Felsefe | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | PSI070 | ||||
Ders İsmi: | Psikolojinin Felsefi Temelleri | ||||
Ders Yarıyılı: |
Güz Bahar |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. EZGİ ILDIRIM | ||||
Dersi Veren(ler): | HANİFE BİLGİLİ | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu ders, psikolojinin temelini oluşturan başlıca felsefi kavramlara, konulara ve teorilere tarihsel-tematik bir bakış açısıyla genel bir değerlendirme sunmayı amaçlamaktadır |
Dersin İçeriği: | Bu ders, psikolojinin felsefi temellerini, bu temelleri sağlayan kavramların farklı dönemlerde farklı filozoflarca nasıl ele alındığını tarihsel-tematik bir perspektiften tanıtmaktadır. Ders, dört modülden oluşmaktadır: Antik Yunan’da Psike, Nietzsche’nin Felsefi Psikolojisi, Ruh-Beden Dualizmi, Marx ve Kapitalizmin Psikolojisi. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Öğrenciler felsefi metinleri okumayı öğrenecektir. 2) Öğrenciler, felsefi araştırmanın doğası hakkında fikir edinecektir. 3) Öğrenciler, psikolojinin felsefi temelleri hakkında bilgi sahibi olacaktır. 4) Öğrenciler, tarih boyunca psikolojinin temel kavramlarının farklı filozoflarca hangi biçimlerde ele alındığını öğrenecektir. 5) Öğrenciler eleştirel düşünme becerilerini geliştirecektir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş | |
2) | Pythagoras: Ruhun doğası | Pythagoras, Stanford Encyclopedia of Philosophy, https://plato.stanford.edu/entries/pythagoras/ |
3) | Sokrates & Platon: Ruh Kuramı | Platon, Devlet, Seçki |
4) | Aristoteles: Ruhun İşlevi | Aristoteles, Ruh Üzerine, Seçki |
5) | Nietzsche: Bilinç ve Bilinçdışı | Friedrich Nietzsche, İnsanca, Pek İnsanca 1, Seçki |
6) | Nietzsche: Güç İstenci | Friedrich Nietzsche, İyinin ve Kötünün Ötesinde, Seçki |
7) | Nietzsche: Yeni Psikoloji | Friedrich Nietzsche, İyinin ve Kötünün Ötesinde, Seçki |
8) | Vize | |
9) | İbn Sina: Ruh-Beden İlişkisi | Okuma: İbn Sina, Ruh Kasidesi, Seçki |
10) | Descartes: Zihin-Beden İkiliği | Rene Descartes, Meditasyonlar, Seçki |
11) | Locke: Monist mi Dualist mi? | John Locke, İnsan Anlığı Üzerine Bir Deneme, Seçki |
12) | Marx: Yabancılaşmanın Psikolojisi | 1844 Ekonomi Politik ve Felsefe El Yazmaları, Seçki |
13) | Marx: Meta Fetişizmi | Kapital 1, Seçki |
14) | Marx: Birey, Toplum ve Topluluk | Yahudi Sorunu Üzerine, Seçki |
15) | Final |
Ders Notları / Kitaplar: | - Ahmet Arslan, İlkçağ Felsefe Tarihi 1: Sokrates Öncesi Yunan Felsefesi. - Platon, Devlet. - Aristoteles, Ruh Üzerine. - Friedrich Nietzsche, İnsanca, Pek İnsanca 1. - Friedrich Nietzsche, İyinin ve Kötünün Ötesinde. - İbn Sina, Ruh Kasidesi. - Rene Descartes, Meditasyonlar. - John Locke, İnsan Anlığı Üzerine Bir Deneme. -Karl Marx, 1844 Ekonomi Politik ve Felsefe El Yazmaları. -Karl Marx, Kapital 1. -Karl Marx, Yahudi Sorunu Üzerine. |
Diğer Kaynaklar: | - Ahmet Arslan, İlkçağ Felsefe Tarihi 1: Sokrates Öncesi Yunan Felsefesi. - Platon, Devlet. - Aristoteles, Ruh Üzerine. - Friedrich Nietzsche, İnsanca, Pek İnsanca 1. - Friedrich Nietzsche, İyinin ve Kötünün Ötesinde. - İbn Sina, Ruh Kasidesi. - Rene Descartes, Meditasyonlar. - John Locke, İnsan Anlığı Üzerine Bir Deneme. -Karl Marx, 1844 Ekonomi Politik ve Felsefe El Yazmaları. -Karl Marx, Kapital 1. -Karl Marx, Yahudi Sorunu Üzerine. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||
