Beslenme ve Diyetetik (YL) (Tezli) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | BES5016 | ||||
Ders İsmi: | Beslenme Antropolojisi | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. FUNDA ELMACIOĞLU | ||||
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. FUNDA ELMACIOĞLU |
||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Tarihsel gelişimde beslenme alışkanlıklarındaki farklılıkları ve beslenmenin antropolojik olarak değerlendirilmesini öğretmek |
Dersin İçeriği: | Beslenmeyi etkileyen antropolojik etmenler, İnsan diyetinin orijini ve temel özellikleri, Tarihsel süreçte beslenme alışkanlıklarında oluşan değişiklikler |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) İlk insanların diyetlerinin temel özellikleri konusunda bilgi sahibi olur 2) Tarih öncesi ve tarih sonrası dönemlerde sosyo-ekonomik faktörlerin etkisi ile beslenme alışkanlıklarında oluşan değişimler konusunda yorum yapar 3) Seçecekleri bir ülke ve beslenme alışkanlıklarının gelişim ve değişiminde onların inançlarının, sosyo-ekonomik yapılarının ve yaşadıkları çevrenin etkilerini değerlendirir 4) Tarihsel gelişim sürecinde beslenme için kullanılan araç-gereçleri öğrenir. 5) Bireyin diyetini oluştururken beslenme alışkanlıklarını göz önüne alır |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Beslenme Antropolojisine giriş | |
2) | Beslenme Antropolojisine kuramsal yaklaşım | |
3) | Tarihsel gelişim sürecinde beslenme için kullanılan araç-gereçler | |
4) | Tarih öncesi ve sonrası dönemler beslenme uygulamaları I | |
5) | Tarih öncesi ve sonrası dönemler beslenme uygulamaları II | |
6) | Farklı Dinlerde besinsel uygulamalar I | |
7) | Farklı Dinlerde besinsel uygulamalar II | |
8) | Ara sınav | |
9) | Besin desteklerinin tarihçesi | |
10) | Küreselleşmenin beslenme üzerine etkileri | |
11) | Günümüzde beslenme uygulamaları ve besin tabuları I | |
12) | Günümüzde beslenme uygulamaları ve besin tabuları II | |
13) | Küreselleşme ve beslenme alışkanlıklarındaki değişim I | |
14) | Küreselleşme ve beslenme alışkanlıklarındaki değişim II | |
14) | Küreselleşme ve beslenme alışkanlıklarındaki değişim II | |
15) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Kutluay Merdol T, Beslenme Antropolojisi, HatiboğlunYayınları, 2012. 2. Fumey G, Etcheverria O, Dünya Mutfakları Atlası, 2007. 3. Baysal, A, Kutluay-Merdol, T. Sasır. H. et al.: Türk Mutfağından örnekler, Kültür Bakanlığı, 1993 4. Kutluay Merdol,T, Tarihten Günümüze Toplumlar ve Beslenme Alışkanlıkları, Türk Halk Kültürü araştırma ve Tanıtım Vakf yayın, 1998 5. Belge, M., Tarih Boyunca Yemek kültürü, 2001 6. Tannahill, R.: Food in History, 1975, 7. Goodman, Al, Dufour, D., Pelto, G: Nutritional Anthropology, 1999 8. www.as.ua.edu (Nutritional Anthropology) |
Diğer Kaynaklar: | 1. Kutluay Merdol T, Beslenme Antropolojisi, HatiboğlunYayınları, 2012. 2. Fumey G, Etcheverria O, Dünya Mutfakları Atlası, 2007. 3. Baysal, A, Kutluay-Merdol, T. Sasır. H. et al.: Türk Mutfağından örnekler, Kültür Bakanlığı, 1993 4. Kutluay Merdol,T, Tarihten Günümüze Toplumlar ve Beslenme Alışkanlıkları, Türk Halk Kültürü araştırma ve Tanıtım Vakf yayın, 1998 5. Belge, M., Tarih Boyunca Yemek kültürü, 2001 6. Tannahill, R.: Food in History, 1975, 7. Goodman, Al, Dufour, D., Pelto, G: Nutritional Anthropology, 1999 8. www.as.ua.edu (Nutritional Anthropology) |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Uzmanlık alanıyla ilgili kanıta dayalı güncel bilgiler ve alanının gerektirdiği teknolojik araç gereçler konusunda bilgilidir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||
