İşletme (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | MNG051 | ||||
Ders İsmi: | Endüstri Sosyolojisi | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | English | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | |||||
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. ALPASLAN KELLECİ | ||||
Dersi Veren(ler): | |||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, sanayi toplumlarının yapısını, iş örgütlerinin dönüşümünü ve çalışma hayatındaki sosyal ilişkileri sosyolojik bir perspektifle analiz etmektir. Öğrenciler, endüstri devriminden günümüze kadar iş, emek, üretim, teknoloji ve sınıf ilişkilerindeki değişimi anlamayı; modern ve postmodern iş organizasyonlarının toplumsal etkilerini değerlendirmeyi öğrenir. Ayrıca, sanayileşmenin birey, toplum ve kurumlar üzerindeki etkileri incelenir. |
Dersin İçeriği: | Endüstri sosyolojisinin konusu, kapsamı ve tarihsel gelişimi. Sanayi devrimi ve kapitalist üretim ilişkilerinin ortaya çıkışı. Weber, Marx ve Durkheim gibi klasik sosyologların emek ve iş kavramına katkıları. Sanayi toplumunda sınıf, statü ve tabakalaşma. Çalışma etiği, bürokrasi, yabancılaşma ve emek süreçleri. Toplumsal cinsiyet ve işgücü piyasaları. Sendikalar, emek hareketleri ve toplu pazarlık süreçleri. Fordizm, post-Fordizm ve esnek üretim sistemlerinin toplumsal etkileri. Bilgi toplumu, dijitalleşme ve platform ekonomilerinde emeğin dönüşümü. Prekarya, güvencesizlik ve yeni iş biçimleri. Göç, küreselleşme ve emeğin uluslararasılaşması. Türkiye’de sanayileşme süreci ve çalışma ilişkileri. Sanayi bölgeleri, işçi kültürü ve kentleşme ilişkisi. Endüstriyel değişimin sosyal politikalar ve toplumsal yapılar üzerindeki etkileri. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Endüstri sosyolojisinin temel kavramlarını açıklar. 2) İş, emek ve üretim süreçlerini sosyolojik bir bakışla analiz eder. 3) Sanayileşmenin toplumsal yapılar üzerindeki etkilerini değerlendirir. 4) Klasik ve çağdaş sosyolojik yaklaşımları iş hayatına uygular. 5) Güncel çalışma biçimleri ve iş güvencesizliğini eleştirel biçimde tartışır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Endüstri sosyolojisine giriş: Tanımlar, kapsam ve tarihsel gelişim | |
2) | Sanayi devrimi ve kapitalist üretim ilişkilerinin doğuşu | |
3) | Karl Marx, Max Weber ve Durkheim’ın iş, emek ve üretimle ilgili yaklaşımları | |
4) | Sınıf, statü ve toplumsal tabakalaşma: Sanayi toplumlarında sosyal yapı | |
5) | Bürokrasi, çalışma etiği ve yabancılaşma kavramları | |
6) | Toplumsal cinsiyet ve iş gücü piyasalarında eşitsizlik | |
7) | Sendikalar, emek hareketleri ve toplu pazarlık süreçleri | |
8) | Ara Sınav (Vize) | |
9) | Fordizm ve post-Fordizm: Üretim modellerinin dönüşümü | |
10) | Dijitalleşme, platform ekonomisi ve yeni iş biçimleri | |
11) | Prekarya, güvencesizlik ve esnek çalışma | |
12) | Küreselleşme, göç ve emeğin uluslararasılaşması | |
13) | Türkiye’de sanayileşme süreci ve işçi sınıfının yapısı | |
14) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Steven Edgell – The Sociology of Work: Continuity and Change in Paid and Unpaid Work Randy Hodson & Teresa A. Sullivan – The Social Organization of Work Richard Sennett – The Corrosion of Character: The Personal Consequences of Work in the New Capitalism |
Diğer Kaynaklar: | Steven Edgell – The Sociology of Work: Continuity and Change in Paid and Unpaid Work Randy Hodson & Teresa A. Sullivan – The Social Organization of Work Richard Sennett – The Corrosion of Character: The Personal Consequences of Work in the New Capitalism |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||
1) Diğer sosyal bilimleri ve matematiği kullanarak işletme ve yönetim bilimlerine ilişkin geniş ve disiplinlerarası bir perspektife sahip olur. | ||||||||||||||
