SHM108 Meslek Etiğiİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar Ameliyathane Hizmetleri (İÖ)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Ameliyathane Hizmetleri (İÖ)

Önizleme

Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SHM108
Ders İsmi: Meslek Etiği
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
3
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. HİLAL ÇAKAR ÖZCAN
Dersi Veren(ler): Tayyibe Bardakçı
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: -Sağlık mesleğini icra ederken karşılaşılan zor karar verilecek durumlarda nasıl davranılacağını bilmek,
-Etik kurallar ve yasal düzenlemeler hakkında bilgi sahibi olmak,
-Sağlık çalışanı kimliğine uygun etik değerleri sergileyebilmek,
-Toplumun sorunlarını izlemek, tahlil etmek ve bilimsel bakışla kendi görüşünü oluşturmak.
Dersin İçeriği: Bu derste, sağlık meslek alanında faaliyet gösteren kişilerin uymaları gereken kurallar açıklanacak ve o alana özgü uygulamalardaki istenen davranışlar irdelenecektir. Erdem etiği, ödev etiği, ütiliter etik gibi genel ahlaki teorilerin sağlık alanına uyarlanarak ‘Nasıl iyi bir sağlık çalışanı olunur?’ sorusuna cevap aranacaktır. Hastayla iletişim, hasta mahremiyetine saygı, hasta hakları ve bu konulardaki yasal düzenlemeler hakkında bilgi verilip, tartışılacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Bu ders tamamlandığında öğrencilerin kazanması beklenen çıktılar: -Genel ahlaki teorilere aşinalık kazanmak ve bu teorilerin sağlık hizmeti sunarken bize nasıl yardımcı olabileceğini anlamak. -Sağlık meslek etiğinin tanıtılması ve etik prensiplerin -özerklik, zararsızlık, yararlılık, adalet- sağlık hizmetlerinin sunumuna nasıl uygulanacağını öğrenmek. -Sağlık çalışanlarının günlük hayatta sıklıkla karşılaşabileceği etik sorun alanlarını anlamak. -Kürtaj, ötanazi gibi toplumsal boyutu olan sağlık alanını ilgilendiren konular hakkında tartışmak, farklı etik pozisyonları irdeleyip, öğrencilerin kendi görüşlerini oluşturması. -İyi bir sağlık çalışanı olmak için sahip olunması gereken erdemleri anlamak, uygulamak.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma, giriş dersi ve ders planı Ders notları
2) Etiğe giriş: Etik-felsefe ilişkisi ve etik türleri Ders notları
3) Etikte temel kavramlar ve değişen paradigmalar -Etik, ahlak, hukuk ilişkisi; sağlık alanında paradigma değişimleri Ders notları
4) Tıp etiği prensipleri ve etik ikilemler -Özerkliğe saygı, yararlılık, zararsızlık, adalet prensiplerinin açıklanması ve etik ikilemlerde nasıl davranılacağının öğrenilmesi Ders notları
5) Hasta hakları ve uluslararası bildirgeler -Lizbon, Amsterdam gibi uluslararası hasta haklarıyla ilgili bildirgelerin yanısıra ülkemizdeki mevzuat (Hasta Hakları Yönetmeliği vb.) hakkında bilgi sahibi olma Ders notları
6) Sağlık çalışanı ve hasta ilişkisi -Sağlık çalışanı hasta ilişkisindeki dört modeli -paternalist, bilgilendirici, açıklayıcı, görüşmeci- tartışarak öğrenme Ders notları
7) Hayatın başlangıcına dair etik tartışmalar -‘İnsan hayatı ne zaman başlar’ sorusu temelinde, kürtaj tartışmaları hakkındaki felsefi görüşleri öğrenme Ders notları
8) Ara sınav
9) Hayatın sonuna dair etik tartışmalar -‘İnsan hayatı ne zaman son bulur’ temelinde, ötanazi kavramını, türlerini ve bu konudaki tartışmaları öğrenme Ders notları
10) Transplantasyon etiği -Organ nakli ve bağışındaki etik sorunlar hakkında bilgi sahibi olma Ders notları
11) Pediatride etik sorunlar -Sağlık hizmeti verilirken çocuklara özgü -bilgilendirilmiş onam, ailenin çocuk üzerinde karar verme hakkı, en çıkarına olanı yapma- gibi etik konular hakkında bilgi verme. Ders notları
12) Psikiyatri ve etik -Psikiyatride teşhis ve tedavi konularındaki etik sorunları öğrenme ve vakalar özelinde tartışma. Ders notları
13) Bulaşıcı hastalıklar ve etik -Tarihteki bazı önemli bulaşıcı hastalıkları öğrenme ve COVID19 başta olmak üzere bulaşıcı hastalıklara dair etik sorunları tartışma. Ders notları
14) İnsan üzerinde deneyler -Tarihteki insan deneylerini öğrenerek, günümüzde insan üzerinde deneylerde baz alınan etik kuralları ve bildirgeleri öğrenme. Ders notları
15) Final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: -Ders notları
-Lecture notes
Diğer Kaynaklar: -Hakan Ertin, Modern Tıp ve Etik I, İstanbul: BETİM Kitaplığı, 2020.
-Mehmet Türkeri (Ed.), Etik Kuramları, Lotus Yayınevi, 2009.
-Nigel Warburton, Felsefenin Kısa Tarihi, İstanbul: Alfa Yayınları, 2008.
-Sevtap Metin, Biyotıp Etiği ve Hukuk, İstanbul: BETİM Kitaplığı, 2019.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

