TDE106 Yeni Türk Edebiyatı 2: Meşrutiyet Dönemiİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar Türk Dili ve EdebiyatıÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Türk Dili ve Edebiyatı

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: TDE106
Ders İsmi: Yeni Türk Edebiyatı 2: Meşrutiyet Dönemi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. MEHMET ALİ GÜNDOĞDU
Dersi Veren(ler): -
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı öğrencilere Servet-i Fünun edebiyatında türlerin gelişimini göstermek, II. Meşrutiyet, I. Dünya Savaşı ve Kurtuluş Savaşı gibi siyasi olayların edebiyata etkisini anlatmak ve bu dönemlerin önemli edebiyatçılarını tanıtmaktır.
Dersin İçeriği: Servet-i Fünun edebiyatının ortaya çıkması; şiir, roman, hikaye ve piyes gibi edebî türlerin gelişmesi; II. Meşrutiyet döneminde siyaset ve sosyal hayattaki değişmelerin edebiyata aksi; dönemin önemli edebiyatçılarının ayırt edici özellikleri, üslupları, eserleri; I. Dünya Savaşı’nın, mütareke döneminin ve Kurtuluş Savaşı’nın edebî eserlere yansıması; Fecr-i Ati edebiyatının ortaya çıkması, İslamcılığın ve Türkçülüğün dönemin eserlerine etkisi.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Servet-i Fünun edebiyatının ne olduğunu bilir ve karakteristik özelliklerini tanır.
2) Tanzimat döneminde ortaya çıkan yeni türlerin bu dönemde olgunlaşan eserlerini öğrenir.
3) II. Meşrutiyet döneminin siyasi, toplumsal ve kültürel ortamını tanır.
4) Bu dönemde hem siyasette hem de edebiyatta etkin olan yazarları öğrenir.
5) 1. Dünya Savaşı sırasında yükselen ve sonrasında Cumhuriyet dönemine hâkim olan millî edebiyatın doğuşunu görür.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Servet-i Fünun Dönemi- Ahmed İhsan- Recaizade Mahmud Ekrem
2) Tevfik Fikret (Zavallı Nijad, İ.Enginün, Yeni Türk Edebiyatı Metinler Nesir1, s. 494-496)
3) Halit Ziya Uşaklıgil (Mai ve Siyah, Özgür Yay., s.61-62, 128-135)
4) Cenap Şahabeddin- Mehmed Rauf (M.Kaplan, Şiir Tahlilleri, Elhan-ı Şita, s.97-105)
5) II.Meşrutiyet Dönemi- Siyaset- Toplum- Kültür
6) Sebilürreşad ve dönemin diğer dergi ve gazeteleri
7) Mehmed Akif Ersoy- Safahat (M.Kaplan, Türk Ed.Üz.Araştırmalar2, Çanakkale Savaşı, s.203-210)
8) Ara sınav
9) Fecr-i Âti- Ahmed Haşim, Yakup Kadri Karaosmanoğlu (II.Meşrutiyet Edebiyatı, İsmail Çetişli, Yakup Kadri Karaosmanoğlu, s.345-353)
10) Fecr-i Âti- Ahmed Haşim Yakup Kadri Karaosmanoğlu
11) Halide Edip Adıvar (İ.Enginün, Yeni Türk Edebiyatı Metinleri-Hikaye, Halide Edip, Ordu Günlerinden: Afyon’a Karşı, s.381-383)
12) Ömer Seyfeddin- Ziya Gökalp- Mehmed Emin Yurdakul
13) Yahya Kemal ve Dergah (M.Kaplan, Şiir Tahlilleri, Yahya Kemal, Açık Deniz şiiri tahlili)
14) Hüseyin Rahmi Gürpınar- Ahmed Rasim (Orhan Okay, Batılılaşma Devri Türk Edebiyatı, Milli Edebiyat)

