İşletme (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | MNG053 | ||||
Ders İsmi: | Süreç Yönetimi | ||||
Ders Yarıyılı: |
Güz Bahar |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | English | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. BAHAR DİVRİK | ||||
Dersi Veren(ler): | . | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu ders, organizasyonlarda süreçlerin tanımlanması, analizi, iyileştirilmesi ve yönetilmesi konularını kapsamaktadır. Öğrencilere süreç yönetiminin temel kavramları, süreç haritalama, performans ölçümü, süreç iyileştirme teknikleri ve sürekli gelişim yaklaşımları aktarılacaktır. Ayrıca, yalın yönetim, altı sigma, toplam kalite yönetimi (TQM) gibi modern süreç yönetimi yaklaşımlarına da değinilecektir. Dersin sonunda öğrencilerin, işletmelerde süreç odaklı düşünmeyi benimseyerek verimlilik ve etkinlik artışı sağlayacak çözüm önerileri geliştirmeleri hedeflenmektedir. |
Dersin İçeriği: | Süreç yönetimine giriş: Temel kavramlar ve tanımlar Organizasyonel süreçlerin sınıflandırılması ve önemi Süreç haritalama ve süreç modelleme teknikleri Süreç performans ölçümü ve temel performans göstergeleri (KPI'lar) Süreç analizi ve süreç iyileştirme yöntemleri Yalın Yönetim (Lean Management) prensipleri Altı Sigma (Six Sigma) metodolojisi ve uygulamaları Sürekli İyileştirme (Kaizen) ve Toplam Kalite Yönetimi (TQM) Süreçlerin dijitalleşmesi ve iş süreçleri otomasyonu Değişim yönetimi ve süreç yönetiminde liderlik Süreç yönetiminde vaka analizi ve uygulamalı proje çalışmaları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Süreç yönetiminin temel kavramlarını, amaçlarını ve tarihsel gelişimini açıklayabilecektir. 2) Organizasyonel süreçleri tanımlayabilecek, sınıflandırabilecek ve süreç haritaları oluşturabilecektir. 3) Süreç modelleme ve analiz tekniklerini uygulayarak darboğazları ve verimsizlikleri belirleyebilecektir. 4) Süreç performans göstergeleri (KPI) oluşturabilecek ve süreçlerin etkinliğini ölçebilecektir. 5) Süreç iyileştirme yöntemlerini (Six Sigma, Lean, Kaizen vb.) kullanarak öneriler geliştirebilecektir. 6) Dijitalleşme ve otomasyonun süreç yönetimine etkilerini değerlendirebilecektir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Süreç Yönetimine Giriş Bu haftada süreç yönetiminin temel kavramları, tarihsel gelişimi ve iş dünyasındaki önemi ele alınacaktır. Süreçlerin organizasyon başarısındaki kritik rolü tartışılacaktır. | |
2) | Süreç Türleri ve Yapıları Süreçlerin sınıflandırılması (ana süreçler, destek süreçler, yönetim süreçleri) ve bu yapıların organizasyonel bütünlükteki yeri üzerinde durulacaktır. | . |
3) | Fundamentals of Process Modeling Students will be introduced to key process modeling tools such as flowcharts, process maps, and the basics of BPMN (Business Process Model and Notation). | . |
4) | Süreç Analizi Teknikleri Mevcut süreçlerin nasıl analiz edileceği, darboğazların ve verimsizliklerin nasıl tespit edileceği üzerinde durulacak ve temel analiz teknikleri öğretilecektir. | . |
5) | Süreç İyileştirme Yaklaşımları Kaizen, Lean Yönetim ve Six Sigma gibi süreç iyileştirme metodolojileri anlatılacak ve gerçek dünya örnekleri ile desteklenecektir. | . |
6) | Süreç Performansı Ölçümü Süreç performansının nasıl ölçüleceği, KPI (Key Performance Indicator) oluşturmanın önemi ve ölçüm sonuçlarının nasıl raporlanacağı incelenecektir. | . |
7) | Vaka Çalışması: Süreç İyileştirme Öğrenciler gerçek bir iş süreci üzerinde analiz ve iyileştirme çalışmaları yapacak, teorik bilgilerini uygulama imkanı bulacaklardır. | . |
8) | Süreç Otomasyonu ve Dijitalleşme Süreçlerin dijital ortama taşınması, RPA (Robotic Process Automation) ve modern BPM yazılımlarının süreç yönetimindeki rolü anlatılacaktır. | . |
9) | Süreç Yönetiminde Risk ve Kontrol Süreçlerde risklerin tanımlanması, kontrol noktalarının oluşturulması ve süreç güvenliğinin sağlanması konuları ele alınacaktır. | . |
10) | Süreç Sahipliği ve Organizasyon Yapıları Süreç sahipliği kavramı, organizasyonlarda süreç odaklı yapılar ve matris organizasyon modelleri tartışılacaktır. | . |
