MED404 General Surgery and Emergency Internship Blockİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar Tıp (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Tıp (İngilizce)

Önizleme

Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MED404
Ders İsmi: Genel Cerrahi ve Acil Staj Bloğu
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
15
Öğretim Dili: İngilizce
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. HİKMET KOÇAK
Dersi Veren(ler): Genel Cerrahi: Prof. Dr. Levhi Akın, Prof. Dr. Emre Merdan Fayda, Prof. Dr. Ayhan Dinçkan, Prof. Dr. M.Mahir Özmen, Prof. Dr. Aziz Sümer, Prof. Dr. Mehmet Eser, Doç. Dr. Mehmet Tokaç, Doç. Dr. Ömer Vefik Özozan, Dr. Öğr. Üyesi Çağhan Pekşen Acil: Dr. Öğr.Üyesi Tufan Akın GİRAY, Dr. Öğr. Üyesi Ali Sağlık, Dr.Öğr.Üyesi Ayşegül Akçebe
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Önemli, sık görülen ve acil müdahale gerektirebilecek temel cerrahi hastalıkların belirti ve bulguları ile sağlık kuruluşuna başvuran hastanın anamnezinin alınması, muayenesinin yapılması, tanısının konması, ayırıcı tanısının yapılması, tedavisinin yönetilmesi ve yönlendirilmesi konusunda bilgi ve beceri edinilmesini sağlamaktır.
Dersin İçeriği: Cerrahinin genel prensipleri, hastaya genel yaklaşım, anamnez alma ve muayene, tanı yöntemleri, cerrahi hastalıklar ve tedavileri, şok, sıvı-elektrolit ve asit-baz dengesi, cerrahi nütrisyon, hemostaz ve kan transfüzyonları, yara enfeksiyonları ve bakımı, sepsis, karın travmaları, yanıklar, transfüzyon, Sistemlere ait cerrahi hastalıklar ve tümörler ile bunların tedavileri Acil serviste sık görülen hastalıkların temel bilgileri, yönetimleri ve birinci basamak düzeyinde tedavileri

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Genel cerrahi kliniğine başvuran hastanın anamnezini almayı öğrenir ve cerrahi öykü alma becerisi kazanır.
2) Fizik muayene ile normal bulguları ve cerrahi hastalık bulgularını saptayabilir, ayırt edebilir.
3) Temel girişim becerilerini uygulayabilir.
4) Cerrahi olgularda laboratuvar ve/veya radyolojik verileri değerlendirmeyi öğrenir.
5) Hastalığın/klinik durumun yönetimini anlayabilir; hastalığın /klinik durumun sınıflamasını/evrelemesini değerlendirebilir.
6) Cerrahi organların anatomi ve fizyolojisini açıklar.
7) Karın ağrısı ile başvuran hastaya yaklaşımı, sevk ve idare etmeyi öğrenir.
8) Travmalı hastaya yaklaşımı öğrenir.
9) Ameliyat öncesi ve sonrası hastaların takibi konusunda bilgi sahibi olur.
10) Yara bakımı ve tedavisini öğrenir, normal ve komplikasyonlu yaralarda dikiş atma becerisini geliştirir. Basit ve temel cerrahi girişimleri öğrenir.
11) Gastrointestinal kanama bulgularını, kanamanın acil tedavisini ve yönetimini bilir.
12) Hasta yönetiminde etik değerleri öğrenir.
13) Komplike hastalara tanı koymada multidisipliner yaklaşımı öğrenir.
14) Acil ve ilk yardım konusunda hekimlik uygulamalarını öğrenir.
15) Acil serviste amaca yönelik anamnez ve fizik muayene konusunda bilgi, beceri davranış özelliklerini kazanır.
16) Genel ve soruna yönelik fizik muayene yapabilir.
17) Sık yapılan laboratuvar istemlerinde hız ve bedel-etkinlik konusunda bilgi ve beceri kazanma ve sonuçları uygun şekilde yorumlayabilir.
18) Normal ve patolojik EKG bulgularını ayırt edebilir.
19) Hava yolu açıklığını sağlayabilir.
20) Temel yaşam desteği – ilk yardım ve ileri kardiyak yaşam desteği uygulamaları konusunda gerekli bilgi ve becerileri kazanır.
21) Zehirlenmeler ve hayvan ısırık ve sokmalarında tanı ve tedavi yapabilir.
22) Glaskow koma skalasına göre hastanın değerlendirilmesini yapabilir.