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1) İsmail Parlatır vd., Servet-i Fünun Edebiyatı, Akçağ Yayınları
2) İnci Enginün, Yeni Türk Edebiyatı: Tanzimat’tan Cumhuriyet’e, Dergah Yayınları
3) İsmail Çetişli vd., II. Meşrutiyet Dönemi Türk Edebiyatı, Akçağ Yayınları
4) Orhan Okay, Batılılaşma Devri Türk Edebiyatı, Dergah Yayınları
5) Bilge Ercilasun, İkinci Meşrutiyet Devrinde Tenkit, Dergah Yayınları
6) Bernard Lewis, Modern Türkiye’nin Doğuşu, Arkadaş Yayınları
7) Esther Debus, Sebilürreşad, Libra Yayıncılık
8) Kenan Akyüz, Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri, İnkılap Yayınevi
9) Niyazi Berkes, Türkiye’de Çağdaşlaşma, Yapı Kredi Yayınları
10) Hilmi Ziya Ülken, Türkiye’de Çağdaş Düşünce Tarihi, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları
11) Ahmet Hamdi Tanpınar, Yahya Kemal
Diğer Kaynaklar: 1) Büyük Türk Klasikleri (14 cilt takım), Ötüken Yayınları
2) İnci Enginün, Yeni Türk Edebiyatı Metinleri (5 cilt), Dergah Yayınları
3) Halit Ziya Uşaklıgil, Mai ve Siyah
4) Tevfik Fikret, Rubâb-ı Şikeste
5) Mehmed Rauf, Eylül
6) Mehmed Akif Ersoy, Safahat
7) Yakup Kadri Karaosmanoğlu, Sodom ve Gomore
8) Halide Edip Adıvar, Yeni Turan
9) Ömer Seyfeddin, Efruz Bey
10) Ziya Gökalp; Türkleşmek, İslamlaşmak, Muasırlaşmak
11) Yahya Kemal, Kendi Gök Kubbemiz
12) Hüseyin Rahmi Gürpınar, Şık
13) Ahmed Rasim, Şehir Mektupları
14) Ahmet Haşim, Bütün Şiirleri, Dergah Yayınları

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Türk dilinin gramer özelliklerini bilir.
2) Türkçenin özelliklerini evrensel dilbilim kuralları çerçevesinde inceleme bilgisine sahiptir.
3) Dil ve edebiyat ilişkisini kurar, aktif yazma ve yorumlama faaliyetleri içinde olur.
4) Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır.
5) Vurgu, tonlama açısından Türkçeyi estetik bir biçimde kullanır; imla ve noktalama açısından doğru, anlaşılır, etkili yazılar yazar.
6) Sahasında yazılmış aktüel bilgileri ve kaynakları bilir, takip eder, kullanır.
7) Farklı alfabelerle yazılmış tarihî ve modern Türkçe metinleri anlar, günümüz Türkçesine aktararak üzerlerinde incelemeler yapar.
8) Türk dili ve edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri, sosyal bilimlerin diğer alanlarında kullanır.
9) Klasik ve modern dönemlere ait edebi eserleri karşılaştırmalı metotlarla inceleme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
10) Türkçe eserleri yazıldığı dönemlerdeki sosyal ve kültürel bağlamı içinde inceleme ve değerlendirme bakış açısına sahiptir.
11) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır.
12) Eski Türk edebiyatı metinlerini anlama, açıklama ve yorumlamada kullanılan geleneksel metotlarla nesre çeviri, şerh, yorum, tahlil ve inceleme yapar.
13) Metinleri anlamada filolojik, etimolojik ve semantik yaklaşımları kullanır.
14) Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde sosyal, kültürel ve bireysel farklılıklara, evrensel değerlere ve insan haklarına saygılı olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Türk dilinin gramer özelliklerini bilir.
2) Türkçenin özelliklerini evrensel dilbilim kuralları çerçevesinde inceleme bilgisine sahiptir.
3) Dil ve edebiyat ilişkisini kurar, aktif yazma ve yorumlama faaliyetleri içinde olur. 1
4) Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır.
5) Vurgu, tonlama açısından Türkçeyi estetik bir biçimde kullanır; imla ve noktalama açısından doğru, anlaşılır, etkili yazılar yazar.
6) Sahasında yazılmış aktüel bilgileri ve kaynakları bilir, takip eder, kullanır.
7) Farklı alfabelerle yazılmış tarihî ve modern Türkçe metinleri anlar, günümüz Türkçesine aktararak üzerlerinde incelemeler yapar.
8) Türk dili ve edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri, sosyal bilimlerin diğer alanlarında kullanır.
9) Klasik ve modern dönemlere ait edebi eserleri karşılaştırmalı metotlarla inceleme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
10) Türkçe eserleri yazıldığı dönemlerdeki sosyal ve kültürel bağlamı içinde inceleme ve değerlendirme bakış açısına sahiptir. 2
11) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır.
12) Eski Türk edebiyatı metinlerini anlama, açıklama ve yorumlamada kullanılan geleneksel metotlarla nesre çeviri, şerh, yorum, tahlil ve inceleme yapar.
13) Metinleri anlamada filolojik, etimolojik ve semantik yaklaşımları kullanır.
14) Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde sosyal, kültürel ve bireysel farklılıklara, evrensel değerlere ve insan haklarına saygılı olur.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 8 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 13 2 3 65
Ödevler 7 2 2 28
Final 1 20 2 22
Toplam İş Yükü 115