Psikoloji | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | PSI058 | ||||
Ders İsmi: | Kişilik Psikolojisinde Seçme Konular | ||||
Ders Yarıyılı: |
Güz Bahar |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. PERVİN TUNÇ | ||||
Dersi Veren(ler): | Doç. Dr. Pervin Tunç | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, psikolojinin güncel konularından biri olan kişilik bozukluklarını ve sınıflandırılmasını çeşitli kuramlar eşliğinde kavramaktır. Bununla birlikte, kişilik bozukluklarının genel psikoloji uygulamalarında yol açabileceği çeşitli sorunlar konusunda bilgilenmektir. |
Dersin İçeriği: | Psikolojinin güncel konularından biri olan Kişilik Bozuklukları, genellikle ihmal edilen, yeterince incelenmeyen ve damgalanan bir grup bozukluktur. Psikoloji ve sağlık alanlarında çalışanlar için kişilik ve kişilik bozukluklarına ilişkin temel bir kavrayış gereklidir. Bu ders kapsamında çeşitli kuramlara göre, Kişilik Bozukluklarının ne olduğu konusunda derinlemesine bilgi edinilecektir. Uluslararası kabul gören sınıflandırma sistemlerine göre sınıflandırılan kişilik bozuklukları ele alınacaktır. Tanı koydurucu özellikleri sıralanacak, ayırıcı klinik özellikleri çeşitli kuramlar eşliğinde tartışılacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) • Kişilik tarzlarını, özelliklerini ve bozukluklarını tanımlar ve ayırt eder. 2) • DSM -5 de tanımlanan kişilik bozukluklarının temel özelliklerini tanımlar: (paranoid, şizoid, şizotipal (küme A); antisosyal, sınırda, histrionik, narsisistik (küme B); ve kaçıngan, bağımlı, obsesif-kompulsif (küme C). 3) • Kişilik bozukluklarının ayıcı tanı kriterlerini kavrar. 4) . Çeşitli kuramlar eşliğinde kişilik bozuklukları semptomlarını tartışabilir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin Tanıtımı Ders kaynaklarının ve ders içeriğinin gözden geçirilmesi | Zorunlu Ders Kaynakları Millon, T.,Grossman, S., Million,C., Meagner, S., Ramnath, R.(2021) Modern Yaşamda Kişilik Bozuklukları.Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul Önerilen Ders Kaynakları Köroğlu, E., Bayraktar, S. (2010). Kişilik Bozuklukları. HYB Basım Yayın, Ankara Widiger, T. A. (Ed.) (2012). The Oxford handbook of personality disorders. New York, NY: Oxford University Press. O’Donohue, W., Fowler, K. A., & Lilienfeld, S. O. (2007). Personality disorders: Toward the DSM-5. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc. |
2) | Kişilik nedir? Kişilik Bozukluğu nedir? Kişilik bozukluklarının sınıflandırılması, Epidemiyoloji | Millon, T.,Grossman, S., Million,C., Meagner, S., Ramnath, R.(2021) Modern Yaşamda Kişilik Bozuklukları.Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul |
3) | Ayırıcı Tanı: Psikoz-nevroz ayrımından nevroz-sınırda-psikoz ayrımına | Millon, T.,Grossman, S., Million,C., Meagner, S., Ramnath, R.(2021) Modern Yaşamda Kişilik Bozuklukları.Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul |
4) | Paranoid kişilik bozukluğu-Psikodinamik Yaklaşım | Millon, T.,Grossman, S., Million,C., Meagner, S., Ramnath, R.(2021) Modern Yaşamda Kişilik Bozuklukları.Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul |
5) | Şizotipal kişilik bozukluğu -Psikodinamik Yaklaşım | Millon, T.,Grossman, S., Million,C., Meagner, S., Ramnath, R.(2021) Modern Yaşamda Kişilik Bozuklukları.Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul |
6) | Şizoid kişilik bozukluğu -Psikodinamik Yaklaşım | Millon, T.,Grossman, S., Million,C., Meagner, S., Ramnath, R.(2021) Modern Yaşamda Kişilik Bozuklukları.Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul |
7) | Antisosyal kişilik bozukluğu -Psikodinamik Yaklaşım | Millon, T.,Grossman, S., Million,C., Meagner, S., Ramnath, R.(2021) Modern Yaşamda Kişilik Bozuklukları.Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul |
8) | ARA SINAV | - |
