Türk Dili ve Edebiyatı | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | TDE106 | ||||
Ders İsmi: | Yeni Türk Edebiyatı 2: Meşrutiyet Dönemi | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. MEHMET ALİ GÜNDOĞDU | ||||
Dersi Veren(ler): | - | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Dersin amacı öğrencilere Servet-i Fünun edebiyatında türlerin gelişimini göstermek, II. Meşrutiyet, I. Dünya Savaşı ve Kurtuluş Savaşı gibi siyasi olayların edebiyata etkisini anlatmak ve bu dönemlerin önemli edebiyatçılarını tanıtmaktır. |
Dersin İçeriği: | Servet-i Fünun edebiyatının ortaya çıkması; şiir, roman, hikaye ve piyes gibi edebî türlerin gelişmesi; II. Meşrutiyet döneminde siyaset ve sosyal hayattaki değişmelerin edebiyata aksi; dönemin önemli edebiyatçılarının ayırt edici özellikleri, üslupları, eserleri; I. Dünya Savaşı’nın, mütareke döneminin ve Kurtuluş Savaşı’nın edebî eserlere yansıması; Fecr-i Ati edebiyatının ortaya çıkması, İslamcılığın ve Türkçülüğün dönemin eserlerine etkisi. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Servet-i Fünun edebiyatının ne olduğunu bilir ve karakteristik özelliklerini tanır. 2) Tanzimat döneminde ortaya çıkan yeni türlerin bu dönemde olgunlaşan eserlerini öğrenir. 3) II. Meşrutiyet döneminin siyasi, toplumsal ve kültürel ortamını tanır. 4) Bu dönemde hem siyasette hem de edebiyatta etkin olan yazarları öğrenir. 5) 1. Dünya Savaşı sırasında yükselen ve sonrasında Cumhuriyet dönemine hâkim olan millî edebiyatın doğuşunu görür. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Servet-i Fünun Dönemi- Ahmed İhsan- Recaizade Mahmud Ekrem | |
2) | Tevfik Fikret (Zavallı Nijad, İ.Enginün, Yeni Türk Edebiyatı Metinler Nesir1, s. 494-496) | |
3) | Halit Ziya Uşaklıgil (Mai ve Siyah, Özgür Yay., s.61-62, 128-135) | |
4) | Cenap Şahabeddin- Mehmed Rauf (M.Kaplan, Şiir Tahlilleri, Elhan-ı Şita, s.97-105) | |
5) | II.Meşrutiyet Dönemi- Siyaset- Toplum- Kültür | |
6) | Sebilürreşad ve dönemin diğer dergi ve gazeteleri | |
7) | Mehmed Akif Ersoy- Safahat (M.Kaplan, Türk Ed.Üz.Araştırmalar2, Çanakkale Savaşı, s.203-210) | |
8) | Ara sınav | |
9) | Fecr-i Âti- Ahmed Haşim, Yakup Kadri Karaosmanoğlu (II.Meşrutiyet Edebiyatı, İsmail Çetişli, Yakup Kadri Karaosmanoğlu, s.345-353) | |
10) | Fecr-i Âti- Ahmed Haşim Yakup Kadri Karaosmanoğlu | |
11) | Halide Edip Adıvar (İ.Enginün, Yeni Türk Edebiyatı Metinleri-Hikaye, Halide Edip, Ordu Günlerinden: Afyon’a Karşı, s.381-383) | |
12) | Ömer Seyfeddin- Ziya Gökalp- Mehmed Emin Yurdakul | |
13) | Yahya Kemal ve Dergah (M.Kaplan, Şiir Tahlilleri, Yahya Kemal, Açık Deniz şiiri tahlili) | |
14) | Hüseyin Rahmi Gürpınar- Ahmed Rasim (Orhan Okay, Batılılaşma Devri Türk Edebiyatı, Milli Edebiyat) |
Ders Notları / Kitaplar: | 1) İsmail Parlatır vd., Servet-i Fünun Edebiyatı, Akçağ Yayınları 2) İnci Enginün, Yeni Türk Edebiyatı: Tanzimat’tan Cumhuriyet’e, Dergah Yayınları 3) İsmail Çetişli vd., II. Meşrutiyet Dönemi Türk Edebiyatı, Akçağ Yayınları 4) Orhan Okay, Batılılaşma Devri Türk Edebiyatı, Dergah Yayınları 5) Bilge Ercilasun, İkinci Meşrutiyet Devrinde Tenkit, Dergah Yayınları 6) Bernard Lewis, Modern Türkiye’nin Doğuşu, Arkadaş Yayınları 7) Esther Debus, Sebilürreşad, Libra Yayıncılık 8) Kenan Akyüz, Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri, İnkılap Yayınevi 9) Niyazi Berkes, Türkiye’de Çağdaşlaşma, Yapı Kredi Yayınları 10) Hilmi Ziya Ülken, Türkiye’de Çağdaş Düşünce Tarihi, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları 11) Ahmet Hamdi Tanpınar, Yahya Kemal |
