Hemşirelik (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | NUR212 | ||||
Ders İsmi: | Hemşirelikte İletişim | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | İngilizce | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. FATMA ATKAN | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Öğr. Üyesi Tuğba Pehlivan | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Sağlık ve hastalıkta birey ve ailenin gereksinimlerini dikkate alarak, insana özgü yaşantılara duyarlılık hisseden, hastalığa ve duruma yönelik tepkileri anlamlandırabilen ve iletişim becerilerini kullanarak uygun yaklaşımlarda bulunabilen hemşireler yetiştirmektir. |
Dersin İçeriği: | İletişim kavramı, hemşirelikte iletişimin önemi, hasta-hemşire iletişimi, özel durumlarda (ağlayan, öfkeli, sürekli istekte bulunan hasta vb)iletişim, olumsuz bilgi verme, ölüm algısı, ekip iletişimi. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) 1. Birey ve ailenin hastalık durumuna tepkilerini ve gereksinimlerini tanılayabilme 2) Yönetilmesi güç iletişim durumları ile karşılaştığında kendi bilişlerinin ve gereksinimlerinin farkında olma 3) 3. Terapötik iletişim, yardım becerileri ve danışmanlık ilkelerine uygun olarak birey ve ailenin gereksinimlerini karşılayabilme 4) 4. Birey ve ailenin yaşadığı sıkıntılı durumlara yardım etmekten anlam bulma |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Ders Planının Tanıtılması İletişim kavramı, İletişimi Etkileyen Değişkenler | - |
2) | Terapötik İlişki, Hemşire- Hasta İletişiminin Özellikleri | - |
3) | Görüşme teknikleri | - |
4) | İletişimi Engelleyen Durumlar Reflekşın | - |
5) | Özel durumlarda iletişim: Anksiyeteli bireye yaklaşım | - |
6) | Özel durumlarda iletişim: Öfkeli bireye yaklaşım | - |
7) | Özel durumlarda iletişim: Tedaviyi reddeden hastaya yaklaşım | - |
8) | Ara sınav | - |
9) | Özel durumlarda iletişim: İsteklerde bulunan hasta, ağlayan hastaya yaklaşım | - |
10) | Özel durumlarda iletişim: Çocukla iletişim | - |
11) | Özel durumlarda iletişim: Yaşlıyla iletişim | - |
12) | Olumsuz bilgi verme | - |
13) | Ölüme ilişkin algılar, ölmek üzere olan hasta ve ailesine yaklaşım | - |
14) | Ekip iletişimi Dersin değerlendirilmesi | - |
Ders Notları / Kitaplar: | • Üstün, B., Demir, S. (Ed). (2019). Hemşirelikte İletişim. Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul • Cüceloğlu, D. (2016). Yeniden İnsan İnsana, Remzi Kitabevi, Ankara,49.baskı. • Cüceloğlu, D. (2016). İçimizdeki Çocuk, Remzi Kitabevi, İstanbul,50.baskı. • Dökmen, Ü. (2016). İletişim Çatışmaları ve Empati, İstanbul, Sistem Yayıncılık, 45.basım. • Voltan Acar, N. (2018). İnsan İlişkileri ve İletişim, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. • Özcan, A. (2006). Hemşire-Hasta İlişkisi ve İletişim. İzmir. • Cüceloğlu, D. (2016). İletişim Donanımları, İstanbul: Remzi Kitabevi. • Çağdaş, A. (2015). Anne-Baba Çocuk İletişimi, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. • Yamaç, D., Tekin, E. (2010). Günümüz Hastasıyla İletişim, Ankara. • Ergin, A. (2011). Sağlık Hizmetlerinde İletişim, Ankara. • Tabak, R.S. (2006). Sağlık İletişimi, İstanbul. • Solak, A. (2006). İnsan İlişkileri ve İletişim, Ankara |
Diğer Kaynaklar: | • Üstün, B., Demir, S. (Ed). (2019). Hemşirelikte İletişim. Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul • Cüceloğlu, D. (2016). Yeniden İnsan İnsana, Remzi Kitabevi, Ankara,49.baskı. • Cüceloğlu, D. (2016). İçimizdeki Çocuk, Remzi Kitabevi, İstanbul,50.baskı. • Dökmen, Ü. (2016). İletişim Çatışmaları ve Empati, İstanbul, Sistem Yayıncılık, 45.basım. • Voltan Acar, N. (2018). İnsan İlişkileri ve İletişim, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. • Özcan, A. (2006). Hemşire-Hasta İlişkisi ve İletişim. İzmir. • Cüceloğlu, D. (2016). İletişim Donanımları, İstanbul: Remzi Kitabevi. • Çağdaş, A. (2015). Anne-Baba Çocuk İletişimi, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. • Yamaç, D., Tekin, E. (2010). Günümüz Hastasıyla İletişim, Ankara. • Ergin, A. (2011). Sağlık Hizmetlerinde İletişim, Ankara. • Tabak, R.S. (2006). Sağlık İletişimi, İstanbul. • Solak, A. (2006). İnsan İlişkileri ve İletişim, Ankara |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||||||||
1) Sağlık alanı ile ilgili kavram ve kavramları lisans düzeyinde anlamak ve sağlık alanında ders kitapları, uygulama araçları ve diğer güncel bilgi kaynakları ile desteklenen ileri düzeyde teorik ve pratik bilgiye sahip olmak. | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||||||
2) Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenilirliği ve geçerliliği bilgisi. | 2 | 3 | 1 | 3 | ||||||||||||||||
3) Lisans düzeyinde edindiği ileri düzeyde kuramsal ve olgusal bilgileri kullanma | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||||||
4) Sağlık alanında edindiği ileri düzey bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verilerle yorumlar, değerlendirir, tanımlar, analiz eder, bilgileri paylaşır ve ekip çalışması yapar. | 1 | 2 | 3 | 2 | ||||||||||||||||