1) Diğer sosyal bilimleri ve matematiği kullanarak işletme ve yönetim bilimlerine ilişkin geniş ve disiplinlerarası bir perspektife sahip olur. | ||||||||||||||
2) İşletmenin farklı fonksiyonlarına ve etkileşimlerine ilişkin bilgi ve beceri sahibi olur. | ||||||||||||||
3) Çeşitli iş problemlerinin kavranmasına ve çözümüne yönelik farklı teorik yaklaşımları kullanır. | ||||||||||||||
4) Toplumun ihtiyaçlarının ne olduğunun bilincinde olarak bu ihtiyaçları karşılayabilmek için işletme bilgisini kullanır. | ||||||||||||||
5) Türkiye iş dünyasının ve küresel iş dünyasının güncel sorunlarına yönelik derinlemesine bilgi sahibi olur. | ||||||||||||||
6) Pazar ihtiyaçları ve ekonomik koşulları da göz önünde tutarak görev aldığı kurumun hedeflerini belirler. | ||||||||||||||
7) Çeşitli istatistiki teknikleri ve sayısal yöntemleri kullanarak karmaşık iş problemlerini çözer ve istatistik programlarını etkin bir şekilde kullanarak analizler yapar. | ||||||||||||||
8) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyi’nde kullanır. | ||||||||||||||
9) Takım çalışması, müzakere, liderlik ve girişimcilik yeteneklerini geliştirir. | ||||||||||||||
10) Evrensel etik değerlere, sosyal sorumluluk bilincine ve yeterli düzeyde iş hukuku bilgisine sahip olur. | ||||||||||||||
11) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutumlar geliştirebilerek bireysel öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve bunları gidermeye yönelik çalışmalar yapar. | ||||||||||||||
12) Alanı ile ilgili konularda düşünce ve çözüm önerilerini hem yazılı hem de sözlü olarak aktarır ve gerektiğinde hem ulusal hem de uluslararası platformlarda sunar ve yayınlar. | ||||||||||||||
13) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Diğer sosyal bilimleri ve matematiği kullanarak işletme ve yönetim bilimlerine ilişkin geniş ve disiplinlerarası bir perspektife sahip olur. | 3 |
1) | Diğer sosyal bilimleri ve matematiği kullanarak işletme ve yönetim bilimlerine ilişkin geniş ve disiplinlerarası bir perspektife sahip olur. | 2 |
2) | İşletmenin farklı fonksiyonlarına ve etkileşimlerine ilişkin bilgi ve beceri sahibi olur. | 3 |
3) | Çeşitli iş problemlerinin kavranmasına ve çözümüne yönelik farklı teorik yaklaşımları kullanır. | 2 |
4) | Toplumun ihtiyaçlarının ne olduğunun bilincinde olarak bu ihtiyaçları karşılayabilmek için işletme bilgisini kullanır. | 3 |
5) | Türkiye iş dünyasının ve küresel iş dünyasının güncel sorunlarına yönelik derinlemesine bilgi sahibi olur. | 1 |
6) | Pazar ihtiyaçları ve ekonomik koşulları da göz önünde tutarak görev aldığı kurumun hedeflerini belirler. | 1 |
7) | Çeşitli istatistiki teknikleri ve sayısal yöntemleri kullanarak karmaşık iş problemlerini çözer ve istatistik programlarını etkin bir şekilde kullanarak analizler yapar. | 1 |
8) | Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyi’nde kullanır. | 1 |
9) | Takım çalışması, müzakere, liderlik ve girişimcilik yeteneklerini geliştirir. | 2 |
10) | Evrensel etik değerlere, sosyal sorumluluk bilincine ve yeterli düzeyde iş hukuku bilgisine sahip olur. | 3 |
11) | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutumlar geliştirebilerek bireysel öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve bunları gidermeye yönelik çalışmalar yapar. | 2 |
12) | Alanı ile ilgili konularda düşünce ve çözüm önerilerini hem yazılı hem de sözlü olarak aktarır ve gerektiğinde hem ulusal hem de uluslararası platformlarda sunar ve yayınlar. | 2 |
13) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 1 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Projeler | 1 | % 30 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 28 |
Proje | 6 | 11 |
Ara Sınavlar | 4 | 11 |
Final | 4 | 16 |
Toplam İş Yükü | 122 |