Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Sosyal Psikolojinin tanımı; kurucu babaları (K. Lewin, Festinger, M. Şerif) |
|
2) |
Bir araştırmada izlenecek yöntemler ve mümkün olan tetkik çeşitleri; bunların üstün ve zayıf yanları. Bağımlı ve bağımsız değişkenler. Nicel çalışmalar için kolaylıklar (gövde-yaprak gösterimi) |
|
3) |
Çiçek aşısının keşfine bir bakış: Sütçü kızların hastalıktan sâlim kalışları. İnek çiçeğinden giderek uygun aşı yapımı. |
|
4) |
Tuskegee adlı Amerikan kasabasında frenginin doğal seyrini tedavisiz takip maksadıyla; 2.Dünyü Harbi sonrasında etik ihlâlleriyle dolu bir çalışma ve alınacak ibretler. |
|
5) |
Benlik gelişimi ve ilgili bilimsel görüşler. Tavır (tutum) nedir? Nasıl değişir? (Yaygın kullanım bulmuş ikna tekniklerine bir bakış) |
|
6) |
Bilişsel uyumsuzluk, bireyde sebebiyet verdiği rahatsızlık ve çâre olarak ortaya çıkan ikilemi değerlendirme. Amerikan kampüslerinde “seçkin öğrenci kulüplerine” üye kabûl olunmak uğruna katlanılan ritüel eziyetlere, teferruatlı bir bakış. |
|
7) |
İletişim. Lisanın önemi. Sözsüz iletişim yol yordamları. |
|
8) |
Önceki kapsamda önemli hususların tekrarı |
|
9) |
Tehdit veya ödül ihtimalleri karşısında esnemeler; otoriteye itaat mevzuu ve Milgram’ın ünlü deneyi. |
|
10) |
Saldırganlık ve yardım davranışı. Seyirci etkisi üzerine bilinen bilgi yığınları; hazin misâller. |
|
11) |
“Temel Atıf Hatâsı” diye bilinen haller. Peşin hüküm (önyargı) ve zararları. Azınlık etkisi. Vaziyetin gücü-kudreti ve Zimbardo’nun Stanford deneyi. |
|
12) |
Kültür üzerine çeşitli tanımlar, izahatlar, örnekler. |
|
13) |
Toplumsallaşma sürecini açıklayan nazariyeler (kuramlar). Yeniden sosyalleşme, tersine sosyalleşme kavramları nedir? Bireyi biçimlendiren gayri-resmî ve resmî aktörler / unsurlar. |
|
14) |
Tıbbî meselelere sosyal psikolojinin bakışı: Sosyal sınıfa göre sağlık durumu. Bir toplumun sağlık ve gelişmişlik açısından nûfus yapılanmasına bakış. Kanada’da şişmanlık sorunun Birleşik Amerika ile kıyası örneği. Çevre etmenleri ile sağlık ilişkileri tablosu. |
|
15) |
Sapkın ve suçlu davranışlar. İlgili (New York menşeli 1970’lere ait) polisiye görseller. Cezalara dair tablolar. Grup dinamiği alt başlığı kapsamında grup düşüncesi, beyin fırtınası, grupsal kutuplaşma, uyma (conformism) temayülleri. Çatışma ve işbirliğine dair durumsallık: Şerif’in 1953 Oklahama Robbers Cave deneyi ve tartışması. |
|
16) |
Final ödevinin sisteme yüklenmesi |
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Delamater, John D. & Myers, Daniel J. (2011). Social Psyclology, seventh edition, Wadsworth publications.
Myers, David G. (2009). Psychology in Everyday Life, Worth Publishers, NY |
Diğer Kaynaklar: |
Delamater, John D. & Myers, Daniel J. (2011). Social Psyclology, seventh edition, Wadsworth publications.
