Tıp (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | MED514 | ||||
Ders İsmi: | Forensic Medicine and Public Health | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | English | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. SÜREYYA BOZKURT | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Öğr. Üyesi Nezih VAROL | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Öğrencilerin Halk Sağlığının özelliklerini bilmeleri, koruyucu hekimlik önlemlerini uygulayabilmeleri, sık görülen ve acil müdahale gerektirebilecek hastalıklarının ön tanısını veya tanısını koyup , birinci basamak düzeyinde tanı ve tedavi hizmeti verebilecek bilgi ve beceri kazanmalarının sağlanmasıdır. Adli bilimlerin ne olduğu, uğraştığı alanları, bunun içerisinde Adli Tıp’ın yerinin ne olduğunu açıklayabilmesi, hekimin yasal sorumluluklarının neler olduğunu ve bilirkişiliğin ne olduğunu bilmesi ve uygulayabilesi, adli raporun düzenlenmesinde nelere dikkat edilmesi gerektiğini bilmesi ve uygulayabilmesi, ani ve beklenmedik ölümler hakkında bilgi sahibi olması amaçlanmıştır. |
Dersin İçeriği: | Adli Tıp ve Halk Sağlığı alanında Çekirdek Eğitim Programında belirtilen öğrenim hedeflerini kapsayacak şekilde yetişkin hastalardaki hastalıkların semptom ve bulguları, tanı ve tedavisi prensiplerini kapsar. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Hikaye alma ve fizik muayene ile birinci basamaktaki hastalıkların belirtilerini sorgulayabilecek, muayenede bu belirtileri tanıyabilecek, tanısal yaklaşımda bulunabilecek ve bunları yorumlayabilecek, belli problemleri tedavi edebilecek, hangi hastaların bir uzman tarafından değerlendirilmesi gerektiğini saptayabilecek 2) Acil semptomlara ve hastalıklara doğru yaklaşımda bulunabilecek, tanısını koyabilecek ve ilk tedavisini yapabilecek ve sonrasında ileri merkezlere uygun koşullarda gönderebilecek 3) İyi bir hasta-hekim ve hekim-hekim iletişimi kurmanın önemini kavrayacak ve becerisini geliştirecektir 4) Adli Tıp Çalışma alanında gerekli bilgilere sahip olacak 5) Adli rapor düzenleyebilecek 6) Hekimin hukuki sorumluluklarını bilecek 7) Adli otopsi raporu düzenleyebilecektir |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Teorik Dersler: Staj Tanıtımı Adli Tıp ve Adli Blimler Halk Sağlığı ve Uygulama Alanları Ölüm tespiti - Ölü muayenesi ve Otopsi Araştırma Yöntemleri Epidemiyoloji Yaralanma. Adlî Tıp Açısından Değerlendirilmesi, rapolama Uygulamalı Eğitim: Adli Tıp ve Halk Sağlığı staj gruplarının pratik çalışmaları-I Adli Tıp ve Halk Sağlığı staj gruplarının pratik çalışmaları-II Adli Tıp ve Halk Sağlığı staj gruplarının pratik çalışmaları-III Adli Tıp ve Halk Sağlığı staj gruplarının pratik çalışmaları-IV Adli Tıp ve Halk Sağlığı staj gruplarının pratik çalışmaları-V | Ön hazırlık-ders materyali bulunmamaktadır. |
2) | Teorik Dersler: Sağlık Politikaları ve Sağlık Sistemleri Adli Jinekoloji, Düşük, doğum ve gebelik, aile içi şiddet, çocuk istismarı İnsan Hakları İhlalleri, İşkence, Adli Psikiyatri Sağlık Politikaları ve Sağlık Sistemleri Adli Toksikoloji, Asfiksi | Ön hazırlık-ders materyali bulunmamaktadır. |
3) | Teorik Dersler Sağlık Hukuku ve Mevzuat Sağlık Sigortacılığı Sağlık yönetimi ve Sağlıkta Kalite Sınav Uygulamalı Eğitim: Adli Tıp ve Halk Sağlığı staj gruplarının pratik çalışmaları-VI Adli Tıp ve Halk Sağlığı staj gruplarının pratik çalışmaları-VII Adli Tıp ve Halk Sağlığı staj gruplarının pratik çalışmaları-VIII Adli Tıp ve Halk Sağlığı staj gruplarının pratik çalışmaları-IX | Ön hazırlık-ders materyali bulunmamaktadır. |
