| Ders Kodu: | UNI213 | ||||
| Ders İsmi: | Türk Demokrasi Tarihi | ||||
| Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
| Ders Kredileri: |
|
||||
| Öğretim Dili: | Turkish | ||||
| Ders Koşulu: | |||||
| Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
| Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
| Dersin Seviyesi: |
|
||||
| Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
| Dersin Koordinatörü: | Araştırma Görevlisi Doktor AHMET GEDİK | ||||
| Dersi Veren(ler): | Ahmet Gedik | ||||
| Dersin Yardımcıları: |
| Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, Türk demokrasi tarihindeki önemli süreçleri derinlemesine incelemektir. Özellikle, modern politik sistemin temellerinin atıldığı dönemden itibaren kabul edilen anayasalar ile bu süreçte kurulan siyasi partilerin rolü kapsamlı bir şekilde ele alınmaktadır. Ayrıca, devlet yapısında ve toplumda meydana gelen demokratik ve antidemokratik değişimler, sadece politik açıdan değil, aynı zamanda sosyal, ekonomik ve kültürel boyutlarıyla da değerlendirilmektedir. Bu analizler, Türkiye'nin siyasal tarihindeki kırılma noktalarını ve bu süreçlerin toplum üzerindeki etkilerini geniş bir perspektiften incelemeyi hedeflemektedir. |
| Dersin İçeriği: | Bu derste, Türk demokrasisinin tarihsel gelişim aşamaları detaylı bir şekilde ele alınmaktadır. Osmanlı İmparatorluğu'nun son dönemindeki gelişmelerden başlanarak, sırasıyla Birinci ve İkinci Meşrutiyet dönemleri kapsamlı bir şekilde incelenir. Ardından, Mütareke ve Milli Mücadele dönemleri ile Cumhuriyetin ilanı ve Tek Parti dönemi analiz edilir. Dersin devamında, Türkiye'nin çok partili yaşama geçiş süreci, gerçekleşen askeri darbeler, yeni anayasaların kabulü ve bu dönemlerde yapılan seçimler ile kurulan siyasi partiler de detaylı olarak değerlendirilir. Bu süreçlerin ışığında, Türk demokrasisinin tarihsel kökenleri ve günümüzde karşı karşıya kaldığı sorunlar, hem teorik hem de pratik boyutlarıyla tartışılmaktadır. |
|
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Türk anayasa tarihi hakkında bilgi sahibi olur ve anayasaların tarihsel gelişim sürecini öğrenir. 2) Kabul edilen anayasaların hangi demokrasi modeline zemin oluşturduğunu kavrar ve bu modelleri analiz eder. 3) Türk demokrasi tarihini objektif ölçütler çerçevesinde değerlendirme ve eleştirel bir bakışla inceleme becerisi kazanır. 4) Osmanlı Devleti ve Türkiye Cumhuriyeti anayasalarını karşılaştırmalı olarak analiz eder ve bu iki dönemin anayasal sistemlerini değerlendirir. |
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
| 1) | Giriş: Türk Demokrasi Tarihine Genel Bakış | |
| 2) | 2. Hafta I. Meşrutiyet ve 1876 Kanuni Esasi | |
| 3) | II. Meşrutiyet ve 1909 Anayasa değişiklikleri | |
| 4) | İttihat ve Terakki Cemiyeti/Partisi | |
| 5) | Mütareke Dönemi ve Milli Mücadele | |
| 6) | Cumhuriyetin İlanı ve Tek Parti Dönemi | |
| 7) | 1924 Anayasası ve Demokrasi | |
| 8) | Vize Sınavı | |
| 9) | Çok Partili Hayata Geçiş | |
| 10) | 1960 Darbesi ve Öncesinde Yaşan Süreç | |
| 11) | 1961 Anayasası: 1961-1965-1969 Seçimleri | |
| 12) | 1971 Muhtırası: 1973 ve 1977 Seçimleri | |
| 13) | 12 Eylül 1980 Askeri Darbesi, Demokratikleşme sürecinin dönüşümü | |
| 14) | 1982 Sonrası demokratikleşme sürecinde değişim ve dönüşümler | |
| 15) | Final Sınavı |
| Ders Notları / Kitaplar: | Karpat, Kemal H. (2021). Türk Demokrasi Tarihi: Sosyal, Ekonomik, Kültürel Temeller. İstanbul: Timaş Yayınları. |
| Diğer Kaynaklar: | Uzun, H. (2005). Türk demokrasi tarihinde I. meşrutiyet dönemi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 145-162. Peker, K., Yörükoğlu, F., & Eryiğit, B. H. (2014). Türk demokrasisinin inşasında bürokrasinin rolü. Yönetim Bilimleri Dergisi, 12(23), 165-188. Gökçen, S. (2020). İki darbe arası Türk demokrasisi (1961- 1980). Atatürk Yolu Dergisi, (67), 241-264 |
| Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
|---|---|---|---|---|
| Program Kazanımları |
| Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
| Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı |
| Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
| Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
| Final | 1 | % 60 |
| Toplam | % 100 | |
| YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
| YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
| Toplam | % 100 | |
| Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
| Ders Saati | 15 | 45 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 30 |
| Ara Sınavlar | 4 | 16 |
| Final | 4 | 26 |
| Toplam İş Yükü | 117 | |