Elektrik-Elektronik Mühendisliği (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | EEE303 | ||||
Ders İsmi: | Elektrik Makineleri | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | İngilizce | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. INDRIT MYDERRİZİ | ||||
Dersi Veren(ler): | Doç. Dr. Aslan İNAN | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu ders, öğrencilere elektrik makineleri ve elektriksel ve mekanik enerji dönüşümündeki rolü hakkında kapsamlı bir anlayış sağlamayı amaçlamaktadır. Öğrenciler, transformatörlerin, doğru akım döner makinelerin ve alternatif akım döner makinelerin prensiplerini ve analiz tekniklerini öğreneceklerdir. |
Dersin İçeriği: | "Elektrik makinelerine ve enerji dönüşümüne giriş, Elektrik makinelerinde manyetik devreler ve manyetik malzemeler Transformatörlerin tasarımı ve analizi, Doğru akım döner makinelerin prensipleri ve analizi, Alternatif akım döner makinelerin prensipleri ve analizi" |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Elektrik ve mekanik enerjinin dönüşümünde kullanılan cihazları inceleyebilme. 2) Farklı uygulamalar için transformatörlerin tasarımını ve analizini gerçekleştirebilme. 3) Doğru akım döner makinelerin işleyişini ve performansını analiz edebilme. 4) Elektrik makinelerinin gerçek dünya örnekleri ve pratik uygulamaları üzerinde eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerini uygulayabilme. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Elektrik makinelerine ve enerji dönüşümüne giriş. Ders programının ve çıktılarının genel bir bakışı. | Ek ders notu yoktur |
2) | Elektrik makinelerinde manyetik devreler ve manyetik malzemeler. Prensipler ve analiz. | Ek ders notu yoktur |
3) | Transformatörlerin tasarımı, işleyişi ve uygulamaları. Analiz teknikleri. | Ek ders notu yoktur |
4) | Transformatörlerin tasarım hesaplarının yapılması. Pratik konular ve hesaplamalar. | Ek ders notu yoktur |
5) | Transformatörlerin performansının analizi. Verimlilik, kayıplar ve voltaj düzenlemesi. | Ek ders notu yoktur |
6) | Elektromekanik enerji dönüşüm prensiplerinin incelenmesi. Dönüşüm sürecinin anlaşılması ve uygulamaları. | Ek ders notu yoktur |
7) | İşlenen konuların gözden geçirilmesi ve ara sınav için hazırlık yapılması. | Ek ders notu yoktur |
8) | Ara Sınav | Ek ders notu yoktur |
9) | Döner elektrik makinelerine giriş. Doğru akım (DC) makinelerinin prensipleri ve analizi. | Ek ders notu yoktur |
10) | Döner DC makinelerinin işleyişi ve karakteristiklerinin incelenmesi. Örnek olaylar ve pratik uygulamalar. | Ek ders notu yoktur |
11) | Döner DC makinelerinin performansının analizi. Verimlilik, tork-hız karakteristikleri ve kontrol yöntemleri. | Ek ders notu yoktur |
12) | Alternatif akım (AC) makinelerine giriş. AC makinelerinin prensipleri ve analizi. | Ek ders notu yoktur |
13) | Döner AC makinelerinin işleyişi ve karakteristiklerinin incelenmesi. Örnek olaylar ve pratik uygulamalar. | Ek ders notu yoktur |
14) | Döner AC makinelerinin performansının analizi. | Ek ders notu yoktur |
Ders Notları / Kitaplar: | Fitzgerald, A. E., Charled Kingsley, Jr., and Stephen D. Umans. Electric Machinery. 7th ed. |
Diğer Kaynaklar: | Online Course Material |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) Matematik, fen bilimleri ve elektrik ve elektronik mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 2 | 2 | |||||||||
2) Karmaşık elektrik-elektronik mühendisliği problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 2 | 2 | |||||||||
3) Karmaşık bir devre, cihazı veya sistemi gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | 2 | 2 | |||||||||
4) Elektrik-elektronik mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | 2 | 2 | |||||||||
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya elektrik-elektronik mühendisliği araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | 2 | 2 | |||||||||
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |||||||||||
7) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |||||||||||
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |||||||||||
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve elektrik-elektronik mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |||||||||||
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |||||||||||
11) Elektrik-elektronik mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın elektrik-elektronik mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; elektrik-elektronik mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve elektrik ve elektronik mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 2 |
2) | Karmaşık elektrik-elektronik mühendisliği problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 2 |
3) | Karmaşık bir devre, cihazı veya sistemi gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | 2 |
4) | Elektrik-elektronik mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | 2 |
5) | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya elektrik-elektronik mühendisliği araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | 2 |
6) | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
7) | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |
9) | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve elektrik-elektronik mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
10) | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
11) | Elektrik-elektronik mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın elektrik-elektronik mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; elektrik-elektronik mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Laboratuvar | 5 | % 30 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 13 | 3 | 39 | ||||
Laboratuvar | 13 | 2 | 26 | ||||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 3 | 39 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 15 | 15 | ||||
Final | 1 | 20 | 20 | ||||
Toplam İş Yükü | 139 |