PSI070 Psikolojinin Felsefi Temelleriİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar FelsefeÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Felsefe

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: PSI070
Ders İsmi: Psikolojinin Felsefi Temelleri
Ders Yarıyılı: Güz
Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. EZGİ ILDIRIM
Dersi Veren(ler): HANİFE BİLGİLİ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, psikolojinin temelini oluşturan başlıca felsefi kavramlara, konulara ve teorilere tarihsel-tematik bir bakış açısıyla genel bir değerlendirme sunmayı amaçlamaktadır
Dersin İçeriği: Bu ders, psikolojinin felsefi temellerini, bu temelleri sağlayan kavramların farklı dönemlerde farklı filozoflarca nasıl ele alındığını tarihsel-tematik bir perspektiften tanıtmaktadır. Ders, dört modülden oluşmaktadır: Antik Yunan’da Psike, Nietzsche’nin Felsefi Psikolojisi, Ruh-Beden Dualizmi, Marx ve Kapitalizmin Psikolojisi.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Öğrenciler felsefi metinleri okumayı öğrenecektir.
2) Öğrenciler, felsefi araştırmanın doğası hakkında fikir edinecektir.
3) Öğrenciler, psikolojinin felsefi temelleri hakkında bilgi sahibi olacaktır.
4) Öğrenciler, tarih boyunca psikolojinin temel kavramlarının farklı filozoflarca hangi biçimlerde ele alındığını öğrenecektir.
5) Öğrenciler eleştirel düşünme becerilerini geliştirecektir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş
2) Pythagoras: Ruhun doğası Pythagoras, Stanford Encyclopedia of Philosophy, https://plato.stanford.edu/entries/pythagoras/
3) Sokrates & Platon: Ruh Kuramı Platon, Devlet, Seçki
4) Aristoteles: Ruhun İşlevi Aristoteles, Ruh Üzerine, Seçki
5) Nietzsche: Bilinç ve Bilinçdışı Friedrich Nietzsche, İnsanca, Pek İnsanca 1, Seçki
6) Nietzsche: Güç İstenci Friedrich Nietzsche, İyinin ve Kötünün Ötesinde, Seçki
7) Nietzsche: Yeni Psikoloji Friedrich Nietzsche, İyinin ve Kötünün Ötesinde, Seçki
8) Vize
9) İbn Sina: Ruh-Beden İlişkisi Okuma: İbn Sina, Ruh Kasidesi, Seçki
10) Descartes: Zihin-Beden İkiliği Rene Descartes, Meditasyonlar, Seçki
11) Locke: Monist mi Dualist mi? John Locke, İnsan Anlığı Üzerine Bir Deneme, Seçki
12) Marx: Yabancılaşmanın Psikolojisi 1844 Ekonomi Politik ve Felsefe El Yazmaları, Seçki
13) Marx: Meta Fetişizmi Kapital 1, Seçki
14) Marx: Birey, Toplum ve Topluluk Yahudi Sorunu Üzerine, Seçki
15) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: - Ahmet Arslan, İlkçağ Felsefe Tarihi 1: Sokrates Öncesi Yunan Felsefesi.
- Platon, Devlet.
- Aristoteles, Ruh Üzerine.
- Friedrich Nietzsche, İnsanca, Pek İnsanca 1.
- Friedrich Nietzsche, İyinin ve Kötünün Ötesinde.
- İbn Sina, Ruh Kasidesi.
- Rene Descartes, Meditasyonlar.
- John Locke, İnsan Anlığı Üzerine Bir Deneme.
-Karl Marx, 1844 Ekonomi Politik ve Felsefe El Yazmaları.
-Karl Marx, Kapital 1.
-Karl Marx, Yahudi Sorunu Üzerine.
Diğer Kaynaklar: - Ahmet Arslan, İlkçağ Felsefe Tarihi 1: Sokrates Öncesi Yunan Felsefesi.
- Platon, Devlet.
- Aristoteles, Ruh Üzerine.
- Friedrich Nietzsche, İnsanca, Pek İnsanca 1.
- Friedrich Nietzsche, İyinin ve Kötünün Ötesinde.
- İbn Sina, Ruh Kasidesi.
- Rene Descartes, Meditasyonlar.
- John Locke, İnsan Anlığı Üzerine Bir Deneme.
-Karl Marx, 1844 Ekonomi Politik ve Felsefe El Yazmaları.
-Karl Marx, Kapital 1.
-Karl Marx, Yahudi Sorunu Üzerine.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Antik Çağ'dan günümüze felsefe tarihine ilişkin kapsamlı bilgi sahibi olur.
2) Analitik ve eleştirel düşünme yetisi kazanır.
3) Ontoloji, epistemoloji, etik gibi temel disiplinlere dair kapsamlı bilgi sahibi olur.
4) Mantık alanına dair teorik bilgi edinir ve bu bilgiyi pratiğe uygulama becerisi kazanır.
5) Felsefe metinlerini yakın okuma, mantıksal açıdan inceleme ve çözümleme, ve akıl yürütme yetileri edinir.
6) Felsefi sorgulama ve farklı akıl yürütme yöntemleri öğrenir.
7) Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
8) Tarihi ve güncel olayları felsefi bakış açısıyla değerlendirir.
9) Bağımsız araştırma ve inceleme yapma, metin yorumlama ve felsefi metin yazma yeteneği kazanır.
10) İngilizce'yi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurar.
11) Felsefeye dair konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
12) Felsefi sorgulama becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda uygulamayı öğrenir ve başka disiplinlere de bu becerilerini aktarır.
13) Felsefe ve bilim arasındaki belirlenim ilişkisine dair tarihsel bir bakış açısı kazanır.
14) Temel felsefi kavramların anlamlarına ve kapsamına ilişkin tarihsel bilgi sahibi olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Antik Çağ'dan günümüze felsefe tarihine ilişkin kapsamlı bilgi sahibi olur.
2) Analitik ve eleştirel düşünme yetisi kazanır.
3) Ontoloji, epistemoloji, etik gibi temel disiplinlere dair kapsamlı bilgi sahibi olur.
4) Mantık alanına dair teorik bilgi edinir ve bu bilgiyi pratiğe uygulama becerisi kazanır.
5) Felsefe metinlerini yakın okuma, mantıksal açıdan inceleme ve çözümleme, ve akıl yürütme yetileri edinir.
6) Felsefi sorgulama ve farklı akıl yürütme yöntemleri öğrenir.
7) Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
8) Tarihi ve güncel olayları felsefi bakış açısıyla değerlendirir.
9) Bağımsız araştırma ve inceleme yapma, metin yorumlama ve felsefi metin yazma yeteneği kazanır.
10) İngilizce'yi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurar.
11) Felsefeye dair konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
12) Felsefi sorgulama becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda uygulamayı öğrenir ve başka disiplinlere de bu becerilerini aktarır.
13) Felsefe ve bilim arasındaki belirlenim ilişkisine dair tarihsel bir bakış açısı kazanır.
14) Temel felsefi kavramların anlamlarına ve kapsamına ilişkin tarihsel bilgi sahibi olur.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 13 65
Ara Sınavlar 1 30
Final 1 40
Toplam İş Yükü 135