Program Kazanımları
1) Ameliyathane hizmetleri alanı ile ilgili teorik bilgiye ve uygulama ve alanıyla ilgili öngörülemeyen durumlarda sorumluluk alıp çözüm geliştirme becerisine sahiptir.
2) Alanıyla ilgili görev hak ve sorumlulukları içeren mevzuata hakimdir.
3) Ameliyathane hizmetleri alanı ile ilgili tıbbi terimlerin bilgisine sahiptir.
4) İdeal ameliyathane ortamı ile ilgili bilgi sahibidir.
5) Cerrahi teknikleri, ameliyathanede kullanılan araç ve malzemelerin bilgisine sahiptir.
6) Diğer sağlık disiplinleri ile çalışır. Ekip çalışması bilincine sahiptir ve sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinliklerini yürütür.
7) Ameliyathanenin ve ameliyat ekibinin aseptik hazırlıklarını yapabilecek bilgi ve beceriye sahiptir.
8) Sepsi-antisepsi, sterilizasyon, dezenfeksiyon, kontaminasyonla ilgili teorik ve pratik bilgiye sahiptir.
9) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ile alanı ile ilgili, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir.
10) Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır.
11) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler.
12) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
13) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
14) Operasyon ile ilgili toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara duyarlıdır ve gelişmeleri izler, bu konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir.
15) Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ameliyathane hizmetleri alanı ile ilgili teorik bilgiye ve uygulama ve alanıyla ilgili öngörülemeyen durumlarda sorumluluk alıp çözüm geliştirme becerisine sahiptir.
2) Alanıyla ilgili görev hak ve sorumlulukları içeren mevzuata hakimdir.
3) Ameliyathane hizmetleri alanı ile ilgili tıbbi terimlerin bilgisine sahiptir.
4) İdeal ameliyathane ortamı ile ilgili bilgi sahibidir.
5) Cerrahi teknikleri, ameliyathanede kullanılan araç ve malzemelerin bilgisine sahiptir.
6) Diğer sağlık disiplinleri ile çalışır. Ekip çalışması bilincine sahiptir ve sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinliklerini yürütür.
7) Ameliyathanenin ve ameliyat ekibinin aseptik hazırlıklarını yapabilecek bilgi ve beceriye sahiptir.
8) Sepsi-antisepsi, sterilizasyon, dezenfeksiyon, kontaminasyonla ilgili teorik ve pratik bilgiye sahiptir.
9) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ile alanı ile ilgili, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir.
10) Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır.
11) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler.
12) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
13) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
14) Operasyon ile ilgili toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara duyarlıdır ve gelişmeleri izler, bu konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir.
15) Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 15 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 19
Ara Sınavlar 1 1
Final 1 1
Toplam İş Yükü 49