Optisyenlik | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | JOB146 | ||||
Ders İsmi: | Eyüp Sabri Tuncer ve Türkiye’nin Yüzyıllık Markaları | ||||
Ders Yarıyılı: |
Güz Bahar |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Üniversite Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. HASİP PEKTAŞ | ||||
Dersi Veren(ler): | Hatice Öz Pektaş | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, Türkiye’de bir asrı aşkın süredir varlığını sürdüren markaların tarihsel gelişim süreçlerini, kurumsal kimlik yapılarını, iletişim stratejilerini ve toplumsal etkilerini analiz etmektir. Ayrıca öğrencilerin yerel markalaşma dinamiklerini kavrayarak ulusal kültürel mirasla bağ kurmaları hedeflenmektedir. |
Dersin İçeriği: | Osmanlı'dan Cumhuriyet’e geçişte markalaşma, Türkiye’de sanayileşme ve tüketim kültürü, uzun ömürlü markaların oluşum süreçleri, aile şirketleri ve kurumsallaşma, marka mirası ve kültürel kimlik, reklamlarda nostalji ve güven olgusu, Türkiye'nin en eski markalarının vaka analizleri (örnek: Hacı Bekir, Şifa Eczanesi, Arçelik, Ziraat Bankası vb.), yerli markaların küresel rekabeti, sürdürülebilir marka stratejileri. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Öğrenci, Türkiye’de yüz yılı aşan markaların tarihsel ve kültürel bağlamını açıklayabilir. 2) Öğrenci, marka mirası kavramını analiz ederek ulusal kimliğe katkılarını değerlendirebilir. 3) Öğrenci, uzun ömürlü markaların stratejilerini yorumlayarak güncel marka yönetimi uygulamalarına uyarlayabilir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Derse Giriş ve Kavramsal Çerçeve | - |
2) | Osmanlı'da Ticaret Kültürü ve Markalaşma | - |
3) | Cumhuriyet Döneminde Sanayileşme ve Markalar | - |
4) | Aile Şirketlerinden Kurumsal Yapıya Geçiş | - |
5) | Marka Mirası ve Kültürel Kimlik | - |
6) | Türkiye’nin En Eski Markaları I (Hacı Bekir, Rebul vb.) | - |
7) | Türkiye’nin En Eski Markaları II (Ziraat Bankası, Arçelik vb.) | - |
8) | Reklamlarda Nostalji ve Güven | - |
9) | Kurumsal Kimlik, Logo ve Ambalaj Evrimi | - |
10) | Yerli Markaların Uluslararası Rekabeti | - |
11) | Kriz Zamanlarında Marka Dayanıklılığı | - |
12) | Sürdürülebilir Marka Stratejileri | - |
13) | Öğrenci Sunumları I: Seçilen Marka Analizleri | - |
14) | Öğrenci Sunumları II ve Genel Değerlendirme | - |
Ders Notları / Kitaplar: | Türkiye’nin Yüzyıllık Markaları – Capital Dergisi & Türkiye Marka Derneği Yayınları |
Diğer Kaynaklar: | Marka Vakaları – Harvard Business Review Türkçe Ahmet Hamdi Tanpınar’dan “Beş Şehir” |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Optisyenlikte kullanılan temel terimleri, optisyenliğin tarihini, gelişimini ve optisyenlik meslek mevzuatını bilir. | |||||||||||||||
2) Mesleği ile ilgili çevresel, toplumsal ,etik problemleri bilir ve bunlarla ilgili sorumlulukları üstlenir. | |||||||||||||||
3) Mesleği ile ilgili sağlık ve emniyet tedbirlerini gözetir. | |||||||||||||||
4) Toplam kalite felsefesini benimser ve ilgili kurumsal süreçlere destek verir. | |||||||||||||||
5) Optisyenlik mesleğinde gerekli olan temel matematik ve fizik bilgisine sahip olur. | |||||||||||||||
6) Bilişim teknolojilerini öğrenir, temel bilgisayar programlarını ve mesleki yazılım programlarını kullanır. | |||||||||||||||