Ders Notları / Kitaplar: | Dersin kaynak kitabı bulunmamaktadır. The course does not have a mandatory resource. |
Diğer Kaynaklar: | Dersin kaynak kitabı bulunmamaktadır. The course does not have a mandatory resource. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
|||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||||||
1) Tıbbın, tıbbi uygulamaların ve hekimlik mesleğinin tarihsel gelişimini ve toplum için önemini bilir. | ||||||||||||||||||
2) İnsan vücudunun normal yapı ve fonksiyonunu molekül, hücre, doku, organ ve sistemler düzeyinde bilir. | ||||||||||||||||||
3) Hastalarından doğru ve etkin sosyal ve tıbbi öykü alabilir, kapsamlı fizik muayene yapabilir. | ||||||||||||||||||
4) Hastalıklarla ilgili laboratuvar işlemlerini bilir; birinci basamakta, gerekli materyali (kan, idrar, vb.) uygun yöntemlerle hastadan elde ederek tanı ve takip için gerekli laboratuvar işlemlerini yapabilir ya da laboratuvar tetkik talebinde bulunabilir. | ||||||||||||||||||
5) Hastalıklar sırasında yapı ve fonksiyonlarda meydana gelen patolojik değişiklikleri fizyolojik olandan ayırabilir. Hastanın öyküsü, fizik muayene, laboratuvar ve görüntüleme bulgularını yorumlayabilir ve hastanın problemine yönelik ön-tanı ve tanıya varabilir. | ||||||||||||||||||
6) Birincil bakım ve acil hekimlik tedavi uygulamalarını, rehabilitasyon aşamalarını bilir, planlar ve uygulayabilir. | ||||||||||||||||||
7) Hasta kayıtlarını doğru ve etkin olarak tutabilir, hasta bilgileri ve kayıtlarının mahremiyetinin önemini bilir ve bu mahremiyeti korur. | ||||||||||||||||||
8) Klinik karar verme sürecini, kanıta dayalı tıp uygulamalarını ve güncel yaklaşımları bilir. | ||||||||||||||||||
9) Koruyucu sağlık önlemleri ile bireylerin hastalıklardan korunmasında ve sağlığın geliştirilmesindeki temel prensipleri bilir, uygulayabilir ve risk altındaki birey ve/veya toplumu tanır, epidemi, pandemi gibi toplum sağlığı sorunlarında hekim sorumluluğunu üstlenir. | ||||||||||||||||||
10) Biyopsikososyal yaklaşımı bilir, hastalıkların nedenlerini, bireyi ve çevresi ile etkileşimini göz önüne alarak değerlendirir. | ||||||||||||||||||
11) Hasta ve yakınları, toplum ve meslektaşları ile sözlü ve/veya yazılı olarak etkin iletişim kurabilir. | ||||||||||||||||||
12) Araştırma yapma teknik, yöntem ve kurallarını bilir. Bilimi ve bilimsel yöntemi etik kurallar çerçevesinde kullanarak yeni mesleki bilgi ve uygulamaların oluşturulmasına, paylaşılmasına, uygulanmasına ve geliştirilmesine katkıda bulunur. | ||||||||||||||||||
13) Sağlık verilerini toplayabilir, analiz edebilir, özetleyerek sunabilir, adli rapor düzenleyebilir. | ||||||||||||||||||
14) Hekimin eğitici, idareci ve araştırmacı olarak sağlık hizmet sunumundaki yerini bilir. Toplumun sağlık düzeyini yükseltme hedefiyle kurulmuş tüm disiplinler arası ekiplerde kendisinin ve birlikte çalıştığı ekip arkadaşlarının mesleki ve kişisel gelişimleri ile ilgili sorumluluk alır. | ||||||||||||||||||
15) Çalışan sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularını bilir ve gerektiğinde sorumluluk alır. | ||||||||||||||||||
16) Sağlık politikalarını bilir ve uygulama alanındaki etkilerini değerlendirebilir. | ||||||||||||||||||
