Tıp (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | MED514 | ||||
Ders İsmi: | Forensic Medicine and Public Health | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | İngilizce | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Evet | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. SÜREYYA BOZKURT | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Öğr. Üyesi Nezih VAROL | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Öğrencilerin Halk Sağlığının özelliklerini bilmeleri, koruyucu hekimlik önlemlerini uygulayabilmeleri, sık görülen ve acil müdahale gerektirebilecek hastalıklarının ön tanısını veya tanısını koyup , birinci basamak düzeyinde tanı ve tedavi hizmeti verebilecek bilgi ve beceri kazanmalarının sağlanmasıdır. Adli bilimlerin ne olduğu, uğraştığı alanları, bunun içerisinde Adli Tıp’ın yerinin ne olduğunu açıklayabilmesi, hekimin yasal sorumluluklarının neler olduğunu ve bilirkişiliğin ne olduğunu bilmesi ve uygulayabilesi, adli raporun düzenlenmesinde nelere dikkat edilmesi gerektiğini bilmesi ve uygulayabilmesi, ani ve beklenmedik ölümler hakkında bilgi sahibi olması amaçlanmıştır. |
Dersin İçeriği: | Adli Tıp ve Halk Sağlığı alanında Çekirdek Eğitim Programında belirtilen öğrenim hedeflerini kapsayacak şekilde yetişkin hastalardaki hastalıkların semptom ve bulguları, tanı ve tedavisi prensiplerini kapsar. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Sık karşılaşılan veya nadir ancak yaşamı tehdit edici veya acil klinik durumlara yönelik klinik karar verme, hasta ve hastalık yönetimi süreçlerinde yeterlilikler geliştirmek için, temel ve klinik bilimlerdeki, davranış bilimlerindeki ve sosyal bilimlerdeki gerekli bilgi, beceri, tutum ve davranışları (adli tıp alanındaki gerekli bilgiler, beceriler, tutumlar dahil) bütünleştirebilir. 2) Klinik durumların, belirti ve bulguların oluşum mekanizmalarını açıklayabilir. 3) Temel hekimlik uygulamalarını yapabilir. 4) Genel ve soruna yönelik öykü alabilir. 5) Genel ve soruna yönelik fizik muayene yapabilir. 6) Hasta kayıtlarının tutulmasını, hastalık raporlamasının ve bildiriminin yapılmasını (adli rapor, otopsi raporu dahil) açıklayabilir. 7) Laboratuvar ve görüntüleme incelemelerinin seçilme yaklaşımını tartışabilir, birinci basamak sağlık hizmeti ortamında yapılabilenleri uygulayabilir, dış kurum veya ikinci basamakta uygulanabilecek olanların istenme yöntemini betimleyebilir, sonuçlarını tartışabilir, ayırıcı veya kesin tanıyı ve başlangıç tedavi yaklaşımını tartışabilir. 8) Sağlıklılık durumlarını yönetimini tartışabilir. 9) Gereksinime göre taramaları listeleyebilir. 10) İkinci basamak sağlık bakımı gerektiren klinik durumların ayırıcı tanısını tartışabilir ve sevk koşullarını betimleyebilir. 11) Koruyucu hekimlik uygulamalarını tartışabilir. 12) Sağlık hizmeti süreçlerinde, mesleki ve profesyonel yaklaşım bakımından gerekli ilkelere yönelik farkındalık (hekimin hukuki sorumluluğu dahil) sergileyebilir. 13) Bireysel hastanın sağlık bakımında kanıta dayalı tıp uygulamalarını açıklayabilir. 14) Bağımsız çalışma ve öğrenme yeterlilikleri sergiler. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Teorik Dersler: Staj Tanıtımı Adli Tıp ve Adli Blimler Halk Sağlığı ve Uygulama Alanları Ölüm tespiti - Ölü muayenesi ve Otopsi Araştırma Yöntemleri Epidemiyoloji Yaralanma. Adlî Tıp Açısından Değerlendirilmesi, rapolama Uygulamalı Eğitim: Adli Tıp ve Halk Sağlığı staj gruplarının pratik çalışmaları-I Adli Tıp ve Halk Sağlığı staj gruplarının pratik çalışmaları-II Adli Tıp ve Halk Sağlığı staj gruplarının pratik çalışmaları-III Adli Tıp ve Halk Sağlığı staj gruplarının pratik çalışmaları-IV Adli Tıp ve Halk Sağlığı staj gruplarının pratik çalışmaları-V | Ön hazırlık-ders materyali bulunmamaktadır. |