23) Rasyonel farmakoterapinin temel ilkelerini planlar, uygular ve gözlemler.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) GENEL CERRAHİ: Teorik Dersler Cerrahide Anamnez ve Fizik Muayene Cerrahide Anamnez ve Fizik Muayene Cerrahi Asepsi, Antisepsi ve Dezenfeksiyon Sıvı ve Elektrolit Dengesi Anorektal Bölgenin Cerrahi Hastalıkları Cerrahi Aletlerin Tanıtımı Kateter-Dren Çeşitleri Apseler ve Apse Drenajı Abdominal ve Diğer Cerrahi Kesiler Ateşli Silah - Delici Kesici Alet Yaralanmaları Yanıklar Uygulamalı Eğitim: Cerrahi muayene (Simüle Hasta) Sütür malzemeleri ve sütur teknikleri Poliklinik/Servis çalışması Ön hazırlık-ders materyali bulunmamaktadır.
2) GENEL CERRAHİ: Teorik Dersler Cerrahi Dalak Hastalıkları Sürrenal Hastalıkları İnce Barsak Hastalıkları ve Cerrahisi Laparoskopik ve Robotik Cerrahi Karaciğer Sirozu, Asit ve Portal Hipertansiyon Kist Hidatik Uygulamalı Eğitim: Poliklinik/Servis çalışması Ön hazırlık-ders materyali bulunmamaktadır.
3) GENEL CERRAHİ: Teorik Dersler İntestinal Obstrüksiyon Gastrointestinal Sistem Kanamaları Yara Pansumanı, Debritman, Pansuman Malzemeleri Organ Nakli Etiği -Tx Cerrahisi Vasküler Cerrahi Girişimler Birinci Basamak Sağlık Hizmetleri Perspektifinden Organ Nakli Cerrahi Enfeksiyonlar, Yara Yeri Enfeksiyonu Acil Kolorektal Hastalıklar ve Tümörleri Pankreatitler Pankreas Tümörleri Uygulamalı Eğitim: Poliklinik/Servis çalışması Ön hazırlık-ders materyali bulunmamaktadır.
4) GENEL CERRAHİ: Teorik Dersler Özefagus Hastalıkları ve Tümörleri Mide Hastalıkları ve Tümörleri Cerrahi Açıdan Peptik Ülser Guatr ve Tiroid Nodüllerine Yaklaşım Tiroid Kanserleri Hipertirodi Tromboembolizm ve Profilaksisi Kan ve Kan Ürünleri Transfüzyonu Mezenter Vasküler Hastalıklar Cerrahi Hastalarda Beslenme Cerrahi Anatomi Karın Duvarı Fıtıkları Uygulamalı Eğitim: Poliklinik/Servis çalışması Ön hazırlık-ders materyali bulunmamaktadır.
5) GENEL CERRAHİ: Teorik Dersler Benign Meme Hastalıkları Memenin Malign Hastalıkları Paratiroid Hastalıkları Tıkanma Sarılığı SİRS, Sepsis, Çoklu Organ Yetmezliği Akut Karın Peritonit ve İntraabdominal Apseler Karın Travması / İntraabdominal Organ Yaralanmaları Akut Apandisit ve Apendiks Hastalıkları Şok ve Parenteral Sıvılar Postoperatif Komplikasyonlar Hiatus Hernisi Metabolik Cerrahi Düz Grafi Okuma (Abdomen, Toraks) Safra Kesesi ve Safra Yolu Hastalıkları Kolorektal Polip ve Kanserler Benign Kolorektal Hastalıklar Uygulamalı Eğitim: Poliklinik/Servis çalışması Ön hazırlık-ders materyali bulunmamaktadır.
6) GENEL CERRAHİ: Uygulamalı Eğitim: Poliklinik/Servis çalışması Sözlü Sınav Ön hazırlık-ders materyali bulunmamaktadır.
7) ACİL TIP: Teorik Dersler Acil Tıp Nedir? Acil Olguya Yaklaşım ve Triyaj Baş Ağrılı Hastaya Yaklaşım Bilinç Bozukluğu Olan Hastaya Yaklaşım Allerji ve Anaflaksi Zehirlenmeler Temel Yaşam Desteği Defibrilatör kullanımı Nefes Darlığı Olan Hasta Yönetimi Kan Gazı Değerlendirme Uygulamalı Eğitim: Temel Yaşam Desteği Temel Yaşam Desteği Defibrilatör kullanımı Ön hazırlık-ders materyali bulunmamaktadır.
8) ACİL TIP: Teorik Dersler İleri Kardiyak Yaşam Desteği İleri Hava Yolu Teknikleri Ortopedik Aciller Hasta Taşıma Teknikleri Göğüs Ağrılı Hastaya Yaklaşım Elektrokardiyografi-Aritmiler-Disritmiler Karın Ağrılı Hastaya Yaklaşım Multitravma Hasta Yönetimi Uygulamalı Eğitim: İleri Kardiyak Yaşam Desteği İleri Kardiyak Yaşam Desteği Ortopedik aciller ve Taşıma Yöntemleri-I Ortopedik aciller ve Taşıma Yöntemleri-II Ön hazırlık-ders materyali bulunmamaktadır.