Diğer Kaynaklar: | 1) Büyük Türk Klasikleri (14 cilt takım), Ötüken Yayınları 2) İnci Enginün, Yeni Türk Edebiyatı Metinleri (5 cilt), Dergah Yayınları 3) Halit Ziya Uşaklıgil, Mai ve Siyah 4) Tevfik Fikret, Rubâb-ı Şikeste 5) Mehmed Rauf, Eylül 6) Mehmed Akif Ersoy, Safahat 7) Yakup Kadri Karaosmanoğlu, Sodom ve Gomore 8) Halide Edip Adıvar, Yeni Turan 9) Ömer Seyfeddin, Efruz Bey 10) Ziya Gökalp; Türkleşmek, İslamlaşmak, Muasırlaşmak 11) Yahya Kemal, Kendi Gök Kubbemiz 12) Hüseyin Rahmi Gürpınar, Şık 13) Ahmed Rasim, Şehir Mektupları 14) Ahmet Haşim, Bütün Şiirleri, Dergah Yayınları |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||
1) Türk dilinin gramer özelliklerini bilir. | ||||||||||||||
2) Türkçenin özelliklerini evrensel dilbilim kuralları çerçevesinde inceleme bilgisine sahiptir. | ||||||||||||||
3) Dil ve edebiyat ilişkisini kurar, aktif yazma ve yorumlama faaliyetleri içinde olur. | ||||||||||||||
4) Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır. | ||||||||||||||
5) Vurgu, tonlama açısından Türkçeyi estetik bir biçimde kullanır; imla ve noktalama açısından doğru, anlaşılır, etkili yazılar yazar. | ||||||||||||||
6) Sahasında yazılmış aktüel bilgileri ve kaynakları bilir, takip eder, kullanır. | ||||||||||||||
7) Farklı alfabelerle yazılmış tarihî ve modern Türkçe metinleri anlar, günümüz Türkçesine aktararak üzerlerinde incelemeler yapar. | ||||||||||||||
8) Türk dili ve edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri, sosyal bilimlerin diğer alanlarında kullanır. | ||||||||||||||
9) Klasik ve modern dönemlere ait edebi eserleri karşılaştırmalı metotlarla inceleme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | ||||||||||||||
10) Türkçe eserleri yazıldığı dönemlerdeki sosyal ve kültürel bağlamı içinde inceleme ve değerlendirme bakış açısına sahiptir. | ||||||||||||||
11) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır. | ||||||||||||||
12) Eski Türk edebiyatı metinlerini anlama, açıklama ve yorumlamada kullanılan geleneksel metotlarla nesre çeviri, şerh, yorum, tahlil ve inceleme yapar. | ||||||||||||||
13) Metinleri anlamada filolojik, etimolojik ve semantik yaklaşımları kullanır. | ||||||||||||||
14) Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde sosyal, kültürel ve bireysel farklılıklara, evrensel değerlere ve insan haklarına saygılı olur. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Türk dilinin gramer özelliklerini bilir. | |
2) | Türkçenin özelliklerini evrensel dilbilim kuralları çerçevesinde inceleme bilgisine sahiptir. | |
3) | Dil ve edebiyat ilişkisini kurar, aktif yazma ve yorumlama faaliyetleri içinde olur. | 1 |
4) | Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır. | |
5) | Vurgu, tonlama açısından Türkçeyi estetik bir biçimde kullanır; imla ve noktalama açısından doğru, anlaşılır, etkili yazılar yazar. | |
6) | Sahasında yazılmış aktüel bilgileri ve kaynakları bilir, takip eder, kullanır. | |
7) | Farklı alfabelerle yazılmış tarihî ve modern Türkçe metinleri anlar, günümüz Türkçesine aktararak üzerlerinde incelemeler yapar. | |
8) | Türk dili ve edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri, sosyal bilimlerin diğer alanlarında kullanır. | |
9) | Klasik ve modern dönemlere ait edebi eserleri karşılaştırmalı metotlarla inceleme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | |
10) | Türkçe eserleri yazıldığı dönemlerdeki sosyal ve kültürel bağlamı içinde inceleme ve değerlendirme bakış açısına sahiptir. | 2 |
11) | Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır. | |
12) | Eski Türk edebiyatı metinlerini anlama, açıklama ve yorumlamada kullanılan geleneksel metotlarla nesre çeviri, şerh, yorum, tahlil ve inceleme yapar. | |
13) | Metinleri anlamada filolojik, etimolojik ve semantik yaklaşımları kullanır. | |
14) | Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde sosyal, kültürel ve bireysel farklılıklara, evrensel değerlere ve insan haklarına saygılı olur. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 8 | % 30 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 13 | 2 | 3 | 65 | |||
Ödevler | 7 | 2 | 2 | 28 | |||
Final | 1 | 20 | 2 | 22 | |||
Toplam İş Yükü | 115 |