EEE303 Electrical Machinesİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar Elektrik-Elektronik Mühendisliği (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Elektrik-Elektronik Mühendisliği (İngilizce)

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: EEE303
Ders İsmi: Elektrik Makineleri
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili: English
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. INDRIT MYDERRİZİ
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üys. Cem ERÖNCEL
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, öğrencilere elektrik makineleri ve elektriksel ve mekanik enerji dönüşümündeki rolü hakkında kapsamlı bir anlayış sağlamayı amaçlamaktadır. Öğrenciler, transformatörlerin, doğru akım döner makinelerin ve alternatif akım döner makinelerin prensiplerini ve analiz tekniklerini öğreneceklerdir.
Dersin İçeriği: "Elektrik makinelerine ve enerji dönüşümüne giriş, Elektrik makinelerinde manyetik devreler ve manyetik malzemeler
Transformatörlerin tasarımı ve analizi, Doğru akım döner makinelerin prensipleri ve analizi, Alternatif akım döner makinelerin prensipleri ve analizi"

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Elektrik ve mekanik enerjinin dönüşümünde kullanılan cihazları inceleyebilme.
2) Farklı uygulamalar için transformatörlerin tasarımını ve analizini gerçekleştirebilme.
3) Doğru akım döner makinelerin işleyişini ve performansını analiz edebilme.
4) Elektrik makinelerinin gerçek dünya örnekleri ve pratik uygulamaları üzerinde eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerini uygulayabilme.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Elektrik makinelerine ve enerji dönüşümüne giriş. Dersin içeriği ve kazanımlarına genel bakış. Elektrik makinelerindeki manyetik devreleri ve manyetik malzemeleri anlama. Okuma: Chapman Chapter 1 Secs. 1.1 - 1.4
2) Elektrodinamiğin temel ilkeleri. Doğrusal doğru akım (DA) makinesi. Tek fazlı alternatif akım (AA) devrelerinde aktif, reaktif ve görünür güç. Okuma: Chapman Chapter 1 Secs. 1.4 - 1.10
3) Transformatörlerin incelenmesi: tasarımları, çalışmaları ve uygulamaları. İdeal ve gerçek tek fazlı transformatörler. Bir transformatörün eşdeğer devresi. Okuma: Chapman Chapter 2 Secs. 2.1 - 2.5
4) Transformatörlerin performansının analizi. Verim, kayıplar ve gerilim regülasyonu. Ototransformatör.. Okuma: Chapman Chapter 2 Secs. 2.6 - 2.9
5) Üç fazlı devreler. Üç fazlı transformatörler. Transformatör anma değerleri. Ölçü transformatörleri. Okuma: Chapman Chapter 2 Secs. 2.10 - 2.14, Appendix A
6) Ara sınav İçerik: Chapman Chapters 1 and 2
7) DA (Doğru Akım) Makinelerinin Temelleri. Komütasyon ve endüvi yapısı. DA makinelerinin yapısı. DA makinelerinde güç akışı ve kayıplar. Okuma: Chapman Chapter 7
8) DA motorlarının ilkeleri. Dışardan uyartımlı ve şönt DA motorları. Sabit mıknatıslı DA motoru. Seri DA motoru. Kompunt DA motoru. Okuma: Chapman Chapter 8 Secs. 8.1 - 8.7
9) DA jeneratörlerinin ilkeleri. Dışardan uyartımlı jeneratör. Şönt DA jeneratör. Kümülatif kompunt DA jeneratör. Diferansiyel kompunt DA jeneratör. Okuma: Chapman Chapter 8 Secs. 8.11 - 8.17
10) AA (Alternatif Akım) makinelerinin temelleri. Döner manyetik alan. AA makinelerinde manyetik akı dağılımı. AA makinelerinde indüklenen gerilim ve tork. AA makinesi güç akışları ve kayıpları. Okuma: Chapman Chapter 3
11) Senkron jeneratörlerin ilkeleri. Bir senkron jeneratörün eşdeğer devresi. Bir senkron jeneratörün fazör diyagramı. Senkron jeneratörlerde güç ve tork. Okuma: Chapman Chapter 4 Secs. 4.1 - 4.7
12) Senkron jeneratörlerin çalışması. Tekil ve paralel çalışma. Senkron jeneratör geçici rejimleri. Senkron jeneratör anma değerleri. Okuma: Chapman Chapter 4 Secs. 4.8 - 4.14
13) Senkron motorların ilkeleri. Senkron motorun sürekli hal çalışması. Senkron motorlara yol verme. Senkron motor anma değerleri. Okuma: Chapman Chapter 5
14) Asenkron (indüksiyon) motorların ilkeleri. Bir asenkron motorun eşdeğer devresi. Asenkron motorlarda güç ve tork. Asenkron motor tork-hız karakteristiği. Okuma: Chapman Chapter 6 Secs. 6.1 - 6.6

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Stephan J. Chapman. Electric Machinery Fundamentals. 5th ed.
Diğer Kaynaklar: Online Course Material

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Matematik, fen bilimlerine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahiptir. 2 2
2) Elektrik-Elektronik mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahiptir. 2 2
3) Matematik, fen bilimleri ve Elektrik-Elektronik mühendisliğine özgü konulardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisine sahiptir. 2 2
4) Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi ve bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisine sahiptir. 2 2
5) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisine ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisine sahiptir. 2 2
6) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi ile bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir. 2 2
7) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya Elektrik-Elektronik mühendisliğine özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisine sahiptir. 2 2
8) Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisine sahiptir.
9) Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisine sahiptir.
10) Bireysel çalışma becerisine sahiptir.
11) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisine sahiptir.
12) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahiptir.
13) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgiye sahiptir.
14) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgiye sahiptir.
15) Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalığa sahiptir.
16) Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgiye sahiptir.
17) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgiye sahiptir.
18) Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimlerine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahiptir. 2
2) Elektrik-Elektronik mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahiptir. 2
3) Matematik, fen bilimleri ve Elektrik-Elektronik mühendisliğine özgü konulardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisine sahiptir. 2
4) Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi ve bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisine sahiptir. 2
5) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisine ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisine sahiptir. 2
6) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi ile bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir. 2
7) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya Elektrik-Elektronik mühendisliğine özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisine sahiptir. 2
8) Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisine sahiptir.
9) Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisine sahiptir.
10) Bireysel çalışma becerisine sahiptir.
11) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisine sahiptir.
12) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahiptir.
13) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgiye sahiptir.
14) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgiye sahiptir.
15) Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalığa sahiptir.
16) Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgiye sahiptir.
17) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgiye sahiptir.
18) Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahiptir.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Laboratuvar 5 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 13 3 39
Laboratuvar 10 2 20
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 3 39
Ara Sınavlar 1 17 17
Final 1 24 24
Toplam İş Yükü 139