9) ACİL TIP: Uygulamalı Eğitim: İleri Hava Yolu Yöntemleri-I İleri Hava Yolu Yöntemleri-II İleri Hava Yolu Yöntemleri-III Teorik ve Sözlü Sınav Ön hazırlık-ders materyali bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Dersin kaynak kitabı bulunmamaktadır. / The course does not have a mandatory resource.
Diğer Kaynaklar: Dersin konuları ile ilgili güncel makaleler ve ders slaytları./Articles mentioned in the course related with topics and lecture slides.

Temel Kaynaklar/Basic Sources:
1-Genel Cerrahi, Tamer Akça, GK Çakmak, AU Ural
2-Schwartz Cerrahinin İlkeleri, F. Charles Brunicardi, Çeviri: M. Mahir Özmen
3-Temel Cerrahi El Kitabı, İskender Sayek
4-Schwartz's Principles of Surgery. Editor-in-chief: F. Charles Brunicardi, Associate editors: Dana K. Andersen, Timothy R. Billiar, David L. Dunn, John G. Hunter, Jeffrey B. Matthews, Raphael E. Pollock. New York: McGraw-Hill Education, 11th edition, 2019.
5-Sabiston Textbook of Surgery: The Biological Basis of Modern Surgical Practice. [Edited by] Courtney M. Townsend, Jr, R. Daniel Beauchamp, B. Mark Evers, Kenneth L. Mattox. Philadelphia, PA: Elsevier/Saunders, 20th edition, 2017.
6-Rosen’s Emegency Medicine:Concepts And Clinical Practice, Ninth Edition, Philadelphia,PA:Elsevier,2018.
7- Tintinalli’s Emergency Medicie: a Comprehensive Study Guid, Seventh Edition, 2013.
8- Cander Acil Tıp Temel Başvuru Kitabı, First Edition, 2016.
9- First Aid For The Emergency Medicine Boarda, Second Edition, 2012.
10- ATLS (Advanced Trauma Life Support), The American College of Surgeons, Tenth Edition,2018. 11- AHA(American Heart Association) CPR and ECC Guidelines,2020.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

Program Kazanımları
1) Tıbbın, tıbbi uygulamaların ve hekimlik mesleğinin tarihsel gelişimini ve toplum için önemini bilir.
2) İnsan vücudunun normal yapı ve fonksiyonunu molekül, hücre, doku, organ ve sistemler düzeyinde bilir.
3) Hastalarından doğru ve etkin sosyal ve tıbbi öykü alabilir, kapsamlı fizik muayene yapabilir.
4) Hastalıklarla ilgili laboratuvar işlemlerini bilir; birinci basamakta, gerekli materyali (kan, idrar, vb.) uygun yöntemlerle hastadan elde ederek tanı ve takip için gerekli laboratuvar işlemlerini yapabilir ya da laboratuvar tetkik talebinde bulunabilir.
5) Hastalıklar sırasında yapı ve fonksiyonlarda meydana gelen patolojik değişiklikleri fizyolojik olandan ayırabilir. Hastanın öyküsü, fizik muayene, laboratuvar ve görüntüleme bulgularını yorumlayabilir ve hastanın problemine yönelik ön-tanı ve tanıya varabilir.
6) Birincil bakım ve acil hekimlik tedavi uygulamalarını, rehabilitasyon aşamalarını bilir, planlar ve uygulayabilir.
7) Hasta kayıtlarını doğru ve etkin olarak tutabilir, hasta bilgileri ve kayıtlarının mahremiyetinin önemini bilir ve bu mahremiyeti korur.
8) Klinik karar verme sürecini, kanıta dayalı tıp uygulamalarını ve güncel yaklaşımları bilir.
9) Koruyucu sağlık önlemleri ile bireylerin hastalıklardan korunmasında ve sağlığın geliştirilmesindeki temel prensipleri bilir, uygulayabilir ve risk altındaki birey ve/veya toplumu tanır, epidemi, pandemi gibi toplum sağlığı sorunlarında hekim sorumluluğunu üstlenir.
10) Biyopsikososyal yaklaşımı bilir, hastalıkların nedenlerini, bireyi ve çevresi ile etkileşimini göz önüne alarak değerlendirir.
11) Hasta ve yakınları, toplum ve meslektaşları ile sözlü ve/veya yazılı olarak etkin iletişim kurabilir.
12) Araştırma yapma teknik, yöntem ve kurallarını bilir. Bilimi ve bilimsel yöntemi etik kurallar çerçevesinde kullanarak yeni mesleki bilgi ve uygulamaların oluşturulmasına, paylaşılmasına, uygulanmasına ve geliştirilmesine katkıda bulunur.
13) Sağlık verilerini toplayabilir, analiz edebilir, özetleyerek sunabilir, adli rapor düzenleyebilir.