2) Uzmanlık alanıyla ilgili edindiği bilgileri kullanarak yeni bilgiler oluşturmak için gereken teknolojik donanımları kullanarak bilimsel araştırmalar yapar. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||
3) Uzmanlık düzeyinde bireysel veya disiplinler arası yaptığı bilimsel çalışmaların verilerini yorumlama, analiz etme ve raporlama bilgisine sahiptir. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||
4) Edindiği bilgilerin sentez ve analizini yapar, yorumlar, raporlar ve çözüm önerileri geliştirir. | ||||||||||
5) Bilimsel araştırmaların analizi için doğru istatistiksel yöntemleri kullanır. | ||||||||||
6) Uzmanlık alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız ya da ekip olarak gerçekleştirerek bilimsel makaleleri ulusal düzeyde yayınlar ve / veya sunar. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||
7) Alanıyla ilgili problemlerle karşılaştığında sorumluluk alır, topluma örnek olur, çözüm önerileri getirir, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||||||
8) Yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimseyerek kendini günceller, bilimsel makaleleri eleştirel bir yaklaşımla istatistiksel olarak kanıta dayalı uygulamalarla değerlendirir, yorumlar. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||
9) Alanıyla ilgili ulusal veya uluslararası düzeyde ekip çalışması gerçekleştirir, gerektiğinde alan dışındaki birey ya da gruplarla sözlü veya yazılı iletişime geçerek kalite süreçlerine uyarak, güncel bilimsel gelişmeleri tartışır, paylaşır. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||
10) Etik ilkeler doğrultusunda bilimsel bilgileri toplar, yorumlar, birey ve toplumu gözeterek, ulusal ve uluslararası beslenme plan ve politikalarına yön verecek çalışmalara katkıda bulunur, yürütür, yönetir, değerlendirir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Uzmanlık alanıyla ilgili kanıta dayalı güncel bilgiler ve alanının gerektirdiği teknolojik araç gereçler konusunda bilgilidir. | 3 |
2) | Uzmanlık alanıyla ilgili edindiği bilgileri kullanarak yeni bilgiler oluşturmak için gereken teknolojik donanımları kullanarak bilimsel araştırmalar yapar. | 3 |
3) | Uzmanlık düzeyinde bireysel veya disiplinler arası yaptığı bilimsel çalışmaların verilerini yorumlama, analiz etme ve raporlama bilgisine sahiptir. | 1 |
4) | Edindiği bilgilerin sentez ve analizini yapar, yorumlar, raporlar ve çözüm önerileri geliştirir. | |
5) | Bilimsel araştırmaların analizi için doğru istatistiksel yöntemleri kullanır. | |
6) | Uzmanlık alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız ya da ekip olarak gerçekleştirerek bilimsel makaleleri ulusal düzeyde yayınlar ve / veya sunar. | 1 |
7) | Alanıyla ilgili problemlerle karşılaştığında sorumluluk alır, topluma örnek olur, çözüm önerileri getirir, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
8) | Yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimseyerek kendini günceller, bilimsel makaleleri eleştirel bir yaklaşımla istatistiksel olarak kanıta dayalı uygulamalarla değerlendirir, yorumlar. | 1 |
9) | Alanıyla ilgili ulusal veya uluslararası düzeyde ekip çalışması gerçekleştirir, gerektiğinde alan dışındaki birey ya da gruplarla sözlü veya yazılı iletişime geçerek kalite süreçlerine uyarak, güncel bilimsel gelişmeleri tartışır, paylaşır. | 1 |
10) | Etik ilkeler doğrultusunda bilimsel bilgileri toplar, yorumlar, birey ve toplumu gözeterek, ulusal ve uluslararası beslenme plan ve politikalarına yön verecek çalışmalara katkıda bulunur, yürütür, yönetir, değerlendirir. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 39 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 146 |
Ara Sınavlar | 1 | 3 |
Final | 1 | 3 |
Toplam İş Yükü | 191 |