MNG057 Plant Managementİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar İşletme (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
İşletme (İngilizce)

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MNG057
Ders İsmi: Tesis Yönetimi
Ders Yarıyılı: Güz
Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: English
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. BAHAR DİVRİK
Dersi Veren(ler): .
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, üretim tesislerinin etkili ve verimli bir şekilde yönetilmesi için gerekli olan temel bilgi, beceri ve stratejileri öğrencilere kazandırmaktır. Öğrenciler, tesislerin planlanması, işletilmesi, bakım yönetimi, kaynak optimizasyonu, iş güvenliği, kalite kontrol ve çevresel sürdürülebilirlik gibi konularda bilgi sahibi olacaklardır. Ders, öğrencilere teorik bilgileri uygulamalı örneklerle pekiştirerek tesislerin performansını artırmaya yönelik analitik düşünme, problem çözme ve karar verme becerileri kazandırmayı hedeflemektedir.
Dersin İçeriği: Bu ders, üretim ve hizmet tesislerinin yönetimiyle ilgili temel kavramları ve uygulamaları kapsamaktadır. Tesis planlaması ve yer seçimi, üretim sistemlerinin tasarımı, bakım yönetimi, iş güvenliği, enerji ve kaynak yönetimi, kalite kontrol süreçleri ve çevre yönetimi gibi konular ele alınacaktır. Ayrıca, tesislerin performansını artırmak için verimlilik analizi, maliyet optimizasyonu ve teknoloji entegrasyonu gibi modern yöntemler tartışılacaktır. Ders süresince öğrenciler, teorik bilgileri vaka çalışmaları ve uygulamalı projelerle destekleyerek gerçek dünya problemlerine çözüm üretmeyi öğreneceklerdir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Süreç yönetimi kavramını ve önemini açıklayabilecektir.
2) İş süreçlerini modelleme, analiz etme ve iyileştirme yöntemlerini uygulayabilecektir.
3) Süreç performansını ölçmek ve değerlendirmek için uygun ölçütler belirleyebilecektir.
4) Süreçlerin sürekli iyileştirilmesi için yöntemler geliştirebilecek ve uygulayabilecektir.
5) İş süreçlerinin organizasyonel stratejilere nasıl entegre edileceğini analiz edebilecektir.
6) Süreç yönetimi araçları (BPMN, Six Sigma, Lean, vb.) hakkında bilgi sahibi olacak ve kullanabilecektir.
7) Takım çalışması ve liderlik becerileri ile süreç iyileştirme projelerinde aktif rol alabilecektir.
8) Gerçek dünyadaki iş süreçlerini çözümlemek için eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerini kullanabilecektir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tesis Yönetimine Giriş Bu hafta, tesis yönetiminin temel kavramları, kapsamı ve üretim/hizmet sektörleri açısından önemi ele alınacaktır. Ayrıca tesislerin işletme içindeki yeri, yönetim fonksiyonlarıyla ilişkisi ve sistem yaklaşımı tanıtılacaktır. .
2) Tesis Yer Seçimi ve Planlaması Tesisin kurulacağı yerin seçilmesinde rol oynayan faktörler, çok kriterli karar verme yöntemleri ve yer seçim stratejileri üzerinde durulacaktır. Ayrıca tesis planlaması süreci tanıtılacaktır. .
3) Üretim Sistemleri Tasarımı Bu hafta üretim sistemlerinin sınıflandırılması, sürekli ve kesikli üretim sistemlerinin özellikleri, kapasite planlaması ve iş akışı düzeni gibi konular incelenecektir. .
4) Tesis Düzenlemesi ve Optimizasyonu Fiziksel yerleşim türleri, alan kullanımında verimlilik, departman yerleşimi ve üretim hattı optimizasyonu konuları uygulamalı örneklerle ele alınacaktır. .
5) Bakım Yönetimi Makine ve ekipmanların sürekliliğini sağlamak için gereken bakım türleri (önleyici, kestirimci, düzeltici) ve Toplam Üretken Bakım (TPM) yaklaşımı anlatılacaktır. .
6) Enerji ve Kaynak Yönetimi Enerji verimliliği, su ve malzeme yönetimi, atık minimizasyonu ve sürdürülebilir tesis uygulamaları bu haftanın temel konularıdır. .
7) İş Güvenliği ve Risk Yönetimi İş sağlığı ve güvenliği ilkeleri, risk değerlendirme yöntemleri ve potansiyel tehlikelerin kontrol altına alınması için süreç bazlı yaklaşımlar ele alınacaktır. .
8) Kalite Yönetimi ve Süreç Kontrolü Kalite standartları (ISO 9001), kalite kontrol araçları, istatistiksel süreç kontrol teknikleri ve sürekli iyileştirme felsefeleri incelenecektir. .
9) Envanter ve Depolama Yönetimi Stok yönetimi, ABC analizi, optimum sipariş miktarı, depo yerleşimi ve otomasyon sistemlerinin etkin kullanımı anlatılacaktır. .
10) Teknoloji ve Otomasyon Endüstri 4.0, nesnelerin interneti (IoT), yapay zeka uygulamaları ve akıllı üretim sistemlerinin tesis yönetimine entegrasyonu ele alınacaktır. .
11) Verimlilik ve Performans Ölçümü OEE (Toplam Ekipman Etkinliği), iş gücü verimliliği ve performans metriklerinin ölçülmesi ile tesislerde iyileştirme fırsatlarının belirlenmesi üzerinde durulacaktır. .
12) Vaka Analizi ve Uygulama Gerçek sektör uygulamalarına dayalı örneklerle, öğrencilere analiz yapma, sorun belirleme ve çözüm önerisi geliştirme becerileri kazandırılacaktır. .