2) | Teorik Dersler: Sağlık Politikaları ve Sağlık Sistemleri Adli Jinekoloji, Düşük, doğum ve gebelik, aile içi şiddet, çocuk istismarı İnsan Hakları İhlalleri, İşkence, Adli Psikiyatri Sağlık Politikaları ve Sağlık Sistemleri Adli Toksikoloji, Asfiksi | Ön hazırlık-ders materyali bulunmamaktadır. |
3) | Teorik Dersler Sağlık Hukuku ve Mevzuat Sağlık Sigortacılığı Sağlık yönetimi ve Sağlıkta Kalite Sınav Uygulamalı Eğitim: Adli Tıp ve Halk Sağlığı staj gruplarının pratik çalışmaları-VI Adli Tıp ve Halk Sağlığı staj gruplarının pratik çalışmaları-VII Adli Tıp ve Halk Sağlığı staj gruplarının pratik çalışmaları-VIII Adli Tıp ve Halk Sağlığı staj gruplarının pratik çalışmaları-IX | Ön hazırlık-ders materyali bulunmamaktadır. |
Ders Notları / Kitaplar: | Dersin kaynak kitabı bulunmamaktadır. The course does not have a mandatory resource. |
Diğer Kaynaklar: | Ders sunuları |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||||||||||||
1) Temel ve klinik bilimlerden, davranış bilimlerinden ve sosyal bilimlerden edinmiş olduğu bilgi, beceri, tutum ve davranışları, yeterlikler biçiminde bütünleştirerek, koruma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, akılcı, etkin, hasta ve kendisi dahil çalışan sağlığını göz önünde bulunduran, kalite standartlarına uygun, güvenli sağlık hizmeti sunumu için kullanır. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||
2) Hasta yönetiminde, dil, din, ırk ve cins ayrımı gözetmeden bireyin sosyodemografik ve sosyokültürel geçmişini de dikkate alan biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 1 | |||||||||||
3) Sağlık hizmeti sunumunda, bireylerin ve toplumun sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler. | 3 | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | 2 | ||||||||||||||
4) Sağlığı etkileyen bireysel, toplumsal, sosyal ve çevresel faktörleri dikkate alarak; sağlıklılık durumunun sürdürülmesi ve geliştirilmesi yönünde çalışır. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | 2 | 2 | |||||||||||
5) Sağlık hizmet sunumunda, hem sağlığa etki eden bölgesel ve küresel ölçekteki fiziksel ve sosyoekonomik çevreye ilişkin değişiklikleri, hem de kendisine başvuran kişilerin bireysel özellik ve davranışlarındaki değişimleri göz önünde bulundurur. | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||
6) Hedef kitlenin özelliklerini, ihtiyaçlarını ve beklentilerini tanıyarak, sağlıklı/hasta bireylere ve yakınlarına ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir. | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 | |||||||||||||
7) Mesleğini yürütürken, hastanın bütünlüğünü, mahremiyetini ve onurunu gözeterek, etik ve ahlaki ilkeler, hak ve yasal sorumluluklar ve iyi hekimlik uygulamaları çerçevesinde yüksek nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlı davranışlarla görevlerini ve yükümlülüklerini yerine getirir. | 1 | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||
8) Mesleki uygulamalarındaki kendi performansını, duygular, bilişsel özellikler ve davranışlar bakımından değerlendirir ve geliştirir. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||
9) Toplum sağlığının korunması ve geliştirilmesi için, sosyal güvenirlik ve sosyal yükümlülük kavramlarını göz önünde bulundurarak, sağlık hizmet sunumunu geliştirmeyi savunur. | 1 | 2 | 2 | 2 | 3 | 2 | 2 | 1 | ||||||||||||||||
10) Sağlığın korunması ve geliştirilmesi için birey ve toplum sağlığı ile ilgili hizmet sunumu, eğitim ve danışmanlık süreçlerini tüm bileşenler ile iş birliği içinde planlayabilir ve yürütebilir. | 1 | 1 | 3 | 2 | ||||||||||||||||||||
11) Sağlık politikalarının ve uygulamalarının birey ve toplum sağlık göstergelerine etkisini değerlendirir ve sağlık hizmetleri kalitesinin artırılmasını savunur. | 1 | 1 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||
