Anestezi (İÖ) | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | ANS011 | ||||
Ders İsmi: | Cerrahide Hasta Güvenliği | ||||
Ders Yarıyılı: |
Bahar |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr. Gör. NURTEN TOSUN | ||||
Dersi Veren(ler): | Öğr. Gör. NURTEN TOSUN | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, cerrahi süreçlerde hasta güvenliğini sağlamak için temel bilgi ve becerileri kazandırmaktır. Öğrencilerin hasta güvenliği ilkelerini öğrenmesi, risk faktörlerini tanımlaması ve klinik uygulamalarda güvenlik önlemlerini uygulayabilmesi hedeflenmektedir. Ayrıca, hasta güvenliği açısından kritik olan ilaç hatalarının önlenmesi, kan transfüzyonu süreçleri, cerrahi hataların önlenmesi, enfeksiyon kontrolü ve tıbbi cihaz güvenliği gibi konular üzerinde durulacaktır. Öğrenciler, hasta güvenliğini tehdit eden faktörleri analiz edebilecek ve güvenli sağlık hizmeti sunumu için gerekli önleyici yaklaşımları geliştirebilecektir. |
Dersin İçeriği: | Dersin kapsamı, hasta güvenliği kavramı ve hedefleri ele alınır. Hasta kimlik doğrulama, ilaç hatalarının önlenmesi, transfüzyon güvenliği ve düşmelerin önlenmesi tartışılır. İletişimin hasta güvenliğine etkisi ve ekip çalışmasının önemi vurgulanır. Cerrahi hataların önlenmesi, sterilizasyon, enfeksiyon kontrol önlemleri ve yabancı cisim unutulmasının önlenmesi incelenir. Elektrik ve kimyasal yanıklardan korunma, basınç yaralanmalarının önlenmesi ve numune güvenliği değerlendirilir. Tıbbi cihaz ve malzeme güvenliği, kök neden analizi, hata yönetimi ve kalite iyileştirme süreçleri ele alınır. Ameliyathanede hasta güvenliği ile ilgili güncel araştırmalar incelenerek kanıta dayalı yaklaşımlar tartışılır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Hasta güvenliǧi kavramını öǧrenmesi ve açıklayabilmesi 2) Hasta güvenliǧini tehdit eden faktörleri kavrayabilmesi 3) Temel hemşirelik uygulamalarında hastayı koruyacak önlemleri alabilmesi 4) Hasta güvenliǧi ile ilişkili sorunları analiz edebilmesi ve çözüm üretebilmesi 5) Raporlamanın önemini kavraması ve uygulayabilmesi |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin tanımı, Giriş, Amaç ve Öğrenim hedefleri | |
2) | Hasta güvenliği, Hasta güvenliği hedefleri | |
3) | Hasta kimliğinin doğru belirlenmesi | |
4) | İlaç hatalarını önleme | |
5) | Kan ve kan ürünlerinin transfüzyonu ve hasta güvenliǧi | |
6) | Düşmelerin önlenmesi | |
7) | Etkili iletişimin sağlanması, Ekip çalışmasının önemi | |
8) | Vize | |
9) | Cerrahi hataların önlenmesi (Yanlış kişi, bölge ve işlemler Yabancı cisim unutulması) | |
10) | Cerrahi alan enfeksiyonlarını önlenmesi | |
11) | Elektrik ve kimyasal yanıkların önlenmesi | |
12) | Basınç yaralanmalarının önlenmesi, Numune güvenliği | |
13) | Tıbbi cihaz ve malzeme güvenliği | |
14) | Kök neden analizi ve hasta güvenliǧi | |
15) | Ameliyathanede hasta güvenliği ile ilgili araştırmaların incelenmesi | |
16) | Final |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Sur, H., Palteki, T., & Yazıcı, G. (2019). Hasta Güvenliği. Palme Yayıncılık. 2. Gürkan, A., Özbaş, A., & Çavdar, İ. (Eds.). (2024). Ameliyathane Hemşireliği. Nobel Akademik Yayıncılık. 3. Güler, H. (Ed.). (2021). Hasta ve Çalışan Güvenliği, Sağlık Politikaları 5. Medipol Üniversitesi Yayınları. 4. Sur, H., & Palteki, T. (Eds.). (2015). Hastane Yönetimi. Nobel Tıp Kitabevleri. 5. Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü. SKS Hasta Güvenliği Hedefleri https://shgmkalitedb.saglik.gov.tr/TR-105653/hasta-guvenligi.html 6. Joint Commision International Web site 7. AORN Guidelines for Perioperative Practice 2025 8. Stanton, C. (2023). Six Changes in AORN’s New Medication Safety Guideline 9. Güncel Makale ve Tez Çalışmaları |
Diğer Kaynaklar: | 1. Sur, H., Palteki, T., & Yazıcı, G. (2019). Patient Safety. Palme Publishing. 2. Gürkan, A., Özbaş, A., & Çavdar, İ. (Eds.). (2024). Operating Theatre Nursing. Nobel Academic Publishing. 3. Güler, H. (Ed.). (2021). Patient and Employee Safety, Health Policies 5. Medipol University Publications. 4. Sur, H., & Palteki, T. (Eds.). (2015). Hospital Management. Nobel Medical Bookstores. 5. General Directorate of Health Services. SKS Patient Safety Goals 6. Joint Commission International Web site 7. AORN Guidelines for Perioperative Practice 2025 8. Stanton, C. (2023). Six Changes in AORN's New Medication Safety Guideline 9. Current Articles and Thesis Studies |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Anestezi teknikeri meslek bilincine sahiptir. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||||||