9) | Sınırda kişilik bozukluğu -Psikodinamik Yaklaşım | Zorunlu Ders Kaynakları Millon, T.,Grossman, S., Million,C., Meagner, S., Ramnath, R.(2021) Modern Yaşamda Kişilik Bozuklukları.Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul Önerilen Ders Kaynakları Köroğlu, E., Bayraktar, S. (2010). Kişilik Bozuklukları. HYB Basım Yayın, Ankara Widiger, T. A. (Ed.) (2012). The Oxford handbook of personality disorders. New York, NY: Oxford University Press. O’Donohue, W., Fowler, K. A., & Lilienfeld, S. O. (2007). Personality disorders: Toward the DSM-5. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc. |
10) | Histrionik kişilik bozukluğu -Psikodinamik Yaklaşım | Zorunlu Ders Kaynakları Millon, T.,Grossman, S., Million,C., Meagner, S., Ramnath, R.(2021) Modern Yaşamda Kişilik Bozuklukları.Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul Önerilen Ders Kaynakları Köroğlu, E., Bayraktar, S. (2010). Kişilik Bozuklukları. HYB Basım Yayın, Ankara Widiger, T. A. (Ed.) (2012). The Oxford handbook of personality disorders. New York, NY: Oxford University Press. O’Donohue, W., Fowler, K. A., & Lilienfeld, S. O. (2007). Personality disorders: Toward the DSM-5. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc. |
11) | Narsisistik Kişilik bozukluğu -Psikodinamik Yaklaşım | Zorunlu Ders Kaynakları Millon, T.,Grossman, S., Million,C., Meagner, S., Ramnath, R.(2021) Modern Yaşamda Kişilik Bozuklukları.Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul Önerilen Ders Kaynakları Köroğlu, E., Bayraktar, S. (2010). Kişilik Bozuklukları. HYB Basım Yayın, Ankara Widiger, T. A. (Ed.) (2012). The Oxford handbook of personality disorders. New York, NY: Oxford University Press. O’Donohue, W., Fowler, K. A., & Lilienfeld, S. O. (2007). Personality disorders: Toward the DSM-5. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc. |
12) | Çekingen Kişilik bozukluğu -Psikodinamik Yaklaşım | Millon, T.,Grossman, S., Million,C., Meagner, S., Ramnath, R.(2021) Modern Yaşamda Kişilik Bozuklukları.Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul Köroğlu, E., Bayraktar, S. (2010). Kişilik Bozuklukları. HYB Basım Yayın, Ankara Widiger, T. A. (Ed.) (2012). The Oxford handbook of personality disorders. New York, NY: Oxford University Press. O’Donohue, W., Fowler, K. A., & Lilienfeld, S. O. (2007). Personality disorders: Toward the DSM-5. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc. |
13) | Bağımlı kişilik Bozukluğu-Psikodinamik Yaklaşım | Millon, T.,Grossman, S., Million,C., Meagner, S., Ramnath, R.(2021) Modern Yaşamda Kişilik Bozuklukları.Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul Köroğlu, E., Bayraktar, S. (2010). Kişilik Bozuklukları. HYB Basım Yayın, Ankara Widiger, T. A. (Ed.) (2012). The Oxford handbook of personality disorders. New York, NY: Oxford University Press. O’Donohue, W., Fowler, K. A., & Lilienfeld, S. O. (2007). Personality disorders: Toward the DSM-5. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc. |
14) | Obsesif-kompulsif kişilik bozukluğu-Psikodinamik Yaklaşım | Millon, T.,Grossman, S., Million,C., Meagner, S., Ramnath, R.(2021) Modern Yaşamda Kişilik Bozuklukları.Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul Köroğlu, E., Bayraktar, S. (2010). Kişilik Bozuklukları. HYB Basım Yayın, Ankara Widiger, T. A. (Ed.) (2012). The Oxford handbook of personality disorders. New York, NY: Oxford University Press. O’Donohue, W., Fowler, K. A., & Lilienfeld, S. O. (2007). Personality disorders: Toward the DSM-5. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc. |
15) | Final Sınav | - |
Ders Notları / Kitaplar: | Zorunlu Ders Kaynakları Millon, T.,Grossman, S., Million,C., Meagner, S., Ramnath, R.(2021) Modern Yaşamda Kişilik Bozuklukları.Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul Önerilen Ders Kaynakları Köroğlu, E., Bayraktar, S. (2010). Kişilik Bozuklukları. HYB Basım Yayın, Ankara Widiger, T. A. (Ed.) (2012). The Oxford handbook of personality disorders. New York, NY: Oxford University Press. O’Donohue, W., Fowler, K. A., & Lilienfeld, S. O. (2007). Personality disorders: Toward the DSM-5. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc. |