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Plant Management Pearson
Diğer Kaynaklar: Ramula, S., Knight, T. M., Burns, J. H., & Buckley, Y. M. (2008). General guidelines for invasive plant management based on comparative demography of invasive and native plant populations. Journal of Applied Ecology, 45(4), 1124-1133.

Matzek, V., Covino, J., Funk, J. L., & Saunders, M. (2014). Closing the knowing–doing gap in invasive plant management: accessibility and interdisciplinarity of scientific research. Conservation Letters, 7(3), 208-215.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

Program Kazanımları
1) Diğer sosyal bilimleri ve matematiği kullanarak işletme ve yönetim bilimlerine ilişkin geniş ve disiplinlerarası bir perspektife sahip olur.
2) İşletmenin farklı fonksiyonlarına ve etkileşimlerine ilişkin bilgi ve beceri sahibi olur.
3) Çeşitli iş problemlerinin kavranmasına ve çözümüne yönelik farklı teorik yaklaşımları kullanır.
4) Toplumun ihtiyaçlarının ne olduğunun bilincinde olarak bu ihtiyaçları karşılayabilmek için işletme bilgisini kullanır.
5) Türkiye iş dünyasının ve küresel iş dünyasının güncel sorunlarına yönelik derinlemesine bilgi sahibi olur.
6) Pazar ihtiyaçları ve ekonomik koşulları da göz önünde tutarak görev aldığı kurumun hedeflerini belirler.
7) Çeşitli istatistiki teknikleri ve sayısal yöntemleri kullanarak karmaşık iş problemlerini çözer ve istatistik programlarını etkin bir şekilde kullanarak analizler yapar.
8) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyi’nde kullanır.
9) Takım çalışması, müzakere, liderlik ve girişimcilik yeteneklerini geliştirir.
10) Evrensel etik değerlere, sosyal sorumluluk bilincine ve yeterli düzeyde iş hukuku bilgisine sahip olur.
11) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutumlar geliştirebilerek bireysel öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve bunları gidermeye yönelik çalışmalar yapar.
12) Alanı ile ilgili konularda düşünce ve çözüm önerilerini hem yazılı hem de sözlü olarak aktarır ve gerektiğinde hem ulusal hem de uluslararası platformlarda sunar ve yayınlar.
13) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Diğer sosyal bilimleri ve matematiği kullanarak işletme ve yönetim bilimlerine ilişkin geniş ve disiplinlerarası bir perspektife sahip olur.
2) İşletmenin farklı fonksiyonlarına ve etkileşimlerine ilişkin bilgi ve beceri sahibi olur.
3) Çeşitli iş problemlerinin kavranmasına ve çözümüne yönelik farklı teorik yaklaşımları kullanır.
4) Toplumun ihtiyaçlarının ne olduğunun bilincinde olarak bu ihtiyaçları karşılayabilmek için işletme bilgisini kullanır.
5) Türkiye iş dünyasının ve küresel iş dünyasının güncel sorunlarına yönelik derinlemesine bilgi sahibi olur.
6) Pazar ihtiyaçları ve ekonomik koşulları da göz önünde tutarak görev aldığı kurumun hedeflerini belirler.
7) Çeşitli istatistiki teknikleri ve sayısal yöntemleri kullanarak karmaşık iş problemlerini çözer ve istatistik programlarını etkin bir şekilde kullanarak analizler yapar.
8) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyi’nde kullanır.
9) Takım çalışması, müzakere, liderlik ve girişimcilik yeteneklerini geliştirir.
10) Evrensel etik değerlere, sosyal sorumluluk bilincine ve yeterli düzeyde iş hukuku bilgisine sahip olur.
11) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutumlar geliştirebilerek bireysel öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve bunları gidermeye yönelik çalışmalar yapar.
12) Alanı ile ilgili konularda düşünce ve çözüm önerilerini hem yazılı hem de sözlü olarak aktarır ve gerektiğinde hem ulusal hem de uluslararası platformlarda sunar ve yayınlar.
13) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 13 39
Toplam İş Yükü 39