7) Göz anatomisini ve görme optiğini bilir, göz hastalıkları hakkında bilgi sahibi olur. | |||||||||||||||
8) Refraksiyon kusurlarını öğrenir, bu kusurların düzeltilmesinde kullanılan optik gereçleri bilir ve optik camların diyoptrilerini fokometre aracılığıyla ölçer, merceğin türünü belirler . | |||||||||||||||
9) Optisyenlikte tanımlanan malzemelerin özelliklerini bilir ve optik aletleri tanır. | |||||||||||||||
10) Görme bozukluklarını gidermek veya hafifletmek için göz hekimi tarafından hazırlanmış reçeteleri okur, optik gereçleri tedarik eder, hastaya en uygun olan cam ve çerçeveyi seçer ve en uygun biçimde gözlük montaj işlemlerini gerçekleştirir. | |||||||||||||||
11) Optisyenlik laboratuvarında ya da müessesesinde optik malzemeler ile ilgili herhangi bir sorun çıktığında sorunu anlar ve giderir. | |||||||||||||||
12) Osmanlı ve Cumhuriyet Dönemine ait tarih bilicini edinir. | |||||||||||||||
13) Türkçe dil yapısını öğrenir ve iletişim kurmasını sağlayacak temel düzeyde İngilizce bilgisini edinir. | |||||||||||||||
14) Müessesesinde gerekli olan mali planlamaları yapar ve genel muhasebe bilgisine sahip olur. | |||||||||||||||
15) Araştırmacı, değişikliklere açık, yaratıcı, program çözme becerilerine ve çözüm önerilerini paylaşma becerilerine sahiptir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Optisyenlikte kullanılan temel terimleri, optisyenliğin tarihini, gelişimini ve optisyenlik meslek mevzuatını bilir. | |
2) | Mesleği ile ilgili çevresel, toplumsal ,etik problemleri bilir ve bunlarla ilgili sorumlulukları üstlenir. | |
3) | Mesleği ile ilgili sağlık ve emniyet tedbirlerini gözetir. | |
4) | Toplam kalite felsefesini benimser ve ilgili kurumsal süreçlere destek verir. | |
5) | Optisyenlik mesleğinde gerekli olan temel matematik ve fizik bilgisine sahip olur. | |
6) | Bilişim teknolojilerini öğrenir, temel bilgisayar programlarını ve mesleki yazılım programlarını kullanır. | |
7) | Göz anatomisini ve görme optiğini bilir, göz hastalıkları hakkında bilgi sahibi olur. | |
8) | Refraksiyon kusurlarını öğrenir, bu kusurların düzeltilmesinde kullanılan optik gereçleri bilir ve optik camların diyoptrilerini fokometre aracılığıyla ölçer, merceğin türünü belirler . | |
9) | Optisyenlikte tanımlanan malzemelerin özelliklerini bilir ve optik aletleri tanır. | |
10) | Görme bozukluklarını gidermek veya hafifletmek için göz hekimi tarafından hazırlanmış reçeteleri okur, optik gereçleri tedarik eder, hastaya en uygun olan cam ve çerçeveyi seçer ve en uygun biçimde gözlük montaj işlemlerini gerçekleştirir. | |
11) | Optisyenlik laboratuvarında ya da müessesesinde optik malzemeler ile ilgili herhangi bir sorun çıktığında sorunu anlar ve giderir. | |
12) | Osmanlı ve Cumhuriyet Dönemine ait tarih bilicini edinir. | |
13) | Türkçe dil yapısını öğrenir ve iletişim kurmasını sağlayacak temel düzeyde İngilizce bilgisini edinir. | |
14) | Müessesesinde gerekli olan mali planlamaları yapar ve genel muhasebe bilgisine sahip olur. | |
15) | Araştırmacı, değişikliklere açık, yaratıcı, program çözme becerilerine ve çözüm önerilerini paylaşma becerilerine sahiptir. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 5 | 3 | 112 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 4 | 2 | 6 | |||
Final | 1 | 4 | 2 | 6 | |||
Toplam İş Yükü | 124 |