Diş Hekimliği (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | DENT408 | ||||
Ders İsmi: | Ağız, Diş & Çene Cerrahisi | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | İngilizce | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. RİZA KEREM DEDEOĞLU | ||||
Dersi Veren(ler): | Doç. Dr. Emrah Dilaver Dr. Öğr. Ü. İpek Gültikeb Sarıkaya | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Genel diş hekimliği pratiğinde karşılaşılan yaygın OMFS durumlarının temel prensipleri, tanısı ve yönetimi, ameliyat öncesi değerlendirme, cerrahi teknikler, komplikasyonlar ve sevk kriterleri amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: | 1. Diş hekimliği pratiğinde OMFS kapsamını tanımlayın. 2. Basit ve cerrahi çekim için endikasyonları karşılaştırın. 3. Ameliyat sırasındaki komplikasyonları (kanama, kırık, tüberozite tutulumu, sinir yakınlığı) tanıyın ve yönetin. 4. Alt çene üçüncü molar çekimi için cerrahi teknikleri tanımlayın. 5. Acil sevk gerektiren şiddetli/karmaşık enfeksiyon belirtilerini (Ludwig anjinası, kavernöz sinüs trombozu) tanıyın. 6. Prosedürleri tanımlayın: alveoloplasti, tori çekimi, frenektomi, vestibüloplasti. 7- Yaygın odontojenik ve odontojenik olmayan kistleri sınıflandırın. 8- Yaygın iyi huylu çene tümörlerini (odontojenik keratokist, ameloblastoma, odontoma, santral dev hücreli granülom) tanıyın. 9- Yumuşak doku yaralanmalarını sınıflandırın ve yönetin: yırtıklar, aşınmalar, kopmalar. 10- Yaygın yüz kırıklarını (mandibula, zigoma, NOE, Le Fort) teşhis edin. 11- Yaygın TMJ bozukluklarının belirtileri/semptomları (miyofasyal ağrı, iç düzensizlik - sadece DDx, yönetim temelleri). |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Ameliyat öncesi hasta değerlendirmesini yapılması (tıbbi öykü, ASA sınıflandırması, risk sınıflandırması). 2) Diş çekimi ve kırık köklerin çıkartılması 3) Ameliyat sonrası komplikasyonların (kuru soket, enfeksiyon, kanama, trismus) teşhisi ve yönetimi. 4) Sinir yakınlığı ve zorluk açısından radyografik risk değerlendirmesinin (PAN, CBCT) yorumlanması. 5) İntraoral ve ekstraoral apselerde insizyon ve drenaj (I&D) tekniklerini uygulayın 6) Enükleasyon ve marsupiyalizasyon teknikleri arasındaki farkı belirtin. 7) Yaygın iyi huylu çene tümörlerini (odontojenik keratokist, ameloblastoma, odontoma, santral dev hücreli granülom) tanıyın. 8) Dentoalveolar kırıkların yönetimi (splintleme teknikleri). 9) Kırıklara ilişkin radyografik bulguları (PAN, BT taramaları) yorumlayın. 10) Yaygın tükürük bezi patolojilerinin (sialolithiasis, sialadenitis, mukosel, ranula) tanısı. 11) İmplant yerleştirmenin cerrahi aşamalarını (flep tasarımı, osteotomi, yerleştirme) ana hatlarıyla açıklayın. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | OMFC'ye giriş | |
2) | Exodontia I: Basit ve Cerrahi Çekimler | |
3) | Exodontia II: Komplikasyonların Yönetimi | |
4) | Gömülü Dişler (Odak: Mandibular Üçüncü Azı Dişleri) | |
5) | Maksillofasiyal Enfeksiyonlar | |
6) | Pre-protetik Cerrahi ve Alveolplasti | |
7) | ARA SINAV | |
8) | Çene yüz bölgesi kistleri | |
9) | İyi Huylu Tümörler ve Biyopsi Teknikleri | |
10) | Maksillofasiyal Travma I: Değerlendirme ve Yumuşak Doku | |
11) | Maksillofasiyal Travma II: Yüz Kemiği Kırıkları | |
12) | Tükürük Bezi Bozuklukları ve Çene Eklem Bozuklukları Giriş | |
