OPT301 Optisyenlik Uygulamalar 1İstinye ÜniversitesiAkademik Programlar OptisyenlikÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Optisyenlik

Önizleme

Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: OPT301
Ders İsmi: Optisyenlik Uygulamalar 1
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
7
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Evet
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr. Gör. BİLGEN ŞİMŞEK
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör.Bilgen ŞİMŞEK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Optisyenlikte kullanılan cam ve çerçevelerin uygun şekilde seçimi ve optik cihazlar kullanılarak montaj ve ayarlarının yapılmasıdır.
Dersin İçeriği: Gözlük camlarının çerçeveye montajı, gözlük camı şekilleri, gözlük camlarının kenar formları, reçete yazım kuralları ve adisyon kavramı, reçetenin doğrulanması ve veri kontrolü, reçete verileri doğrultusunda gözlük camı ve çerçevesi seçimi, gözlük cam ve çerçevelerinin fiyatlandırılması, gözlük ve cam çerçevelerine ilişkin standartlar, santrasyon ve desantrasyon. Tek odalı merceklerin gözlük çerçevesine montajı ve gözlük yapımı, Silindirik merceklerin gözlük çerçevesine montajı ve aks tayini, Gözlük çerçevelerinin insan yüzüne ayarlanması, Gözün görme ekseninin gözlük çerçevesi üzerine düşen izdüşümünün vertikal ve horizantal eksende işaretlenmesi, odak noktası alma usulleri, Tek ve çok odaklı mercekler için gözden odak noktası alma usulleri, pupilla mesafesinin ölçüm şekilleri, Bifocal merceklerin çeşitleri, üretim aşamaları, segment yapısı, bifocal mercekler, Bifocal, trifocal ve prograsive merceklerin yapısal özellikleri, montajı. Merceklerin yüzeysel işlemleri, işaretleme, blokaj, düzgünleştirme, polisaj ve temizleme.Gözlük cam ve çerçevelerinin çeşitlerine göre kullanım alanları, Merceklerin verteks güçleri ve fokus mesafesi ve yüzeysel dioptri güçler.Lens traşlama disklerinin yapısı, özellikleri ve çeşitleri, Çeşitli hammaddelerden yapılmış çerçevelere mercek montaj usulleri. Merceklerin geometrik ve optik merkezleri.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Farklı şekillerde hazırlanmış optik reçetelerin içeriklerini yorumlayabilir ve uygun cam çerçeve seçimi yapabilir.
2) Reçete verilerine uygun şekilde, el taşı ve otomatik cam kesme makinasında tam ve nilör çerçevelere cam montajı yapabilir.
3) Montajı yapılmış gözlüğün reçete verilerine göre kontrolünü, hasta yüz şekline göre ayarlarını yapabilir
4) Merceklerin çeşitli özellikleriyle ilgili bilgi sahibidir ve bu doğrultuda reçeteye uygun cam seçimi yapabilir.
5) Tek ve çok odaklı mercekler için odak noktası alabilir, yapılacak gözlüklere uyarlayabilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Teorik: Dersin tanıtımı, işleyiş ve uygulamalarla ilgili genel bilgiler. Uygulama: Laboratuvarın tanıtımı. Laboratuvar kuralları. Cihaz ve el aletlerinin kullanım amaçları “Gözlükçülük” Aksak E., Küçüker T. Eskişehir 2005, Kurs-Ders Kitapları
2) Teorik: Fokometre, refraksiyon kusurları, mercekler ve çerçevelerle ilgili genel tekrar. Uygulama: Manuel fokometre kullanımını hatırlama çalışmaları. SPH ve CYL lenslerin ölçümü, aks yönünün tayini. “Gözlük Camlarının Montajı” Şen F.,2017 Güneş Tıp Kitabevleri
