Moleküler Onkoloji (DR) | |||||
Doktora | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF-LLL: 8. Düzey |
Ders Kodu: | MONK6011 | ||||
Ders İsmi: | Kanserde Eser Elementler ve Mineraller | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. DENİZHAN KARIŞ | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Öğr. Üyesi Denizhan Karış | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Dersin amacı, öğrencilere kanserin moleküler ve hücresel, doku ve organ düzeyindeki etkilerinin; kanser tanı ve tedavisinin eser element ve minerallerle olan ilişkisini öğretmektir. |
Dersin İçeriği: | Atom teorileri, Canlı yapıların temel prensipleri, Kimyasal bağların fiziksel özellikleri ve bağ enerjetiği; Biyomoleküllerin yapısal ve fonksiyonel özelliklerini belirleyen özellikler; DNA tamir mekanizmaları ve kanser; Su molekülünün kimyasal ve fiziksel yapısı, Suyun organizmadaki rolü, Vücut sıvılarının özellikleri, Hücre içi elektriksel ortam, Sulu çözeltiler, Tampon sistemleri; Canlılarda enerji akımı; Biyoenerjetik ve termodinamik kanunları; Kanserde termodinamik-biyoenerjetik kavramlar, Kanser ve kaşeksi; Kanserde hücre zedelenmesi ve adaptasyon; Hücre ölümü, apoptoz, nekroz; Akut ve kronik inflamasyon; Sitokinler; Serbest oksijen radikalleri ve oluşturdukları hasarlar; Oksidatif hasar mekanizmaları; Antioksidanlar ve biyolojik önemi; Kanser ve anjiyogenez; kanser ve immünite;. Eser elementler ve minerallerin biyolojik önemi; Demir ve bakır elementlerinin biyolojik önemi ve kanser sürecindeki önemi; Krom, kobalt ve manganez elementlerinin biyolojik önemi ve kanser sürecindeki önemi; Çinko, selenyum ve bor elementlerinin biyolojik önemi ve kanser sürecindeki önemi; Civa, kurşun, kadmiyum ve alüminyum elementlerinin biyolojik önemi ve kanser sürecindeki önemi; Silisyum, nikel ve arsenik elementlerinin biyolojik önemi ve kanser sürecindeki önemi; Kalsiyum, fosfor ve magnezyum minerallerinin minerallerinin biyolojik önemi ve kanser sürecindeki önemi; İyot, sodyum, klor, potasyum ve kükürt minerallerinin biyolojik önemi ve kanser sürecindeki önemi |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Atom teorileri, kimyasal bağlar, biyomoleküller arası bağlar, DNA tamir mekanizmaları, suyun kimyasal ve fiziksel yapısı ile organizmadaki önemini tartışır. 2) Kanserde enerji kavramını tartışır. 3) Kanserde hücre zedelenmesi, hücre ölümü, akut ve kronik inflamasyon ve sitokinlerin etkilerini tartışır. 4) Kanserde oksidtaif hasar mekanizmalarını ve antioksidanları biyolojik önemini tartışır. 5) Eser elementler ve minerallerin biyolojik önemini tartışır. 6) Kanser metabolizmasında etkili olan eser element ve mineralleri detaylı olarak tanımlar ve tartışır. 7) Disiplinlerarası çalışır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Atom teorileri, Canlı yapıların temel prensipleri, Kimyasal bağların fiziksel özellikleri ve bağ enerjetiği | |
2) | Biyomoleküllerin yapısal ve fonksiyonel özelliklerini belirleyen özellikler; DNA tamir mekanizmaları ve kanser | |
3) | Su molekülünün kimyasal ve fiziksel yapısı, Suyun organizmadaki rolü | |
4) | Vücut sıvılarının özellikleri, Hücre içi elektriksel ortam, Sulu çözeltiler, Tampon sistemleri | |
5) | Canlılarda enerji akımı; Biyoenerjetik ve termodinamik kanunları; Kanserde termodinamik-biyoenerjetik kavramlar, Kanser ve kaşeksi | |
6) | Kanserde hücre zedelenmesi ve adaptasyon; Hücre ölümü, apoptoz, nekroz; Akut ve kronik inflamasyon; Sitokinler | |
8) | Kanser ve anjiyogenez; Kanser ve immünite | |
9) | Eser elementler ve minerallerin biyolojik önemi | |
10) | Demir ve bakır elementlerinin biyolojik önemi ve kanser sürecindeki önemi | |
11) | Krom, kobalt ve manganez elementlerinin biyolojik önemi ve kanser sürecindeki önemi | |
12) | Çinko, selenyum ve bor elementlerinin biyolojik önemi ve kanser sürecindeki önemi | |
13) | Civa, kurşun, kadmiyum ve alüminyum elementlerinin biyolojik önemi ve kanser sürecindeki önemi | |
14) | Silisyum, nikel ve arsenik elementlerinin biyolojik önemi ve kanser sürecindeki önemi | |
15) | Kalsiyum, fosfor ve magnezyum minerallerinin minerallerinin biyolojik önemi ve kanser sürecindeki önemi | |
16) | İyot, sodyum, klor, potasyum ve kükürt minerallerinin biyolojik önemi ve kanser sürecindeki önemi |
Ders Notları / Kitaplar: | • Harper's Illustrated Biochemistry 31st Edition by Robert K. Murray, 2018. • Alberts Molecular Biology of the Cell, Robert Alberts, 2015. • Integrated Molecular and Cellular Biophysics, Valeria Raicu ve Aurel Popescu, Çeviri editörü: Prof. Dr. Rüstem Nurten, İstanbul Medikal Yayınları, 2014. • Biophysics Demystified, Daniel Goldfarb, 3Mc Graw Hill Publications, 2011. • Trace Elements & Other Essential Nutrients – Dr David L. Watts, 2015. • Essential and Toxic Trace Elements and Vitamins in Human Health, George Brewer, 2020. |