12) Hekim kendi fiziksel, ruhsal ve sosyal yönden sağlığını korumaya ve geliştirilmesine önem verir, bunun için gerekenleri yapar. | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||
13) Sağlık hizmeti sunumu sırasında, sağlık ekibi içinde, örnek davranışlar gösterir, liderlik yapar. | 1 | 3 | 1 | 2 | 1 | |||||||||||||||||||
14) Yöneticisi olduğu sağlık kuruluşunda, sağlık hizmetlerini planlama, uygulama, yürütme, değerlendirme süreçlerinde, kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır. | 1 | 1 | 3 | 1 | 3 | 1 | 1 | |||||||||||||||||
15) Birlikte sağlık hizmeti sunduğu ekibin içinde, diğer sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkında olarak olumlu iletişim kurar ve gerektiğinde farklı ekip rollerini üstlenmek üzere uygun davranışlar gösterir. | 3 | 1 | 2 | |||||||||||||||||||||
16) Mesleki uygulamalarında, meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır. | ||||||||||||||||||||||||
17) Özel yaklaşım gerektiren ve farklı sosyokültürel özelliklere sahip birey ve gruplar dahil hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ve diğer meslek grupları, kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim kurar. | 3 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||
18) Koruma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, hastayı ve yakınlarını karar verme mekanizmalarına ortak eden, hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. | 1 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||
19) Hizmet sunduğu nüfusa yönelik, gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar ve elde ettiği sonuçları ve /veya başka araştırmaların sonuçlarını toplumun yararına kullanır. | ||||||||||||||||||||||||
20) Mesleği ile ilgili güncel literatür bilgisine ulaşır, eleştirel değerlendirir ve klinik karar verme sürecinde, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular. | 1 | |||||||||||||||||||||||
21) Sağlık hizmeti, araştırması ve eğitimine yönelik çalışmalarının etkinliğini artırmak için bilişim teknolojilerini kullanır. | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||
22) Bireysel çalışma ve öğrenme süreçlerini ve kariyer gelişimini etkili olarak yönetir. | 1 | 1 | 2 | 3 | ||||||||||||||||||||
23) Yeni bilgileri edinme, değerlendirme, mevcut bilgileri ile entegre etme, mesleki durumlara uygulama ve meslek yaşamı boyunca değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir. | 1 | 1 | 2 | 3 | ||||||||||||||||||||
24) Sunduğu sağlık hizmetinin niteliğini geliştirmek için doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler. | 1 | 1 | 2 | 3 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Temel ve klinik bilimlerden, davranış bilimlerinden ve sosyal bilimlerden edinmiş olduğu bilgi, beceri, tutum ve davranışları, yeterlikler biçiminde bütünleştirerek, koruma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, akılcı, etkin, hasta ve kendisi dahil çalışan sağlığını göz önünde bulunduran, kalite standartlarına uygun, güvenli sağlık hizmeti sunumu için kullanır. | 3 |
2) | Hasta yönetiminde, dil, din, ırk ve cins ayrımı gözetmeden bireyin sosyodemografik ve sosyokültürel geçmişini de dikkate alan biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir. | 3 |
3) | Sağlık hizmeti sunumunda, bireylerin ve toplumun sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler. | 3 |
4) | Sağlığı etkileyen bireysel, toplumsal, sosyal ve çevresel faktörleri dikkate alarak; sağlıklılık durumunun sürdürülmesi ve geliştirilmesi yönünde çalışır. | 3 |