Myers, David G. (2009). Psychology in Everyday Life, Worth Publishers, NY |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Tıbbın, tıbbi uygulamaların ve hekimlik mesleğinin
tarihsel gelişimini ve toplum için önemini bilir. |
2 |
2) |
İnsan vücudunun normal yapı ve fonksiyonunu molekül, hücre, doku, organ ve sistemler düzeyinde bilir. |
2 |
3) |
Hastalarından doğru ve etkin sosyal ve tıbbi öykü alabilir, kapsamlı fizik muayene yapabilir. |
2 |
4) |
Hastalıklarla ilgili laboratuvar işlemlerini bilir; birinci basamakta, gerekli materyali (kan, idrar, vb.) uygun yöntemlerle hastadan elde ederek tanı
ve takip için gerekli laboratuvar işlemlerini yapabilir ya da laboratuvar tetkik talebinde bulunabilir. |
2 |
5) |
Hastalıklar sırasında yapı ve fonksiyonlarda meydana gelen patolojik değişiklikleri fizyolojik olandan ayırabilir. Hastanın öyküsü, fizik muayene, laboratuvar ve görüntüleme bulgularını yorumlayabilir ve hastanın problemine yönelik ön-tanı ve tanıya varabilir. |
2 |
6) |
Birincil bakım ve acil hekimlik tedavi uygulamalarını, rehabilitasyon aşamalarını bilir, planlar ve uygulayabilir. |
2 |
7) |
Hasta kayıtlarını doğru ve etkin olarak tutabilir, hasta bilgileri ve kayıtlarının mahremiyetinin önemini bilir ve bu mahremiyeti korur. |
2 |
8) |
Klinik karar verme sürecini, kanıta dayalı tıp uygulamalarını ve güncel yaklaşımları bilir. |
2 |
9) |
Koruyucu sağlık önlemleri ile bireylerin hastalıklardan korunmasında ve sağlığın
geliştirilmesindeki temel prensipleri bilir, uygulayabilir ve risk altındaki birey ve/veya toplumu tanır, epidemi, pandemi gibi toplum sağlığı sorunlarında hekim sorumluluğunu üstlenir. |
2 |
10) |
Biyopsikososyal yaklaşımı bilir, hastalıkların nedenlerini, bireyi ve çevresi ile etkileşimini göz önüne alarak değerlendirir. |
2 |
11) |
Hasta ve yakınları, toplum ve meslektaşları ile sözlü ve/veya yazılı olarak etkin iletişim kurabilir. |
2 |
12) |
Araştırma yapma teknik, yöntem ve kurallarını bilir. Bilimi ve bilimsel yöntemi etik kurallar çerçevesinde kullanarak yeni mesleki bilgi ve uygulamaların oluşturulmasına, paylaşılmasına, uygulanmasına ve geliştirilmesine katkıda
bulunur. |
2 |
13) |
Sağlık verilerini toplayabilir, analiz edebilir, özetleyerek sunabilir, adli rapor düzenleyebilir. |
2 |
14) |
Hekimin eğitici, idareci ve araştırmacı olarak sağlık hizmet sunumundaki yerini bilir. Toplumun sağlık düzeyini yükseltme hedefiyle kurulmuş tüm disiplinler arası ekiplerde kendisinin ve birlikte çalıştığı ekip arkadaşlarının mesleki ve kişisel
gelişimleri ile ilgili sorumluluk alır. |
2 |
15) |
Çalışan sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularını bilir ve gerektiğinde sorumluluk alır. |
2 |
16) |
Sağlık politikalarını bilir ve uygulama alanındaki etkilerini değerlendirebilir. |
2 |
17) |
Tıp alanındaki bilgilerini yaşam boyu öğrenme sorumluluğu çerçevesinde güncel tutar. |
2 |
18) |
Mesleğini, etik yükümlülük ve hukuki sorumluluklarını bilerek, insani değerleri ön
planda tutarak ve ayrım gözetmeksizin özveri ile hekimlik yaşamı boyunca uygular. |
3 |