Mimarlık (DR) | |||||
Doktora | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF-LLL: 8. Düzey |
Ders Kodu: | MIM6101 | ||||
Ders İsmi: | Tasarım ve Metodoloji Düşüncesi | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. ZEHRA TONBUL | ||||
Dersi Veren(ler): | Uğur Tanyeli, Zehra Tonbul | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Öğrencinin; 1. Mimarlığı düşünsel, eleştirel bir alan olarak görmesi, 2. Mimarlık düşüncesini başka disiplin düşünceleri ile birlikte üretmesi, 3. Güncel tasarım sorunlarını tartışma ve yaratıcı çözümler önerme becerisi geliştirmesi, 4. Yeni teknik/teknolojik imkanları mimarlık açısından değerlendirmesi, 5. Mimarlıkta yeni matematiksel düşünceyi uygulamaya dönüştürebilme yaklaşımları geliştirmesi, 6. Global ve dekolonyal mimarlık düşüncesi üretmesi, 7. Güncel Türkiye ortamı bağlamında tasarlama ve mimarlık üretme düşüncesi geliştirmesi, Amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Ders, mimarlık düşüncesinin kaynaklarını sorgulamaya yöneliktir. Mimarlık araştırmalarını disiplinler arası bir alan olarak tartışmaya açar. Bu amaçla ders, mimarlığın bilim ve sanat arasındaki yeri; sosyal bilimler, edebiyat, kültür çalışmaları ile ilişkisi etrafındaki sorgularla şekillenir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Mimarlığı sadece inşai olmakla kalmayan düşünsel ve eleştirel bir pratik olarak görmek 2) Mimarlık düşüncesini disiplinlerarası bir çerçevede kavrayabilmek ve üretebilmek 3) Mimarlığı bir akademik çalışma alanı olarak inceleyebilme ve düşünceler üretme becerisi edinmek 4) Mimarlık alanında sadece mesleki olmakla kalmayan toplumsal işbirlikleri ve katılım pratikleri geliştirebilmek 5) Mimari temsil araçlarını yaratıcı kullanım becerileri geliştirmek |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş | |
2) | Mimarlık bir bilim midir? |
Ders Notları / Kitaplar: | Cornelie Leopold, Christopher Robeller, Ulrike Weber, Research Culture in Architecture: Cross-Disciplinary Collaboration, Birkhäuser, 2019. |
Diğer Kaynaklar: | Pérez, Gómez A. Architecture and the Crisis of Modern Science. Cambridge, Mass: MIT Press, 1983. Introduction. Bruno, Giuliana. Atlas of Emotion: Journeys in Art, Architecture, and Film. New York: Verso, 2018. A Geography of the Moving Image: 165-211 Rendell, Jane. Art and Architecture: A Place between. London: I.B. Tauris, 2008. Introduction:12-30. Shiner, Larry E. The Invention of Art: A Cultural History. Chicago: University of Chicago Press, 2001. [Larry Shiner, Sanatın İcadı: Bir Kültür Tarihi. İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 2004] Foster, Hal. The Art-Architecture Complex. London: Verso, 2011. LeFebvre, H. Mekânın Üretimi (çev. Işık Ergüder). İstanbul: Sel Yayıncılık, 2015. Mendes, Maria M, Teresa Sá, and João Cabral. Architecture and the Social Sciences: Inter- and Multidisciplinary Approaches between Society and Space. Cham: Springer, 2018. Spurr, David. Architecture and Modern Literature. Ann Arbor: University of Michigan Press, 2012. Introduction (Meaning in Architecture and Literature). Michel Foucault. Of Other Spaces (1967), Heterotopias. Benjamin W., Asja Lacis, Naples. Leach. N. Introduction. Architecture and Revolution. Routledge. 1999. Boym, Svetlana, Tatlin’s Techne and Revolutionary Ruins, Architecture of the Off-Modern, 8-15. Roland Barthes, Bir Deneme Bir Ders - Eiffel Kulesi ve Açılış Dersi Barthes, Müellifin Ölümü |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||
1) - Mimarlık pratiğindeki ve düşüncesindeki yeni değişimlerin bilincine varmak ve bu değişimleri eleştirel olarak sorgulayabilme | 3 | 2 | |||
2) - Mimarlık-mühendislik bütünleşmesinin uzanımlarını kavrama ve yorumlama becerisi kazanma | 3 | 1 | 2 | ||
3) - Mimarlık-sosyal bilimler diyaloğunun zorunluluğunu fark etmek ve sunduğu imkanların kullanımının gerekliliğini anlayarak özgün araştırmaların üretilmesi | 3 | 2 | 3 | 1 | |
4) - Kuramsal etkinliğin mimarlık pratiğine dışsal olmadığının, aksine onun asli bileşeni olduğunun bilincine varmak | 3 | 3 | |||
5) - Kişisel tercih ve ilgilere göre biçimlenmiş güncel bir mesleki bilgi alanı inşa etme ve onun içinde çalışabilme becerisi geliştirmek | 3 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | - Mimarlık pratiğindeki ve düşüncesindeki yeni değişimlerin bilincine varmak ve bu değişimleri eleştirel olarak sorgulayabilme | 3 |
2) | - Mimarlık-mühendislik bütünleşmesinin uzanımlarını kavrama ve yorumlama becerisi kazanma | 2 |
3) | - Mimarlık-sosyal bilimler diyaloğunun zorunluluğunu fark etmek ve sunduğu imkanların kullanımının gerekliliğini anlayarak özgün araştırmaların üretilmesi | 3 |
4) | - Kuramsal etkinliğin mimarlık pratiğine dışsal olmadığının, aksine onun asli bileşeni olduğunun bilincine varmak | 2 |
5) | - Kişisel tercih ve ilgilere göre biçimlenmiş güncel bir mesleki bilgi alanı inşa etme ve onun içinde çalışabilme becerisi geliştirmek | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Sunum | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 70 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 30 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 70 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 112 |
Sunum / Seminer | 3 | 15 |
Ödevler | 2 | 10 |
Toplam İş Yükü | 165 |