Diğer Kaynaklar: | • Harper's Illustrated Biochemistry 31st Edition by Robert K. Murray, 2018. • Alberts Molecular Biology of the Cell, Robert Alberts, 2015. • Integrated Molecular and Cellular Biophysics, Valeria Raicu ve Aurel Popescu, Çeviri editörü: Prof. Dr. Rüstem Nurten, İstanbul Medikal Yayınları, 2014. • Biophysics Demystified, Daniel Goldfarb, 3Mc Graw Hill Publications, 2011. • Trace Elements & Other Essential Nutrients – Dr David L. Watts, 2015. • Essential and Toxic Trace Elements and Vitamins in Human Health, George Brewer, 2020. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
|||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Kanser ve moleküler kanserin güncel ve ileri düzeydeki bilgilerini tanımlayabilme, değerlendirebilme ve kullanabilme | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||
2) Moleküler kanser alanındaki bilimsel ve teknolojik bir konuyu sistematik bir yaklaşımla araştırabilme, kavrayabilme ve analiz edebilme | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||
3) Kanserin moleküler mekanizmaları hakkında yeni ve karmaşık fikirleri, özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, tasarlayabilme, uyarlayabilme ve uygulayabilme | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||
4) Moleküler kanser alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme, yeni bir düşünce ya da bilinen bir düşünce ile yeni bir yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirebilme | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||
5) Kansere karşı geliştirilen tedavi yaklaşımlarına ait bilgileri sentezleyebilme, analiz edebilme, yorumlayabilme, sorgulayabilme ve eleştirebilme becerisi kazanma | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||
6) Çalışmalarında sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey becerileri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilme | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||
7) Çalışmalarında iyi iletişim becerine sahip olma ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetebilme | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||
8) Araştırmalarında etik sorumluluk bilincine sahip olmak ve bulgularını ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurarak savunabilme | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||
9) Moleküler kanser alanında karşılaşılan toplumsal, bilimsel, bilişimsel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilme ve bu değerlerin gelişimini destekleyebilme | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||
10) Araştırma ve çalışma sonuçlarını yorumlayabilmek ve ortaya özgün bir yapıt çıkararak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilme | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Kanser ve moleküler kanserin güncel ve ileri düzeydeki bilgilerini tanımlayabilme, değerlendirebilme ve kullanabilme | 2 |
2) | Moleküler kanser alanındaki bilimsel ve teknolojik bir konuyu sistematik bir yaklaşımla araştırabilme, kavrayabilme ve analiz edebilme | 2 |
3) | Kanserin moleküler mekanizmaları hakkında yeni ve karmaşık fikirleri, özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, tasarlayabilme, uyarlayabilme ve uygulayabilme | 3 |
4) | Moleküler kanser alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme, yeni bir düşünce ya da bilinen bir düşünce ile yeni bir yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirebilme | 3 |
5) | Kansere karşı geliştirilen tedavi yaklaşımlarına ait bilgileri sentezleyebilme, analiz edebilme, yorumlayabilme, sorgulayabilme ve eleştirebilme becerisi kazanma | 2 |
6) | Çalışmalarında sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey becerileri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilme | 2 |
7) | Çalışmalarında iyi iletişim becerine sahip olma ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetebilme | 2 |
8) | Araştırmalarında etik sorumluluk bilincine sahip olmak ve bulgularını ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurarak savunabilme | 2 |
9) | Moleküler kanser alanında karşılaşılan toplumsal, bilimsel, bilişimsel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilme ve bu değerlerin gelişimini destekleyebilme | 2 |
10) | Araştırma ve çalışma sonuçlarını yorumlayabilmek ve ortaya özgün bir yapıt çıkararak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilme | 2 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 40 |
Sunum | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 100 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Sunum / Seminer | 1 | 3 | 1 | 2 | 6 | ||
Ödevler | 1 | 5 | 1 | 2 | 8 | ||
Toplam İş Yükü | 14 |