1) Antik Çağ'dan günümüze felsefe tarihine ilişkin kapsamlı bilgi sahibi olur. | ||||||||||||||
2) Analitik ve eleştirel düşünme yetisi kazanır. | ||||||||||||||
3) Ontoloji, epistemoloji, etik gibi temel disiplinlere dair kapsamlı bilgi sahibi olur. | ||||||||||||||
4) Mantık alanına dair teorik bilgi edinir ve bu bilgiyi pratiğe uygulama becerisi kazanır. | ||||||||||||||
5) Felsefe metinlerini yakın okuma, mantıksal açıdan inceleme ve çözümleme, ve akıl yürütme yetileri edinir. | ||||||||||||||
6) Felsefi sorgulama ve farklı akıl yürütme yöntemleri öğrenir. | ||||||||||||||
7) Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||||||||||
8) Tarihi ve güncel olayları felsefi bakış açısıyla değerlendirir. | ||||||||||||||
9) Bağımsız araştırma ve inceleme yapma, metin yorumlama ve felsefi metin yazma yeteneği kazanır. | ||||||||||||||
10) İngilizce'yi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurar. | ||||||||||||||
11) Felsefeye dair konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | ||||||||||||||
12) Felsefi sorgulama becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda uygulamayı öğrenir ve başka disiplinlere de bu becerilerini aktarır. | ||||||||||||||
13) Felsefe ve bilim arasındaki belirlenim ilişkisine dair tarihsel bir bakış açısı kazanır. | ||||||||||||||
14) Temel felsefi kavramların anlamlarına ve kapsamına ilişkin tarihsel bilgi sahibi olur. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Antik Çağ'dan günümüze felsefe tarihine ilişkin kapsamlı bilgi sahibi olur. | |
2) | Analitik ve eleştirel düşünme yetisi kazanır. | |
3) | Ontoloji, epistemoloji, etik gibi temel disiplinlere dair kapsamlı bilgi sahibi olur. | |
4) | Mantık alanına dair teorik bilgi edinir ve bu bilgiyi pratiğe uygulama becerisi kazanır. | |
5) | Felsefe metinlerini yakın okuma, mantıksal açıdan inceleme ve çözümleme, ve akıl yürütme yetileri edinir. | |
6) | Felsefi sorgulama ve farklı akıl yürütme yöntemleri öğrenir. | |
7) | Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | |
8) | Tarihi ve güncel olayları felsefi bakış açısıyla değerlendirir. | |
9) | Bağımsız araştırma ve inceleme yapma, metin yorumlama ve felsefi metin yazma yeteneği kazanır. | |
10) | İngilizce'yi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurar. | |
11) | Felsefeye dair konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | |
12) | Felsefi sorgulama becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda uygulamayı öğrenir ve başka disiplinlere de bu becerilerini aktarır. | |
13) | Felsefe ve bilim arasındaki belirlenim ilişkisine dair tarihsel bir bakış açısı kazanır. | |
14) | Temel felsefi kavramların anlamlarına ve kapsamına ilişkin tarihsel bilgi sahibi olur. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 65 |
Ara Sınavlar | 1 | 30 |
Final | 1 | 40 |
Toplam İş Yükü | 135 |