| Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
| 1) |
Elektrik makinelerine ve enerji dönüşümüne giriş. Dersin içeriği ve kazanımlarına genel bakış. Elektrik makinelerindeki manyetik devreleri ve manyetik malzemeleri anlama.
|
Okuma: Chapman Chapter 1 Secs. 1.1 - 1.4 |
| 2) |
Elektrodinamiğin temel ilkeleri. Doğrusal doğru akım (DA) makinesi. Tek fazlı alternatif akım (AA) devrelerinde aktif, reaktif ve görünür güç.
|
Okuma: Chapman Chapter 1 Secs. 1.4 - 1.10 |
| 3) |
Transformatörlerin incelenmesi: tasarımları, çalışmaları ve uygulamaları. İdeal ve gerçek tek fazlı transformatörler. Bir transformatörün eşdeğer devresi. |
Okuma: Chapman Chapter 2 Secs. 2.1 - 2.5 |
| 4) |
Transformatörlerin performansının analizi. Verim, kayıplar ve gerilim regülasyonu. Ototransformatör.. |
Okuma: Chapman Chapter 2 Secs. 2.6 - 2.9 |
| 5) |
Üç fazlı devreler. Üç fazlı transformatörler. Transformatör anma değerleri. Ölçü transformatörleri. |
Okuma: Chapman Chapter 2 Secs. 2.10 - 2.14, Appendix A |
| 6) |
Ara sınav |
İçerik: Chapman Chapters 1 and 2
|
| 7) |
DA (Doğru Akım) Makinelerinin Temelleri. Komütasyon ve endüvi yapısı. DA makinelerinin yapısı. DA makinelerinde güç akışı ve kayıplar. |
Okuma: Chapman Chapter 7
|
| 8) |
DA motorlarının ilkeleri. Dışardan uyartımlı ve şönt DA motorları. Sabit mıknatıslı DA motoru. Seri DA motoru. Kompunt DA motoru. |
Okuma: Chapman Chapter 8 Secs. 8.1 - 8.7
|
| 9) |
DA jeneratörlerinin ilkeleri. Dışardan uyartımlı jeneratör. Şönt DA jeneratör. Kümülatif kompunt DA jeneratör. Diferansiyel kompunt DA jeneratör. |
Okuma: Chapman Chapter 8 Secs. 8.11 - 8.17
|
| 10) |
AA (Alternatif Akım) makinelerinin temelleri. Döner manyetik alan. AA makinelerinde manyetik akı dağılımı. AA makinelerinde indüklenen gerilim ve tork. AA makinesi güç akışları ve kayıpları. |
Okuma: Chapman Chapter 3
|
| 11) |
Senkron jeneratörlerin ilkeleri. Bir senkron jeneratörün eşdeğer devresi. Bir senkron jeneratörün fazör diyagramı. Senkron jeneratörlerde güç ve tork. |
Okuma: Chapman Chapter 4 Secs. 4.1 - 4.7
|
| 12) |
Senkron jeneratörlerin çalışması. Tekil ve paralel çalışma. Senkron jeneratör geçici rejimleri. Senkron jeneratör anma değerleri. |
Okuma: Chapman Chapter 4 Secs. 4.8 - 4.14
|
| 13) |
Senkron motorların ilkeleri. Senkron motorun sürekli hal çalışması. Senkron motorlara yol verme. Senkron motor anma değerleri. |
Okuma: Chapman Chapter 5 |
| 14) |
Asenkron (indüksiyon) motorların ilkeleri. Bir asenkron motorun eşdeğer devresi. Asenkron motorlarda güç ve tork. Asenkron motor tork-hız karakteristiği. |
Okuma: Chapman Chapter 6 Secs. 6.1 - 6.6 |
| |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
| 1) |
Matematik, fen bilimlerine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahiptir. |
2 |
| 2) |
Elektrik-Elektronik mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahiptir. |
2 |
| 3) |
Matematik, fen bilimleri ve Elektrik-Elektronik mühendisliğine özgü konulardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisine sahiptir. |
2 |
| 4) |
Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi ve bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisine sahiptir. |
2 |
| 5) |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisine ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisine sahiptir. |
2 |
| 6) |
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi ile bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir. |
2 |
| 7) |
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya Elektrik-Elektronik mühendisliğine özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisine sahiptir. |
2 |
| 8) |
Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisine sahiptir. |
|
| 9) |
Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisine sahiptir. |
|
| 10) |
Bireysel çalışma becerisine sahiptir. |
|
| 11) |
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisine sahiptir. |
|
| 12) |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahiptir. |
|
| 13) |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgiye sahiptir. |
|
| 14) |
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgiye sahiptir. |
|
| 15) |
Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalığa sahiptir. |
|
| 16) |
Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgiye sahiptir. |
|
| 17) |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgiye sahiptir. |
|
| 18) |
Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahiptir. |
|