o Etkili Sunum Teknikleri | |
7) | Eğitim Programı Geliştirme 4. Aşama: Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme | |
8) | Ara sınav | |
9) | Birey/Hasta/Çalışan Eğitimi –Eğitim Simülasyonu | |
10) | Birey/Hasta/Çalışan Eğitimi –Eğitim Simülasyonu | |
11) | Birey/Hasta/Çalışan Eğitimi –Eğitim Simülasyonu | |
12) | Birey/Hasta/Çalışan Eğitimi –Eğitim Simülasyonu | |
13) | Birey/Hasta/Çalışan Eğitimi –Eğitim Simülasyonu | |
14) | Birey/Hasta/Çalışan Eğitimi –Eğitim Simülasyonu | |
15) | Final sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | • Demirel, Ö. (2009). Curriculum Development in Education. Ankara, Pegem-A Publishing. • Oermann, M. H. (Ed). (2015). Role of Teaching and Educator in Nursing. Translation Edit: Arslan S., Kuzu Kurban N. 1st edition. Ankara, Memoir Publishing • Özden, Y. (2011). Öğrenme ve Öğretme. Ankara: PEGEM Akademi Yayıncılık. • Sönmez, V. (2015). Teacher's Handbook. Ankara, Memoirs Publishing. • Stolovich, H.D., Keeps, E.J., Rosenberg, M.J. (2017). Anlatmak Eğitim Değildir! İstanbul, Adam Matbaacılık San. ve Tic. Ltd. Şti. |
Diğer Kaynaklar: | • Demirel, Ö. (2009). Curriculum Development in Education. Ankara, Pegem-A Publishing. • Oermann, M. H. (Ed). (2015). Role of Teaching and Educator in Nursing. Translation Edit: Arslan S., Kuzu Kurban N. 1st edition. Ankara, Memoir Publishing • Özden, Y. (2011). Öğrenme ve Öğretme. Ankara: PEGEM Akademi Yayıncılık. • Sönmez, V. (2015). Teacher's Handbook. Ankara, Memoirs Publishing. • Stolovich, H.D., Keeps, E.J., Rosenberg, M.J. (2017). Anlatmak Eğitim Değildir! İstanbul, Adam Matbaacılık San. ve Tic. Ltd. Şti. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||||||||||||||||
1) Ortaöğretimde kazandığı yeterliliklere dayalı olarak; lisans düzeyinde, sağlık alanıyla ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri kavrar ve sağlık alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||||
2) -Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahip olur. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||||
3) Lisans düzeyinde alana özgü, edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve olgusal bilgileri kullanır. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||||
4) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, bilgiyi paylaşır ve ekip çalışması yapar. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||||
5) Sağlık alanı ile ilgili bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||||
6) Sağlık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||||
7) Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||
8) Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | |||||||||||||||||||||||
9) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||||
10) Öğrenme gereksinimlerini ve öğrenme kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenme işlevini yönlendirir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||||
11) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||||
12) Sağlık alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır, ilgili kişi ve kurumların görüşlerini, istek ve beklentilerini alır. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||
13) Sağlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, ekip çalışması içinde ve sürecin etkin bir elemanı olarak, uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||||
14) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||||
15) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||
16) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||
17) Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izler ve değerlendirir | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||
18) Sözel ve yazılı olarak kendini etkin ifade eder. | 3 | 2 | 2 | 3 | 2 | |||||||||||||||||||||||
19) Sağlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||||
20) Kalite Yönetimi ve Süreçlerine uygun davranır ve katılır. | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 | |||||||||||||||||||||||
21) Birey ve toplum sağlığı, çevreyi koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur ve uygular. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||||
22) Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||
23) Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur. | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||||
24) Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını , davranışlarını ve sağlık ile fiziksel ve sosyal çevre arasındaki ilişkiyi ileri düzeyde kavrama bilgisine sahip olur. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||||
25) Sağlık personelinin uygulama eğitimine katılabilme yeteneğine ve bu personelle çalışma deneyimine sahiptir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||||
26) Programın özüne ve amacına uygun olarak planlanmış, kendi alanında nitelikli yetkililer tarafından denetlenen yerlerde, klinik uygulamalar yaparak yeterli bir klinik deneyime sahip olur. | ||||||||||||||||||||||||||||
27) Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyimine sahiptir. | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||||
28) Amacına uygun program oluşturma, planlama, yürütme ve değerlendirmede uluslararası standartlarda mesleki otonomisini kullanacak ve klinik uygulamalar yapacak düzeyde yeterli deneyime sahiptir. | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Ortaöğretimde kazandığı yeterliliklere dayalı olarak; lisans düzeyinde, sağlık alanıyla ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri kavrar ve sağlık alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. | 3 |
2) | -Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahip olur. | 3 |
3) | Lisans düzeyinde alana özgü, edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve olgusal bilgileri kullanır. | 3 |
4) | Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, bilgiyi paylaşır ve ekip çalışması yapar. | 3 |
5) | Sağlık alanı ile ilgili bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır. | 3 |
6) | Sağlık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 3 |
7) | Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 1 |
8) | Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | 3 |
9) | Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 2 |
10) | Öğrenme gereksinimlerini ve öğrenme kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenme işlevini yönlendirir. | 3 |
11) | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | 2 |
12) | Sağlık alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır, ilgili kişi ve kurumların görüşlerini, istek ve beklentilerini alır. | 1 |
13) | Sağlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, ekip çalışması içinde ve sürecin etkin bir elemanı olarak, uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. | 2 |
14) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular. | 2 |
15) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | |
16) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 1 |
17) | Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izler ve değerlendirir | 1 |
18) | Sözel ve yazılı olarak kendini etkin ifade eder. | 2 |
19) | Sağlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | 2 |
20) | Kalite Yönetimi ve Süreçlerine uygun davranır ve katılır. | 2 |
21) | Birey ve toplum sağlığı, çevreyi koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur ve uygular. | 2 |
22) | Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | 1 |
23) | Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur. | 2 |
24) | Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını , davranışlarını ve sağlık ile fiziksel ve sosyal çevre arasındaki ilişkiyi ileri düzeyde kavrama bilgisine sahip olur. | 2 |
25) | Sağlık personelinin uygulama eğitimine katılabilme yeteneğine ve bu personelle çalışma deneyimine sahiptir. | 3 |
26) | Programın özüne ve amacına uygun olarak planlanmış, kendi alanında nitelikli yetkililer tarafından denetlenen yerlerde, klinik uygulamalar yaparak yeterli bir klinik deneyime sahip olur. | |
27) | Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyimine sahiptir. | 2 |
28) | Amacına uygun program oluşturma, planlama, yürütme ve değerlendirmede uluslararası standartlarda mesleki otonomisini kullanacak ve klinik uygulamalar yapacak düzeyde yeterli deneyime sahiptir. | 2 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Uygulama | 1 | % 30 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | ||||
Sunum / Seminer | 1 | 7 | 7 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 5 | 5 | ||||
Final | 1 | 10 | 10 | ||||
Toplam İş Yükü | 50 |