Yönetim Bilişim Sistemleri | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | YBS210 | ||||
Ders İsmi: | Yöneylem Araştırması 1 | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. ŞEBNEM ÖZDEMİR | ||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu ders, gerçek hayattaki sistemlerin modellenmesi ve optimize edilmesinde ilk adımdır. Öğrencileri doğrusal programlama problemleriyle (LPP) tanıştırmayı ve farklı LPP'lerin çözüm yöntemlerini öğretmeyi amaçlar. Öğrenciler ayrıca duyarlılık analizi ve dualite gibi kavramlara aşina olacak ve LP'yi ağ oluşturma, atama ve taşıma gibi sorunlara uygulamayı öğreneceklerdir. |
Dersin İçeriği: | Model Kurmaya Giriş, Doğrusal Programlama ve Grafik Çözüm, Temel Doğrusal Cebir, Simpleks Algoritma, Duyarlılık Analizi ve Dualite, Taşıma ve Atama Problemleri, Ağ Modelleri |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Bu dersi tamamladıktan sonra öğrenciler, Model Yapmayı öğreneceklerdir. 2) Bu dersi tamamlayan öğrenciler Lineer Programlama ve Grafiksel Çözümler, Temel Lineer Cebir, Simplex Algoritma, Duyarlılık Analizi ve Dualite, Ulaştırma ve Atama Problemlerini öğreneceklerdir. 3) Bu dersi tamamladıktan sonra öğrenciler, ağ Modellerini öğreneceklerdir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Model Oluşturmaya Giriş | Winston Chapter-1 |
2) | Doğrusal Programlama ve Grafik Çözüm | Winston Bölüm-3 |
3) | Doğrusal Programlama ve Grafik Çözüm -Devam. | Winston Chapter-3 |
4) | Temel Doğrusal Cebir | Winston Chapter-2 |
5) | Simpleks Algoritması | Winston Chapter-4 |
6) | Simpleks Algoritması – Devam. | Winston Chapter-4 |
7) | Duyarlılık analizi | Winston Chapter-5 |
8) | Vize Sınavları | |
9) | Duyarlılık analizi | Winston Chapter-6 |
10) | Duyarlılık Analizi ve Dualite | Winston Chapter-6 |
11) | Duyarlılık Analizi ve Dualite | Winston Chapter-6 |
12) | Ulaşım ve Atama Sorunları | Winston Chapter-7 |
13) | Ağ Modelleri | Winston Chapter-8 |
14) | Ağ Modelleri | Winston Chapter-8 |
15) | Gözde Geçirme | |
16) | Final Sınavları |
Ders Notları / Kitaplar: | Required Texts: - Winston, W.L. (2004). Operations Research: Applications and Algorithms, 4th Ed., Thomson Learning. - Hillier F.S. and Lieberman, F.S. (2015). Introduction to Operation Research, 10th Edition, McGraw-Hill Education. - Topçu, Y.İ. and Kabak, Ö. (2018). Yöneylem Araştırması I Ders Notları (1-2). Reference Textbook - Taha, H.A (2017). Operations Research: An Introduction, 10th (Global) Edition, Pearson. - Baray, Ş.A. (2017). Yöneylem Araştırması. ("Taha, H.A (2017). Operations Research: An Introduction" 6. Basımdan Çeviri). |
Diğer Kaynaklar: | Ek bir kaynağa gerek duyulmamaktadır. - No additional source is required. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||
1) Yönetim bilişim sistemlerine yönelik, başta işletme ve bilgisayar mühendisliği ile ilgili olmak üzere, disiplinlerarası geniş bir perspektife sahiptir. | 1 | 1 | 1 | ||||||||||
2) Yönetim bilişim sistemlerini teknik, örgütsel ve yönetsel açıdan kavrar ve programlama mantığını bilerek güncel bir programlama dili kullanır. | 1 | 1 | 1 | ||||||||||
3) Çeşitli iş problemlerinin kavranmasına ve çözümüne yönelik farklı bilişim teknolojileri ve sistemlerini kullanır. | 2 | 2 | 2 | ||||||||||
4) Yönetim bilişim sistemleri alanındaki verileri, kavram ve fikirleri bilimsel ve teknolojik yöntemlerle yorumlar. | 3 | 3 | 3 | ||||||||||
