Ebelik | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | EBE015 | ||||
Ders İsmi: | Doğuma Hazırlık Eğitimi | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||
Dersin Koordinatörü: | Araş. Gör. ELİF BALKAN | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Öğr. Üyesi Tülay Kavlak | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Doğum sürecinde ve doğum sonrasında annenin konforunu arttıracak bilgileri öğrenmek ve bu konuda beceri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği: | Doğuma hazırlık eğitimlerinde yasal süreç, doğuma hazırlığın tarihçesi, doğuma hazırlıkta sınıflarında kullanılabilecek materyaller, felsefeleri bilmek ve anlamak, gebelikte uygulanabilecek gevşeme egzersizleri, uygulanması, doğumu ve doğumun doğasını anlamak, doğumda babaların desteklenmesi, anne-baba-bebek bağlanması ve etkileşimi, sezaryene hazırlıkta anne bebek dostu sezaryenin önemini kavramak, ilk emzirme konusunda bilgi ve beceriye sahip olmayı içerir |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Dünyada geçmişten günümüze var olan doğuma hazırlık felsefelerini bilecektir. 2) Doğumun fizyolojisi ve doğumda korkuyu açıklar. 3) Doğum ağrısı ile başetme yöntemlerini bilecektir. 4) Doğum ve doğum sonu dönemde anneye destek olabilecektir. 5) Dünyada uygulanan doğal doğum yöntemlerini açıklayacaktır. 6) Doğuma hazırlık sınıfında tarihsel gelişim ve doğuma hazırlık sınıfı çeşitlerini açıklayabilecektir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Tanışma ve ders içeriğinin paylaşılması | |
2) | Doğuma hazırlık eğitiminde felsefeler | |
3) | Doğum kasları ve doğumun hormonal mekanizması | |
4) | Doğum korkusu ve korkunun doğuma etkileri | |
5) | Doğum ağrısı ve başetme yöntemleri | |
6) | Gevşeme egzersizleri ve masaj | |
7) | Doğum pozisyonları ve ıkınma | |
8) | Ara sınav | |
9) | Suda doğum | |
10) | Hipnozla doğum | |
11) | Evde doğum | |
12) | Doğuma hazırlık sınıfları | |
13) | Doğum destek ekibinin oluşturulması | |
14) | Doğumun akışını engelleyen uygulamalar | |
15) | Doğum sonu dönemde güncel yaklaşımlar | |
16) | Final sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. May I., Ina May'in Doğuma Hazırlık Rehberi, Sinek Sekiz, İstanbul 2015. 2. Mongan M., Hypnobirthing Mongan Yöntemi, Gün Yay, İstanbul 2012. |
Diğer Kaynaklar: | 1. Mete, S. (2016) Doğum Süreci El Kitabı İstanbul Yayınevi, Basım sayısı:1, Sayfa Sayısı 398, ISBN:976054949. 2. Okumuş H., Mete S. (2009) Anne Babalar İçin Doğuma Hazırlık Sağlık Profesyonelleri İçin Rehber, ISBN: 978-975-8882-31-1. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||
2) Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır. | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | ||||
3) Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | ||||
4) Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir. | 1 | 3 | 3 | 3 | 2 | 1 | ||||
5) Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir. | 2 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | ||||
6) Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir. | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | 3 | ||||
7) Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir. | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 2 | ||||
8) Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | ||||
9) Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir. | 1 | 2 | 2 | 3 | 2 | 2 | ||||
10) Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar. | 3 |
2) | Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır. | 3 |
3) | Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir. | 3 |
4) | Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir. | 3 |
5) | Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir. | 3 |
6) | Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir. | 3 |
7) | Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir. | 3 |
8) | Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. | 3 |
9) | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir. | 3 |
10) | Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 10 |
Sunum | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 45 |
Sunum / Seminer | 9 | 45 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 120 |