TIP069 Sağlık Yönetimi ve Mevzuatıİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar TıpÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Tıp

Önizleme

Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: TIP069
Ders İsmi: Sağlık Yönetimi ve Mevzuatı
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
2
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. NEZİH VAROL
Dersi Veren(ler): Nezih VAROL
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Sağlık yönetimi ve mevzuatı dersinin amacı; tıp hekimlerinin sağlık hizemt sunumunda görev alacağı sağlık kurumunun nasıl yönetildiğini öğrenmesi, klinik yönetiminde bilmesi gereken mevzuatları hizmet sunumunda doğru yorumlamaları, toplumun sağlığa erişiminde haklarını koruyacak tedbirleri alarak sağlığa olan güveni arttırmak ve sorumluluk bilincini geliştirmektir.
Dersin İçeriği: Sağlık yönetimi ve sağlık politikası için mevzuat oluşturma, uluslararası ve ulusal doktrinleri dikkate alarak hizmetin sunumunda prosedür yazabilme, buna uygun hizmet biçimini değerlendirme, yönetme, sağlık ve hasta haklarına sahip çıkabilmeyi kapsar.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) 1. Sağlık yönetiminin temel kavramlarını öğrenir ve ifade edebilir 2. Sağlık mevzuatını öğrenir ve uygular. 3. Hizmet sunumunda sorumluluk bilinci geliştirir 4. Etik kavramlar ışığında Sağlık ve Hasta Haklarını kavrar ve uygular. 5. Sağlık kurumlarında etik, hasta hakları, acil durum ve afet durumunun önemini bilir ve gerekli önlemleri alır. 6. Toplumun ve kişilerin haklarını korur. 7. Hizmetin en kısa sürede en yüksek yararda verilmesini sağlar
2) Sağlık yönetiminde ulusal ve uluslararası doktrinleri dikkate alarak sağlık hizmeti sunumu bilme, mevcut mevzuatları bilerek, hizmet biçimini değerlendirme, iç prosedür yazabilme, buna uygun, hizmeti yönetme, sağlık ve hasta haklarına sahip çıkabilmeyi kapsar.
3) Sağlık Yönetimi ve Mevzuatı dersinin amacı; Sağlık yöneticilerinin bilmesi gereken mevzuatları hizmet sunumunda doğru yorumlamaları, toplumun sağlığa erişiminde haklarını koruyacak tedbirleri alarak sağlığa olan güveni arttırmak ve sorumluluk bilincini geliştirmektir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders tanıtımı Ders sunumunda belirtilerek işlenecektir.
2) Sağlık Yönetimine Giriş Ders sunumunda belirtilerek işlenecektir.
3) Sağlık Yönetimde temel kavramlar Ders sunumunda belirtilerek işlenecektir.
4) Sağlık Politikaları Ders sunumunda belirtilerek işlenecektir.
5) Sağlık hizmetlerinde sorumluluk Ders sunumunda belirtilerek işlenecektir.
6) Sağlıkta etik ilkeler Ders sunumunda belirtilerek işlenecektir.
7) Sağlık Hakkı - Hasta Hakkı kavramları Ders sunumunda belirtilerek işlenecektir.
8) Uluslararası Sözleşmeler Ders sunumunda belirtilerek işlenecektir.
9) Ulusal Mevzuatlara genel bakış Ders sunumunda belirtilerek işlenecektir.
10) 1219 sayılı kanun Ders sunumunda belirtilerek işlenecektir.
11) 2547 sayılı Kanun ve yönetmelikleri Ders sunumunda belirtilerek işlenecektir.
12) Özel Hastaneler Kanunu ve Yönetmeliği Ders sunumunda belirtilerek işlenecektir.
13) Sağlık İnsan Gücü ve Hukuki düzenlemeleri Ders sunumunda belirtilerek işlenecektir.
14) 1593 sayılı Kanun Ders sunumunda belirtilerek işlenecektir.
15) Birinci Basamak , Ayaktan Teşhis Tedavi Mevzuatı Ders sunumunda belirtilerek işlenecektir.
16) Özel düzenlemeye tabi kurumlar ve mevzuatı Ders sunumunda belirtilerek işlenecektir.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Hayran, O. ve Sur, H. (ed). Sağlık Hizmetleri Yönetimi El Kitabı. Nobel Yayınevi. İstanbul, 1998.
Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Sağlıkta Kalite, Akreditasyon Ve Çalışan Hakları Dairesi Başkanlığı, https://shgmkalitedb.saglik.gov.tr/TR-12638/sks-rehberleri.html,
SAHUMER, Sağlık Hukuku Eğitimi, https://sahumer.net/sahumer-akademi/saglik-hukuku-egitimi/
T.C. Cumhurbaşkanlığı Mevzuat Bilgi Sistemi, https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.5258.pdf.-dair-yonerge.html,
Diğer Kaynaklar: Hayran, O. ve Sur, H. (ed). Sağlık Hizmetleri Yönetimi El Kitabı. Nobel Yayınevi. İstanbul, 1998.
Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Sağlıkta Kalite, Akreditasyon Ve Çalışan Hakları Dairesi Başkanlığı, https://shgmkalitedb.saglik.gov.tr/TR-12638/sks-rehberleri.html,
SAHUMER, Sağlık Hukuku Eğitimi, https://sahumer.net/sahumer-akademi/saglik-hukuku-egitimi/
T.C. Cumhurbaşkanlığı Mevzuat Bilgi Sistemi, https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.5258.pdf.-dair-yonerge.html,

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

Program Kazanımları
1) Tıbbın, tıbbi uygulamaların ve hekimlik mesleğinin tarihsel gelişimini ve toplum için önemini bilir.
2) İnsan vücudunun normal yapı ve fonksiyonunu molekül, hücre, doku, organ ve sistemler düzeyinde bilir.
3) Hastalarından doğru ve etkin sosyal ve tıbbi öykü alabilir, kapsamlı fizik muayene yapabilir.
4) Hastalıklarla ilgili laboratuvar işlemlerini bilir; birinci basamakta, gerekli materyali (kan, idrar, vb.) uygun yöntemlerle hastadan elde ederek tanı ve takip için gerekli laboratuvar işlemlerini yapabilir ya da laboratuvar tetkik talebinde bulunabilir.
5) Hastalıklar sırasında yapı ve fonksiyonlarda meydana gelen patolojik değişiklikleri fizyolojik olandan ayırabilir. Hastanın öyküsü, fizik muayene, laboratuvar ve görüntüleme bulgularını yorumlayabilir ve hastanın problemine yönelik ön-tanı ve tanıya varabilir.
6) Birincil bakım ve acil hekimlik tedavi uygulamalarını, rehabilitasyon aşamalarını bilir, planlar ve uygulayabilir.
7) Hasta kayıtlarını doğru ve etkin olarak tutabilir, hasta bilgileri ve kayıtlarının mahremiyetinin önemini bilir ve bu mahremiyeti korur.
8) Klinik karar verme sürecini, kanıta dayalı tıp uygulamalarını ve güncel yaklaşımları bilir.
9) Koruyucu sağlık önlemleri ile bireylerin hastalıklardan korunmasında ve sağlığın geliştirilmesindeki temel prensipleri bilir, uygulayabilir ve risk altındaki birey ve/veya toplumu tanır, epidemi, pandemi gibi toplum sağlığı sorunlarında hekim sorumluluğunu üstlenir.
10) Biyopsikososyal yaklaşımı bilir, hastalıkların nedenlerini, bireyi ve çevresi ile etkileşimini göz önüne alarak değerlendirir.
11) Hasta ve yakınları, toplum ve meslektaşları ile sözlü ve/veya yazılı olarak etkin iletişim kurabilir.
12) Araştırma yapma teknik, yöntem ve kurallarını bilir. Bilimi ve bilimsel yöntemi etik kurallar çerçevesinde kullanarak yeni mesleki bilgi ve uygulamaların oluşturulmasına, paylaşılmasına, uygulanmasına ve geliştirilmesine katkıda bulunur.
13) Sağlık verilerini toplayabilir, analiz edebilir, özetleyerek sunabilir, adli rapor düzenleyebilir.
14) Hekimin eğitici, idareci ve araştırmacı olarak sağlık hizmet sunumundaki yerini bilir. Toplumun sağlık düzeyini yükseltme hedefiyle kurulmuş tüm disiplinler arası ekiplerde kendisinin ve birlikte çalıştığı ekip arkadaşlarının mesleki ve kişisel gelişimleri ile ilgili sorumluluk alır.
