Fizyoterapi ve Rehabilitasyon | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | FTR304 | ||||
Ders İsmi: | Kardiyak Rehabilitasyon | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. YASEMİN BURAN | ||||
Dersi Veren(ler): | Doç. Dr. Yasemin ÇIRAK | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Her öğrenci için dersin amacı; Öğrenci karviyovasküler sistem hastalıklarını, değerlendirme ve erken ve geç dönem rehabilitasyon programlarını planlama ve uygulama becerisini kazanması hedeflenir. |
Dersin İçeriği: | Major kardiyovasküler sistem hastalıklar ve patofizyolojisi, kardiyovasküler değerlendirme, erken dönem rehabilitasyon programı, immobilizasyon ve vücut sistemleri üzerine etkileri, dış hasta ve ikincil koruma programı, egzersiz eğitimi, değiştirilebilen risk faktörlerinin tedavisi ve eğitimi, koruma ve uzun dönem takip, revaskülarizasyon ve kapak cerrahileri, periferik damar hastalıklarında fizyoterapi ve rehabilitasyon. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Kardiyak rehabilitasyonla ilgili temel kavramlar ve klinik özellikleri öğrenir. 2) Kardiyovasküler sorunları olan hastaları fiziksel, fizyolojik ve fonksiyonel açıdan değerlendirir 3) Kardiyovasküler sorunları olan hastalarda fizyoterapi ve rehabilitasyon yaklaşımlarını planlar ve uygular 4) Kardiyovasküler riski olan kişilerde hasta eğitimini öğrenir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Kardiyak rehabilitasyon tanımlanması, dersin işleyişi ve içeriği | |
2) | Major kardiyovasküler sistem hastalıklarının tanımı ve patofizyolojisi: koroner arter hastalığı | |
3) | Miyokard infarktüsü, periferik damar hastalıkları | |
4) | Kapak hastalıkları, kalp yetmezliği, aritmiler, revaskülarizasyon ve kapak cerrahileri | |
5) | Kardiyovasküler değerlendirme | |
6) | Kardiyovasküler değerlendirme | |
7) | Kardiyak hastalıklarda kullanılan ilaçlar ve rehabilitasyon uygulamaları | |
8) | Ara sınav | |
9) | Kardiyak rehabilitasyon erken dönem rehabilitasyon programı, dış hasta ve sekonder koruma programı | |
10) | Kardiyak rehabilitasyon erken dönem rehabilitasyon programı, dış hasta ve sekonder koruma programı | |
11) | Egzersiz testleri ve eğitimi | |
12) | Egzersiz testleri ve eğitimi miyakard infarktüsü, toraks cerrahisi, PTCA sonrası | |
13) | Kardiyak rehabilitasyonda dirençli egzersiz eğitimi | |
14) | Değiştirilebilen risk faktörlerinin tedavisi ve eğitimi, koruma ve uzun dönem takip | |
15) | Vaka tartışması | |
16) | Final sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Ders notları haftalık verilecektir. |
Diğer Kaynaklar: | Mehmet Uzun, Kardiyak ve Pulmoner Rehabilitasyon, İstanbul Tıp Kitabevi,2015 Hülya Harutoğlu, Kardiyak Rehabiltasyon, Hipokrat Kitabevi, 2019 Meral Boşnak Güçlü, Vakalarla Kardiyopulmoner Rehabilitasyon, 2017 Ayşe Karaduman, Fizyoterapi Rehabilitasyon Nörolojik Rehabilitasyon Kardiyopulmoner Rehabilitasyon - Cilt 3 DeTurk W, Cahalin L. Cardiovascular and Pulmonary Physical Therapy. New York; 2004. Frownfelter D, Dean E. Cardiovascular and Pulmonary Physical Therapy Evidence and Practice; 2006. •Hillegass E, Sadowski S, Essentials of Cardiopulmonary Physical Therapy; 2001. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||
1) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanına ait temel kavram ve terminolojiyi, değerlendirme süreçlerini ve yöntemsel uygulama prensiplerini bilir; edindiği bu ileri düzey bilgiyi çalışma, araştırma ve uygulamalarda kullanır. | 3 | 2 | 2 | 1 | ||||
2) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak, fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamaları için gerekli değerlendirme, tanımlama ve planlamayı yapar. | 1 | 3 | 2 | 1 | ||||