2) Anestezi teknikerinin görev, yetki ve sorumluluklarının neler olduğunu bilir ve ameliyathanede uyumlu ekip çalışması yürütecek etik davranışlar sergiler. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||||||
3) Çağdaş sağlık teknikeri anlayışına uygun, hasta ile iletişimini yürütebilecek, alanı ile ilgili öngörülemeyen bir durumla karşılaştığında sorumluluk alıp çözüm önerileri geliştirebilen temel bilgi, beceri ve donanıma sahiptir. | |||||||||||||||
4) Hastalara zarar vermeden, sepsi-antisepsi, sterilizasyon, kontaminasyon ve enfeksiyon hakkında temel bilgilere sahip olarak sağlık hizmeti sunduğu çalıştığı ortamında hijyene önem verir. | |||||||||||||||
5) Anestezi uygulamalarında kullanılan tıbbi terimleri anlar ve kullanır. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||||||
6) İnsan vücudunun temel yapı ve işlevleri ile biyokimyasal mekanizmaları bilir ve mesleki çalışmalarında kullanır. | |||||||||||||||
7) Temel anatomi ve sistemlere ait hastalıklar hakkında genel bilgilere sahiptir. | |||||||||||||||
8) Mesleğini uygularken uygun bilgi kaynaklarından, bilgi teknolojilerinden yararlanabilir. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||||||
9) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. | |||||||||||||||
10) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | |||||||||||||||
11) Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | |||||||||||||||
12) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |||||||||||||||
13) Ekip çalışmasını içselleştirmiştir, temel anestezik farmakoloji bilgisine sahip olarak, güvenli anestezik ve analjezik uygulamalarını anestezi hekimi ile birlikte gerçekleştirir. | |||||||||||||||
14) Genel ilk yardım bilgisine sahip olarak acil durumlarda uygun yaklaşım ve doğru uygulama becerisini gösterir. | |||||||||||||||
15) Ekip çalışması için gerekli disipline sahiptir ve sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlik yürütür. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Anestezi teknikeri meslek bilincine sahiptir. | |
2) | Anestezi teknikerinin görev, yetki ve sorumluluklarının neler olduğunu bilir ve ameliyathanede uyumlu ekip çalışması yürütecek etik davranışlar sergiler. | |
3) | Çağdaş sağlık teknikeri anlayışına uygun, hasta ile iletişimini yürütebilecek, alanı ile ilgili öngörülemeyen bir durumla karşılaştığında sorumluluk alıp çözüm önerileri geliştirebilen temel bilgi, beceri ve donanıma sahiptir. | |
4) | Hastalara zarar vermeden, sepsi-antisepsi, sterilizasyon, kontaminasyon ve enfeksiyon hakkında temel bilgilere sahip olarak sağlık hizmeti sunduğu çalıştığı ortamında hijyene önem verir. | |
5) | Anestezi uygulamalarında kullanılan tıbbi terimleri anlar ve kullanır. | |
6) | İnsan vücudunun temel yapı ve işlevleri ile biyokimyasal mekanizmaları bilir ve mesleki çalışmalarında kullanır. | |
7) | Temel anatomi ve sistemlere ait hastalıklar hakkında genel bilgilere sahiptir. | |
8) | Mesleğini uygularken uygun bilgi kaynaklarından, bilgi teknolojilerinden yararlanabilir. | |
9) | Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. | |
10) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | |
11) | Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | |
12) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
13) | Ekip çalışmasını içselleştirmiştir, temel anestezik farmakoloji bilgisine sahip olarak, güvenli anestezik ve analjezik uygulamalarını anestezi hekimi ile birlikte gerçekleştirir. | |
14) | Genel ilk yardım bilgisine sahip olarak acil durumlarda uygun yaklaşım ve doğru uygulama becerisini gösterir. | |
15) | Ekip çalışması için gerekli disipline sahiptir ve sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlik yürütür. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 56 |
Ödevler | 1 | 4 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 90 |