5) Sağlık alanında bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır. | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||||||||||||
6) Sağlık alanındaki ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bağımsız bir çalışma yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek gruplarıyla işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 2 | 2 | 3 | 2 | ||||||||||||||||
7) Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 2 | 1 | 2 | 2 | ||||||||||||||||
8) Bir proje sorumluluğunda faaliyetleri planlar, yönetir, izler ve değerlendirir. | 3 | 2 | 2 | 2 | ||||||||||||||||
9) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 2 | 2 | 3 | 1 | ||||||||||||||||
10) Öğrenme ihtiyaçlarını ve öğrenme kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenme işlevini yönlendirir. | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||||||||||||
11) Yaşam boyu öğrenmeye yönelik olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | 2 | 2 | 2 | 1 | ||||||||||||||||
12) Sağlık alanı hakkında ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşünce ve çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak iletir, ilgili kişi ve kurumların görüş, istek ve beklentilerini alır. | 3 | 1 | 2 | 2 | ||||||||||||||||
13) Sosyal sorumluluk bilinciyle, yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek gruplarıyla işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve uygular. | 3 | 3 | 2 | 2 | ||||||||||||||||
14) Alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde bir yabancı dil kullanarak iletişim kurar. | 2 | |||||||||||||||||||
15) Sözlü ve yazılı olarak kendilerini etkili bir şekilde ifade eder. | 2 | 2 | 3 | 3 | ||||||||||||||||
16) Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile birlikte bilgi ve iletişim teknolojilerini en az İleri Düzeyinde kullanır. | 1 | 3 | 2 | 3 | ||||||||||||||||
17) Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olay/gelişmeleri izler ve değerlendirir. | 2 | 2 | 2 | 3 | ||||||||||||||||
18) Kalite Yönetimi ve Süreçlerine uygun hareket eder ve katılır. | 2 | 3 | 1 | 2 | ||||||||||||||||
19) Sağlık alanı ile ilgili sonuçların toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve sosyal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | 2 | 2 | 2 | 3 | ||||||||||||||||
20) Birey ve toplum sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak. | 1 | 2 | 1 | 1 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sağlık alanı ile ilgili kavram ve kavramları lisans düzeyinde anlamak ve sağlık alanında ders kitapları, uygulama araçları ve diğer güncel bilgi kaynakları ile desteklenen ileri düzeyde teorik ve pratik bilgiye sahip olmak. | |
2) | Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenilirliği ve geçerliliği bilgisi. | |
3) | Lisans düzeyinde edindiği ileri düzeyde kuramsal ve olgusal bilgileri kullanma | |
4) | Sağlık alanında edindiği ileri düzey bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verilerle yorumlar, değerlendirir, tanımlar, analiz eder, bilgileri paylaşır ve ekip çalışması yapar. | |
5) | Sağlık alanında bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır. | |
6) | Sağlık alanındaki ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bağımsız bir çalışma yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek gruplarıyla işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | |
7) | Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | |
8) | Bir proje sorumluluğunda faaliyetleri planlar, yönetir, izler ve değerlendirir. | |
9) | Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |
10) | Öğrenme ihtiyaçlarını ve öğrenme kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenme işlevini yönlendirir. | |
11) | Yaşam boyu öğrenmeye yönelik olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | 1 |
12) | Sağlık alanı hakkında ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşünce ve çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak iletir, ilgili kişi ve kurumların görüş, istek ve beklentilerini alır. | |
13) | Sosyal sorumluluk bilinciyle, yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek gruplarıyla işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve uygular. | |
14) | Alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde bir yabancı dil kullanarak iletişim kurar. | |
15) | Sözlü ve yazılı olarak kendilerini etkili bir şekilde ifade eder. | |
16) | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile birlikte bilgi ve iletişim teknolojilerini en az İleri Düzeyinde kullanır. | |
17) | Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olay/gelişmeleri izler ve değerlendirir. | 1 |
18) | Kalite Yönetimi ve Süreçlerine uygun hareket eder ve katılır. | |
19) | Sağlık alanı ile ilgili sonuçların toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve sosyal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | |
20) | Birey ve toplum sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 12 | 36 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 5 | 15 |
Sunum / Seminer | 15 | 45 |
Ara Sınavlar | 1 | 3 |
Final | 1 | 3 |
Toplam İş Yükü | 102 |