MIM6004 Mimarlıkta Dekolonyal Düşünceİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar Mimarlık (DR)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Mimarlık (DR)

Önizleme

Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MIM6004
Ders İsmi: Mimarlıkta Dekolonyal Düşünce
Ders Yarıyılı: Güz
Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
8
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Doktora TYYÇ:8. Düzey QF-EHEA:3. Düzey EQF-LLL:8. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. ZEHRA TONBUL
Dersi Veren(ler): ZEHRA TONBUL
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Mimarlık düşüncesini Batı merkezli bakışlardan bağımsız olarak değerlendirmek, araştırmak; farklı kültür ve coğrafyalardaki mimari yaklaşımları tarihi ve güncel mimari düşünce pratiğine dahil etmek.
Dersin İçeriği: Postkolonyal ve dekolonyal teori okumaları; mimarlık düşüncesi açısından değerlendirilmesi; farklı kültür ve coğrafya mimari yaklaşımlarının araştırılması.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Mimarlık düşüncesini başka disiplin düşünceleri ile birlikte üretmek,
2) Global ve dekolonyal mimarlık düşüncesi üretmek,
3) Mimari düşünce alanında akademik literatür araştırması yapabilmek, doğru terminolojileri kullanarak yazlı ve sözlü bilgi üretebilmek.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş ve Ders Tanıtımı
2) Mimarlık Tarihyazımında Batı merkeziyetçilik
3) Kolonyal Kabinelerden Müzeye
4) Kolonializm, Postkolonializm Kuramları
5) Mimarlıkta Dekolonyalizm Düşüncesi
6) Mimarlık Teorisi metinlerinde Batı-dışı Mimarlıklar
7) Mimarlık Eleştirisi ve Batı-dışı Mimarlıklar
8) Batı dışı Mimarlıklar
9) Batı Dışı Mimarlıklar
10) Araştırma Konusu seçimi
11) Literatür Araştırması
12) Makale Oluşturma ve Bibliyografya geliştirme
13) Seminer 1
14) Seminer 2

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Alessandro Petti, Sandi Hilal, Eyal Weizman, Architecture After Revolution, Decolonizing Architecture Art Residency (Program), MIT Press, 2013.

Aníbal Arregui, Gesa Mackenthun, Stephanie Wodianka, DEcolonial Heritage: Natures, Cultures, and the Asymmetries of Memory, Waxmann Verlag, 2018.
Diğer Kaynaklar: Pauline Bachmann, Melanie Klein, Tomoko Mamine, Georg Vasold, Art/histories in Transcultural Dynamics: Narratives, Concepts, and Practices at Work, 20th and 21st Centuries,Wilhelm Fink, Brill Deutschland, 2017

Zehra Tonbul, “Museum as Textum: Orhan Pamuk's Museum of Innocence,” with Van Synghel, Koen, in E. Troelenberg, M. Savonia (eds.) Images of the Art Museum: Connecting Gaze and Discourse in the History of Museology, Berlin, Boston. Walter de Gruyter, Series: Contact Zones (Book 3), 2017.

Zehra Tonbul, “From Strzygowski’s ‘Orient oder Rom’ to Hans Sedlmayr’s ‘Closest Orient’,” Journal of Art Historiography, December 2020.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

Program Kazanımları
1) - Mimarlık pratiğindeki ve düşüncesindeki yeni değişimlerin bilincine varmak ve bu değişimleri eleştirel olarak sorgulayabilme
2) - Mimarlık-mühendislik bütünleşmesinin uzanımlarını kavrama ve yorumlama becerisi kazanma
3) - Mimarlık-sosyal bilimler diyaloğunun zorunluluğunu fark etmek ve sunduğu imkanların kullanımının gerekliliğini anlayarak özgün araştırmaların üretilmesi
4) - Kuramsal etkinliğin mimarlık pratiğine dışsal olmadığının, aksine onun asli bileşeni olduğunun bilincine varmak
5) - Kişisel tercih ve ilgilere göre biçimlenmiş güncel bir mesleki bilgi alanı inşa etme ve onun içinde çalışabilme becerisi geliştirmek

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) - Mimarlık pratiğindeki ve düşüncesindeki yeni değişimlerin bilincine varmak ve bu değişimleri eleştirel olarak sorgulayabilme
2) - Mimarlık-mühendislik bütünleşmesinin uzanımlarını kavrama ve yorumlama becerisi kazanma
3) - Mimarlık-sosyal bilimler diyaloğunun zorunluluğunu fark etmek ve sunduğu imkanların kullanımının gerekliliğini anlayarak özgün araştırmaların üretilmesi
4) - Kuramsal etkinliğin mimarlık pratiğine dışsal olmadığının, aksine onun asli bileşeni olduğunun bilincine varmak
5) - Kişisel tercih ve ilgilere göre biçimlenmiş güncel bir mesleki bilgi alanı inşa etme ve onun içinde çalışabilme becerisi geliştirmek

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 30
Final 1 % 70
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 30
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 70
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 126
Sunum / Seminer 3 12
Final 3 24
Toplam İş Yükü 204