3) Teorik: Reçete yazım kuralları, adisyon kavramı, reçete verilerinin kontrolü ve doğrulanması. Uygun cam ve çerçeve seçimi. Optisyenlik müessesi kuruluş yeri analizi, yatırım projesi oluşturma. Uygulama: El taşının kullanılması, cam kesme usulleri. Kullanılacak el aletleri. El taşında tam metal çerçeveye SPH cam montajı. “Gözlükçülük” Aksak E., Küçüker T. Eskişehir 2005, Kurs-Ders Kitapları
4) Teorik: Odak alma yöntemleri. Optisyenlik müessesi açılış prosedürleri. Uygulama: Odak alma ve el taşında plastik çerçeveye PL CYL cam montajı. Çerçeve ısıtıcısının kullanımı. “Temel Optisyenlik” Özdemir E.,Yarar O.,2016 Güneş Tıp Kitabevleri
5) Teorik: Gözlük çerçevelerinin yüze göre ayarlanması ve kullanılan el aletleri. Uygulama: Gözlük çerçevelerinin yüze göre ayarlanması.SPH CYL camların el taşı yardımı ile nilör çerçeveye montajı. Kanal açma makinesi kullanımı. “Temel Optisyenlik” Özdemir E.,Yarar O.,2016 Güneş Tıp Kitabevleri
6) Teorik: Kutulama yöntemi. Optisyenlik müessesesinde kanun ve yönetmelik kapsamında yetki ve sorumluluklar. Uygulama: Görme ekseninin gözlük camı üzerinde işaretlenmesi, yatay ve dikey merkezleme yöntemleri. El taşında misinalı çerçeveye miks cam montajı. “Gözlük Camlarının Montajı” Şen F.,2017 Güneş Tıp Kitabevleri
7) Teorik: Merceklerde absorbsiyon. Elektromanyetik spektrumda ışın çeşitleri, özellikleri, Uv’nin göze olan etkileri ve korunma yöntemleri. Lens aberasyonları Uygulama: UV ölçümü, Dijital fokometrenin tanıtılması, kullanımı. .Nilör çerçeve misina değişimi, büyütme küçültme. “Temel Optisyenlik” Özdemir E.,Yarar O.,2016 Güneş Tıp Kitabevleri
8) ARA SINAV (VİZE)
9) Teorik: Lenslerin aynı ve farklı meridyenlerdeki diyoptrik güçleri. SGK ve resmi kurum sözleşmeleri.Hizmet sözleşmeleri.Hukuki ve cezai sorumluluklar. Uygulama: Dijital fokometrede merkezleme “Gözlükçülük” Aksak E., Küçüker T. Eskişehir 2005, Kurs-Ders Kitapları
10) Teorik: Gözlük camlarında yansımalar, yansımayı önleyici kaplamalar, kaplama çeşitleri ve özellikleri Optisyenlik müessesinde kullanılan ticari evraklar. Uygulama: Otomatik cam kesme makinesi tanıtımı ve kullanımına dair genel bilgiler. “Görme Optiği Ve Görme Kusurlarının Düzeltilmesi” Ünlüçerçi N.C. 2016 Nobel Tıp Yayınları
11) Teorik: Asferik ve lentiküler lensler tanım ve içerikleri. Uygulama: Otomatik cam kesme makinesinde tam metal çerçeveye organik cam montajı. Gözlük çerçevelerinin yüz ölçülerine göre ayarlanması. “Temel Optisyenlik” Özdemir E.,Yarar O.,2016 Güneş Tıp Kitabevleri
12) Teorik: Prizmatik Lensler Uygulama:Dijital fokometrede merkezleme ve desantrasyon ile prizmatik etki oluşumu. İstenmeyen prizmatik etki. “Gözlükçülük” Aksak E., Küçüker T. Eskişehir 2005, Kurs-Ders Kitapları
13) Teorik: Prizmatik Lensler Uygulama: Uygulama Sınavı “Gözlükçülük” Aksak E., Küçüker T. Eskişehir 2005, Kurs-Ders Kitapları
14) Teorik: Çocuk gözlüklerinin özellikler. Çocuk gözlüklerinin montajlanmasında dikkat edilecek noktalar. Uygulama: Çocuk gözlüğü montajı, Uygulama konularının genel tekrarı “Gözlükçülük” Aksak E., Küçüker T. Eskişehir 2005, Kurs-Ders Kitapları
15) FİNAL SINAVI

