Dersin Amacı: |
Bu dersin amacı, Türk demokrasi tarihindeki önemli süreçleri derinlemesine incelemektir. Özellikle, modern politik sistemin temellerinin atıldığı dönemden itibaren kabul edilen anayasalar ile bu süreçte kurulan siyasi partilerin rolü kapsamlı bir şekilde ele alınmaktadır. Ayrıca, devlet yapısında ve toplumda meydana gelen demokratik ve antidemokratik değişimler, sadece politik açıdan değil, aynı zamanda sosyal, ekonomik ve kültürel boyutlarıyla da değerlendirilmektedir. Bu analizler, Türkiye'nin siyasal tarihindeki kırılma noktalarını ve bu süreçlerin toplum üzerindeki etkilerini geniş bir perspektiften incelemeyi hedeflemektedir. |
Dersin İçeriği: |
Bu derste, Türk demokrasisinin tarihsel gelişim aşamaları detaylı bir şekilde ele alınmaktadır. Osmanlı İmparatorluğu'nun son dönemindeki gelişmelerden başlanarak, sırasıyla Birinci ve İkinci Meşrutiyet dönemleri kapsamlı bir şekilde incelenir. Ardından, Mütareke ve Milli Mücadele dönemleri ile Cumhuriyetin ilanı ve Tek Parti dönemi analiz edilir. Dersin devamında, Türkiye'nin çok partili yaşama geçiş süreci, gerçekleşen askeri darbeler, yeni anayasaların kabulü ve bu dönemlerde yapılan seçimler ile kurulan siyasi partiler de detaylı olarak değerlendirilir. Bu süreçlerin ışığında, Türk demokrasisinin tarihsel kökenleri ve günümüzde karşı karşıya kaldığı sorunlar, hem teorik hem de pratik boyutlarıyla tartışılmaktadır. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Giriş: Türk Demokrasi Tarihine Genel Bakış |
|
2) |
2. Hafta I. Meşrutiyet ve 1876 Kanuni Esasi |
|
3) |
II. Meşrutiyet ve 1909 Anayasa değişiklikleri |
|
4) |
İttihat ve Terakki Cemiyeti/Partisi |
|
5) |
Mütareke Dönemi ve Milli Mücadele |
|
6) |
Cumhuriyetin İlanı ve Tek Parti Dönemi |
|
7) |
1924 Anayasası ve Demokrasi
|
|
8) |
Vize Sınavı |
|
9) |
Çok Partili Hayata Geçiş
|
|
10) |
1960 Darbesi ve Öncesinde Yaşan Süreç
|
|
11) |
1961 Anayasası: 1961-1965-1969 Seçimleri |
|
12) |
1971 Muhtırası: 1973 ve 1977 Seçimleri |
|
13) |
12 Eylül 1980 Askeri Darbesi, Demokratikleşme sürecinin dönüşümü |
|
14) |
1982 Sonrası demokratikleşme sürecinde değişim ve dönüşümler |
|
15) |
Final Sınavı |
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Karpat, Kemal H. (2021). Türk Demokrasi Tarihi: Sosyal, Ekonomik, Kültürel Temeller. İstanbul: Timaş Yayınları. |
Diğer Kaynaklar: |
Uzun, H. (2005). Türk demokrasi tarihinde I. meşrutiyet dönemi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 145-162.
Peker, K., Yörükoğlu, F., & Eryiğit, B. H. (2014). Türk demokrasisinin inşasında bürokrasinin rolü. Yönetim Bilimleri Dergisi, 12(23), 165-188.
Gökçen, S. (2020). İki darbe arası Türk demokrasisi (1961- 1980). Atatürk Yolu Dergisi, (67), 241-264 |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Optisyenlikte kullanılan temel terimleri, optisyenliğin tarihini, gelişimini ve
optisyenlik meslek mevzuatını bilir. |
|
2) |
Mesleği ile ilgili çevresel, toplumsal ,etik problemleri bilir ve bunlarla ilgili sorumlulukları üstlenir. |
|
3) |
Mesleği ile ilgili sağlık ve emniyet tedbirlerini gözetir. |
|
4) |
Toplam kalite felsefesini benimser ve ilgili kurumsal süreçlere destek verir. |
|
5) |
Optisyenlik mesleğinde gerekli olan temel matematik ve fizik bilgisine sahip olur. |
|
6) |
Bilişim teknolojilerini öğrenir, temel bilgisayar programlarını ve mesleki yazılım programlarını kullanır. |
|
7) |
Göz anatomisini ve görme optiğini bilir, göz hastalıkları hakkında bilgi sahibi olur. |
|
8) |
Refraksiyon kusurlarını öğrenir, bu kusurların düzeltilmesinde kullanılan optik gereçleri bilir ve optik camların diyoptrilerini fokometre aracılığıyla ölçer, merceğin türünü belirler . |
|
9) |
Optisyenlikte tanımlanan malzemelerin özelliklerini bilir ve optik aletleri tanır. |
|
10) |
Görme bozukluklarını gidermek veya hafifletmek için göz hekimi tarafından hazırlanmış reçeteleri okur, optik gereçleri tedarik eder, hastaya en uygun olan cam ve çerçeveyi seçer ve en uygun biçimde gözlük montaj işlemlerini gerçekleştirir. |
|
11) |
Optisyenlik laboratuvarında ya da müessesesinde optik malzemeler ile ilgili herhangi bir sorun çıktığında sorunu anlar ve giderir. |
|
12) |
Osmanlı ve Cumhuriyet Dönemine ait tarih bilicini edinir. |
|
13) |
Türkçe dil yapısını öğrenir ve iletişim kurmasını sağlayacak temel düzeyde İngilizce bilgisini edinir. |
|
14) |
Müessesesinde gerekli olan mali planlamaları yapar ve genel muhasebe bilgisine sahip olur. |
|
15) |
Araştırmacı, değişikliklere açık, yaratıcı, program çözme becerilerine ve çözüm önerilerini paylaşma becerilerine sahiptir. |
|