15) Çalışan sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularını bilir ve gerektiğinde sorumluluk alır.
16) Sağlık politikalarını bilir ve uygulama alanındaki etkilerini değerlendirebilir.
17) Tıp alanındaki bilgilerini yaşam boyu öğrenme sorumluluğu çerçevesinde güncel tutar.
18) Mesleğini, etik yükümlülük ve hukuki sorumluluklarını bilerek, insani değerleri ön planda tutarak ve ayrım gözetmeksizin özveri ile hekimlik yaşamı boyunca uygular.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Tıbbın, tıbbi uygulamaların ve hekimlik mesleğinin tarihsel gelişimini ve toplum için önemini bilir.
2) İnsan vücudunun normal yapı ve fonksiyonunu molekül, hücre, doku, organ ve sistemler düzeyinde bilir.
3) Hastalarından doğru ve etkin sosyal ve tıbbi öykü alabilir, kapsamlı fizik muayene yapabilir.
4) Hastalıklarla ilgili laboratuvar işlemlerini bilir; birinci basamakta, gerekli materyali (kan, idrar, vb.) uygun yöntemlerle hastadan elde ederek tanı ve takip için gerekli laboratuvar işlemlerini yapabilir ya da laboratuvar tetkik talebinde bulunabilir.
5) Hastalıklar sırasında yapı ve fonksiyonlarda meydana gelen patolojik değişiklikleri fizyolojik olandan ayırabilir. Hastanın öyküsü, fizik muayene, laboratuvar ve görüntüleme bulgularını yorumlayabilir ve hastanın problemine yönelik ön-tanı ve tanıya varabilir.
6) Birincil bakım ve acil hekimlik tedavi uygulamalarını, rehabilitasyon aşamalarını bilir, planlar ve uygulayabilir.
7) Hasta kayıtlarını doğru ve etkin olarak tutabilir, hasta bilgileri ve kayıtlarının mahremiyetinin önemini bilir ve bu mahremiyeti korur.
8) Klinik karar verme sürecini, kanıta dayalı tıp uygulamalarını ve güncel yaklaşımları bilir.
9) Koruyucu sağlık önlemleri ile bireylerin hastalıklardan korunmasında ve sağlığın geliştirilmesindeki temel prensipleri bilir, uygulayabilir ve risk altındaki birey ve/veya toplumu tanır, epidemi, pandemi gibi toplum sağlığı sorunlarında hekim sorumluluğunu üstlenir.
10) Biyopsikososyal yaklaşımı bilir, hastalıkların nedenlerini, bireyi ve çevresi ile etkileşimini göz önüne alarak değerlendirir.
11) Hasta ve yakınları, toplum ve meslektaşları ile sözlü ve/veya yazılı olarak etkin iletişim kurabilir.
12) Araştırma yapma teknik, yöntem ve kurallarını bilir. Bilimi ve bilimsel yöntemi etik kurallar çerçevesinde kullanarak yeni mesleki bilgi ve uygulamaların oluşturulmasına, paylaşılmasına, uygulanmasına ve geliştirilmesine katkıda bulunur.
13) Sağlık verilerini toplayabilir, analiz edebilir, özetleyerek sunabilir, adli rapor düzenleyebilir.
14) Hekimin eğitici, idareci ve araştırmacı olarak sağlık hizmet sunumundaki yerini bilir. Toplumun sağlık düzeyini yükseltme hedefiyle kurulmuş tüm disiplinler arası ekiplerde kendisinin ve birlikte çalıştığı ekip arkadaşlarının mesleki ve kişisel gelişimleri ile ilgili sorumluluk alır.
15) Çalışan sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularını bilir ve gerektiğinde sorumluluk alır.
16) Sağlık politikalarını bilir ve uygulama alanındaki etkilerini değerlendirebilir.
17) Tıp alanındaki bilgilerini yaşam boyu öğrenme sorumluluğu çerçevesinde güncel tutar.
18) Mesleğini, etik yükümlülük ve hukuki sorumluluklarını bilerek, insani değerleri ön planda tutarak ve ayrım gözetmeksizin özveri ile hekimlik yaşamı boyunca uygular.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 60
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 15 2 30
Ara Sınavlar 1 7 7
Final 1 14 14
Toplam İş Yükü 51