5) | Sağlık hizmet sunumunda, hem sağlığa etki eden bölgesel ve küresel ölçekteki fiziksel ve sosyoekonomik çevreye ilişkin değişiklikleri, hem de kendisine başvuran kişilerin bireysel özellik ve davranışlarındaki değişimleri göz önünde bulundurur. | 3 |
6) | Hedef kitlenin özelliklerini, ihtiyaçlarını ve beklentilerini tanıyarak, sağlıklı/hasta bireylere ve yakınlarına ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir. | 3 |
7) | Mesleğini yürütürken, hastanın bütünlüğünü, mahremiyetini ve onurunu gözeterek, etik ve ahlaki ilkeler, hak ve yasal sorumluluklar ve iyi hekimlik uygulamaları çerçevesinde yüksek nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlı davranışlarla görevlerini ve yükümlülüklerini yerine getirir. | 3 |
8) | Mesleki uygulamalarındaki kendi performansını, duygular, bilişsel özellikler ve davranışlar bakımından değerlendirir ve geliştirir. | 2 |
9) | Toplum sağlığının korunması ve geliştirilmesi için, sosyal güvenirlik ve sosyal yükümlülük kavramlarını göz önünde bulundurarak, sağlık hizmet sunumunu geliştirmeyi savunur. | 3 |
10) | Sağlığın korunması ve geliştirilmesi için birey ve toplum sağlığı ile ilgili hizmet sunumu, eğitim ve danışmanlık süreçlerini tüm bileşenler ile iş birliği içinde planlayabilir ve yürütebilir. | 3 |
11) | Sağlık politikalarının ve uygulamalarının birey ve toplum sağlık göstergelerine etkisini değerlendirir ve sağlık hizmetleri kalitesinin artırılmasını savunur. | 3 |
12) | Hekim kendi fiziksel, ruhsal ve sosyal yönden sağlığını korumaya ve geliştirilmesine önem verir, bunun için gerekenleri yapar. | 2 |
13) | Sağlık hizmeti sunumu sırasında, sağlık ekibi içinde, örnek davranışlar gösterir, liderlik yapar. | 3 |
14) | Yöneticisi olduğu sağlık kuruluşunda, sağlık hizmetlerini planlama, uygulama, yürütme, değerlendirme süreçlerinde, kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır. | 3 |
15) | Birlikte sağlık hizmeti sunduğu ekibin içinde, diğer sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkında olarak olumlu iletişim kurar ve gerektiğinde farklı ekip rollerini üstlenmek üzere uygun davranışlar gösterir. | 3 |
16) | Mesleki uygulamalarında, meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır. | 3 |
17) | Özel yaklaşım gerektiren ve farklı sosyokültürel özelliklere sahip birey ve gruplar dahil hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ve diğer meslek grupları, kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim kurar. | 3 |
18) | Koruma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, hastayı ve yakınlarını karar verme mekanizmalarına ortak eden, hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. | 3 |
19) | Hizmet sunduğu nüfusa yönelik, gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar ve elde ettiği sonuçları ve /veya başka araştırmaların sonuçlarını toplumun yararına kullanır. | |
20) | Mesleği ile ilgili güncel literatür bilgisine ulaşır, eleştirel değerlendirir ve klinik karar verme sürecinde, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular. | 3 |
21) | Sağlık hizmeti, araştırması ve eğitimine yönelik çalışmalarının etkinliğini artırmak için bilişim teknolojilerini kullanır. | 1 |
22) | Bireysel çalışma ve öğrenme süreçlerini ve kariyer gelişimini etkili olarak yönetir. | 2 |
23) | Yeni bilgileri edinme, değerlendirme, mevcut bilgileri ile entegre etme, mesleki durumlara uygulama ve meslek yaşamı boyunca değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir. | 3 |
24) | Sunduğu sağlık hizmetinin niteliğini geliştirmek için doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Final | 1 | % 65 |
Final Sözlü | 1 | % 35 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 35 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 65 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 3 | 70 |
Uygulama | 2 | 26 |
Final | 1 | 8 |
Toplam İş Yükü | 104 |