5) Bir bilişim sistemi için gerekli ihtiyaçları analiz ederek sisteme ait veritabanın analiz, dizayn ve uygulama aşamalarındaki süreçlere hakim olur. | 2 | 2 | 2 | ||||||||||
6) Bilişim projelerine teknik ve yönetsel katkı verir ve sorumluluk alır. | 1 | 1 | 1 | ||||||||||
7) Çeşitli istatistiki teknikleri ve sayısal yöntemleri kullanarak karmaşık iş ve bilişim problemlerini çözer ve istatistik programlarını etkin bir şekilde kullanarak analizler yapar. | 3 | 3 | 3 | ||||||||||
8) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyi’nde kullanır. | 1 | 1 | 1 | ||||||||||
9) Takım çalışması, müzakere, liderlik ve girişimcilik yeteneklerini geliştirir. | 3 | 3 | 3 | ||||||||||
10) Evrensel etik değerlere, sosyal sorumluluk bilincine ve yeterli düzeyde gerekli hukuk bilgisine sahiptir. | 1 | 1 | 1 | ||||||||||
11) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutumlar geliştirebilerek bireysel öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve bunları gidermeye yönelik çalışmalar yapar. | 3 | 3 | 3 | ||||||||||
12) Alanı ile ilgili konularda düşünce ve çözüm önerilerini hem yazılı hem de sözlü olarak aktarır ve gerektiğinde hem ulusal hem de uluslararası platformlarda sunar ve yayınlar. | 1 | 1 | 1 | ||||||||||
13) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 1 | 1 | 1 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Yönetim bilişim sistemlerine yönelik, başta işletme ve bilgisayar mühendisliği ile ilgili olmak üzere, disiplinlerarası geniş bir perspektife sahiptir. | 3 |
2) | Yönetim bilişim sistemlerini teknik, örgütsel ve yönetsel açıdan kavrar ve programlama mantığını bilerek güncel bir programlama dili kullanır. | 1 |
3) | Çeşitli iş problemlerinin kavranmasına ve çözümüne yönelik farklı bilişim teknolojileri ve sistemlerini kullanır. | 2 |
4) | Yönetim bilişim sistemleri alanındaki verileri, kavram ve fikirleri bilimsel ve teknolojik yöntemlerle yorumlar. | 2 |
5) | Bir bilişim sistemi için gerekli ihtiyaçları analiz ederek sisteme ait veritabanın analiz, dizayn ve uygulama aşamalarındaki süreçlere hakim olur. | |
6) | Bilişim projelerine teknik ve yönetsel katkı verir ve sorumluluk alır. | 2 |
7) | Çeşitli istatistiki teknikleri ve sayısal yöntemleri kullanarak karmaşık iş ve bilişim problemlerini çözer ve istatistik programlarını etkin bir şekilde kullanarak analizler yapar. | 3 |
8) | Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyi’nde kullanır. | 1 |
9) | Takım çalışması, müzakere, liderlik ve girişimcilik yeteneklerini geliştirir. | 2 |
10) | Evrensel etik değerlere, sosyal sorumluluk bilincine ve yeterli düzeyde gerekli hukuk bilgisine sahiptir. | |
11) | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutumlar geliştirebilerek bireysel öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve bunları gidermeye yönelik çalışmalar yapar. | 2 |
12) | Alanı ile ilgili konularda düşünce ve çözüm önerilerini hem yazılı hem de sözlü olarak aktarır ve gerektiğinde hem ulusal hem de uluslararası platformlarda sunar ve yayınlar. | 1 |
13) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 2 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 30 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 15 | 30 |
Küçük Sınavlar | 7 | 14 |
Ara Sınavlar | 7 | 22 |
Final | 8 | 35 |
Toplam İş Yükü | 101 |