14) Hekimin eğitici, idareci ve araştırmacı olarak sağlık hizmet sunumundaki yerini bilir. Toplumun sağlık düzeyini yükseltme hedefiyle kurulmuş tüm disiplinler arası ekiplerde kendisinin ve birlikte çalıştığı ekip arkadaşlarının mesleki ve kişisel gelişimleri ile ilgili sorumluluk alır.
15) Çalışan sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularını bilir ve gerektiğinde sorumluluk alır.
16) Sağlık politikalarını bilir ve uygulama alanındaki etkilerini değerlendirebilir.
17) Tıp alanındaki bilgilerini yaşam boyu öğrenme sorumluluğu çerçevesinde güncel tutar.
18) Mesleğini, etik yükümlülük ve hukuki sorumluluklarını bilerek, insani değerleri ön planda tutarak ve ayrım gözetmeksizin özveri ile hekimlik yaşamı boyunca uygular.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Tıbbın, tıbbi uygulamaların ve hekimlik mesleğinin tarihsel gelişimini ve toplum için önemini bilir.
2) İnsan vücudunun normal yapı ve fonksiyonunu molekül, hücre, doku, organ ve sistemler düzeyinde bilir.
3) Hastalarından doğru ve etkin sosyal ve tıbbi öykü alabilir, kapsamlı fizik muayene yapabilir.
4) Hastalıklarla ilgili laboratuvar işlemlerini bilir; birinci basamakta, gerekli materyali (kan, idrar, vb.) uygun yöntemlerle hastadan elde ederek tanı ve takip için gerekli laboratuvar işlemlerini yapabilir ya da laboratuvar tetkik talebinde bulunabilir.
5) Hastalıklar sırasında yapı ve fonksiyonlarda meydana gelen patolojik değişiklikleri fizyolojik olandan ayırabilir. Hastanın öyküsü, fizik muayene, laboratuvar ve görüntüleme bulgularını yorumlayabilir ve hastanın problemine yönelik ön-tanı ve tanıya varabilir.
6) Birincil bakım ve acil hekimlik tedavi uygulamalarını, rehabilitasyon aşamalarını bilir, planlar ve uygulayabilir.
7) Hasta kayıtlarını doğru ve etkin olarak tutabilir, hasta bilgileri ve kayıtlarının mahremiyetinin önemini bilir ve bu mahremiyeti korur.
8) Klinik karar verme sürecini, kanıta dayalı tıp uygulamalarını ve güncel yaklaşımları bilir.
9) Koruyucu sağlık önlemleri ile bireylerin hastalıklardan korunmasında ve sağlığın geliştirilmesindeki temel prensipleri bilir, uygulayabilir ve risk altındaki birey ve/veya toplumu tanır, epidemi, pandemi gibi toplum sağlığı sorunlarında hekim sorumluluğunu üstlenir.
10) Biyopsikososyal yaklaşımı bilir, hastalıkların nedenlerini, bireyi ve çevresi ile etkileşimini göz önüne alarak değerlendirir.
11) Hasta ve yakınları, toplum ve meslektaşları ile sözlü ve/veya yazılı olarak etkin iletişim kurabilir.
12) Araştırma yapma teknik, yöntem ve kurallarını bilir. Bilimi ve bilimsel yöntemi etik kurallar çerçevesinde kullanarak yeni mesleki bilgi ve uygulamaların oluşturulmasına, paylaşılmasına, uygulanmasına ve geliştirilmesine katkıda bulunur.
13) Sağlık verilerini toplayabilir, analiz edebilir, özetleyerek sunabilir, adli rapor düzenleyebilir.
14) Hekimin eğitici, idareci ve araştırmacı olarak sağlık hizmet sunumundaki yerini bilir. Toplumun sağlık düzeyini yükseltme hedefiyle kurulmuş tüm disiplinler arası ekiplerde kendisinin ve birlikte çalıştığı ekip arkadaşlarının mesleki ve kişisel gelişimleri ile ilgili sorumluluk alır.
15) Çalışan sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularını bilir ve gerektiğinde sorumluluk alır.
16) Sağlık politikalarını bilir ve uygulama alanındaki etkilerini değerlendirebilir.
17) Tıp alanındaki bilgilerini yaşam boyu öğrenme sorumluluğu çerçevesinde güncel tutar.
18) Mesleğini, etik yükümlülük ve hukuki sorumluluklarını bilerek, insani değerleri ön planda tutarak ve ayrım gözetmeksizin özveri ile hekimlik yaşamı boyunca uygular.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Final 1 % 65
Final Sözlü 1 % 35
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 35
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 65
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 9 91
Uygulama 9 114
Derse Özgü Staj 9 114
Sunum / Seminer 6 36
Final 1 8
Toplam İş Yükü 363