3) Mesleki tutum ve becerileri ışığında Fizyoterapi ve rehabilitasyon programını sistematik ve güvenli olarak etik ilkeler çerçevesinde uygular; gerektiği durumda sonlandırır veya değiştirir. | 1 | 3 | 3 | 1 | ||||
4) Toplum sağlığını ve refahını koruma ve geliştirmeye yönelik girişimlerde bulunur; toplumun fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında değişen ve çeşitlenen ihtiyaçlarına uygun sağlık stratejilerinin ve politikalarının üretilmesine katkı sağlar. | 1 | 2 | 3 | 2 | ||||
5) Fizyoterapi ve rehabilitasyon hizmetlerini etkin ve yeterli biçimde organize eder, kalite ve organizasyon fonksiyonunun devamlılığı ve gelişimi için gerekli iş süreçlerini yönetir; sorunlara karşı bilgi ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | 2 | 2 | 3 | 1 | ||||
6) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında kaliteli hizmet ve araştırma için kayıt tutar ve rapor hazırlar; verilerin toplanması, kayıt altına alınması ve raporlanmasında etik, deontolojik ilkeleri ve yasal çerçeveyi benimser. | 2 | 2 | 3 | 3 | ||||
7) Sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak mesleki ve akademik çalışmaları bağımsız olarak yürütür; bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile etkin iletişim ve işbirliği içinde ekip üyesi olarak çalışır ve sorumluluk üstlenir. | ||||||||
8) Kişisel gelişim ilkesini, bilgi okuryazarlığı ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser; kalite geliştirme, alanla ilgili eğitim ve tanıtım programlarına katkı verir, profesyonel davranışını uluslararası düzeyde de sergiler. | 3 | 2 | 3 | 2 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanına ait temel kavram ve terminolojiyi, değerlendirme süreçlerini ve yöntemsel uygulama prensiplerini bilir; edindiği bu ileri düzey bilgiyi çalışma, araştırma ve uygulamalarda kullanır. | 3 |
2) | Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak, fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamaları için gerekli değerlendirme, tanımlama ve planlamayı yapar. | 3 |
3) | Mesleki tutum ve becerileri ışığında Fizyoterapi ve rehabilitasyon programını sistematik ve güvenli olarak etik ilkeler çerçevesinde uygular; gerektiği durumda sonlandırır veya değiştirir. | 3 |
4) | Toplum sağlığını ve refahını koruma ve geliştirmeye yönelik girişimlerde bulunur; toplumun fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında değişen ve çeşitlenen ihtiyaçlarına uygun sağlık stratejilerinin ve politikalarının üretilmesine katkı sağlar. | 2 |
5) | Fizyoterapi ve rehabilitasyon hizmetlerini etkin ve yeterli biçimde organize eder, kalite ve organizasyon fonksiyonunun devamlılığı ve gelişimi için gerekli iş süreçlerini yönetir; sorunlara karşı bilgi ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | 3 |
6) | Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında kaliteli hizmet ve araştırma için kayıt tutar ve rapor hazırlar; verilerin toplanması, kayıt altına alınması ve raporlanmasında etik, deontolojik ilkeleri ve yasal çerçeveyi benimser. | 2 |
7) | Sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak mesleki ve akademik çalışmaları bağımsız olarak yürütür; bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile etkin iletişim ve işbirliği içinde ekip üyesi olarak çalışır ve sorumluluk üstlenir. | 3 |
8) | Kişisel gelişim ilkesini, bilgi okuryazarlığı ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser; kalite geliştirme, alanla ilgili eğitim ve tanıtım programlarına katkı verir, profesyonel davranışını uluslararası düzeyde de sergiler. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 28 |
Uygulama | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 8 | 16 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 74 |