13) | Dental İmplant Cerrahisinin Temelleri | |
14) | İnceleme, Sentez ve Komplike Vakalar / FINAL SINAV HAZIRLIĞI |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | 1.Contemporary Oral and Maxillofacial Surgery By Hupp, Ellis & Tucker (8th ed., Elsevier) 2.Peterson's Principles of Oral and Maxillofacial Surgery By Miloro, Ghali, Larsen, Waite (4th ed., PMPH USA) |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Diş hekimliği alanında temel ve güncel bilgilere sahiptir, bilimsel yayınları takip eder ve kanıta dayalı verileri mesleki pratiğine uygular. | |||||||||||||||
2) Diş hekimliği alanında teşhis ve tedaviye özgü cihaz, alet ve malzemeleri bilir ve etkili bir şekilde kullanır. | |||||||||||||||
3) Diş hekimliği alanında sahip olduğu bilgileri eleştirel yaklaşarak değerlendirir, sağlık alanındaki disiplinlerin bilgileri ile bütünleştirir, analiz ve sentez ederek kullanır. | |||||||||||||||
4) Diş hekimliği alanı ile ilgili proje üretir, diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilir, araştırma ekibinin bir üyesi olarak yer alır ve elde edilen sonuçları bilimsel düzeyde değerlendirir ve raporlar. | |||||||||||||||
5) Diş hekimliği mesleğine katkı sağlayacak bilgileri uygulamaları sırasında kullanır, öngörülemeyen durumlarda sorumluluk alır ve çözüm üretir. | |||||||||||||||
6) Diş hekimliği bilgilerini sosyal ve bilimsel ortamlarda yazılı, sözlü ve görsel olarak meslektaşları ile paylaşır, karşılaştırır ve bilgi alışverişinde bulunur. | |||||||||||||||
7) Hasta mahremiyeti de dahil olmak üzere sosyal, bilimsel ve etik değerler çerçevesinde hasta ve hasta yakınları ile iletişim halinde olup, hastanın tüm özelliklerini bilir ve hasta odaklı bir yaklaşımla en uygun tedaviyi önerir. | |||||||||||||||
8) Diş hekimliği uygulamalarının daha ileri düzeye ulaşması için teknolojik gelişmeleri takip eder, ulusal ve uluslararası çalışmalara katılır, kendi gözlem, tecrübe ve araştırmalarını paylaşır ve sunar. | |||||||||||||||
9) Diş hekimliği mesleği süresince yaşam boyu öğrenme ilkesini benimseyerek, güncel kanıta dayalı diş hekimliği bilgilerini takip eder ve mesleki uygulamaları sırasında kullanır. | |||||||||||||||
10) Diş Hekimliği pratiğinde istismar ve bağımlılık gibi durumlarda, toplumsal etik ve hukuk kurallarının gerektirdiği davranışları sergileyerek tedaviyi gerçekleştirir, ilgili verileri toplar ve kayıt altına alır. | |||||||||||||||
11) Diş hekimliği alanındaki temel ve güncel bilgileri ulusal değerler ve ülke gerçekleri çerçevesinde toplumun yararına olacak şekilde meslek uygulamaları sırasında kullanır. | |||||||||||||||
12) Doğal afetlerde ve acil durumlarda, diş hekimliği mesleğinin gerektirdiği koruyucu önlemleri alır; hasta ve toplum yararına olan mesleki uygulamaları gerçekleştirir. | |||||||||||||||
13) Diş hekimliği sağlık politikası ile ilgili fikir üretir, birey ve toplum sağlığını önceler, koruyucu ve tedavi edici hekimlik uygulamalarını bilimsel, etik ve kalite süreçleri çerçevesinde yürütür. | |||||||||||||||
14) Diş hekimliği mesleğinde sık karşılaşılan belirti ve bulguları ayırt eder, tedavi planı yapar ve gerektiğinde sevk eder, hastalıkları ve klinik durumları aciliyetine ve hasta önceliğine uygun olarak yönetir. | |||||||||||||||