17) Tıp alanındaki bilgilerini yaşam boyu öğrenme sorumluluğu çerçevesinde güncel tutar. | ||||||||||||||||||
18) Mesleğini, etik yükümlülük ve hukuki sorumluluklarını bilerek, insani değerleri ön planda tutarak ve ayrım gözetmeksizin özveri ile hekimlik yaşamı boyunca uygular. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Tıbbın, tıbbi uygulamaların ve hekimlik mesleğinin tarihsel gelişimini ve toplum için önemini bilir. | |
2) | İnsan vücudunun normal yapı ve fonksiyonunu molekül, hücre, doku, organ ve sistemler düzeyinde bilir. | |
3) | Hastalarından doğru ve etkin sosyal ve tıbbi öykü alabilir, kapsamlı fizik muayene yapabilir. | |
4) | Hastalıklarla ilgili laboratuvar işlemlerini bilir; birinci basamakta, gerekli materyali (kan, idrar, vb.) uygun yöntemlerle hastadan elde ederek tanı ve takip için gerekli laboratuvar işlemlerini yapabilir ya da laboratuvar tetkik talebinde bulunabilir. | |
5) | Hastalıklar sırasında yapı ve fonksiyonlarda meydana gelen patolojik değişiklikleri fizyolojik olandan ayırabilir. Hastanın öyküsü, fizik muayene, laboratuvar ve görüntüleme bulgularını yorumlayabilir ve hastanın problemine yönelik ön-tanı ve tanıya varabilir. | |
6) | Birincil bakım ve acil hekimlik tedavi uygulamalarını, rehabilitasyon aşamalarını bilir, planlar ve uygulayabilir. | |
7) | Hasta kayıtlarını doğru ve etkin olarak tutabilir, hasta bilgileri ve kayıtlarının mahremiyetinin önemini bilir ve bu mahremiyeti korur. | |
8) | Klinik karar verme sürecini, kanıta dayalı tıp uygulamalarını ve güncel yaklaşımları bilir. | |
9) | Koruyucu sağlık önlemleri ile bireylerin hastalıklardan korunmasında ve sağlığın geliştirilmesindeki temel prensipleri bilir, uygulayabilir ve risk altındaki birey ve/veya toplumu tanır, epidemi, pandemi gibi toplum sağlığı sorunlarında hekim sorumluluğunu üstlenir. | |
10) | Biyopsikososyal yaklaşımı bilir, hastalıkların nedenlerini, bireyi ve çevresi ile etkileşimini göz önüne alarak değerlendirir. | |
11) | Hasta ve yakınları, toplum ve meslektaşları ile sözlü ve/veya yazılı olarak etkin iletişim kurabilir. | |
12) | Araştırma yapma teknik, yöntem ve kurallarını bilir. Bilimi ve bilimsel yöntemi etik kurallar çerçevesinde kullanarak yeni mesleki bilgi ve uygulamaların oluşturulmasına, paylaşılmasına, uygulanmasına ve geliştirilmesine katkıda bulunur. | |
13) | Sağlık verilerini toplayabilir, analiz edebilir, özetleyerek sunabilir, adli rapor düzenleyebilir. | |
14) | Hekimin eğitici, idareci ve araştırmacı olarak sağlık hizmet sunumundaki yerini bilir. Toplumun sağlık düzeyini yükseltme hedefiyle kurulmuş tüm disiplinler arası ekiplerde kendisinin ve birlikte çalıştığı ekip arkadaşlarının mesleki ve kişisel gelişimleri ile ilgili sorumluluk alır. | |
15) | Çalışan sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularını bilir ve gerektiğinde sorumluluk alır. | |
16) | Sağlık politikalarını bilir ve uygulama alanındaki etkilerini değerlendirebilir. | |
17) | Tıp alanındaki bilgilerini yaşam boyu öğrenme sorumluluğu çerçevesinde güncel tutar. | |
18) | Mesleğini, etik yükümlülük ve hukuki sorumluluklarını bilerek, insani değerleri ön planda tutarak ve ayrım gözetmeksizin özveri ile hekimlik yaşamı boyunca uygular. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Final | 1 | % 60 |
Final Sözlü | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 3 | 70 |
Uygulama | 2 | 26 |
Final | 1 | 8 |
Toplam İş Yükü | 104 |