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1) “Gözlük Camlarının Montajı” Şen F.,2017 Güneş Tıp Kitabevleri
2) “Gözlükçülük” Aksak E., Küçüker T. Eskişehir 2005, Kurs-Ders Kitapları
3) “Temel Optisyenlik” Özdemir E.,Yarar O.,2016 Güneş Tıp Kitabevleri
4) “Görme Optiği Ve Görme Kusurlarının Düzeltilmesi” Ünlüçerçi N.C. 2016 Nobel Tıp Yayınları
Diğer Kaynaklar: 1) “Gözlük Camlarının Montajı” Şen F.,2017 Güneş Tıp Kitabevleri
2) “Gözlükçülük” Aksak E., Küçüker T. Eskişehir 2005, Kurs-Ders Kitapları
3) “Temel Optisyenlik” Özdemir E.,Yarar O.,2016 Güneş Tıp Kitabevleri
4) “Görme Optiği Ve Görme Kusurlarının Düzeltilmesi” Ünlüçerçi N.C. 2016 Nobel Tıp Yayınları

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Optisyenlikte kullanılan temel terimleri, optisyenliğin tarihini, gelişimini ve optisyenlik meslek mevzuatını bilir. 3 3 3 3 3
2) Mesleği ile ilgili çevresel, toplumsal ,etik problemleri bilir ve bunlarla ilgili sorumlulukları üstlenir.
3) Mesleği ile ilgili sağlık ve emniyet tedbirlerini gözetir. 2 2 1 1 1
4) Toplam kalite felsefesini benimser ve ilgili kurumsal süreçlere destek verir. 1 1 3 3 3
5) Optisyenlik mesleğinde gerekli olan temel matematik ve fizik bilgisine sahip olur. 1 3 3 3 3
6) Bilişim teknolojilerini öğrenir, temel bilgisayar programlarını ve mesleki yazılım programlarını kullanır.
7) Göz anatomisini ve görme optiğini bilir, göz hastalıkları hakkında bilgi sahibi olur. 3 3 3 3 3
8) Refraksiyon kusurlarını öğrenir, bu kusurların düzeltilmesinde kullanılan optik gereçleri bilir ve optik camların diyoptrilerini fokometre aracılığıyla ölçer, merceğin türünü belirler . 3 3 3 3 3
9) Optisyenlikte tanımlanan malzemelerin özelliklerini bilir ve optik aletleri tanır. 2 3 2 3 2
10) Görme bozukluklarını gidermek veya hafifletmek için göz hekimi tarafından hazırlanmış reçeteleri okur, optik gereçleri tedarik eder, hastaya en uygun olan cam ve çerçeveyi seçer ve en uygun biçimde gözlük montaj işlemlerini gerçekleştirir. 3 3 3 3 3
11) Optisyenlik laboratuvarında ya da müessesesinde optik malzemeler ile ilgili herhangi bir sorun çıktığında sorunu anlar ve giderir. 3 3 3 3 3
12) Osmanlı ve Cumhuriyet Dönemine ait tarih bilicini edinir.
13) Türkçe dil yapısını öğrenir ve iletişim kurmasını sağlayacak temel düzeyde İngilizce bilgisini edinir.
14) Müessesesinde gerekli olan mali planlamaları yapar ve genel muhasebe bilgisine sahip olur.
15) Araştırmacı, değişikliklere açık, yaratıcı, program çözme becerilerine ve çözüm önerilerini paylaşma becerilerine sahiptir. 1 1 1 1

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Optisyenlikte kullanılan temel terimleri, optisyenliğin tarihini, gelişimini ve optisyenlik meslek mevzuatını bilir. 3
2) Mesleği ile ilgili çevresel, toplumsal ,etik problemleri bilir ve bunlarla ilgili sorumlulukları üstlenir. 3
3) Mesleği ile ilgili sağlık ve emniyet tedbirlerini gözetir. 3
4) Toplam kalite felsefesini benimser ve ilgili kurumsal süreçlere destek verir. 3
5) Optisyenlik mesleğinde gerekli olan temel matematik ve fizik bilgisine sahip olur.
6) Bilişim teknolojilerini öğrenir, temel bilgisayar programlarını ve mesleki yazılım programlarını kullanır.
7) Göz anatomisini ve görme optiğini bilir, göz hastalıkları hakkında bilgi sahibi olur. 1
8) Refraksiyon kusurlarını öğrenir, bu kusurların düzeltilmesinde kullanılan optik gereçleri bilir ve optik camların diyoptrilerini fokometre aracılığıyla ölçer, merceğin türünü belirler . 3
9) Optisyenlikte tanımlanan malzemelerin özelliklerini bilir ve optik aletleri tanır. 3
10) Görme bozukluklarını gidermek veya hafifletmek için göz hekimi tarafından hazırlanmış reçeteleri okur, optik gereçleri tedarik eder, hastaya en uygun olan cam ve çerçeveyi seçer ve en uygun biçimde gözlük montaj işlemlerini gerçekleştirir. 1
11) Optisyenlik laboratuvarında ya da müessesesinde optik malzemeler ile ilgili herhangi bir sorun çıktığında sorunu anlar ve giderir. 2
12) Osmanlı ve Cumhuriyet Dönemine ait tarih bilicini edinir.
13) Türkçe dil yapısını öğrenir ve iletişim kurmasını sağlayacak temel düzeyde İngilizce bilgisini edinir.
14) Müessesesinde gerekli olan mali planlamaları yapar ve genel muhasebe bilgisine sahip olur.
15) Araştırmacı, değişikliklere açık, yaratıcı, program çözme becerilerine ve çözüm önerilerini paylaşma becerilerine sahiptir. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 0
Laboratuvar 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 13 26
Laboratuvar 13 78
Ara Sınavlar 1 1
Final 1 1
Toplam İş Yükü 106