Diğer Kaynaklar: | Millon, T.,Grossman, S., Million,C., Meagner, S., Ramnath, R.(2021) Modern Yaşamda Kişilik Bozuklukları.Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul Köroğlu, E., Bayraktar, S. (2010). Kişilik Bozuklukları. HYB Basım Yayın, Ankara Widiger, T. A. (Ed.) (2012). The Oxford handbook of personality disorders. New York, NY: Oxford University Press. O’Donohue, W., Fowler, K. A., & Lilienfeld, S. O. (2007). Personality disorders: Toward the DSM-5. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||
1) Psikolojinin başlıca alt alanları ile ilgili teorik bilgiye sahiptir. | 2 | 2 | ||||||||||||
2) Psikoloji kavram ve teorilerini, psikolojinin çeşitli uygulama alanlarında kullanır | 3 | |||||||||||||
3) İnsanın bilişsel, duygusal ve davranışsal süreçlerini tanımlar ve açıklar. | 3 | |||||||||||||
4) Psikoloji alanındaki bulgu ve varsayımları bilimsel ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 1 | 2 | ||||||||||||
5) Psikolojik araştırma verilerini toplar, analiz eder ve sonuçları yorumlayarak bilimsel yazım kurallarına uygun şekilde raporlar. | ||||||||||||||
6) Psikolojik olguları ölçmek için gerekli ölçme ve değerlendirme araçlarını geliştirir ve uygular | 3 | |||||||||||||
7) Psikoloji ve psikolojiyle ilgili diğer bilim dallarındaki yenilik ve gelişmeleri izleme bilgi ve becerisine sahiptir. | 2 | 1 | ||||||||||||
8) Bireysel veya grup halinde verimli çalışmak için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir. | 3 | 2 | ||||||||||||
9) Ulusal ve uluslararası mesleki ortamlarda açık ve etkin iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir. | 3 | |||||||||||||
10) Psikoloji alanına yönelik mesleki ilkelere ve etik kurallara uygun davranır. | 2 | |||||||||||||
11) Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde yaş, cinsiyet, dil, ırk, din, sosyal sınıf gibi farklı kimlik gruplarına önyargısız ve eşit davranır. | 2 | |||||||||||||
12) Evrensel değerlere, insan ve hayvan haklarına saygılıdır. | 1 | 3 | ||||||||||||
13) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır. | 2 | 2 | ||||||||||||
14) Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır | 3 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Psikolojinin başlıca alt alanları ile ilgili teorik bilgiye sahiptir. | |
2) | Psikoloji kavram ve teorilerini, psikolojinin çeşitli uygulama alanlarında kullanır | |
3) | İnsanın bilişsel, duygusal ve davranışsal süreçlerini tanımlar ve açıklar. | |
4) | Psikoloji alanındaki bulgu ve varsayımları bilimsel ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |
5) | Psikolojik araştırma verilerini toplar, analiz eder ve sonuçları yorumlayarak bilimsel yazım kurallarına uygun şekilde raporlar. | |
6) | Psikolojik olguları ölçmek için gerekli ölçme ve değerlendirme araçlarını geliştirir ve uygular | |
7) | Psikoloji ve psikolojiyle ilgili diğer bilim dallarındaki yenilik ve gelişmeleri izleme bilgi ve becerisine sahiptir. | |
8) | Bireysel veya grup halinde verimli çalışmak için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir. | |
9) | Ulusal ve uluslararası mesleki ortamlarda açık ve etkin iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir. | |
10) | Psikoloji alanına yönelik mesleki ilkelere ve etik kurallara uygun davranır. | |
11) | Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde yaş, cinsiyet, dil, ırk, din, sosyal sınıf gibi farklı kimlik gruplarına önyargısız ve eşit davranır. | |
12) | Evrensel değerlere, insan ve hayvan haklarına saygılıdır. | |
13) | Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır. | |
14) | Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 12 | 60 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 |
Final | 1 | 50 |
Toplam İş Yükü | 130 |