| Elektrik-Elektronik Mühendisliği (İngilizce) | |||||
| Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey | ||
| Ders Kodu: | EEE304 | ||||
| Ders İsmi: | Kontrol Sistemleri | ||||
| Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
| Ders Kredileri: |
|
||||
| Öğretim Dili: | İngilizce | ||||
| Ders Koşulu: | |||||
| Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
| Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
| Dersin Seviyesi: |
|
||||
| Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
| Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. INDRIT MYDERRİZİ | ||||
| Dersi Veren(ler): |
Öğr. Gör. STAFF 1 Doç. Dr. AHMET METE ELBİR Araş. Gör. ŞÜKRÜ AYYILDIZ |
||||
| Dersin Yardımcıları: |
| Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, geri beslemeli kontrol sistemlerinin modellenmesi, özellikleri ve performansı, kararlılık, kök yeri, frekans yanıt yöntemleri, Nyquist/Bode diyagramları, ilerleme-gecikme, PID kontrolleri, durum uzayı analizi ve denetleyici hakkında temel bilgiler edinmektir. |
| Dersin İçeriği: | Laplace Dönüşümü, Sistem modelleme (elektrik ve mekanik sistemlerin lineer analizi ve simülasyonu), Blok diyagram gösterimi, Birinci ve 2. mertebe sistemlerin kararlı hal ve geçici tepkileri, Routh kararlılığı, Kök yeri kararlılık analizi, Frekans tepkisi ve Durum uzayı. |
|
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Dinamik sistem modellemesinin temel kavramlarını, durum uzayını, giriş-çıkış ve blok diyagram gösterimlerini tanımlayabilecektir. 2) Dinamik sistemlerin geçici ve kararlı durum tepkisini tanımlar 3) Routh ve kök yer eğrisi kararlılık kriterlerini ve kararlılık kavramını tanımlar 4) Frekans cevabını ve Bode Diyagramlarını tanımlar 5) Nyquist kararlılığı, bağıl kararlılık kavramını tanımlar |
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
| 1) | LTI sistemlerine ve kontrolüne giriş | Ders kitabı |
| 2) | Laplace Dönüşümüne giriş ve özellikleri | Ders kitabı |
| 3) | Laplace ve ters Laplace Dönüşümleri | Ders kitabı |
| 4) | Dinamik Sistemlerin Modellenmesi(Mechanical Transitional and Rotational, Electrical) | Ders kitabı |
| 5) | Dinamik Sistemlerin Modellenmesi (Mechanical Transitional and Rotational, Electrical) | Ders kitabı |
| 6) | Transfer Fonksiyonları ve Blok Diyagramları | Ders kitabı |
| 7) | 1. Mertebe Sistemler İçin Geçici ve Kararlı Hal Yanıtları | Ders kitabı |
| 8) | Ara Sınav | Ders kitabı |
| 9) | 2. Mertebe Sistemler İçin Geçici ve Kararlı Hal Yanıtları | Ders kitabı |
| 10) | Routh Kararlılığı ve Kök Eğrisi Analizi | Ders kitabı |
| 11) | Kök Eğrisine Dayalı ileri-geri Kontrol Tasarımları | Ders kitabı |
| 12) | Frekans Cevabı Analizi | Ders kitabı |
| 13) | Nyquist Teoremine Dayalı Frekans Cevabı Analizi | Ders kitabı |
| 14) | Durum Uzay Gösterimi | Ders kitabı |
| Ders Notları / Kitaplar: | “Feedback Control of Dynamic Systems” by: Gene Franklin, David Powell, Abbas Emami Naeini |
| Diğer Kaynaklar: | “Feedback Systems: An Introduction for Scientists and Engineers”, Karl J. Astrom and Richard M. Murray |
| Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Program Kazanımları | ||||||||||||||||||
| 1) Matematik, fen bilimlerine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahiptir. | 2 | 2 | ||||||||||||||||
| 2) Elektrik-Elektronik mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahiptir. | 2 | 2 | ||||||||||||||||
| 3) Matematik, fen bilimleri ve Elektrik-Elektronik mühendisliğine özgü konulardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisine sahiptir. | 2 | 2 | ||||||||||||||||
| 4) Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi ve bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisine sahiptir. | 2 | |||||||||||||||||
| 5) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisine ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisine sahiptir. | 2 | 2 | ||||||||||||||||
| 6) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi ile bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir. | 2 | 2 | ||||||||||||||||
| 7) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya Elektrik-Elektronik mühendisliğine özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisine sahiptir. | 2 | 2 | ||||||||||||||||
| 8) Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisine sahiptir. | ||||||||||||||||||
| 9) Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisine sahiptir. | ||||||||||||||||||
| 10) Bireysel çalışma becerisine sahiptir. | ||||||||||||||||||
| 11) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisine sahiptir. | ||||||||||||||||||
| 12) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahiptir. | ||||||||||||||||||
| 13) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgiye sahiptir. | ||||||||||||||||||
| 14) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgiye sahiptir. | ||||||||||||||||||
| 15) Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalığa sahiptir. | ||||||||||||||||||
| 16) Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgiye sahiptir. | ||||||||||||||||||
| 17) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgiye sahiptir. | ||||||||||||||||||
| 18) Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahiptir. | ||||||||||||||||||
| Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
| Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
| 1) | Matematik, fen bilimlerine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahiptir. | 2 |
| 2) | Elektrik-Elektronik mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahiptir. | 2 |
| 3) | Matematik, fen bilimleri ve Elektrik-Elektronik mühendisliğine özgü konulardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisine sahiptir. | 2 |
| 4) | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi ve bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisine sahiptir. | 2 |
| 5) | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisine ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisine sahiptir. | 2 |
| 6) | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi ile bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir. | 2 |
| 7) | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya Elektrik-Elektronik mühendisliğine özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisine sahiptir. | 2 |
| 8) | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisine sahiptir. | |
| 9) | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisine sahiptir. | |
| 10) | Bireysel çalışma becerisine sahiptir. | |
| 11) | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisine sahiptir. | |
| 12) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahiptir. | |
| 13) | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgiye sahiptir. | |
| 14) | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgiye sahiptir. | |
| 15) | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalığa sahiptir. | |
| 16) | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgiye sahiptir. | |
| 17) | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgiye sahiptir. | |
| 18) | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahiptir. |
| Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
| Laboratuvar | 7 | % 20 |
| Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
| Final | 1 | % 50 |
| Toplam | % 100 | |
| YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
| YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
| Toplam | % 100 | |
| Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
| Ders Saati | 13 | 3 | 39 | ||||
| Laboratuvar | 13 | 2 | 26 | ||||
| Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 3 | 39 | ||||
| Ara Sınavlar | 1 | 15 | 15 | ||||
| Final | 1 | 20 | 20 | ||||
| Toplam İş Yükü | 139 | ||||||