Türk Dili ve Edebiyatı (YL) (Tezli) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | TRK5103 | ||||
Ders İsmi: | Osmanlı Dönemi Edebî Metin Tahlilleri | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. AHMET ATİLLA ŞENTÜRK | ||||
Dersi Veren(ler): | PROF. DR. AHMET ATİLLÂ ŞENTÜRK | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Klasik Türk Edebiyatı metinlerinin şerhinin, tahlilinin yapılması ve bu metinlerde yer alan kültürel, tarihî, estetik ve edebî unsurları tespit etmek. |
Dersin İçeriği: | Osmanlı dönemine ait üst seviyeli metinleri okuma, bu metinleri günümüz diline aktarma becerilerini geliştirme, seçilmiş metinler üzerinden hem dilbilgisel yapı hem tarihî/kültürel arka plan okumalar ile anlambilimsel tahliller. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Osmanlı döneminde ortaya konulmuş edebî metinlerin içeriklerine nüfuz edebilir. 2) Edebiyatın tarihsel dönem içerisinde gelişen bütünselliğini idrak edebilir. 3) Zor ve anlaşılmaz olarak nitelenen Eski Türk Edebiyatı metinlerini anlama becerisi kazanır. 4) Metin tahlil metotlarını kavrar. 5) Metin şerhi metodlarını kavrar. 6) Metinleri bu metodlara göre yorumlayabilir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Ders hakkında bilgi ve kaynakların tanıtımı | |
2) | Osmanlı döneminde yazılmış edebî metinleri tahlil yöntemleri | |
3) | Osmanlı döneminde yazılmış edebî metinleri tahlil yöntemleri | |
4) | Metin şerhinin tanımı, anlamı ve amacı | |
5) | 13. ve 14. yüzyıl şairlerinden örnek şiir şerhleri. Metin şerhinin tanımı, anlamı ve amacı. Necâtî Bey'in şiirlerinin şerhi | |
6) | Ahmed Paşa'nın şiirlerinin şerhi. Hayâlî Bey'in şiirlerinin şerhi | |
7) | Hayâlî Bey'in şiirlerinin şerhi | |
8) | Ara Sınav/Vize Ödevi | |
9) | Fuzûlî'nin Su Kasidesi’nin şerhi | |
10) | Taşlıcalı Yahya'nın şiirlerinin şerhi | |
11) | Nev'î'nin şiirlerinin şerhi | |
12) | Zâtî'nin şiirlerinin şerhi | |
13) | Bâkî'nin şiirlerinin şerhi | |
14) | Bâkî'nin şiirlerinin şerhi | |
15) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Akar, Metin. Su Kasidesi Şerhi. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı, 1994. Çalışkan, Adem. Fuzûlî'nin Su Kasidesi ve Şerhi. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı, 1992 Mengi, Mine. "Metin şerhi, tahlili ve tenkidi üzerine düşünceler." Dergâh, s. 93 (Kasım 1997): 8-10. Şentürk, A. Atillâ. Osmanlı Şiiri Antolojisi. İstanbul: YKY, 1999. Tarlan, Ali Nihad. Metin Şerhine Dair. İstanbul: 1937. Şentürk, A. Atillâ. Necâtî Beğ'in Sultan Bayezid Medhiyesi ve Birkaç Gazeli Hakkında. İstanbul: Enderun Kitabevi, 1995. Şentürk, A. Atillâ. Ahmed Paşa'nın Güneş Kasidesi Üzerine Düşünceler. İstanbul: Enderun Kitabevi, 1994. Şentürk, A. Atillâ. Yahyâ Beğ'in Şehzâde Mustafa Mersiyesi Yahut Kanunî Hicviyyesi. İstanbul: Enderun Kitabevi, 1998. |
Diğer Kaynaklar: | Tulum, Mertol. 17. Yüzyıl Türkçesi ve Söz Varlığı. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları, 2011. Türk Dil Kurumu Sözlükleri, Güncel Türkçe Sözlük, https://sozluk.gov.tr/ Türk Dil Kurumu Sözlükleri, Tarama Sözlüğü, https://sozluk.gov.tr/ Türk Dil Kurumu Sözlükleri, Derleme Sözlüğü, https://sozluk.gov.tr/ https://lugat.osmanlica.online/ |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin uzmanlık bilgisine sahip olur. | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||
2) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki temel kuramsal tartışmalar hakkında bilgi sahibi olur. | 2 | 2 | 2 | 3 | 2 | 2 | |||||
3) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel tartışmaları ve araştırmaları takip edebilir. | 2 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||
4) Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılan çalışmaları kavrar. | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | 2 | |||||
5) Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği bilgileri disiplinlerarası konularla bir araya getirerek akademik/bilimsel yayınlar hazırlama becerisi kazanır. | 1 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||
6) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir. | 2 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||
7) Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir. | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||
8) Türk Dili ve Edebiyatı alanında verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||
9) Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||
10) Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel ve bağımsız çalışabildiği gibi ekip çalışmalarında da uyumlu bir şekilde yer alır. | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||
11) Türk Dili ve Edebiyatı alanıyla ilgili çalışmalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin uzmanlık bilgisine sahip olur. | 2 |
2) | Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki temel kuramsal tartışmalar hakkında bilgi sahibi olur. | 2 |
3) | Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel tartışmaları ve araştırmaları takip edebilir. | 2 |
4) | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılan çalışmaları kavrar. | 3 |
5) | Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği bilgileri disiplinlerarası konularla bir araya getirerek akademik/bilimsel yayınlar hazırlama becerisi kazanır. | 3 |
6) | Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir. | 3 |
7) | Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir. | 3 |
8) | Türk Dili ve Edebiyatı alanında verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir. | 3 |
9) | Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. | 3 |
10) | Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel ve bağımsız çalışabildiği gibi ekip çalışmalarında da uyumlu bir şekilde yer alır. | 2 |
11) | Türk Dili ve Edebiyatı alanıyla ilgili çalışmalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 5 | 2 | 98 | |||
Ödevler | 1 | 2 | 10 | 12 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 26 | 2 | 28 | |||
Final | 1 | 48 | 2 | 50 | |||
Toplam İş Yükü | 188 |