11) | Süreç Yönetimi ve Strateji Bağlantısı İş stratejilerinin süreçlere nasıl entegre edileceği, süreçlerin kurumsal hedeflere ulaşmadaki önemi işlenecektir. | . |
Ders Notları / Kitaplar: | Operations & Process Management |
Diğer Kaynaklar: | Cheng, Y., Zhan, H., Yu, J., & Wang, R. (2025). Data-driven online prediction and control method for injection molding product quality. Journal of Manufacturing Processes. Samiedaluie, S., Tilson, V., & Ingolfsson, A. (2025). Streamlining emergency department workflow: Reducing length of stay with congestion-triggered standing orders. Health Care Management Science. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||
1) Diğer sosyal bilimleri ve matematiği kullanarak işletme ve yönetim bilimlerine ilişkin geniş ve disiplinlerarası bir perspektife sahip olur. | |||||||||||||
2) İşletmenin farklı fonksiyonlarına ve etkileşimlerine ilişkin bilgi ve beceri sahibi olur. | |||||||||||||
3) Çeşitli iş problemlerinin kavranmasına ve çözümüne yönelik farklı teorik yaklaşımları kullanır. | |||||||||||||
4) Toplumun ihtiyaçlarının ne olduğunun bilincinde olarak bu ihtiyaçları karşılayabilmek için işletme bilgisini kullanır. | |||||||||||||
5) Türkiye iş dünyasının ve küresel iş dünyasının güncel sorunlarına yönelik derinlemesine bilgi sahibi olur. | |||||||||||||
6) Pazar ihtiyaçları ve ekonomik koşulları da göz önünde tutarak görev aldığı kurumun hedeflerini belirler. | |||||||||||||
7) Çeşitli istatistiki teknikleri ve sayısal yöntemleri kullanarak karmaşık iş problemlerini çözer ve istatistik programlarını etkin bir şekilde kullanarak analizler yapar. | |||||||||||||
8) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyi’nde kullanır. | |||||||||||||
9) Takım çalışması, müzakere, liderlik ve girişimcilik yeteneklerini geliştirir. | |||||||||||||
10) Evrensel etik değerlere, sosyal sorumluluk bilincine ve yeterli düzeyde iş hukuku bilgisine sahip olur. | |||||||||||||
11) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutumlar geliştirebilerek bireysel öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve bunları gidermeye yönelik çalışmalar yapar. | |||||||||||||
12) Alanı ile ilgili konularda düşünce ve çözüm önerilerini hem yazılı hem de sözlü olarak aktarır ve gerektiğinde hem ulusal hem de uluslararası platformlarda sunar ve yayınlar. | |||||||||||||
13) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Diğer sosyal bilimleri ve matematiği kullanarak işletme ve yönetim bilimlerine ilişkin geniş ve disiplinlerarası bir perspektife sahip olur. | |
2) | İşletmenin farklı fonksiyonlarına ve etkileşimlerine ilişkin bilgi ve beceri sahibi olur. | |
3) | Çeşitli iş problemlerinin kavranmasına ve çözümüne yönelik farklı teorik yaklaşımları kullanır. | |
4) | Toplumun ihtiyaçlarının ne olduğunun bilincinde olarak bu ihtiyaçları karşılayabilmek için işletme bilgisini kullanır. | |
5) | Türkiye iş dünyasının ve küresel iş dünyasının güncel sorunlarına yönelik derinlemesine bilgi sahibi olur. | |
6) | Pazar ihtiyaçları ve ekonomik koşulları da göz önünde tutarak görev aldığı kurumun hedeflerini belirler. | |
7) | Çeşitli istatistiki teknikleri ve sayısal yöntemleri kullanarak karmaşık iş problemlerini çözer ve istatistik programlarını etkin bir şekilde kullanarak analizler yapar. | |
8) | Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyi’nde kullanır. | |
9) | Takım çalışması, müzakere, liderlik ve girişimcilik yeteneklerini geliştirir. | |
10) | Evrensel etik değerlere, sosyal sorumluluk bilincine ve yeterli düzeyde iş hukuku bilgisine sahip olur. | |
11) | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutumlar geliştirebilerek bireysel öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve bunları gidermeye yönelik çalışmalar yapar. | |
12) | Alanı ile ilgili konularda düşünce ve çözüm önerilerini hem yazılı hem de sözlü olarak aktarır ve gerektiğinde hem ulusal hem de uluslararası platformlarda sunar ve yayınlar. | |
13) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 39 |
Toplam İş Yükü | 39 |