CYS5003 Introductıon To Cryptography And Securıty Protocolsİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar Siber Güvenlik (YL) (Tezsiz) (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Siber Güvenlik (YL) (Tezsiz) (İngilizce)

Önizleme

Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: CYS5003
Ders İsmi: Kriptografiye Giriş ve Güvenlik Protokolleri
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili: İngilizce
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. FUNDA ÖZDEMİR
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. Ali Ghaffari
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilerin kriptografi ve güvenlik ptotokolünün temel kavramlarını öğrenmelerini ve bu teknikleri bilgisayar sistemlerinde kullanmalarını sağlamak.. Güvenli olmayan kanal üzerinden bir mesajın çeşitli yollarla güvenliğini sağlayabilmek. Ağlardaki tehditlere karşı koruma sağlamak amacıyla ağ güvenliğine yönelik çeşitli protokolleri anlamak. Bir verinin Gizliliğinin, Bütünlüğünün ve Kullanılabilirliğinin nasıl korunacağını öğrenmek.
Dersin İçeriği:
Kriptografinin genel kavramları, klasik kriptosistem ve kriptoanalizin temelleri, simetrik ve asimetrik kriptografi algoritmaları (OTP, DES, 3DES, AES, RC5, RSA), açık anahtar kriptografisi, kriptografik hash fonksiyonları, veri bütünlüğü ve mesaj kimlik doğrulaması, dijital imzalar, güvenli anahtar değişimi (Diffie-Hellman anahtar değişimi), kimlik doğrulama mekanizmaları, kimlik doğrulama protokolleri, güvenlik protokolü tasarımı, analiz ve doğrulama, erişim kontrolü ve yetkilendirme. Mevcut bazı uygulama katmanı güvenlik protokolleri (e-posta güvenliği gibi).

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) modern bilgisayar ağ ve sistemlerinde kriptografi ve güvenliğin temelleri ile donatılır.
2) ağ üzerindeki verilerin güvenliğini sağlar.
3) herhangi bir ağı dünyadaki tehditlerden korur.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Kriptografiye ve sistem güvenliğine giriş: kriptoloji, kriptanaliz, kriptosistemlerin sınıflandırılması ve güvenli sistemlerin temel kavramları. Yok
2) Simetrik Anahtar Şifreleme Sistemleri: tasarım ilkeleri, şifreleme sistemleri Yok
3) Tek kullanımlık şerit ve akış şifrelemeleri Yok
4) Blok şifreler, DES, 3DES, AES Yok
5) Açık Anahtarlı Şifreleme Sistemleri: açık anahtarlı sistemler (RSA) Yok
6) MD5 mesaj özeti algoritması Yok
7) Mesaj kimlik doğrulama kodları, özet fonksiyonlar Yok
8) Ara Sınav Yok
9) Dijital imzalar: tanımlar ve uygulamalar Yok
10) Kimliği doğrulanmış anahtar değişimi ve SSL/TLS oturumu kurulumu Yok
11) Kimlik doğrulama mekanizmaları (şifre tabanlı, biyometri, çok faktörlü) Yok
12) Ağ Güvenliği Protokolleri: ortadaki adam saldırıları, karşılıklı kimlik doğrulama, anahtar kurulumu, güvenlik ilişkisi Yok
13) Ağ güvenliği protokolleri (IPsec, TLS) ve TLS'ye saldırılar Yok
14) Elektronik posta güvenliği-oldukça iyi gizlilik (PGP) - S/MIME Yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Cryptography and Network Security, William Stallings, Pearson Education, 2014
Diğer Kaynaklar: Introduction to Modern Cryptography (2nd edition) by J. Katz and Y. Lindell.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

Program Kazanımları
1) Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme.
2) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
3) Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme.
4) Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme.
5) Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme.
6) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme.
7) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme.
8) Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme.
9) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme.
10) Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme.
11) Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
12) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme.
2) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
3) Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme.
4) Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme.
5) Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme.
6) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme.
7) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme.
8) Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme.
9) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme.
10) Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme.
11) Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
12) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 40 1 40
Sınıf Dışı Ders Çalışması 20 1 20
Ara Sınavlar 10 1 10
Final 10 1 10
Toplam İş Yükü 80