15) Çalıştığı ekibin liderlik sorumluluğunu üstlenebilir, bilimsel kriterlere uygun şekilde yönetebilir, ekibin profesyonel gelişimini destekleyebilir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Diş hekimliği alanında temel ve güncel bilgilere sahiptir, bilimsel yayınları takip eder ve kanıta dayalı verileri mesleki pratiğine uygular. | 3 |
2) | Diş hekimliği alanında teşhis ve tedaviye özgü cihaz, alet ve malzemeleri bilir ve etkili bir şekilde kullanır. | 3 |
3) | Diş hekimliği alanında sahip olduğu bilgileri eleştirel yaklaşarak değerlendirir, sağlık alanındaki disiplinlerin bilgileri ile bütünleştirir, analiz ve sentez ederek kullanır. | 3 |
4) | Diş hekimliği alanı ile ilgili proje üretir, diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilir, araştırma ekibinin bir üyesi olarak yer alır ve elde edilen sonuçları bilimsel düzeyde değerlendirir ve raporlar. | 3 |
5) | Diş hekimliği mesleğine katkı sağlayacak bilgileri uygulamaları sırasında kullanır, öngörülemeyen durumlarda sorumluluk alır ve çözüm üretir. | 3 |
6) | Diş hekimliği bilgilerini sosyal ve bilimsel ortamlarda yazılı, sözlü ve görsel olarak meslektaşları ile paylaşır, karşılaştırır ve bilgi alışverişinde bulunur. | 3 |
7) | Hasta mahremiyeti de dahil olmak üzere sosyal, bilimsel ve etik değerler çerçevesinde hasta ve hasta yakınları ile iletişim halinde olup, hastanın tüm özelliklerini bilir ve hasta odaklı bir yaklaşımla en uygun tedaviyi önerir. | 3 |
8) | Diş hekimliği uygulamalarının daha ileri düzeye ulaşması için teknolojik gelişmeleri takip eder, ulusal ve uluslararası çalışmalara katılır, kendi gözlem, tecrübe ve araştırmalarını paylaşır ve sunar. | 3 |
9) | Diş hekimliği mesleği süresince yaşam boyu öğrenme ilkesini benimseyerek, güncel kanıta dayalı diş hekimliği bilgilerini takip eder ve mesleki uygulamaları sırasında kullanır. | 3 |
10) | Diş Hekimliği pratiğinde istismar ve bağımlılık gibi durumlarda, toplumsal etik ve hukuk kurallarının gerektirdiği davranışları sergileyerek tedaviyi gerçekleştirir, ilgili verileri toplar ve kayıt altına alır. | 3 |
11) | Diş hekimliği alanındaki temel ve güncel bilgileri ulusal değerler ve ülke gerçekleri çerçevesinde toplumun yararına olacak şekilde meslek uygulamaları sırasında kullanır. | 3 |
12) | Doğal afetlerde ve acil durumlarda, diş hekimliği mesleğinin gerektirdiği koruyucu önlemleri alır; hasta ve toplum yararına olan mesleki uygulamaları gerçekleştirir. | 3 |
13) | Diş hekimliği sağlık politikası ile ilgili fikir üretir, birey ve toplum sağlığını önceler, koruyucu ve tedavi edici hekimlik uygulamalarını bilimsel, etik ve kalite süreçleri çerçevesinde yürütür. | 3 |
14) | Diş hekimliği mesleğinde sık karşılaşılan belirti ve bulguları ayırt eder, tedavi planı yapar ve gerektiğinde sevk eder, hastalıkları ve klinik durumları aciliyetine ve hasta önceliğine uygun olarak yönetir. | 3 |
15) | Çalıştığı ekibin liderlik sorumluluğunu üstlenebilir, bilimsel kriterlere uygun şekilde yönetebilir, ekibin profesyonel gelişimini destekleyebilir. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 0 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 20 | 35 | 50 | 1470 | ||
Ara Sınavlar | 1 | 4 | 6 | 10 | 20 | ||
Final | 1 | 6 | 8 | 10 | 24 | ||
Toplam İş Yükü | 1514 |